Gå til innhold

Altibox flytter TV-hverdagen din til skyen – og tilbyr ny dekoder


Anbefalte innlegg

Er denne boksen lisenspliktig? Har nettopp kjøpt tv uten tuner, kanskje dette er boksen for oss.

 

 

Tror uansett ikke du skal føle deg for trygg på at det gamle består. Politikerne trer akkurat hva de vil nedover hodene på oss. En viss risiko for at endringer kan komme til å skje på lisensen. At den blir over skatteseddel. Da kan du jo glemme gamle tankemodeller for hvordan unngå lisensen og gjerne også NrK-tilbudene. Jamfør:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=713856&page=42&do=findComment&comment=23084896

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde ikke HET3112 MC'en var noe spesielt flaskehals, uten at jeg kan uttale meg om det. da jeg ikke har altibox selv. Men på nye FMG installasjoner, og der vi oppgraderer fra gamle CPL4 CPL5 CPL6 og CPL7 , så fjerner vi mediakonverter der mulig, og terminerer fiber på nytt rett i en termineringsboks. Og så er det en vanlig SC-SC patchesnor mellom termineringsboksen, og hjemmesentralen.

 

Så da er det og mye lettere å oppgradere utstyret i fremtiden, da du ikke er avhengig av en fibermontør lenger for å skjøte om fiber, du trenger kun en ny hjemmesentral, og plugge i fibersnoren.

 

Det vil og være mer lett på slike nyinstallasjoner , å koble fiber rett i eget utstyr (uten at jeg kan anbefale det , siden jeg jobber med det) men om du har kompetanse til det, så er det vel fritt frem for å få det opp å gå på eget ansvar, og support.

 

 

Koster det ei nyre og en arm å få endret vekk HET-boksen til en slik termineringsboks?

Lenke til kommentar

Hos meg så droppa de hele boksen og la opp kabelen fra utsiden og rett inn i rackskapet mitt...

Med den sertifiseringslista du har, så hadde jeg og gjort det ;)  Men du gjør ikke det til den type kunden som ringer inn og klager "hvorfor de ikke får mer en 22 mbit på en 500/500 linje" på sin acer laptop fra 2008 , med 54G nettverkskort.

 

Ja , det er en del saker på det iløpet av et år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg trodde ikke HET3112 MC'en var noe spesielt flaskehals, uten at jeg kan uttale meg om det. da jeg ikke har altibox selv. Men på nye FMG installasjoner, og der vi oppgraderer fra gamle CPL4 CPL5 CPL6 og CPL7 , så fjerner vi mediakonverter der mulig, og terminerer fiber på nytt rett i en termineringsboks. Og så er det en vanlig SC-SC patchesnor mellom termineringsboksen, og hjemmesentralen.

 

Så da er det og mye lettere å oppgradere utstyret i fremtiden, da du ikke er avhengig av en fibermontør lenger for å skjøte om fiber, du trenger kun en ny hjemmesentral, og plugge i fibersnoren.

 

Det vil og være mer lett på slike nyinstallasjoner , å koble fiber rett i eget utstyr (uten at jeg kan anbefale det , siden jeg jobber med det) men om du har kompetanse til det, så er det vel fritt frem for å få det opp å gå på eget ansvar, og support.

 

 

Koster det ei nyre og en arm å få endret vekk HET-boksen til en slik termineringsboks?

 

 

Om du har gammelt (defekt / ødelagt / utstyr som ikke fungerer / ikke leverer hastighetene du har bestilt) så byttes det uten kostnad for kunden. Dersom du selv gjør skade på utstyret / fiberbrudd / andre problemer oppstått av kunden selv, så faktureres det en reparasjonskostnad. (2000kr + eventuelt kjøring)

 

Så vidt jeg vet, så betaler du ikke for utstyret. men for jobben. (Avgjøres vel litt etter skjønn.. men jeg har ikke opplevd det til nå)

 

Største gjengangeren er "hjemmefikserne"  som skal pusse opp , og prøver å ta ned utstyret. Og så vips, så er det en røket fiber.  Så må vi ut og terminere på nytt. Det blir da, om det er veldig gammelt utstyr fra før av, montert opp nytt type utstyr. Men regninga kommer i posten for arbeidet ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Men, hos meg, så vil det koste kr 2000 uansett formål + kjøring?

 

F.eks. om jeg ønsker at punktet skal flyttes noen meter der støyen fra min router og min switch kan leve bedre, samt at de i samme operasjon bytter vekk HET-boksen til en slik fibertermineringsboks du snakker om?

 

Jeg husker at under montering så kveilet de den ekstra blåste fiberen opp. Tipper de måtte kveile den 100 ganger inni der. Hadde sikkert nådd en gang rundt huset med det ekstra nøste av fiber som ligger der utstyret er montert. Også husker jeg at han anbefalte meg å støvsuge, da man kunne få fiberen stukket inn i blodbanen, og at det ikke viser på noe skann fra maskiner på sykehuset.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg kan desverre ikke svare nøyaktig på hva det vil koste deg, og hvordan det praktiseres. Det må du ringe ditt lokale kundesenter og høre om. Jeg bare forholder meg til Agder hos AltiFiber , og dems prislister. Der står det på hjemmesidene en pris , i prislisten.

 

Men om det bare er snakk om ditt eget nettverksutstyr, kan du jo bare trekke en TP-kabel til et skap / kott / whatever der du kan gjemme bort utstyret, og det kan du jo gjøre kostnadsfritt selv.  en TP-tang for å sette på TP plugger koster 150-200kr på biltema clas ohlson og lignende.

 

eller misforsto jeg noe nå ?

 

Skjønner jo at du vil vekk fra HET+Zyxel boksen og over på ny FMG, men det tror jeg ikke blir byttet med mindre du har problemer med det, eller bestiller en tjeneste som krever det. f.eks 500/500 linje ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Tror jeg har det meste av utstyr for å kable, men måtte vel ha kjøpt inn mer kabel. Og kanskje kjøpt noe litt mer elegant enn kun en RJ-45 hann ende. Skulle til og med fått til å trukket en Clas Ohlson 5 eller 10 meter "patch" gjennom trekkerør, om jeg teipet det riktig, og la på en dose glidemiddel.

 

Men å bruke Gigabit Cat.6 foran å ha fiberen helt fram til hvor "ting skjer", skurrer litt, når man er på jakt etter litt fart. Så ja, det ville merkes på psyken en stund etterpå, selv om det ville ha fungert glimrende.  :wee:

 

Jeg kommer til å måtte gå fram og tilbake til det "gamle arnestedet" en del ganger også. I og med at jeg satte patch'e boksene mine på det gamle stedet, ALTERNATIVT, legge en stykk fiber mellom. Men, da dukker det vel fort opp en ny støyende boks på det gamle nervesenteret muligens? Nervesenteret bør bli værende også får jeg lage meg et mini-satelitt nervested der jeg nå ønsker et nytt inntak for Altibox-utstyret.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tror jeg har det meste av utstyr for å kable, men måtte vel ha kjøpt inn mer kabel. Og kanskje kjøpt noe litt mer elegant enn kun en RJ-45 hann ende. Skulle til og med fått til å trukket en Clas Ohlson 5 eller 10 meter "patch" gjennom trekkerør, om jeg teipet det riktig, og la på en dose glidemiddel.

 

Men å bruke Gigabit Cat.6 foran å ha fiberen helt fram til hvor "ting skjer", skurrer litt, når man er på jakt etter litt fart. Så ja, det ville merkes på psyken en stund etterpå, selv om det ville ha fungert glimrende. :wee:

 

Jeg kommer til å måtte gå fram og tilbake til det "gamle arnestedet" en del ganger også. I og med at jeg satte patch'e boksene mine på det gamle stedet, ALTERNATIVT, legge en stykk fiber mellom. Men, da dukker det vel fort opp en ny støyende boks på det gamle nervesenteret muligens? Nervesenteret bør bli værende også får jeg lage meg et mini-satelitt nervested der jeg nå ønsker et nytt inntak for Altibox-utstyret.

Hvorfor ikke bruke cat6? Dersom det er latency, så går det an å gå over til sfp. Men det er jo veldig overkill med mindre man kjører VM i skya e.l. Man kan koble på veldig mange routere før man merker noe latency/treghet.
Lenke til kommentar

Hei MrMarbles du diskuterer med meg, en "tulling" som i min spede PC-bruker ungdom kjøpte inn SCSI når andre brukte IDE/ATAPI. Er jo helt klart at Cat.6 kan duge, men hva taper man på det? Kjører jo uansett Cat.6 ut til hver arm i stjernetopologien, så det ender jo ned på det før eller siden likevel.

Lenke til kommentar

Men å bruke Gigabit Cat.6 foran å ha fiberen helt fram til hvor "ting skjer", skurrer litt, når man er på jakt etter litt fart. Så ja, det ville merkes på psyken en stund etterpå, selv om det ville ha fungert glimrende.  :wee:

Med mindre du har tenkt gjøre minneaksesser over den linken der så er de 10talls nanosekundene signalet ville brukt på de 10 meterene cat6 kabel temmelig negliskjerbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor lagre DVR opptak i skyen? Kan ikke bare programmene være der on-demand? Er det kanskje for å unngå lisensproblematikk?

Tenkte det samme, i praksis er dette streaming fra servere, de sparer harddisker i at de bare lagrer en kopi av alt som blir sent pluss speiling.

Teknisk sett er det ingenting som hindrer dem i å la deg se alt.

Spørsmålet er hvilken begrensinger som ligger i opptak her, kan du velge alt å ha en pentabyte for lagring :)

 

 

Lenke til kommentar

Har fiber i dag fra en annen leveradør. Betaler gledelig en fin sum dersom "altibox appen" kan installeres på f.eks nvidia shield

 

Jeg spurte Altibox om app til Android TV, men det var det ikke planer om nå. Ser ut til at bare Apple TV eiere får dette i første omgang.

 

Du kan bruke TV Overalt appen til Altibox og caste til Shield da om ikke annet inntil videre. Chromecast støtten er dog i beta. 

Lenke til kommentar

 

Men å bruke Gigabit Cat.6 foran å ha fiberen helt fram til hvor "ting skjer", skurrer litt, når man er på jakt etter litt fart. Så ja, det ville merkes på psyken en stund etterpå, selv om det ville ha fungert glimrende.  :wee:

Med mindre du har tenkt gjøre minneaksesser over den linken der så er de 10talls nanosekundene signalet ville brukt på de 10 meterene cat6 kabel temmelig negliskjerbart.

 

 

 

Som nevnt, så er jeg temmelig grønn på nettverk. Så slik informasjon kan være nyttig for å pleie "psyken" ja.

 

Disse boksene koster jo litt, spesiellt den delen som skaper hver RJ-45 hunn som skal legges inn i disse er dyre. Kanskje jeg bare skulle dra ekstra kabler mellom de to nervesentrene og klemme på RJ-45 hann, istedet for å ha dobbelt opp av slike (liknende bokser fra Nexans), som fordrer behov for patchekabler:

 

post-30484-0-26410600-1456047799.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...