Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (22 timer siden):

Jeg har testet GDM ganske mye, og sitter ikke med inntrykk av at det "foretrekker" partallsverdier på timinger. Enkelte timinger kan ikke settes til annet enn partall med GDM, for eksempel CAS Latency, men det betyr ikke at du må kjøre tRCDRD på en partallsverdi.

Ellers har du rett i at tRFC bør senkes for bedre ytelse. Det er faktisk slik at det er vesentlig mer ytelse å hente på lavere tRFC og tRRDS/L/FAW enn primære timinger på AMD.

Må ikke glemme command rate :) https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_ram_scaling_effect_in_games,4.html hadde mer å si enn jeg trodde. 2 x Dual rank gir visst mer enn 4 x single rank og: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_ram_scaling_effect_in_games,6.html

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (50 minutter siden):

Jeg testet også et par lignende oppsett for et par uker siden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Hy6SanSTyVkTxqTQkeyFhR21-kn748UvOFsIqMp1MvE/edit?usp=drivesdk

Forskjellen var at jeg gjorde alt jeg kunne for å stramme inn timingene. Jeg er noe usikker på 4400 MHz-oppsettet, men ellers var alt så raskt det kunne være.

Interessant. 2% avg høyere på spill med litt slappere timings ser jeg. 

Lenke til kommentar
On 6/19/2020 at 3:54 PM, Theo343 said:

X570 Taichi SB vifte på 1400RPM (3900X) i "Hvordan fungerer Taichi med utslitt SB vifte i sommer".

- 33.5 grader på verandaen, 28 grader på hjemmekontoret.
- 61.8 grader på SB med kun webbrowsing, kontorarbeid, youtube og 24/7 påslått.
- 1080Ti vifte = "Fan Stop".

Sitter du naken? :wee:

Lenke til kommentar

https://appuals.com/amd-ryzen-5000-cezanne-7nm-zen-3-apu-vega-graphics/

 

Sitat

Interestingly, the AMD Cezanne ‘Ryzen 5000’ APUs will feature the FP6/AM4 package which is identical to the AMD Ryzen 4000 Mobility APUs. Essentially, AMD is retaining the BGA platform which is intended to make laptop makers perform the upgrade without any major modification to the motherboard. Similarly, the design will also make it very easy for desktop users to perform a quick upgrade without needing to purchase a new motherboard.

 
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (41 minutter siden):

Siden 5000-apu-serien vil være basert på 4000-serien uten iGPU som alltid så er det ikke så rart. Blir spennende å se om de implementerer RDNA2 som iGPU denne gangen, Intel kommer med Tiger lake nå snart og iGPUen der ser ut til å overgå vega på bærbare ihvertfall.

Lenke til kommentar
magnusavr skrev (På 20.6.2020 den 0.59):

Hadde en skremmende opplevelse i dag når jeg skulle bytte kjøler på min 3900x  Bytta fra nzxt x62 til arctic freezer ii 360.

Etter jeg løsna "thumb" skruene som holdt x62 på plass så satt den godt fast i cpu. Vigla litt fra side til side. Men ikke mye vigle rom pga x62 boltene som står igjen i backplaten. Så til slutt måtte jeg ta i litt. Vips så røska jeg 3900x ut av socketen. Heldigvis ingen bøyde pinner. Satte den inn igjen. Det gikk bra :)

Skremmende dårlig amd socket kontra intel må jeg si. Det der har aldri skjedd meg før.

Jaha...

Var jo en spesiell hobby må jeg si. Røske CPUer fra sokkelen..

De fleste av oss , vil jeg tro, vil beholder CPUn i sokkelen skal man ha en PC som funker.

Kjøleren du fikk med CPU viser seg vel å matche "custom" kjlølere eller hva?

Angående minne til Ryzen ser det ut til at G.Skill TridentZ matcher best,mot Ryzen 3 pr nå, trolig 3600 men du kaster sikkert ikke bort penger på 3200 heller.

Skal du ha M2 NVMe disk er vel Samsung 970 EVO Plus (PCIe 3.0) veien å gå, PCIe 4.0 diskene har ikke rask nok kontroller til å forsvare pris/ytelse. Pussig nok må man ha 1TB disk for å få fart på PCIe 3 også, sikkert mange her som gan gi deg forklaringen.

Go AMD?

 

 

Lenke til kommentar
Jo_Jo skrev (6 timer siden):

Mens jeg er på, fortell meg hvor jeg kaster bort penger:

AMD Ryzen 3950X

ROG Crosshair VIII Formula

G.Skill Trident Z Neo

Samsung 970 EVO Plus

RX 5500 XT (til Navi2 dukker opp)

EKWB Kjøling (så får vi vente å se hvordan Navi2 matcher)

På hovedkort. Hvilke funksjoner har det som du må ha som ikke et langt rimeligere X570-kort gir? Evt dette? https://www.prisjakt.no/product.php?p=5386550 som har særs bra vrm. Skal innrømme at designet er nydelig dog. Minnestøtte ville kunne forsvare et veldig dyrt hk på intel, men på AMD har du omtrent lik støtte på billuge og dyre hk da agesa styrer 'alt'. Oc av cpu har du svært lite å hente på. Ville vurdert 5600XT som ventepøkse, bare litt dyrere enn 5500XT, mye raskere og trolig lettere å bli kvitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Jo_Jo said:

Mens jeg er på, fortell meg hvor jeg kaster bort penger:

AMD Ryzen 3950X

ROG Crosshair VIII Formula

G.Skill Trident Z Neo

Samsung 970 EVO Plus

RX 5500 XT (til Navi2 dukker opp)

EKWB Kjøling (så får vi vente å se hvordan Navi2 matcher)

Du kaster bort penger om du ikke bruker alle cpukjernene veldig mye.

 

Sx8200pro er bedre valg enn  Samsung evo pluss. Billigere og raskere.

 

Hva skal du bruke datamaskinen til?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Betroz said:

Så sant man ikke flytter på digre filer, for da ligger den på ~1 GB/s :wee: (se SSD tråden)

Det vet vi. Gjør man dette ofte, så kjøpee man "mlc pro ssd". Ellers gjør man noe feil, da det gir lite mening å flytte store filer fra en ssd til en annen en hele tiden ?

 

 

Lenke til kommentar

Det ryktes at Ryzen 4000 "Vermeer" B0-stepping er i validerings-fasen nå og muligens også sendt til pakking av ferdige produkter. Litt usikker på om pakking i denne sammenhengen betyr montering av heatspreader og LGA-plate, eller pappeske med kjøler. Uansett, hvis ryktet stemmer så kan vi kanskje se en lansering tidlig i Q4 i motsetning til når som helst i Q4.

Desktop APU'en "Cezanne" og bærbar APUen "Van Gogh" skal i følge ryktene være i A0-stepping nå, så det ligger ca 3 mnd lengre frem.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...