Gå til innhold

Altibox flytter TV-hverdagen din til skyen – og tilbyr ny dekoder


Anbefalte innlegg

 

http://www.tek.no/artikler/her-er-altibox-splitter-nye-dekoderlosning/159886

 

Da er det snaue to år siden altibox sto å skrøt på seg "splitter ny løsning" som kommer "mot slutten av året". Men hyggelig at produktdirektør Øyvind Lundbakk har løpt av seg noen kilo siden sist. Bedre enn å sitte i sofaen og knaske potetgull til repriser av Top Gear.

 

Hei Goosey. Takk for hyggelig melding. Det er helt riktig observert. Det ble mange fjellturer i 2015... Og man kan jo også knaske på gulrøtter istedenfor potetgull til repriser av Top Gear ?

Hehe, så bra! Da håper jeg denne løsningen kommer denne gangen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke så lenge siden kvittet vi oss med dekoderboksen og den tilhørende ekstra fjernkontrollen i stua da vi kjøpte smart-TV med CAM-modul.

 

Har i dag Canal Digital satelitt for tv og Nextgentel VDSL (40/20) for Internett-tilgang. Kan kjøpe TV-innhold fra Nextgentel, men da må en inn med den hersens dekoderboksen igjen. Enn så lenge lever vi godt med dagens oppsett.

 

Altibox vil ikke komme i frågan for oss før de kan tilby en løsning som er 100% dekoder fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide Altibox ruller ut dette nye systemet!

Har fulgt med siden artikkel om den "første" nye dekoderen med bl.a. "hjemme-NAS" for opptak...

 

På søndag tokk jeg opp seriekvelden til Tv-norge... 3 programmer på rad... da stoppet det 2. Programmet etter 4minutter. Men det står at det er et 35min langt opptak :-/ irriterende!!

 

Kanskje slike problemer blir borte med Skyen til Altibox?!

 

Kan disse rettighetene Dere snakker om, 'løse' seg når det er Du som privat-person som kan (skal) se opptaket bare??

Lenke til kommentar

Fantastisk løsning og ser virkelig frem til denne oppgraderingen.

Ser ut som de har tatt i bruk mange av innspillene de fikk i 2013 og deriblant av meg og her kommer de med en god og fremtidsrettet løsning. Bla. mulighet for å se opptak uavhengig av dekoderplassering etc. Blir også skoj å teste de nye wifi implementasjonen og glad jeg ikke gikk all-out med en rådyr "top of the line" Asus router men heller en litt lavere modell i mellomtiden som er helt grei en inntil dette skal testes. At de tilbyr en repeater er også topp. 

 

Samtidig blir TV-overalt stadig bedre og med dette tar de et 7-mils steg inn i fremtiden.

Bra jobbet Altibox :thumbup:

 

EDIT:
Det jeg da ønsker meg er muligheten for trådløs dekoder (kun strøm og hdmi kabel)  uten dedikerte routere som med den gamle løsningen, men det kan kanskje være lurt å skille mer på denne trafikken uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så bør de redusere prisene sine på bredbånd! Hadde det vært billigere hadde det klart vært en fordel med noen av de større pakkene. Her har altibox mulighet til å ta store markedandeler om de klarer å få ned prisen kraftig. Og om alle kundene har 100/100 linjer så kan man lage nye tjenester.

 

 

Er helt enig. Jeg betaler omtrent de kr 500 for 40/40. Da har jeg kun bredbånd fra Altibox/Lyse

Lenke til kommentar

G , skumleste gjennom den freakforum tråden. Vet ikke konkret hva jeg skal svare ang. det, men jeg synes iværtfall den nye FMGen er mye mye bedre en de forrige generasjons boksene.

 

Og strengt tatt, det å fjerne hjemmesentralen helt og kjøre sfp rett på fiberen, det er jo for den litt mer viderekomne tør jeg påstå.

 

For å sammenligne da, av de 500ish kundene jeg har vært på , hos installasjon eller feilsøk, så har jeg kunnet telle på en håndfull de som har kjørt bridge mode.

 

Og av de 500 igjen, så har jeg ikke kommet over en som har kjørt uten hs/mc. (hjemmesentral/mediakonverter)

 

Men såklart, det er jo fult mulig om du på død og liv føler for det ellee har ønske om å fjerne alt utstyret , og heller kjøre proft nettverksutstyr.

 

Har desverre ikke Altibox hjemme, om så hadde jeg sikkert prøvd det selv .

 

Det er 1550tx/1310rx i nodesiden somregel.

En del noder er enda på 100mbit sfper, mens de større er gig. Og blir oppdatert fortløpende.

 

 

FMGen har ingen problemer med å gi 500/500 hastigheter i vanlig unbridged mode, testet både via ethernet og wifi. (den har 1300 mbit ac 3x3 )

 

Men jeg er altid interesert i å lære mer ang. det jeg jobber med, så det er bare å spørre .

 

Mvh

 

Tommy kjær

Norsk Fiberoptikk Dalane as

 

 

Hadde vært spennende å få mitt proff nettverksutstyr opp å gå. Ja jeg har utsatt det enda. Har liksom ikke hatt hastverk med det. Men, det er klart at jeg som ikke har giddet annet enn å dobbelt-NAT'e får en verre brukeropplevelse, enn de som har slått av DHCP og NAT på en av boksene.

 

Hadde vært fett å få på plass egen router, men fy for en rar meny denne router'en har:

http://routerboard.com/CCR1009-8G-1S-1Splus

 

917_m.png

 

Så kunne boksene til Altibox fått seg riktig VLAN gjennom min router og hengt på som slave der.

 

Også på med min switch, også som slave koblet til routeren ovenfor:

GS1910-48

48-port GbE Smart Managed Switch

img_gs1910-48_p_150x150.jpg

http://www.zyxel.com/be/nl/products_services/xgs1910_gs1910_series.shtml?t=p

 

Men, jeg er redd jeg må bli venner med noen nettverkskompetente folk, eller kjøpe litt IT-tjeneste her (er for tungvindt å prøve å finne hjelpen på forumet, blir ofte avstumpet hjelp å finne på slike ting, men for all del, det er jo litt engasjement å finne. Men, man skal også greie å komme i mål på egenhånd etterpå).

 

Også må jeg uansett først få flyttet på kabler slik at utstyret kan stå en plass hvor støyen ikke blir noe problem. Det er en ganske heftig støy fra disse to boksene. Selv om man kjører dem hver for seg så kommer det ganske mye støy.

Endret av G
Lenke til kommentar

For å spørre litt "dumt" , siden jeg ikke er på nettverks-tech nivå,  hva er det du mangler av funksjoner, ved å kjøre f.eks. FMG'en i bridge mode, slik at du får public ip'en til altibox rett inn på ditt eget utstyr ?

 

Da er det jo kun ditt utstyr som er DHCP / NAT , fmg'en sender alt rett gjennom (På VLAN 92 (gig node) eller VLAN 102 (100 node) .

 

Ser helt ærlig ikke problemet med å ha FMG boksen der, annet en om man har veldig lite fysisk plass, eller et stort hat mot leverandørens egne bokser (er jo noen som er slik og).

Lenke til kommentar

For å spørre litt "dumt" , siden jeg ikke er på nettverks-tech nivå,  hva er det du mangler av funksjoner, ved å kjøre f.eks. FMG'en i bridge mode, slik at du får public ip'en til altibox rett inn på ditt eget utstyr ?

 

Da er det jo kun ditt utstyr som er DHCP / NAT , fmg'en sender alt rett gjennom (På VLAN 92 (gig node) eller VLAN 102 (100 node) .

 

Ser helt ærlig ikke problemet med å ha FMG boksen der, annet en om man har veldig lite fysisk plass, eller et stort hat mot leverandørens egne bokser (er jo noen som er slik og).

 

 

Vel, jeg er like grønn eller grønnere enn deg, men har i 2014 finlest freak.no-tråden til de den gang 2014-innleggene som lå der da.

 

Ja, det er som du sier at noen hater leverandørens bokser. Men, du finner også noen der som har meninger om at selv mediakonverteren suger balle, enten dette er berettiget eller ikke.

 

Jeg har bare møtt et par sperrer. At jeg må få flyttet på plasseringen av det støyende utstyret, og det å være for uutdannet på nettverk. Er jo en hel haug med ting man skal beherske:

 

- innkjøp av riktig SFP+ eller SPF modul, kan klare meg kanskje med å fortsette å bruke HET-et eller annet mediakonverteren da

 

- pålogging til mikrotik router, konfigurering som virker kanskje heftig, virker å være litt scriptaktig

 

- VLAN-konfigurering, er kanskje ikke så rett fram som man innbiller seg. På tross av at man har funnet ID-kodene

 

- Danne seg et bilde av hvilken måte man ønsker nettet sitt satt opp på. Da det er en skog av muligheter bare der

 

 

Men, utstyret gir også en rekke muligheter. Man kan adskille trafikk som man ikke ønsker at skal flyte på internettet. Man, kan blottlegge en  PC rett ut på internettet ved å lage en VLAN ID som får rolle som DMZ, om man har slike behov. Det trådløse nettet kan kjøre helt adskillet fra det kablede. Og sikkert mange jeg ikke har kommet på.

 

Det store poenget er vel å bli kvitt flaskehalsene de gamle boksene representerer. Jeg har ingen formening om de nye boksene. Og siden jeg har vært svært lat, så har dobbelt-NAT'ingen også skjult for meg den virkelige ytelsen til de gamle boksene.

 

Jeg har kun den gamle Zyxel-varianten som ikke har AC. For AC kom like etterpå jeg fikk meg fiberbredbåndet. Det sies at denne N WiFi Zyxelen fra Altibox/Lyse suger balle. Er en flaskehals for opplevelsen, selv i bridge-mode.

 

Så selv om man skulle finne litt hat mot leverandørenes bokser der ute, så er det nok berettiget kritikk også på den freak.no-tråden, tror jeg da. Er sikkert powerusers som uttaler seg, som har nettverkskompetanse etc.

 

Jeg selv så meg lei av alt som er å finne av butikkrouter'e mellom 2000 - 2013. Nå har jo dobbelt-NAT'ingen vært skyld i en del. Men, jeg er skråsikker på at kobbernettet var av det dårlige slaget de stedene jeg bodde, brukte Nextgentel. Når selv bredbåndsmontør av ditt kaliber sier at han ikke får til å utbedre feilen bedre, og innrømmer at kobbernettet er dårlig mange steder, inkludert der jeg bor. Han var hos meg to eller tre ganger før jeg parkerte kobber. Og da hadde jeg bodd med Nextgentel på fem adresser over noen år, så jeg ga ihvertfall bredbåndsleverndøren en fair chance.

 

Var jo noen hundrelapper å spare på å kjøre kobber, og når man ikke er den mest krevende kunden. Ja, utstyret som nå står og delvis støver ned er overkill. Er ingen tvil om det. Men, å kjøpe router'e over mange år som koster kr 500 - kr 1500 år ut og år inn, i håp om at man skal finne noe som duger, det koster mer penger. Nå har jeg en simpel ASUS-variant med N-hastighet som har fått mye skryt. Dobbelt-NAT'er den fremdeles av latskap da. Men, ting er rimelig stabilt med oppsettet tross dobbelt-NAT.

 

Eneste som er ustabilt er det trådløse, men det tror jeg skyldes den ene bærbare PC'en som faller ut i hytt og gevær. Selv bruker jeg så mye kablet som jeg kan. Og jeg har CAT.6 kabler til hvert eneste rom i leiligheten, inkludert rom jeg kanskje aldri kommer til å få brukt for det i. Like greit å få jobben gjort tenkte jeg, når jeg først var i gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke HET3112 MC'en var noe spesielt flaskehals, uten at jeg kan uttale meg om det. da jeg ikke har altibox selv. Men på nye FMG installasjoner, og der vi oppgraderer fra gamle CPL4 CPL5 CPL6 og CPL7 , så fjerner vi mediakonverter der mulig, og terminerer fiber på nytt rett i en termineringsboks. Og så er det en vanlig SC-SC patchesnor mellom termineringsboksen, og hjemmesentralen.

 

Så da er det og mye lettere å oppgradere utstyret i fremtiden, da du ikke er avhengig av en fibermontør lenger for å skjøte om fiber, du trenger kun en ny hjemmesentral, og plugge i fibersnoren.

 

Det vil og være mer lett på slike nyinstallasjoner , å koble fiber rett i eget utstyr (uten at jeg kan anbefale det , siden jeg jobber med det) men om du har kompetanse til det, så er det vel fritt frem for å få det opp å gå på eget ansvar, og support.

Lenke til kommentar

 

 Er en flaskehals for opplevelsen, selv i bridge-mode.

 

Litt detaljer?

 

 

 

Du jeg har ikke samme innsikt som folk som jobber med nettverk. Har kun freak.no debattantenes uttalelser. Begynner å hakke litt på bredbåndsleverandørens utstyr her f.eks., og kanskje før og etter de to innleggene:

 

http://freak.no/forum/showpost.php?p=2641969&postcount=51

 

http://freak.no/forum/showpost.php?p=2642064&postcount=52

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...