Gå til innhold

Altibox flytter TV-hverdagen din til skyen – og tilbyr ny dekoder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

 

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Men hyggelig at produktdirektør Øyvind Lundbakk har løpt av seg noen kilo siden sist. Bedre enn å sitte i sofaen og knaske potetgull til repriser av Top Gear.

Endret av goosey
  • Liker 7
Lenke til kommentar

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

 

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Blir stas...

 

Husker det ja, ikke lenge siden jeg drev å snakket med dem om det, og support hadde null kjennskap til de dekoderne.

Men ser jo ut som det er en grunn til at de aldri kom. De fant på en bedre løsning, som de nå presenterer. De er også her mer klare i talen på når det kommer, pluss som nevnt er det allerede noen som har den nye hjemmesentralen. Så det er jo betydelig mer lovende enn forrige gang de lovte noe nytt og fantastisk :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Blir stas...

Husker det ja, ikke lenge siden jeg drev å snakket med dem om det, og support hadde null kjennskap til de dekoderne.

Men ser jo ut som det er en grunn til at de aldri kom. De fant på en bedre løsning, som de nå presenterer. De er også her mer klare i talen på når det kommer, pluss som nevnt er det allerede noen som har den nye hjemmesentralen. Så det er jo betydelig mer lovende enn forrige gang de lovte noe nytt og fantastisk :)

Den som lever får se :)

Lenke til kommentar

Man kan jo etterhvert spørre seg selv hvorfor i allverden TV-innhold skal "gates" / filtres bak og igjennom innholdsleverandører som Altibox, Canal Digital osv..? Spesielt i land med god infrastruktur så skulle man vel tro at det burde kunne oppstå langt mer direkte løsninger enn det som eksisterer per i dag.

 

Skal vel i utgangspunktet ikke være så alt for vanskelig at de forskjellige opphaverne som Fox, HBO osv skal kunne levere sendinger direkte til sluttbruker fremfor at ting skal gå igjennom såpass mange ledd og sære avtaler som de gjør per i dag?

 

 

Ser vel heller for meg at det blir vanligere med integrerte løsninger i "Smart-TVer" og løsninger som Roku, Apple TV osv vår man etterhvert vil få servert innholdet direkte via en felles portal direkte fra de som sitter med opphavsrettighetene? Mye lignende det Altibox skisserer her bare at det skjer direkte fra et par ledd tidligere i næringskjeden før Altibox.

 

 

 

Er vel på høy tid at disse løsningene blir langt mer globale og universale på tvers av landegrenser og at det hele baserer seg på nettskyløsninger og tjenester som tillater umiddelbar tilgang rett til de enhetene folk flest allerede eier, innehar og faktisk ønsker å benytte seg av.

Lenke til kommentar

 

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

 

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Blir stas...

 

Husker det ja, ikke lenge siden jeg drev å snakket med dem om det, og support hadde null kjennskap til de dekoderne.

Men ser jo ut som det er en grunn til at de aldri kom. De fant på en bedre løsning, som de nå presenterer. De er også her mer klare i talen på når det kommer, pluss som nevnt er det allerede noen som har den nye hjemmesentralen. Så det er jo betydelig mer lovende enn forrige gang de lovte noe nytt og fantastisk :)

De der i den 2013 artikkelen ble vel aldri rullet ut til sluttbrukere ?

 

 

Den nye FMG3512 (zyxel) hjemmesentralen er et flott produkt. Gleder meg veldig til wifi+ ekstenderen blir tilgjengelig, slik at alle boksene kan fullt ut administreres fra kundesenteret, og fra 'min side'.

 

Mye bedre og raskere wifi en 2812(ac) og gamle CPL7 og lavere.

 

Og veldig kjekt nå at alle fire ethernet portene har alle VLANs , så du kan bruke alle portene til pc og ikke bare en, som før.

 

Vi har montert opp de nye sentralene siden midten av november ca.

 

Mvh montør for altibox / AltiFiber

Lenke til kommentar

Hvorfor lagre DVR opptak i skyen? Kan ikke bare programmene være der on-demand? Er det kanskje for å unngå lisensproblematikk?

 

Antakelig lagres alle programmene i skyen og det kunden selv lagrer er bare en referanse eller peker til programmet. At alle kundene skulle ha hver sin instanse av et gitt program gir ikke mening.

 

I forlengelse av dette kunne man vel antakelig sett for seg at alt alltid var tilgjengelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

 

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Blir stas...

 

Husker det ja, ikke lenge siden jeg drev å snakket med dem om det, og support hadde null kjennskap til de dekoderne.

Men ser jo ut som det er en grunn til at de aldri kom. De fant på en bedre løsning, som de nå presenterer. De er også her mer klare i talen på når det kommer, pluss som nevnt er det allerede noen som har den nye hjemmesentralen. Så det er jo betydelig mer lovende enn forrige gang de lovte noe nytt og fantastisk :)

Jeg snakket også med dem, men da viste de hva jeg snakket om men ønsket ikke å si noe.

Lenke til kommentar

I 2013 ville dette vært genialt. I dag ville det blitt mer smidig å bygd videre på overalt appen og basere systemet rundt chromecast og apple tv. Chromecast er genial fordi den ikke er synlig å baserer seg på eksisterende infrastruktur. Strengt tatt ville det bare vært nødvendig med en oppgradering av hjemme sentralen. Da hadde vi sluppet å ha noe boks under tv.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor lagre DVR opptak i skyen? Kan ikke bare programmene være der on-demand? Er det kanskje for å unngå lisensproblematikk?

 

Antakelig lagres alle programmene i skyen og det kunden selv lagrer er bare en referanse eller peker til programmet. At alle kundene skulle ha hver sin instanse av et gitt program gir ikke mening.

 

I forlengelse av dette kunne man vel antakelig sett for seg at alt alltid var tilgjengelig.

jeg tror det fungerer slik jeg også, at man bare lagrer en "peker" til hva slags program eventuelt starttid og sluttid, men jeg ser ett problem med dette. Visst systemet fungerer slik så må Altibox ha alle serier/filmer/programmer på disk i serverne sine, og det tror jeg ikke er mulig med tanke på hvordan rettighetsinnehaverne opererer. Så jeg tror at opptakene kommer til å forsvinne etter at rettighetene til Altibox forsvinner...

Lenke til kommentar

 

De der i den 2013 artikkelen ble vel aldri rullet ut til sluttbrukere ?

 

 

Den nye FMG3512 (zyxel) hjemmesentralen er et flott produkt. Gleder meg veldig til wifi+ ekstenderen blir tilgjengelig, slik at alle boksene kan fullt ut administreres fra kundesenteret, og fra 'min side'.

 

Mye bedre og raskere wifi en 2812(ac) og gamle CPL7 og lavere.

 

Og veldig kjekt nå at alle fire ethernet portene har alle VLANs , så du kan bruke alle portene til pc og ikke bare en, som før.

 

Vi har montert opp de nye sentralene siden midten av november ca.

 

Mvh montør for altibox / AltiFiber

 

 

 

Skjønner at det er litt bedre enn før, men hva sier de som sverger til å koble egen router direkte på fiberen da, om denne boksens kvaliteter? De har jo ikke akkurat snakket varmt om utstyret som Altibox har levert før, og da hverken hjemmesentral og heller ikke mediakonverteren, som de innbiller seg også gir en flaskehals:

 

 

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

 

:wee: Er det du eller de som er helt skognisse?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

 

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Men hyggelig at produktdirektør Øyvind Lundbakk har løpt av seg noen kilo siden sist. Bedre enn å sitte i sofaen og knaske potetgull til repriser av Top Gear.

 

Hei Goosey. Takk for hyggelig melding. Det er helt riktig observert. Det ble mange fjellturer i 2015... Og man kan jo også knaske på gulrøtter istedenfor potetgull til repriser av Top Gear ?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg syns de bruker litt for lang tid. Dette blir jo utdatert innen det kommer i gang. Å vente flere kvartaler er lang tid i denne bransjen. Det burde kommet med en gang.

 

Og så var det litt uklart om vi må betale for å bytte ut de gamle. Terskelen er litt høy for å bruke masse tusen på dette.

 

Jeg har den gamle løsningen, og den er ikke spesielt bra. Ikke PVR og man har jo sluttet å se linær TV. Bruker det på soverommet. Boksen er treig og menyen plagsom, dårlig signal mellom kontroll og boksen... trykker og trykker... så lagger det.

 

Så bør de redusere prisene sine på bredbånd! Hadde det vært billigere hadde det klart vært en fordel med noen av de større pakkene. Her har altibox mulighet til å ta store markedandeler om de klarer å få ned prisen kraftig. Og om alle kundene har 100/100 linjer så kan man lage nye tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2013 ville dette vært genialt. I dag ville det blitt mer smidig å bygd videre på overalt appen og basere systemet rundt chromecast og apple tv. Chromecast er genial fordi den ikke er synlig å baserer seg på eksisterende infrastruktur. Strengt tatt ville det bare vært nødvendig med en oppgradering av hjemme sentralen. Da hadde vi sluppet å ha noe boks under tv.

 

TV Overalt appen har jo allerede Chromecast støtte, dog i beta utgave ennå. Støtte for Apple TV kommer etter hvert. Mangler bare en app for Android TV nå. 

Lenke til kommentar

G , skumleste gjennom den freakforum tråden. Vet ikke konkret hva jeg skal svare ang. det, men jeg synes iværtfall den nye FMGen er mye mye bedre en de forrige generasjons boksene.

 

Og strengt tatt, det å fjerne hjemmesentralen helt og kjøre sfp rett på fiberen, det er jo for den litt mer viderekomne tør jeg påstå.

 

For å sammenligne da, av de 500ish kundene jeg har vært på , hos installasjon eller feilsøk, så har jeg kunnet telle på en håndfull de som har kjørt bridge mode.

 

Og av de 500 igjen, så har jeg ikke kommet over en som har kjørt uten hs/mc. (hjemmesentral/mediakonverter)

 

Men såklart, det er jo fult mulig om du på død og liv føler for det ellee har ønske om å fjerne alt utstyret , og heller kjøre proft nettverksutstyr.

 

Har desverre ikke Altibox hjemme, om så hadde jeg sikkert prøvd det selv .

 

Det er 1550tx/1310rx i nodesiden somregel.

En del noder er enda på 100mbit sfper, mens de større er gig. Og blir oppdatert fortløpende.

 

 

FMGen har ingen problemer med å gi 500/500 hastigheter i vanlig unbridged mode, testet både via ethernet og wifi. (den har 1300 mbit ac 3x3 )

 

Men jeg er altid interesert i å lære mer ang. det jeg jobber med, så det er bare å spørre .

 

Mvh

 

Tommy kjær

Norsk Fiberoptikk Dalane as

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...