Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ser ut som msi kommer med et nytt x570. De har fått mye tyn for mange av kortene sine, og slipper nå et kort som er billigere enn deres Ace, men allikevel har samme vrm og er faktisk litt kaldere. Avhengig av pris spørs det om ikke dette vil være et godt valg. Ingen RGB som er et pluss for noen, og ingen plast (bedre hestsink).

https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X570-UNIFY

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "AIO" ved navn EK-KIT P360 :)

 

Ikke at det gjør stort for Ryzen 3000-serien, problemet er varmetetthet.

Gidder du å forklare litt mer i "Tetthet" (pun intended ) hva dette innebærer?

Slik jeg forstod det er ytelsen relativt grei og turbo modus er ikke samme turbo modusen som Intel gir, men ytelsen skal være god uansett.

Lenke til kommentar

*ser på sin 2 år gamle delidda 7980xe @ 4.7 all core, og tenker meeh :p

Er det 7980xen som er "meeh"?

 

Nå må du gi deg. Hva kostet 7980e for 2 år siden? 19.000,-+, (21.000,- om du skal ha siste modell i dag).

 

Halve prisen for 3950X kontra 9960X (samme antall cores/threads, delid unøvdendig) og lavere strømforbruk. 3950X kan brukes på det meste av AM4 hovedkort fra de siste 3 årene. Er ikke noe av dette noe å glede seg over?

 

Ser ut som Intel halvere prisene sine neste (micro) generasjon. Neppe vært gjort uten konkurranse fra AMD. Da hadde vi vel fått 10980XE til 23.000,- om vi ser på tidligere trend.

Endret av PantZman
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gidder du å forklare litt mer i "Tetthet" (pun intended ) hva dette innebærer?

Slik jeg forstod det er ytelsen relativt grei og turbo modus er ikke samme turbo modusen som Intel gir, men ytelsen skal være god uansett.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/microarchitectures/zen_2

 

Størrelsen på en Zen 2 chiplet er ca 80 mm^2, under full belastning lager en slik brikke opp mot 100W med varme, problemet er å flytte denne varmen vekk før prosessoren blir for varm. Varmesprederen som loddes på hjelper på kort sikt, men blir fort mettet og virker dermed som en insulator, som fører til følgende observasjoner:

  1. Zen 2 blir veldig fort varm ved høyere last.
  2. Bedre kjøling hjelper ikke stort på temperaturene.

Selvfølgelig hjelper det å ha bedre kjøling, men varmen er så "tettpakket" at temperaturen går opp kraftig selv med "lav" varmeproduksjon. Sammenlign med 9900k, som kan produsere 200W og likevel kjøles ned med en solid kjøleløsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

*ser på sin 2 år gamle delidda 7980xe @ 4.7 all core, og tenker meeh :p

En Zen 2 kjerne på 4,3Ghz må vel yte ganske likt som en Intel kjerne på 4,7Ghz i dag? AMD har (i motsetning til Intel) forbedret IPC fra generasjon til generasjon, noe Intel-prosessorer ikke har sett noe til på hva, 5 år? Vet det ikke er direkte sammenlignbart, men men. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trigga visst noen her :p

 

Plutselig kom AMD sine forsvarsadvokater som kjører Cinebench 24/7 ?

 

-----

 

Nei desverre Tobeass, så ligger Ryzen godt bak Intel på Latency, noe som gjør den totale pakka dårligere. Dog ikke for dem som kjører Cinebench, og spiller spill med gpu som max flaskehals.

 

Kommer ikkje til å bytte min 3900x med 3950x.

Lenke til kommentar

Man kan vel iallfall si at intel svetter litt.. snakker vi 10980xe for halv pris av hva forrige flaggskip kosta? Spørs om ikke de som har kjøpt 9980xe for 22000 kommer til å grine en skvett innen jul..

Spørs om de som kjøpte ikkje bryr seg nevneverdig. Kjøper man ny bil, så synker jo verdien 2 stk 9980xe før man vet ordet av det :)

 

De som "bryr seg" er jo typisk de som ikkje hadde kjøpt cpuen uansett pris.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Spørs om de som kjøpte ikkje bryr seg nevneverdig. Kjøper man ny bil, så synker jo verdien 2 stk 9980xe før man vet ordet av det :)

 

De som "bryr seg" er jo typisk de som ikkje hadde kjøpt cpuen uansett pris.

Tja .. si ikke det. Og det er ganske dårlig sammenligning med bil altså. Jeg kjøpe ny bil nettopp, og jeg vet den raser i pris. MEN hvis tilsvarende bil kom ut ny til halv pris av hva jeg betalte for samme driten så er det selvsagt irriterende. Den eneste grunnen til at prisene nå mest sannsynlig faller drastisk hos Intel er at de har konkurranse. Noe som igjen betyr at prisene som har vært har vært kunstige. Ergo rasshølpolitikk. Jeg vet også at man kan prise hva man vil hvis man ikke har konkurranse, men det er fortsatt surt.

 

Edit

Ekstremvarianten av dette var vel han kødden i USA som satt opp prisen på kreftmedisin 1000 ganger da han tok over selskapet. Han kunne jo egentlig gjøre det, det var hans vare. Men han havna i fengsel allikevel .. ikke lov. Så det går iallfall en grense en plass for hva som er lov.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

20 000 kr for en CPU er ikke ille hvis vi snakker Intel Xeon eller AMD Epyc serie CPU'er for de som tjener penger på maskina si. Det som jeg synes er på kanten er når de selger vanlig consumer/prosumer hardware til den prisen. Blir jo dyre leketøy... Men jøss hvis gleden man får er såpass stor, så er det vel verdt det for enkelte. Sitter å ser på 9900K/2080Ti maskina jeg bygde, og tenker : Hvorfor gadd jeg bygge gamer PC når jeg gamer bare en sjelden gang i blandt :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

20 000 kr for en CPU er ikke ille hvis vi snakker Intel Xeon eller AMD Epyc serie CPU'er for de som tjener penger på maskina si. Det som jeg synes er på kanten er når de selger vanlig consumer/prosumer hardware til den prisen. Blir jo dyre leketøy... Men jøss hvis gleden man får er såpass stor, så er det vel verdt det for enkelte. Sitter å ser på 9900K/2080Ti maskina jeg bygde, og tenker : Hvorfor gadd jeg bygge gamer PC når jeg gamer bare en sjelden gang i blandt :p

For den beste, raskeste browsingen på diskusjon.no og VG vel?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trigga visst noen her :p

 

Plutselig kom AMD sine forsvarsadvokater som kjører Cinebench 24/7

 

-----

 

Nei desverre Tobeass, så ligger Ryzen godt bak Intel på Latency, noe som gjør den totale pakka dårligere. Dog ikke for dem som kjører Cinebench, og spiller spill med gpu som max flaskehals.

 

Kommer ikkje til å bytte min 3900x med 3950x.

Beklager hvis jeg virket trigget, det er jeg overhodet ikke. Poenget mitt var vel egentlig bare at 1Ghz ikke er det samme som 1Ghz selv om du ser ut til å tro det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg virket trigget, det er jeg overhodet ikke. Poenget mitt var vel egentlig bare at 1Ghz ikke er det samme som 1Ghz selv om du ser ut til å tro det. 

 

...og ytelse i Cinebench er ikkje det samme som ytelse i programmer der latency er viktig, selv om du ser ut til å tro det :p

 

Det er det jeg vil frem til.

 

F.eks 9900k slår 3900x i spill selv på samme cpufrekvens. Forskjellen er da bare latency. F.eks 42ns vs 67ns

 

Har selv testet dette med min 9900k og 3900x. MEN 3900x er SYKT mye bedre enn min gamle 1800x og Threadripper 1950x. Faktisk feige lag i cpukrevende spill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...