Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Ok. Du skrev "spesielt i Norge kontra MSRP" noe jeg ikke skjønte. Kontra MSRP ligger den vel akkurat der man kunne håpe på. Midt i mellom USA og EU.

 

HP kommer nok til selge alt de klarer å produsere, så hvorfor skulle de sette ned prisen? Rift S er billig i Norge men det er vel pga butikker sitter på gammel lagerbeholdning de vil bli kvitt. Den koster feks $530 på Newegg. Dvs hadde den blitt innkjøpt i dag, ville den fort ha havne på 6-7k med dollarkursen.

Og er det noe som er sterkt overprisa, så er det high end GPU som 1080ti da den kom. Og de prisene fortsetter bare å stige for hver generasjon.

Så vil tro det er mer sannsynlig at VR produsentene lager bedre headsets og til samme pris enn at de velger å lage mye billigere. Skal prisen gå ned , må nok det isåfall være hvis krona styrker seg markant. Men det kan ta tid og er det urealistisk å tro at VR produsentene ikke gjør som Nvidia og skrur opp prisene? Bare se på hvor mange som kommer til å betale 15-20k for ett 3090.......

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De må gjerne selge alt de klarer å lage, men jeg kjøper ikke lenger til den prisen i Norge :) Verre er det ikke. 1080Ti kjøpte jeg til 6290,- NOK bare noen dager/uker etter lansering, helt ok pris. 1080Ti var et unikum.

Når Index kom var prisen høy men det har en ekstern lighthouse løsning og det var på mange måter en faktisk evolusjon når det ble lansert. G2 er heller en iterasjon hvor enkelte områder er svakere enn eks. Rift S. Da bør prisen være deretter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Wow! Her var det litt info jeg ikke hadde fått med meg som kan spekuleres vilt i!

Jeg tolker dette som at Valve har planer om en direkte fortsettelse fra HL Alyx i VR og at slutten på spillet har implikasjoner for det neste VR utstyret de arbeider med! Et headset (ikke Index) de startet arbeidet med i 2018 og som hvis jeg skal spekulere vilt ? muliggjør mer realistisk bruk av slagvåpen ? vill spekulasjon selvfølgelig ? Neida ikke skyhøye forventinger her! ? Matrix next ifølge Gabe Newell ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Theo343 skrev (17 timer siden):

Men kit som Reverb G2 med innebygd tracking, selv med høy oppløsning og meget gode panel bør ned i pris på det norske markedet. 7300+ er bare for mye selv om det først Oculus CV1 hadde denne startprisen (første consumer generasjon).

Lurer litt på om prisen er litt høy grunnet korona og alt som skjer i markedet generelt.. Rift S ble jo 1000 kr dyrere. Men synes også 7300 kr for et headsett er litt drøyt når man kan få Rift S for 5 499. 

Men så kan man jo se på HTC Vive Cosmos som koster over 9000 kr.. Er ganske latterlige priser synes nå jeg. 

Men man kan vente seg en prisreduksjon tror jeg etterhvert. Så det er bare å sitte stille i båten og vente på billigere tider.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
9 hours ago, Omnia vincit amor said:

Lurer litt på om prisen er litt høy grunnet korona og alt som skjer i markedet generelt.. Rift S ble jo 1000 kr dyrere. Men synes også 7300 kr for et headsett er litt drøyt når man kan få Rift S for 5 499. 

Men så kan man jo se på HTC Vive Cosmos som koster over 9000 kr.. Er ganske latterlige priser synes nå jeg. 

Men man kan vente seg en prisreduksjon tror jeg etterhvert. Så det er bare å sitte stille i båten og vente på billigere tider.. 

Jepp det er planen og årsaken til kanselleringen. Vente og se hva som skjer og kose meg med min rift s som kostet bare litt over 4000 når det ble kjøpt, inntil videre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Complexity skrev (1 minutt siden):

Har dere testet Echo?

Spilte det noen timer med kompiser i går kveld. Var utrolig morsomt.

Er som Rocket League bare at man er vektløs og kaster frisbee. Gratis på Oculus store.

Får litt dårlig smak i munnen av spill som er eksklusivt til Oculus. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Complexity skrev (1 minutt siden):

Så lenge det er gratis og alle kompiser jeg spiller med også har Oculus så klager ikke jeg :p

Var veldig morsomt iallefall.

Gratis? Where who?!

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (12 timer siden):

Lurer litt på om prisen er litt høy grunnet korona og alt som skjer i markedet generelt.. Rift S ble jo 1000 kr dyrere. Men synes også 7300 kr for et headsett er litt drøyt når man kan få Rift S for 5 499. 

Men så kan man jo se på HTC Vive Cosmos som koster over 9000 kr.. Er ganske latterlige priser synes nå jeg. 

Men man kan vente seg en prisreduksjon tror jeg etterhvert. Så det er bare å sitte stille i båten og vente på billigere tider.. 

 

Theo343 skrev (3 timer siden):

Jepp det er planen og årsaken til kanselleringen. Vente og se hva som skjer og kose meg med min rift s som kostet bare litt over 4000 når det ble kjøpt, inntil videre.

Det er jo enorm forskjell på Rift S og Reverb G2 på bildekvalitet,  så ser ingen problem av at prisen er dyrere. (Se video under).

Valve index ser heller ikke like bra ut som G2. 

Har fulgt med mye på Youtube kanalen under, han lovpriser G2 og påstår alle spill blir en ny opplevelse. Han påstår dette er headsettet "alle har ventet på". 

Headsettet vinner ikke på tracking og FOV, men han påstår at dette ikke er et problem og spillopplevelsen er fantastisk. 

At VR er dyrt generelt er jeg dog veldig enig i. Derimot med alt jeg har sett på youtube kanalen under, er jeg hittil ganske overbevist om at G2 blir mitt første VR headsett. 

 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Gratis? Where who?!

https://www.oculus.com/experiences/rift/1369078409873402/?ranking_trace=0_1369078409873402_SKYLINEWEB_2J48Cq6P4WQQ8nK17

Er jo bare et lite spinnoff spill med Lone Echo motoren, men man har en del timer med morro her.

Man kan slå hverandre og settes ut av spill. Har man en litt liten leilighet som meg får desverre kjøleskapet juling også.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, MrL said:

 

Det er jo enorm forskjell på Rift S og Reverb G2 på bildekvalitet,  så ser ingen problem av at prisen er dyrere. (Se video under).

Valve index ser heller ikke like bra ut som G2. 

Har fulgt med mye på Youtube kanalen under, han lovpriser G2 og påstår alle spill blir en ny opplevelse. Han påstår dette er headsettet "alle har ventet på". 

Headsettet vinner ikke på tracking og FOV, men han påstår at dette ikke er et problem og spillopplevelsen er fantastisk. 

At VR er dyrt generelt er jeg dog veldig enig i. Derimot med alt jeg har sett på youtube kanalen under, er jeg hittil ganske overbevist om at G2 blir mitt første VR headsett. 

 

 

 

Fullstendig klar over at bildekvaliteten er bedre som er årsaken til forhåndsbestillingen, men likevel ikke noe jeg betaler nesten det dobbelte for. At mangler ikke er et problem kommer helt ann på bruken.

Jeg så også denne videoen og var fornøyd med reservasjonen jeg hadde inne, men likevel syntes jeg senere at prisen ikke er verdt det så jeg avventer og ser hva som skjer.

Jeg var klar over både styrker og svakhete når jeg bestilte men kom senere til konklusjonen at jeg ikke betaler 7500,- for et slikt produkt anno 2020. Fristende ja, men ikke verdt prisen for min del lenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Fullstendig klar over at bildekvaliteten er bedre som er årsaken til forhåndsbestillingen, men likevel ikke noe jeg betaler nesten det dobbelte for. At mangler ikke er et problem kommer helt ann på bruken.

Jeg så også denne videoen og var fornøyd med reservasjonen jeg hadde inne, men likevel syntes jeg senere at prisen ikke er verdt det så jeg avventer og ser hva som skjer.

Jeg var klar over både styrker og svakhete når jeg bestilte men kom senere til konklusjonen at jeg ikke betaler 7500,- for et slikt produkt anno 2020. Fristende ja, men ikke verdt prisen for min del lenger.

Fair enough at det ikke er verdt det for din del, det var mest referanse til han som synes prisen på G2 var drøy ift. til ny pris Rift S - jeg synes bildekvaliteten forsvarer det, dette er et stort hopp.  Men færreste PC-oppgraderinger av noen som helst art er vel verdt prisen hvis man kun hopper fram en generasjon / et lite steg. At VR er dyrt - jo det er det, men nå får man skjermer og skjermkort som koster 15K også. Mobiler koster fort 10-15K. Alt "bra" er dyrt nå ?

For min del blir det med G2 i verste fall ikke teknologien som hindrer meg å betale 7500, men heller mangelen på gode spill. 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke helt poenget med super bra bilde på VR(enda) det store flertallet av VR spill er indi saker med ikke spesielt bra grafikk. 

Hjelper ikke hvor bra oppløsing man har, når feks hestene i tales of valor er de styggeste hestene jeg noen gang har sett i et spill. 

Hehe, vel skal jeg i det hele tatt tenke "fornuftig" legger jeg hele VR kjøpet på hylla.

Det er vel mest Half Life, Flysimulator, Racing spill og et par andre - hvor grafikken er bra nok til at bildekvaliteten utgjør forskjell. Spesielt på tekst / tall på instrumenter i X-plane er gamechanger.

I videoer på Youtube påstår han ene at Half Life med G2 er en helt ny opplevelse. 

Så er det vel et svært optimistisk håp om at det skal komme flere gode titler..

Men ja. Skal jeg først være ufornuftig betaler jeg det lilla ekstra for å få en G2, ellers må jeg se Oculus Rift S gå ned til 3.000 - noe jeg tviler på med det første. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Godt fornøyd med grafikken i Rift S jeg. Føler egentlig aldri at den er for dårlig. 

Savner justering av IPD eneste, også ville det vært en stor befrielse om det var trådløst men det blir vel neste generasjon.

Edit: også skulle det vært amoled skjerm istede for LCD. Det merkes ganske godt på mørke områder på spill at svart er grått.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Godt fornøyd med grafikken i Rift S jeg. Føler egentlig aldri at den er for dårlig. 

Savner justering av IPD eneste, også ville det vært en stor befrielse om det var trådløst men det blir vel neste generasjon.

Edit: også skulle det vært amoled skjerm istede for LCD. Det merkes ganske godt på mørke områder på spill at svart er grått.

Rift S er på ingen måte dårlig :) 
 

Men både bildekvalitet og sortnivå er ganske stor oppgradering i G2. 

Mechanical IPD Adjustment er også mulig på G2. 

G2 til venstre, Rift S til høyre. 

 

image.thumb.png.a6719eec8b2b7404ddb83ecb05e2403d.png

image.thumb.png.04dceea0ff06c2bc6911ea2c4244fc54.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske stor forsjell der ja.

Vil tro det er litt som med pc skjermer og mobiler. Har man aldri prøvd noe annet enn 60Hz går det helt fint.

Men prøver man noe med 90Hz+ blir 60Hz alt for dårlig :p

Betalte 4200kr for Rift S i fjor engang, og vært veldig fornøyd med dem hittil. Nesten litt morsomt å se hvor dyr de har blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...