Gå til innhold

Vegetarianere - naive og lite intellektuelle mennesker?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg blir noen ganger irritert når noen sier de er vegetarianere og grunnen de bruker er at dyret tar skade av det. Da tenker jeg, dumme menneske. Evolusjon er stikkordet. Vi har jo spist kjøtt så langt vår eksistens kan skimtes. Det er vårt økosystem, slik en ku spiser gress, løve spiser byttedyr eller en ape spiser en banan. Dette er organisk materiale, og skal bidra å sikre individets overlevelse. Nå er det ikke slik idag i overført betydning, men det sier noe om hvordan det skal være. Naturen har svaret på alt, og økosystemet er intet unntak. Ja, dumt at "grisen" lider, men den er en del av økosystemet vårt og en god måte for oss å høste proteiner og viktige næringstoffer, og på den måten sikre god helse.

 

 

Så, alle vegetarianere, ikke vær naive, spis kjøttet deres med god samvittighet! Naturen har lagt det opp slik, det ligger i genene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva er årsaken til at man fint kan overleve ved å ikke spise kjøtt om man spiser riktig?

Studier viser faktisk at Vegetarianere er mindre utsatt for noen sykdommer, spesifikt infarkt og problemer med tette blodårer.

 

Jeg er ikke vegeterianer , men ser ikke noe problem med at noen mennesker velger å ikke spise kjøtt av ymse årsaker , personlig så hopper jeg over grisekjøtt så ofte jeg kan da jeg får en del besvær med fordøyelsen når jeg spiser det og mye "frisk luft" men generelt kan jeg være altetende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jeg blir noen ganger irritert når noen sier de er vegetarianere og grunnen de bruker er at dyret tar skade av det. Da tenker jeg, dumme menneske. Evolusjon er stikkordet. Vi har jo spist kjøtt så langt vår eksistens kan skimtes.

 

 

Mennesker er hominider. Hominider er et utspring ifra apefamilien. Alle hominider og aper er i utgangspunktet planteetere. Vår evolusjon nedstammer ifra minst 58 millioner år med plantespising. Mange arter utviser imidlertid tegn på opportunisme og spiser larver og insekter. Deriblandt mennesker. Kjemisk og radiologisk analyse av menneskeknokler viser at mennesker i dag spiser 10-11 ganger mer animalia, og rundt 90% mindre fiber enn mennesker gjorde før landbruket.

 

Mennesker er altså ikke hunter-gatherers slik myten tilsier, men gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-gatherer-hunters, sånn for å sette ting i perspektiv.

 

Det er vårt økosystem, slik en ku spiser gress, løve spiser byttedyr eller en ape spiser en banan.

 

 

Da må du se på taksonomi, altså komparativ biologi. Rovdyr har et utall biologiske adapsjoner som gjør dem egnet til å jakte og spise kjøtt. Mennesker har ingen slike adapsjoner. Det er derfor vi må varmebehandle maten og oppbevare den hygienisk. Vi ligner mest på apene, og er frugivorer. Menneskets reelle nisjè er antagelig at vi i tillegg kan sanke og spise ting som frø og bær.

 

Nå er det ikke slik idag i overført betydning, men det sier noe om hvordan det skal være. Naturen har svaret på alt, og økosystemet er intet unntak. Ja, dumt at "grisen" lider, men den er en del av økosystemet vårt og en god måte for oss å høste proteiner og viktige næringstoffer, og på den måten sikre god helse.

 

 

Da er det min triste plikt å fortelle deg at mennesket i all hovedsak er biologisk planteeter, og at mennesker som spiser mer planter enn langt sunnere enn de som spiser mye kjøtt. De er også mer intelligente. Gjennomsnittsvegetarianeren har faktisk en usedvanlig høy IQ.

 

Så, alle vegetarianere, ikke vær naive, spis kjøttet deres med god samvittighet! Naturen har lagt det opp slik, det ligger i genene dine.

 

 

Motsatt. Alle kjøttetere, ikke være naive, spis planter med god samvittighet. Naturen har lagt det opp slik.

 

I tillegg til at det er usunt og dreper uskyldige dyr så ødelegger matvanene våre planeten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg blir noen ganger irritert når noen sier de er vegetarianere og grunnen de bruker er at dyret tar skade av det. Da tenker jeg, dumme menneske. Evolusjon er stikkordet. Vi har jo spist kjøtt så langt vår eksistens kan skimtes.

 

Så, alle vegetarianere, ikke vær naive, spis kjøttet deres med god samvittighet! Naturen har lagt det opp slik, det ligger i genene dine.

 

Du har tydeligvis ikke fått riktige fakta. Vegetarianere har et kosthold som er veldig mye nærmere "det riktige" kostholdet enn det kostholdet du prøver å si vi har hatt oppover i tiden.

 

At folk fortsatt kommer med argumenter som dine som motargumenter til vegetarianere er flaut. At vegetarianere fortsatt kommer med de idiotiske argumentene du nevner er også flaut. Å bli vegetarianer fordi "dyrene lider" er ganske artig egentlig, hvertfall i Norge. Et dyr som har hatt et dårlig liv lager ikke kvalitetskjøtt. En norsk gris eller okse har vokst opp under veldig avslappende forhold :)

Lenke til kommentar

Minst halvparten av middags tallerkenen din skal være grønnsaker...

 

Skal du spise sunt kan man ikke bare trøkke på med kjøtt i den tro at "vi gjorde det før"... Ser man på nålevende samler/jeger kulturer så er det LANGT mer frukt/bær/nøtter etc de spiser enn kjøtt, kjøtt hører faktisk til skjeldenhetene da det ikke er ofte jegerne klarer å få tak i noe.... Selv ikke de beste jegerne...

 

Så den kjøtt dietten man tror samler/jeger kulturen hadde kan du skyte ei lang hvit pil etter, for den stemmer ikke. At vi trenger kjøtt og fett (hjernen er storforbruker av fett og vi ville ikke hatt den store hjernen om vi ikke hadde spist kjøtt også) også er selvsagt, eller subsistutter for dette for å ikke lide av mangelsykdommer, så noen fanatisk kjøtt eter eller fantatisk vegatarianer ser jeg ingen grunn til å være.... Bedre å balansere det hele. Tror ikke det er bra å flyte for langt inn i fanatismen noen veier...

 

Jobbet sammen med to vegitariandre for mange år siden og det jeg husker best fra det er at begge to stinket helt jævlig av en aller annen grunn... Du orket nesten ikke å holde en samtale med noen av dem i et lukket rom, for det STINKET helt for jævlig av pusten deres og jeg husker at jeg flere ganger slet med å la være å brekke meg når jeg MÅTTE puste når jeg snakket med en av dem. (noe som ikke akkurat er veldig høffelig og allright å gjøre liksom...).. Dette var mann og kone (begge stinket like jævlig..), så kanskje de gjorde et eller annet galt når de lagde maten sin, kanskje de manglet et eller annet i kostholdet, jeg vet ikke, men de kurerte meg ettertrykkelig fra å bli vegetarianer den gangen ihvertfall, for neimen om jeg ville gå rundt og felle trær med ånden min...

 

 

I dag er jeg veldig klar på at MINST halvparten av tallerkenen er grønnsaker, helst mer... Og spiser fisk minst to ganger i uka (alle gutta mine elsker fisk..) Har liten tro på bare det ene eller det andre...

Lenke til kommentar

 

Jeg blir noen ganger irritert når noen sier de er vegetarianere og grunnen de bruker er at dyret tar skade av det. Da tenker jeg, dumme menneske. Evolusjon er stikkordet. Vi har jo spist kjøtt så langt vår eksistens kan skimtes.

 

Så, alle vegetarianere, ikke vær naive, spis kjøttet deres med god samvittighet! Naturen har lagt det opp slik, det ligger i genene dine.

 

Du har tydeligvis ikke fått riktige fakta. Vegetarianere har et kosthold som er veldig mye nærmere "det riktige" kostholdet enn det kostholdet du prøver å si vi har hatt oppover i tiden.

 

At folk fortsatt kommer med argumenter som dine som motargumenter til vegetarianere er flaut. At vegetarianere fortsatt kommer med de idiotiske argumentene du nevner er også flaut. Å bli vegetarianer fordi "dyrene lider" er ganske artig egentlig, hvertfall i Norge. Et dyr som har hatt et dårlig liv lager ikke kvalitetskjøtt. En norsk gris eller okse har vokst opp under veldig avslappende forhold :)

 

Du vet at griser ikke har rett på én eneste dag ute i løpet av livet sitt?

 

https://www.dyrevern.no/landbruk/gris/fakta_om_griser_og_produksjon_av_svinekjott

https://www.dyrevern.no/landbruk/gris/griser_bor_fa_vare_ute

Lenke til kommentar

Om mennesket er en del av naturen, og mennesket har utviklet seg til å benytte blant annet oppdrett av dyr og planter - er da oppdrett en naturlig del av evolusjonen? 

 

Og hva er årsaken til at man fint kan overleve ved å ikke spise kjøtt om man spiser riktig?

 

 

Menneske, bjørn, gris, pinnsvin, sjimpanse m.m er omnivores altså alt-etende.

Vi har et fordøyelses system som er egnet for et variert kosthold, alt fra bakterier, planter, sopp, kjøtt m.m -

Noen av oss tåler kjøtt bedre enn andre, noen tåler grønnsaker bedre enn andre.

 

Spis hva som smaker godt og det som kroppen reagerer best med. Easy enough.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner personlig flere bønder som lar grisene sine løpe fritt på et stort område både sommer som vinter... Noe som resulterer i usedvanlige hårete svin :)

 

Og burde du ikke velge et LITT annet kilde materiale enn dyrevern.no...? Blir liksom litt som at kristne linker til kristne nettsider dette... Det ligger en bias bak og materialet er derfor ikke nøytralt...

 

At dyr på enkelte gårder ikke har det bra er vel ikke til å stikke under en stol, men å fokusere ensrettet og si at ingen dyr har det bra blir for dumt... For jeg har med egne øyne sett mange dyr som har det veldig, veldig bra.

Lenke til kommentar

Hallo.

 

Jeg blir noen ganger irritert når noen sier de er vegetarianere og grunnen de bruker er at dyret tar skade av det. Da tenker jeg, dumme menneske. Evolusjon er stikkordet. Vi har jo spist kjøtt så langt vår eksistens kan skimtes. Det er vårt økosystem, slik en ku spiser gress, løve spiser byttedyr eller en ape spiser en banan. Dette er organisk materiale, og skal bidra å sikre individets overlevelse. Nå er det ikke slik idag i overført betydning, men det sier noe om hvordan det skal være. Naturen har svaret på alt, og økosystemet er intet unntak. Ja, dumt at "grisen" lider, men den er en del av økosystemet vårt og en god måte for oss å høste proteiner og viktige næringstoffer, og på den måten sikre god helse.

 

 

Så, alle vegetarianere, ikke vær naive, spis kjøttet deres med god samvittighet! Naturen har lagt det opp slik, det ligger i genene dine.

 

Tror ikkje du skjønner ironien i innlegget ditt. Eg ler så eg griner  :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke vegetarianer, men det er nå lenge mellom hver gang jeg spiser rødt kjøtt. Jeg irriterer meg ikke om vegetarianere som sier: "Jeg er det for å være snill mot dyr" eller som tror de er dype når de hevder. "Jeg spiser ingen ting som har hatt en mor".

 

Det som irriterer meg er de, oftest veganer, som tvinger katter og bikkjer til å leve på plantekost. Vi er altetende, og lever sunt og godt uten kjøtt,  men katta og bikkja er kjøttetere.

Lenke til kommentar

Vi mennesker dreper alle andre dyr, men ikke vår egen art fordi den anser vi som mer verdifull eller beskyttelsesverdig. Dette er for meg en logisk brist.

 

Dette er nøyaktig det samme tankegods som førte til jødeutryddelsen (som beskrevet i boken Eternal Treblinka: Our Treatment of Animals and the Holocaust)

 

Skal vi ha et prinsipp om ikke å drepe noe som er levende så kan vi heller ikke spise planter. Planter er like levende som alle andre skapninger.

Jeg synes heller ikke det er logisk å rangere organismer verdimessig ut fra hvor intelligente de er.

 

Og hva med kunstig intelligens, insekter, sengemidd osv.

 

Ser man på hvordan naturen er innordnet så skjønner man at det er ulogisk å si at det å ta et liv er galt. Da burde man jo gi seg i kast med å avlive alle rovdyr som finnes. Eller kanskje det ideelle hadde vært om alt liv på kloden ble utryddet, for på sikt ville færre liv gått tapt på den måten.

 

Basert på dette har jeg kommet til følgende:
 

1) Ideellt sett burde matindustrien avvikles.

2) Men jeg er feig og tar enkleste utvei. Kjøtt er for godt. Forandring er ubehagelig. Tiden strekker ikke til osv. Satser på at det ikke er et liv etter døden hvor jeg møter igjen alle dyrene jeg har medvirket til å avlive.

 

Snart kan man heldigvis dyrke frem kjøtt kunstig, så slipper vi denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om logiske brister.

 

Å mene at man ikke bør påføre andre unødvendig lidelse betyr ikke at man må avlive rovdyr, av følgende grunner:

 

1. Det er snakk om unødvendig lidelse. Rovdyr har gjerne ingen gode alternativer. Av samme grunn er det heller ikke galt for mennesker å spise dyr i situasjoner der det er nødvendig.

2. Det er et moralsk spørsmål, og rovdyr er generelt ikke moralske agenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjenner personlig flere bønder som lar grisene sine løpe fritt på et stort område både sommer som vinter... Noe som resulterer i usedvanlige hårete svin :)

 

Og burde du ikke velge et LITT annet kilde materiale enn dyrevern.no...? Blir liksom litt som at kristne linker til kristne nettsider dette... Det ligger en bias bak og materialet er derfor ikke nøytralt...

 

At dyr på enkelte gårder ikke har det bra er vel ikke til å stikke under en stol, men å fokusere ensrettet og si at ingen dyr har det bra blir for dumt... For jeg har med egne øyne sett mange dyr som har det veldig, veldig bra.

 

Om du kjenner flere bønder som lar grisene løpe fritt er totalt irrelevant i grunn.

Jeg skrev at det per dags dato ikke finnes noe lovverk som krever at griser skal være ute en eneste dag, i motsetning til lovverket rundt hold av kyr og sau.

 

Jeg er til info ikke vegetarianer selv.

 

Edit:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-02-18-175

 

Værsågod.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=sponsor

bigpot6.jpg

 

Problemet med mange vegetarianere er at de er så selvrettferdige og kjepphøye at det virker mot sin hensikt (hvis hensikten virkelig er å få andre folk til å slutte å spise kjøtt, ikke bare å føle seg overlegen). Angrep betvinger forsvar, og er bakvendt hvis du vil ha noen over på din side.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ironisk nok mener jeg akkurat det samme om Maddox.

 

Jeg har aldri møtt noen av disse vegetarianerne som beskrives over. Altså, selvsagt mener de at kostholdet til en vegetarianer er moralsk overlegent, det sier jo seg selv. Men, jeg har aldri blitt angrepet. Hvor finner du disse folkene?

 

Edit: Jesus, den artikkelen er enda verre enn vanlig fra Maddox. Han skriver ikke om disse fantasivegetarianerne som flyr rundt og misjonerer, han angriper de som ikke gjør noe annet enn å selv avstå fra å spise kjøtt.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...