Gå til innhold

Tesla bekrefter prisen på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis prisen er 300 000 kr med rekkevidde 300km, i Norge, så er den vel konkurransedyktig, men ikke revolusjonerende. Zoë har vel for eksempel rekkevidde 240km for 210 000 kr. Og det er flere andre som snakker om å øke rekkevidden på nye modeller, noen er vel allerede kommet (i tillegg til Zoë).

Jeg er heller ikke overbevist om at Bolt (Opel?) kan ta en høyere pris enn Model /// på det norske markedet. Da har jeg større tro på at de holder seg unna markedet her.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis prisen er 300 000 kr med rekkevidde 300km, i Norge, så er den vel konkurransedyktig, men ikke revolusjonerende. Zoë har vel for eksempel rekkevidde 240km for 210 000 kr. Og det er flere andre som snakker om å øke rekkevidden på nye modeller, noen er vel allerede kommet (i tillegg til Zoë).

 

Jeg er heller ikke overbevist om at Bolt (Opel?) kan ta en høyere pris enn Model /// på det norske markedet. Da har jeg større tro på at de holder seg unna markedet her.

 

Min personlige erfaring er at Tesla har den eneste bilen der det går nogenlunde å stole på rekkevidden. Leaf, golf etc går det gjerne 2-3 km per km oppgitt når man er på motorvei, 1.5 ved vanlig kjøring.

Lenke til kommentar

Hvis prisen er 300 000 kr med rekkevidde 300km, i Norge, så er den vel konkurransedyktig, men ikke revolusjonerende. Zoë har vel for eksempel rekkevidde 240km for 210 000 kr. Og det er flere andre som snakker om å øke rekkevidden på nye modeller, noen er vel allerede kommet (i tillegg til Zoë).

 

Jeg er heller ikke overbevist om at Bolt (Opel?) kan ta en høyere pris enn Model /// på det norske markedet. Da har jeg større tro på at de holder seg unna markedet her.

 

Om jeg ikke husker helt feil er det forskjell på teoretiske kiloemeter til f.eks Leaf og "Tesla-kilometer". Med optimale forhold og lav fart kan man sikkert greie 50% over de 300km. Det er i alle fall tilfellet når dette ble testet med model S. I motsettning til mange andre bilprodusenter lager ikke Tesla biler bare for å tjene penger. De sikter mot null-utslippssamfunnet (el-biler på 100% fornybar energi), og markedsstrategien er å lage best tenkelige produkter. Å lage drittprodukter som de kan selge billig bare for å ta markedsandeler har tidligere ikke vært en del av strategien og så lenge Musk sitter med kontrollen I Tesla kommer det ikke til å skje heller (vil du forstå Tesla/Musk så les biografien).

 

Om Tesla fortsetter i samme spor som tidligere kommer de til å levere an fabelaktig EL-bil til ca 300.000 kr med design og utstyrspakker som tidligere har vært forbeholdt luksusbiler.

 

Jeg har høye forventning i alle fall. Bare å krysse fingrene og glede seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

​300 000,- frapris og 300 km rekkevidde (riktig nok i perfekt temperatur og på flatmark) er noe jeg kan vurdere å erstatte Focusen med bensinmotor. Den blir til og med billigere enn Focusen. Da snakker vi - til tross for at det er et forholdsvis nytt amerikansk merke.

 

I USA bruker de EPA standarden for estimering av rekkevidde. Denne er faktisk ganske brukbar i forhold til vår Europeiske NEDC standard. For eksempel har den gamle Leafen en EPA rekkevidde på 121 km og en NEDC rekkevidde på 200km (!). Når Model III og Bolt markedsføres med 30 mils rekkevidde så er det grunn til å tro at det blir 300 virkelighets-kilometer og ikke teori-kilometer som vi er vant til fra NEDC testen og europeisk markedsføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ingenting om forskjellen på Tesla-kilometer og Nissan-kilometer, annet enn at det ikke burde ha vært en forskjell. 

 

Hvis de skal levere fabelaktig EL-bil til ca. 300.000 kr med design og utstyrspakker som tidligere har vært forholdt luksusbiler, må de raska på før elbilhaterne i Regjeringa får lagt på MVA og/eller hk-avgift. Det begynner å bli en stund siden de første ryktene om en billig Model E kom, og alle de økonomiske incentivene virker å leve farlig på sikt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er ikke stor forskjell på hvor langt man faktisk kommer seg med X km på måleren, om man sammenliger likt med likt. I EPA testen skal Model 3 minimum ha 320 km rekkevidde, mens 30 kWh Nissan Leaf klarer 172 km.

 

Model 3 vil også trolig ha muligheten for et enda større batteri, som øker rekkevidden til kanskje noe sånt som 450 km i EPA testen. Men vi får vente til lanseringen i slutten av mars for å se akkurat hvor Model 3 havner spesifikasjons-messig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvis prisen er 300 000 kr med rekkevidde 300km, i Norge, så er den vel konkurransedyktig, men ikke revolusjonerende. Zoë har vel for eksempel rekkevidde 240km for 210 000 kr. Og det er flere andre som snakker om å øke rekkevidden på nye modeller, noen er vel allerede kommet (i tillegg til Zoë).

 

Jeg er heller ikke overbevist om at Bolt (Opel?) kan ta en høyere pris enn Model /// på det norske markedet. Da har jeg større tro på at de holder seg unna markedet her.

 

For min del blir det spennende å se hvordan designet på bilen blir, for jeg er ingen fan av den "moderne billige elbilen", som f.eks. Bolt og Zöe .

 

Kan fort bli grunn nok til at de ikke er i samme konkurranse en gang.

Lenke til kommentar

 

Jeg er heller ikke overbevist om at Bolt (Opel?) kan ta en høyere pris enn Model /// på det norske markedet. Da har jeg større tro på at de holder seg unna markedet her.

For min del blir det spennende å se hvordan designet på bilen blir, for jeg er ingen fan av den "moderne billige elbilen", som f.eks. Bolt og Zöe .

 

Kan fort bli grunn nok til at de ikke er i samme konkurranse en gang.

 

 

Akkurat derfor jeg er tvilende til at en Opel/Bolt kan ta samme prisen som en Model ///. Men det kan jo hende at selv Model /// har en "billig" design, for alt jeg vet. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er heller ikke overbevist om at Bolt (Opel?) kan ta en høyere pris enn Model /// på det norske markedet. Da har jeg større tro på at de holder seg unna markedet her.

For min del blir det spennende å se hvordan designet på bilen blir, for jeg er ingen fan av den "moderne billige elbilen", som f.eks. Bolt og Zöe .

 

Kan fort bli grunn nok til at de ikke er i samme konkurranse en gang.

 

 

Akkurat derfor jeg er tvilende til at en Opel/Bolt kan ta samme prisen som en Model ///. Men det kan jo hende at selv Model /// har en "billig" design, for alt jeg vet. 

 

 

Tesla har vell uttalt at denne bilen skal ha en av de beste "dragkoeffisienten" som finnes der ute, så den vil nok neppe ligne på noen av de andre billige elbilene vi ser i dag. Personlig tror jeg det blir en 3 serie utgave av model S med mindre "bells and wistles" som Elon så fint sier det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...