Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S7 Edge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe denne, hadde lyst på en mobil med E-SIM og høyere innebygget lagringsplass. Kan fortsatt ikke lagre innhold fra ViaPlay på SD-Kort!! Og vil helst ha utskiftbart batteri, selv om jeg sikkert kunne vent meg til at batteriet ikke kan skiftes ut... vente på Samsung Galaxy S8...?

S7 har Android 6.0 og der kan du kombinere minnet internt og i SD-kortet slik at det for appene ser ut som en felles lagringsplass. Da spiller det ingen rolle om den aktuelle appen støtter ekstern lagring eller ikke.

 

 

 

Og hvis man kjøper nå så må man vel betale hele telefonen med en gang, jeg føler meg litt lurt når noen andre kjøper samme telefon med abonnement og bindingstid og betaler det samme som jeg betalte for bare telefonen totalt mens jeg må skaffe abonnement i tillegg... Tenkte jeg skulle betale månedlig neste gang jeg kjøpte telefon, selv om jeg har seks måneders nettoinntekt spart opp... :) er vel ingen som tilbyr abonnement med bindingstid og månedlige avdrag på S7 ennå?

 

Det er veldig sjelden det lønner seg å kjøpe på avbetaling. Velg heller abonnementet som passer deg best istedenfor en "pakke".

 

Vel, det er ikke sant i dette tilfellet. S7 Edge koster i billigste nettbutikk kr 8390,- pr idag. Hos Telenor f.eks får du samme mobil for kr 2999,- med Mobil L. Da går samtidig månedsprisen opp med 300,- i mnd (fra 399 til 699), i avtaleperioden som er 12 mnd. Dermed: 300,- x 12 = 3600,- +kjøpesummen på 2999,- == 6599,- Faktisk nesten 1800 kroner billigere. 

 

 

 

 

Dere ga Nexus 5X minus for den var alene med USB Type-C, mens nå gir dere Galaxy S7 Edge minus for den ikke har Type-C?

 

Er enig i at det er synd Samsung ikke har inkludert Type-C, er jo mye raskere lading og mange fordeler.

Ladestandarden for Type-C er ikke kompatibel med Quick Charge, så du ville ikke kunne brukt den uansett. Men nå er da QC3.0 like bra visstnok, om ikke bedre. Største fordelen (og grunnen til at jeg vil ha det) er en mer robust kontakt som støtter USB3.1-hastighet.

 

 

 

Nå er det jo ikke sånn at det er umulig for Samsung å implementere sin hurtiglading over USB Type-C. Og som du selv sier så har jo Qualcomm fått på plass ny standard for hurtiglading over USB Type-C allerede. Nå er jeg usikker på om Samsung sin løsning for hurtiglading er en proprietær løsning eller om den baserer seg på Qualcomm sin standard, men uansett så har de jo nå hatt mer enn god nok tid til å få den implementert over USB Type-C så umulig kan det jo neppe være..

 

Virker vel mer som Samsung er litt feige her, og ikke vil bryte med kompatibilitet mot eksisterende ladeløsninger og tilbehør ved å gå over til USB Type-C. Dessverre så vil jo dette være en gedigen sinke for hele markedet da Samsung er en så stor aktør som de faktisk er og nå velger å kjøre på med Micro-USB et helt år til....

 

Det er absolutt ikke umulig. Quick Charge er kontakt-uavhengig og fungerer med både Micro-USB og USB-C. Samsung har ikke noen proprietær løsning, de bruker Quick Charge på lisens i Exynos-prosessorene, og Snapdragon har Quick Charge innebygd by default. Årsaken til at de ikke bruker USB-C er i hvert fall ikke mangelen på QC.

 

 

 

For veldig mange så er mobiltelefonen en langt viktigere enhet enn en ultraportabel så ser ikke helt logikken din her.

 

Ja det er det samme som med TV. Der gir man faen i hvordan bildet er bare TV'en er tynn og kul å se på... Folk er noen idioter...

 

Helt enig med TVer, jeg vil IKKE ha en syltynn TV, gjør den gjerne en hel cm tykkere og få LEDene plassert direkte bak panelet, med ekte og knallgod microdimming. Det er noen få TVer der ute som gjør det, men i svært høy prisklasse. 

 

Men må innrømme at jeg lot meg friste av S6 Edge+, og kjøpte en fordi jeg forventet at den var lik Z3 i ytelse og bruk, samtidig som den ser utrolig lekker ut. Dessverre viste det seg å være en møkkatelefon, menmen..

 

 

 

Jeg tror ikke det kommer 64 GB- og 128 GB-varianter av S7. Grunnen til at de i utgangspunktet kom på S6 var pga. de manglet microSD-støtte. Jo flere modeller Samsung har, desto mer koster det i form av logistikk, support, testing osv.

Er det noen som har erfaring med de trådløse laderne som vet om de lader om man vrir telefonen 90 grader? Like designet til laderen Samsung viste, men jeg ser gjerne netflix/youtube før jeg sovner og da er det litt triveligere om telefonen er i landskap enn i portrett.

 

På min S6 Edge Plus hadde jeg den runde ladeplata, det spilte ingen rolle hvilken retning man la ned telefonen på, så antar den nye også funker i landscape, hvis ladepunktene fortsatt treffer hverandre da. Jeg opplevde to ganger at mobilen tilsynelatende lada da jeg la meg, men ikke lå helt nært nok og da var mobilen død neste morgen. Morsomt når det er eneste vekkerklokke...

 

 

Noen som vet om man kan ta bilder i RAW med Samsung sin kamera app?

Jepp!

 

 

Jeg som er blind, eller er det ingen informasjon om hvilken lading denne telefonen støtter? QC 2.0, 3.0?

Snapdragon 820 støtter bare en type: QuickCharge 3.0, jeg forventer at Samsung har lisensiert 3.0 utgaven på Exynos-SoCen for de europeiske modellene.

 

 

 

Vet ikke hva Samsung tenker her, de har tidligere operert med kun 1 år pga. at batteriet kunne tas ut og skiftes, og de telte det som ekstrautstyr. Nå vet jeg at Apple har begynt å følge 5 års reklamasjon på batterier, da de er innebygd, såfremt det ikke har oversteget antall ladesykluser og faktisk har en defekt (oppbrukt er jo ikke en feil). Tipper Samsung sine batterier er laget for å vare like lenge som Apple sine, og med mindre de sier noe annet, så er det nok 5 års reklamasjon man må forholde seg til. 1 års garanti da, som alltid fra produsenten.

Siden telefoner neppe ligger avslått i nevneverdige perioder så vil antall ladesykluser være ganske proporsjonalt med alderen på telefonen og hvor lite man lader den hver gang. Li-Ion og Li-po batterier varer vesentlig lengre om man unngår de dypeste og høyeste ladingene. Lader man for eksempel fra 10-90% hver gang i stedet for 0-100% så kan batteriet vare 5 ganger så lenge. Det jeg skal frem til er at et høyt antall ladesykluser med 10-90% kan holde batteriet friskt lengre, sammenlignet med et lavere antall ladesykluser 0-100%. Lader man batteriet på en sunnere måte synes jeg det er urimelig at man blir straffet med argumenter om høyt antall ladesykluser.

 

Det er ikke mulig å kjøre en enhet med LiPo/LiIon ned i 0%, ei heller til 100%. Kan også legge til at den typen batterier liker aller aller minst å være 100% ladet og varm samtidig. Det er derfor batteriet i laptoppen som dama bare bruker i sofaen, med strømledninga i, bare varer i et år før det er så godt som ubrukelig. ;)

 

 

 

 

"Gmail-appen støtter ikke Exchange"

 

Hvorfor gir dere mobilen trekk på grunn av noe Google ikke har gjort ?

Fordi de må ha noe som er negativt ;)

helt enig med deg er ikke samsung sin feil det med gmail. appen

 

Det ER faktisk Samsung sin feil. Gmail-appen støtter Exchange helt fint, om det er inkludert en liten kodepakke ved navn: Exchange Services. Den er ikke mulig å laste ned fra Google Play med mindre fabrikanten har inkludert den fra fabrikk. Så ja, det er Samsungs feil at de ikke har inkludert Exchange Services. Sony f.eks inkluderer den pakken. Uansett er det ikke noe stort problem, pakken kan lastes inn med sideload og en reboot seinere har du støtte for Exchange i Gmail. Gjorde det selv på S6 Edge+

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe denne, hadde lyst på en mobil med E-SIM og høyere innebygget lagringsplass. Kan fortsatt ikke lagre innhold fra ViaPlay på SD-Kort!! Og vil helst ha utskiftbart batteri, selv om jeg sikkert kunne vent meg til at batteriet ikke kan skiftes ut... vente på Samsung Galaxy S8...?

S7 har Android 6.0 og der kan du kombinere minnet internt og i SD-kortet slik at det for appene ser ut som en felles lagringsplass. Da spiller det ingen rolle om den aktuelle appen støtter ekstern lagring eller ikke.

 

 

 

 

Har fått bekreftet fra flere kilder at Samsung har fjernet denne muligheten i TouchWiz på nye Galaxy S7 og S7 Edge og at den heller ikke vil eksistere på øvrige Samsungmodeller når de blir oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe denne, hadde lyst på en mobil med E-SIM og høyere innebygget lagringsplass. Kan fortsatt ikke lagre innhold fra ViaPlay på SD-Kort!! Og vil helst ha utskiftbart batteri, selv om jeg sikkert kunne vent meg til at batteriet ikke kan skiftes ut... vente på Samsung Galaxy S8...?

S7 har Android 6.0 og der kan du kombinere minnet internt og i SD-kortet slik at det for appene ser ut som en felles lagringsplass. Da spiller det ingen rolle om den aktuelle appen støtter ekstern lagring eller ikke.

 

 

 

 

Har fått bekreftet fra flere kilder at Samsung har fjernet denne muligheten i TouchWiz på nye Galaxy S7 og S7 Edge og at den heller ikke vil eksistere på øvrige Samsungmodeller når de blir oppdatert.

 

Samsung har selv uttalt at SD teknologien er 19pilogbue i forhold til dagens eMMC og at de droppet implementeringen i 6.0 da det førte til tregheter og ustabilitet.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel - virket saklig og profesjonell, i motsetning til itavisen ;) Det er bare en ting: Det at Gmail ikke støtter exchange bør ikke være et minus da dette er Google sin app, noe som ikke har noe med S7 Edge å gjøre.

Les over, det har alt med Samsung å gjøre.

 

Edit for de late, quote av meg selv: "Det ER faktisk Samsung sin feil. Gmail-appen støtter Exchange helt fint, om det er inkludert en liten kodepakke ved navn: Exchange Services. Den er ikke mulig å laste ned fra Google Play med mindre fabrikanten har inkludert den fra fabrikk. Så ja, det er Samsungs feil at de ikke har inkludert Exchange Services. Sony f.eks inkluderer den pakken. Uansett er det ikke noe stort problem, pakken kan lastes inn med sideload og en reboot seinere har du støtte for Exchange i Gmail. Gjorde det selv på S6 Edge+"

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bestilte meg en S7 Edge nå.

Makan til ytelse i ytelsestestene altså, det ser jo helt rått ut :)

 

Har vi sett noen detaljerte tall for ytelsen enda? Ser Anandtech har en kort liten preview;

 

http://www.anandtech.com/show/10075/early-exynos-8890-impressions

 

 

Tallene derfra er jo gode, men ikke noe voldsomt så langt. Forbedringene ser vel ut til å først og fremst være GPU, men ser ut som vår modell med Exynos havner bak Snapdragon 820 der.

 

Problemet med disse testene, som andre har påpekt, er at det er av en type som passer bra for arkitekturer med høy IPC. Apple har høyest single core ytelse, og Qualcomm sin Snapdragon er på andreplass, mens Exynos er på 3. plass. Exynos er ikke lagd for høy single-core ytelse, så selvfølgelig så vil den komme litt bak om du hovedsaklig tester det.

 

F.eks så gjør iPhone det ganske dårlig i 3DMark overall, mye fordi physics testen som går på CPU går svært dårlig for A9. Det å bare ha 2 kjerner gjør at den faller laaaangt bak. Det å ha 2 kjerner i Android gir jo heller ikke mening. OSet er laget for minst 4. Det å ha 4 kjerner i iOS gir nok heller ikke mening.

 

TKongen: Ja, det er voldsomme tall for den interne NAND-en. Som over - vi har måttet kutte litt i noe. Som du nevner har vi med ytelsestester, men vi har foreløpig ingen som viser helt kompatible tall med plansjen vi fikk fra Samsung. Skal prøve meg litt frem med ulike apper for å se om vi kan få bekreftet de tallene.

AnTuTu ser ut til å virke som den skal på 6S Plus, i motsetning til det vi mistenkte da vi la ut Mate 8-testen. Så enorme forskjeller er nok til at vi hever tre-fire øyenbryn, men det har ikke kommet flere oppdateringer for iOS-versjonen siden vi testet, og tallene er omlag de samme hver gang vi tester.

Jeg tror jeg vet grunnen til Antutu resultatene. De skal angivelig ha fokusert mer på grafikk i testene. De har og forandret på vektlegging og score de gir osv. For å være ærlig så virker det de har gjort ekstremt merkelig. Alle Snapdragon enheter i testen faller jo laaaangt bak. Huawei sin Mate 8 er jo godt over Exynos 7420

, men om fokuset var på mer GPU burde S6 Edge vunnet pga klart kraftigere GPU. Galaxy S7 sin ytelse er jo en ekstrem forbedring i forhold til forrige generasjon her. Jeg så tidligere benchmarks av iPhone 6S i Antutu. Den har faktisk bare fått ekstremt mye høyere score med den nye vektleggingen. Noe som ikke gir mening. Det er helt klart at de har gjort endringer som favoriserer enkelte elementer som noen har og noen ikke har, og noen har mer enn andre av. Testen virker ganske urettferdig nå. Spesielt for Snapdragon. Helt ærlig, når ble Exynos 8890 over dobbelt så rask som en Snapdragon 810 på noen måte?

 

Sekvensielle tallene for NAND er ikke urealistiske. iPhone 6S har akkurat de samme. Du oppnår det med toggle NAND, der du setter en del av internminne til å være SLC som er veldig raskt, og skriver og leser til det, for så å flytte ut til resten av minne. Som et SSD + HDD setup på en måte. Og det er ikke akkurat en spesiell løsning utviklet av Apple, er vel SanDisk/Toshiba som viste det frem først tror jeg. Kommersielt altså, rimelig sikker på at alle de 4 NAND produsentene kan gjøre det. Random tallene derimot er 3 og 10 ganger høyere enn det den beste klarer i dag (Galaxy S6). Det vil være ganske ekstremt om det stemmer. Vi er på 22/3 i dag. 65/35 vil være ekstremt raskt.

 

Å sammenligne klær med mobil og TV blir ganske teit. Dessuten er forskjellen på utseendet på 99% av mobiler mye mindre enn forskjellen mellom Passat og Mondeo.

 

Men det er ikke teit å kalle andre for idioter, fordi de er forskjellige fra deg?

 

Jeg prøvde bare å forklare det jeg mente. Du virker derimot ikke ute etter å forstå, men heller å komme med negative bemerkninger om andre og det de skriver, så da får du ha en fin dag videre :)

Lenke til kommentar

 

Er veldig enig med deg. Men samtidig så må man ikke glemme at det å presse mye teknologi på liten plass ofte i starten koster en del investeringer. Selv om det på sikt når det masseproduseres kan gi store besparelser og rimeligere produkter. Men, jeg tror industrien alltid vil forsøke å skape et eksklusivt toppmodellprodukt. Man kan ikke stikke under en stol at dette er et topprodukt heller, og da følger prisen på.

 

Toppmodeller har høye marginer, og de tjener mye penger på dem. Vet ikke hva marginer Samsung har, men Apple har jo rundt 47%. Samsung har jo helt klart lavere. Dette er ikke kostnad i butikk - produksjonskostnad, det er reelle marginer. Det er toppmodeller de tjener penger på, penger som de kan bruke til å investere i andre ting og utvide selskapet. Når Samsung f.eks skal bygge fabrikk for å lage Snapdragon, AMD GPUer og CPUer, Exynos, A9 osv og bruker 16 milliarder dollar, så er det greit å få pengene fra et sted. Når de skal begynne å investere i helsevesenet med medisiner osv så trengs penger. De tjener godt på disse produktene.

 

Tror Samsung har brukt samme type NAND som iPhone 6s. De har en nVME kontroller, og seq write/read er veldig høye.

 

Jeg vet ikke hvorfor du nevner random 4k read/write. På telefoner er vi interessert i høy burst read/write.

 

Kan fks lese mer: http://www.anandtech.com/show/9662/iphone-6s-and-iphone-6s-plus-preliminary-results

 

Samsung bruker 100% garantert ikke samme NAND som Apple. Samsung er verdens største NAND produsent og langt foran konkurrentene i teknologi, de har absolutt ingen grunn til å kjøpe NAND fra noen i det hele tatt.

 

Dessuten tyder random tallene på at det ikke er det samme i det hele tatt. De bruker nok toggle NAND, men sannsynligvis med MLC og ikke dårligere TLC som Apple benytter. Ellers ser jeg ikke hvordan tallene de oppgir kan være riktige. Egentlig så ser jeg ikke hvordan de kan være riktige på noen måte. De er ganske ekstreme tall...

 

Og Random  >>>>>> sekvensiell. Spesielt i mobil. Systemytelse er 90% random. Sekvensiell er bare for å flytte store filer. Når du bruker mobilen, hvor rask den føles osv er så godt som alt random ytelse.

 

NVMe kontrolleren har ellers egentlig så godt som ingenting å si for ytelse i MB/s.

 

Anbefaler å lese litt mer opp på det du skriver før du kommer med bastante påstander som dette.

 

Personlig er jeg skuffet over valget av Exynos 8890 over Snapdragon 820. Fører også til at S7 ikke blir en telefon i toppsjiktet når det kommer til ytelse, ihvertfall i benchmarks.

 

Ingen vet hvem som er raskest av Exynos 8890 og Snapdragon 820 enda. Anandtech skriver at de sannsynligvis er ca like kraftige, så alt avhenger bare av strømforbruk. Vær så snill å ikke skriv noe du ikke har grunnlag for.

 

Ganske skuffende forøvrig at S7 ligger likt med iPhone 6S som nå er 6 måneder gammel. Vil helt sikkert føre til at S7 havner langt bak når iPhone 7 kommer ut. Også litt ulikt Android å like bak på ytelsessiden. Tek.no anmeldesene viser jo også at de ligger helt lik på 3dmark og antutu.

 

Hvis du plukker ut de riktige testene så kan du klare å få hva som helst til å se bra ut. CPU benchmarksene Anandtech har kjørt er browserbenchmarks. Ingen slår iOS i browserbenchmarks. Safari er så latterlig optimalisert er CPU er lite relevant. Samsung sin browser er bedre enn Chrome, men ikke på Safari sitt nivå. Vi har enda ikke skikkelige tall for hvordan de er i forhold til hverandre. Kun indikasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...