Gå til innhold

Altibox flytter TV-hverdagen din til skyen – og tilbyr ny dekoder


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å pusse opp hjemme nå og skal i den forbindelse flytte hjemmesentralen fra stua og ned til ett rom i kjelleren, har ikke vært i kontakt med min lokale fiber leverandør ennda, men søkte litt på priser og fant priser hos HRB og der tar de 1900,- dersom man ikke må skjøte kabelen.

 

https://www.hebb.no/privat/kundeservice/priser?p_p_id=AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT_category=OTHER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å pusse opp hjemme nå og skal i den forbindelse flytte hjemmesentralen fra stua og ned til ett rom i kjelleren, har ikke vært i kontakt med min lokale fiber leverandør ennda, men søkte litt på priser og fant priser hos HRB og der tar de 1900,- dersom man ikke må skjøte kabelen.

 

https://www.hebb.no/privat/kundeservice/priser?p_p_id=AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT_category=OTHER

 

 

Hva med om man må skjøte den oransje ytterbeskyttelsen? Tar det betalt for det? Jeg vet at det er mer enn langt nok fiber å blåse videre fra det nøste som ligger ved HET-boksen. Så fiberen bør jo ikke skjøtes. Dessuten så tar det ikke særlig lang tid å skjøte en fiber, synes nå jeg da.

 

Eller misforstår jeg litt. Kanskje den må inn i skjøteapparatet likevel, når man først må videreblåse fiberen. For da må den vel "ende-skjøtes" på ny på neste sted hvor HET-boksen, evt. termineringsboksen plasseres?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det ville jeg ha reklamert på. Montører har timelønn, men firmaet får gjerne stykkpris. Slikt kan det bli krysspress og slurv av.

Japp, problemet er at stedet den henger og slenger er hos naboen i en rekkehusrekke og dermed oppdaget jeg det ikke før et års tid etter montering når jeg stod å snakket med naboen og la merke til at kabelen hang og slang i knehøyde med en litt stygg knekk. Har dog ikke merket noe problematikk ift. hastighet eller latency men innimellom er det issues som kan være vanskelig å plassere.

 

Dog kan det når som helst skje at denne kabelen får et skikkelig brudd slik tilstanden er i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Slik jeg leser det:

 

- Flytting av utstyr koster 990.

- Bytte av utstyr som fungerer koster 1900.

- Bytte av utstyr som ikke fungerer er gratis.

Stemmer

 

NB! Detter priser Viken Fiber oppererer med. for HRB, NTE osv så kan det ( og det vil ) forekomme andre priser...

Endret av Stolpe
Lenke til kommentar

 

Det ville jeg ha reklamert på. Montører har timelønn, men firmaet får gjerne stykkpris. Slikt kan det bli krysspress og slurv av.

Japp, problemet er at stedet den henger og slenger er hos naboen i en rekkehusrekke og dermed oppdaget jeg det ikke før et års tid etter montering når jeg stod å snakket med naboen og la merke til at kabelen hang og slang i knehøyde med en litt stygg knekk. Har dog ikke merket noe problematikk ift. hastighet eller latency men innimellom er det issues som kan være vanskelig å plassere.

 

Dog kan det når som helst skje at denne kabelen får et skikkelig brudd slik tilstanden er i dag.

 

Ring til din lokale levrandør og be de sjekke om det er noen CRC feil mot sentralen, om det er CRC feil,  så bør den IKKE stå å telle oppover, det betyr i alle tilfeller at det er en eller annen form for macrobøy eller skadet fiber på ett eller annet vis. Da burde montør være en av de neste leddene i rekken for en måling av fiber, otdr osv...

Lenke til kommentar

Gode nyheter. Håper dette gjør at bildekvaliteten blir bedre, og tv-bildet mindre sårbart for heftig internettbruk. Gikk fra Get for noen måneder siden, og ble smått skuffet når jeg innså at kvaliteten er dårligere. Ikke mye, men litt. Og jeg hadde regnet med at det gikk i motsatt retning, i og med at Altibox tross alt har mer båndbredde å rutte med..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg holder på å pusse opp hjemme nå og skal i den forbindelse flytte hjemmesentralen fra stua og ned til ett rom i kjelleren, har ikke vært i kontakt med min lokale fiber leverandør ennda, men søkte litt på priser og fant priser hos HRB og der tar de 1900,- dersom man ikke må skjøte kabelen.

 

https://www.hebb.no/privat/kundeservice/priser?p_p_id=AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT_category=OTHER

 

 

Hva med om man må skjøte den oransje ytterbeskyttelsen? Tar det betalt for det? Jeg vet at det er mer enn langt nok fiber å blåse videre fra det nøste som ligger ved HET-boksen. Så fiberen bør jo ikke skjøtes. Dessuten så tar det ikke særlig lang tid å skjøte en fiber, synes nå jeg da.

 

Eller misforstår jeg litt. Kanskje den må inn i skjøteapparatet likevel, når man først må videreblåse fiberen. For da må den vel "ende-skjøtes" på ny på neste sted hvor HET-boksen, evt. termineringsboksen plasseres?

 

 

De var å flyttet boksen hos meg idag, eller dvs de hadde med den nye hvite FMG boksen, den gammle CPL5 tok han med seg.

 

Den nye plassen den står hos meg har ett kortere strekk, så han klippet bare av hele dritten rett utenfor stuen hvor det gikk inn (Det blå plastrøret som er oransje hos deg) 

 

ut fra den blå kom det en sort strømpe med de 4 fiberkablene i, denne tok han en hvit strømpe/rør utenpå og stakk den inni den blå og teipet den fast før han stakk hele greia gjennom K-Røret som jeg hadde lagt opp inn til en bod i kjelleren.

 

Deretter skjøtet han på en sånn liten fiberledning som gikk inn i mediakonverteren (En liten boks på veggen) for deretter å sette en annen kabel mellom denne og hjemmesentralen.

 

Hva det koster får jeg nok ikke vite før jeg får neste regning fra mitt kraftselskap.

 

Anyway ganske fasinerende å se på når de skjøter kabel med fiberskjøteboksen sin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

CD Kabel tviholder på RF-TV, mens Telenor, Altibox og sikkert flere andre bruker IPTV. IPTV vil alltid være mer komprimert. I hvor stor grad det er merkbart/synlig vil nok variere.

 

Satellitt-TV vil i utgangspunktet også ha bedre bildekvalitet.

Det stemmer ikke at IPTV alltid vil være mer komprimert.

Det stemmer heller ikke at DVB-S (Satelitt) nødvendigvis har bedre bildekvalitet enn for eksempel IPTV.

 

Det er ingen teknisk grunn til at IPTV skal være av lavere kvalitet enn annen type distrubisjon.

 

Get sender identisk signal på DVB-C og IPTV for eksempel. Kanalene distrubieres mellom byer som IPTV, samme bildestrøm som IPTV kundene til Get har. Sentralene konverterer IPTV signalet til DVB-C og sendes på RF videre utover. Begge signalene er digitale og er like før og etter konverteringen fra IPTV til DVB-C. Mest sannsynelig gjør Canal Digital det på samme måte.

 

DVB-T (Bakkenettet) har den minste totale tekniske kapasiteten, så der sendes kanaler med lavere bitrate enn i andre type distrubisjonsnett for å få plass til fler kanaler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når kommer de da vi er jo i mars. snart April . Eller kommer dette når de andre selskapene har kommet med noe nytt så skal Altibox å komme med noe nytt.

Så blir det ikke noe av. Så fortsetter det så blir ikke det noe av bare inviterer og inviterer og det blir ikke noe av. det heller. 

 

 Eller er det bare noen som får det i mars. så får vi andre det løpet av våren. Så blir det sikker utsatt igjen

 

det har jo gått 1 år nå fra de presenterte dette. De sa vi skulle få dette i siste kvartal i fjord så utsatt de dette til Mars. i år 2017.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg vært å hentet meg en Huawei Q22 og fått oppgradert linja til 300/300.

 

Det lille jeg har fått testet med Huawei'en virker lovende, lynkjappt kanalskifte, den skifter nesten før du har trykket på knappen  :dribble: manøvrering i menyene går også kjappt, opptaksfunksjonen er nesten ikke vits i da man kan se programmer flere dager tilbake i tid, bruker man tidsforskyvning trenger man ikke lenger ha stått på samme kanal, sånn som før, man kan skifte til ny kanal og spole tilbake til begynnelsen, iallefall 3 timer (Sikkert mer og) 

 

Fjernkontrollen har fått AAA batterier i stedet for de gammle som hadde CR2025, man trenger heller ikke prøve med masse koder for å programmere fjernkontrollen til sin tv, dette gjør man inne i menyen, man velger enkelt og greitt tv leverandør og type tv, det hele er gjort på 2 sekund ca.

 

Opptakene blir lagret i skyen, så man kan logge inn på Altibox appen og se opptakene der (Det er kommt ny app, den gammle appen virker ikke med denne nye løsningen)

 

Og nei, pr dags dato er det ikke alle som kan få denne løsningen, man må ha den nye sentralen først (Hvit Fmg Boks) Det er ikke noe vits å ringe å mase på sin lokale leverandør for dette ruller de ut etter hvert, i tilegg så går de fleste på ferie rundt omkring nå.

 

Ellers så har jeg oppdaget 2 bugs med boksen, den ene er at når man har skjult kanalene man ikke bruker, så virker det fint helt til man skrur av boksen og skrur den på igjen, da er alle kanalene tilbake (Dette jobber Altibox med å løse) Den andre er at når man setter på serieopptak så tar den opp både orginal opptaket og reprisen (Skulle få en ny oppdatering til boksen som skulle fikse dette kanskje)

 

En tredje ting er at den er litt treg å starte opp, om det skal være sånn eller om en oppdatering kan fikse dette i fremtiden vet jeg ikke.

Kunne sikkert skrevet mye om denne, men alt i alt er jeg veldig fornøyd, det virker som om boksen er lynkjapp og har uante muligheter.

Lenke til kommentar

Har fått denne jeg og, som han over skriver veldig kjapp på kanalbytte og ukes arkiv er kjekt, men det har jo CD hatt lenge allerede.

Den er litt treg i oppstarten og når man går ut og inn av tv guiden

 

Ellers ser jeg frem til å få HBO integrert, kommer nå i juli, og fritt kanalvalg i løpet av høsten, selv om de ikke har svart på hvor fritt det valget faktisk er..

Lenke til kommentar

Har fått denne jeg og, som han over skriver veldig kjapp på kanalbytte og ukes arkiv er kjekt, men det har jo CD hatt lenge allerede.

Den er litt treg i oppstarten og når man går ut og inn av tv guiden

 

Ellers ser jeg frem til å få HBO integrert, kommer nå i juli, og fritt kanalvalg i løpet av høsten, selv om de ikke har svart på hvor fritt det valget faktisk er..

 

Ja, Hbo er nok bare begynnelsen, Nrk kommer også, men jeg har hatt begge på Smart tv'en en stund, men det kommer nok til å komme en del apper med tiden ja, boksen er jo basert på Android.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...