Gå til innhold

Hvis det var stortingsvalg i dag, hvilket parti ville du stemt på?


  

100 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på hvis det var valg i dag?

    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      12
    • Venstre
      8
    • KrF
      1
    • Senterpartiet
      6
    • Arbeiderpartiet
      5
    • SV
      6
    • Rødt
      6
    • MDG
      3
    • Liberalistene
      6
    • Demokratene
      9
    • Kystpartiet
      2
    • Piratpartiet
      3
    • Andre
      2


Anbefalte innlegg

Enkel meningsmåling for å se hvordan folk på forumet ville stemt hvis det var valg nå. Hvis du ikke ville stemt eller stemmer blankt kan du la være å velge noe svaralternativ, da din stemme ikke teller akkurat som den ikke teller ved virkelig valg.

Endret av Ateist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke ville stemt eller stemmer blankt kan du la være å velge noe svaralternativ, da din stemme ikke teller akkurat som den ikke teller ved virkelig valg.

 

En blank stemme teller ved et virkelig valg. Det kan si at alternativene man har ikke passer med det politiske synspunktet til personen. Det kan også tilsi at man ikke er enig med hvordan ting gjøres, for eksempel blandingsregjeringsgreiene. Det kan også bety at man er imot demokratiet vi har i dag, at det er et for dårlig demokrati, at vi kanskje burde hatt folkeavstemming på fler ting enn i dag.

 

Hvis godt over 50% hadde stemt blankt så hadde politikerne hatt et ansvar overfor befolkningen å endre situasjonen. At en blank stemme ikke teller er en vanlig misoppfatning blant de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke ville stemt eller stemmer blankt kan du la være å velge noe svaralternativ, da din stemme ikke teller akkurat som den ikke teller ved virkelig valg.

Hvis godt over 50% hadde stemt blankt så hadde politikerne hatt et ansvar overfor befolkningen å endre situasjonen. At en blank stemme ikke teller er en vanlig misoppfatning blant de fleste.

 

En blank stemme har ingen påvirkning på det enkelte valgresultat, i alle fall.

Lenke til kommentar

Det kan stå, vet jo ikke om du kommer til å endre avstemningen igjen senere heller slik at stemmen min er noe helt annet enda en gang.

 

Hvis jeg legger til noen flere så blir det i så fall etter andre. Var ikke helt sikker på hvordan det ble å fungere når man redigerte avstemninger.

Lenke til kommentar

Jeg ville stemt på valget "vi har ikke demokrati, la oss opprette ett"...

 

Hehe. Ingen partier representerer på noen måte mine meninger, uten at de også representerer politikk jeg totalt er imot. Slik er det for de fleste folk.

 

Dog. Jeg fikk rundt med en fornemmelse tidligere at jeg ville ha stemt FRP hvis jeg var i den tro at vårt politiske system fungerte. Men så tok jeg en slik partitest "hvilket parti passer deg best" type ting. Da ble det faktisk KRF.

 

Det er jo et annet viktig problem med partipolitikk. Folk flest kjenner dårlig til politikken til partiet de velger, og enda dårligere til partipolitikken til partiene de ikke velger, så ofte blir valget gjort på rene fordommer eller "politisk markedsføring".

 

Jeg har ikke stemt i denne avstemningen fordi jeg ville ha stemt blankt inntil valget "vi har ikke demokrati, la oss opprette ett" ble tilgjengelig.

 

Men innenfor den marginale boksen som alle lever i og ikke kan se utenfor, om jeg også hadde levd i den, så kan du telle 1 KRF stemme for meg isåfall. Rent teoretisk, hvis du ønsker å utvide antallet stemmer. Dog tror jeg ikke de fire siste partiene i din avstemning her, var inkludert i de partitestene jeg tok. Så kanskje det hadde blitt piratpartiet.

 

 

 

 


 At en blank stemme ikke teller er en vanlig misoppfatning blant de fleste.

 

 

Enig. Blanke stemmer er mistillits-stemmer. De er enormt viktige. Faktisk burde flere stemme blank. Finnes en hel del mennesker som egentlig vil stemme blankt i vårt samfunn, men alikevel velger ett parti.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke ville stemt eller stemmer blankt kan du la være å velge noe svaralternativ, da din stemme ikke teller akkurat som den ikke teller ved virkelig valg.

 

En blank stemme teller ved et virkelig valg. Det kan si at alternativene man har ikke passer med det politiske synspunktet til personen. Det kan også tilsi at man ikke er enig med hvordan ting gjøres, for eksempel blandingsregjeringsgreiene. Det kan også bety at man er imot demokratiet vi har i dag, at det er et for dårlig demokrati, at vi kanskje burde hatt folkeavstemming på fler ting enn i dag.

 

Hvis godt over 50% hadde stemt blankt så hadde politikerne hatt et ansvar overfor befolkningen å endre situasjonen. At en blank stemme ikke teller er en vanlig misoppfatning blant de fleste.

 

 

Det er lite sannsynlig at de hadde gjort noe selv om de hadde hatt et ansvar til å gjøre noe. Derimot hadde 50% stemt på tidligere "småpartier" så hadde det skjedd forandringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktigere å stemme på småpartier enn å stemme blankt. De etablerte partiene bryr seg ikke et fnugg over verken de som stemmer blankt eller sofapartiet.

 

Småparti stemmene er jo i praksis like irrelevante som blanke stemmer. De er jo faktisk i praksis blanke siden de ikke er tellende. Det sørger sperregrensen på 4% for.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Viktigere å stemme på småpartier enn å stemme blankt. De etablerte partiene bryr seg ikke et fnugg over verken de som stemmer blankt eller sofapartiet.

 

Småparti stemmene er jo i praksis like irrelevante som blanke stemmer. De er jo faktisk i praksis blanke siden de ikke er tellende. Det sørger sperregrensen på 4% for.

 

 

De er bare irrelevante så lenge folk tenker akkurat slik som du beskrev der. Uansett så er en enkelte stemme ganske irrelevant i seg selv, da bruker jeg den heller på småpartier som trenger den ene stemmen mer. Hvem vet, MDG (ikke at jeg støtter de) kom seg jo forbi sperregrensen mens flere tidligere partier som lå over sperregrensen er på vei under den. Tror likevel flere av småpartiene sliter med å komme seg frem med mindre de får ordnet seg noen sponsorer med penger bak seg slik at de får reklamert bedre, norsk valgkampanje er ikke fri for korrupsjon den heller, uten penger kan det bli vanskelig å komme noen vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hehe. Ingen partier representerer på noen måte mine meninger, uten at de også representerer politikk jeg totalt er imot. Slik er det for de fleste folk.

 

Dog. Jeg fikk rundt med en fornemmelse tidligere at jeg ville ha stemt FRP hvis jeg var i den tro at vårt politiske system fungerte. Men så tok jeg en slik partitest "hvilket parti passer deg best" type ting. Da ble det faktisk KRF.

 

Jeg har alltid hørt at man skal velge det partiet man er mest enig i og er man uenig med de alle så start ditt eget :) 

Eller bare stem på sofa partiet de har stor oppslutning :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...