Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Da en min 3900x på lager hos komplett men Asus kortet er dytta enda lenger bak heldig om jeg får noe deler neste uke =/ kjedelig at komplett ikke greier og holde datoer :(

Sludder og vas, det er ikkje noe med komplett å gjøre. Det er bare du som bestillte for sent, eller bestillte noe som ikkje var på lager. :)

 

Er vel heller Asus som ikkje får sendt ut nok hovedkort for å dekke etterspørselen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter litt med å finne fornuftig priset minne. Hadde håpet på 2 x16gb enten 3200 c14/3600 c16.

Særdeles lite interessert i å overklokke noe, stabilitet er viktigst. Tips?

 

Tenker dette hovedkortet: https://classic.prisjakt.no/product.php?e=5102544 om ingen har noen andre forslag :)

3466 C16 minne kan være et rimeligere valg:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s343161802&o=produkt_pris_inkmoms

3200 C14 er vel ikke et naturlig valg om en ikke overklokker det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei takk for svar:-) hva mener du med 803?

 

Jeg lurer også på hvorfor Taichi skal være bedre valg enn ASUS sine HK? Følger med på denne jeg.

 

RAM tenkte jeg på denne https://www.prisjakt.no/product.php?p=4368041, bra eller dårlig valg?

 

Krone for krone er det aller meste bedre valg enn Asus sine hovedkort. Men spesifikt for Taichi har jeg inntrykk av at det mye handler om at folk har en ide om at T-Topologi for RAM slot'ene er en bra ting. Og det er det jo forsåvidt, men da med et forbehold: At man har 4 RAM brikker med relativt høy hastighet, eller kanskje trenger 4 RAM brikker (igjen, med relativt høy hastighet) for å nå den minnemengden man trenger.

 

Dersom man er ute etter absolutt raskeste RAM hastigheter oppnåelig, så er ikke T-Top å foretrekke, da er det Daisy Chain og 2 sticks RAM kits som gjelder.

 

Man kan nok forestille seg at det kan være lurt å tenke litt fremover, og si til seg selv: "Jeg kjøper 2 brikker med 16GB kapasitet nå, og så kan jeg utvide til 32GB senere dersom behovet oppstår.". Og det er nok ikke i så fall noen dum ide å gå for Taichi hovedkortet. Men med mindre man kjøper et veldig vanlig RAM kit, så er det jo rimelig stor sjanse for at det kit'et ikke lenger er i salg om 2 år, når man eventuelt finner ut at man vil utvide. Så det beste er strengt tatt å kjøpe den kapasiteten man trenger med en gang.

 

Så, variablene er som vanlig mange, T-Top kan være best for en person, men helt bortkastet, til og med verre, for en annen. Så en tommelfinger regel må nødvendigvis bli litt grov:

 

Høyhastighets RAM og eventuelt OC med 2 RAM brikker = Daisy Chain

 

4 RAM brikkers kit, med størst mulig sjanse for å kjøre på høyeste ratede hastighet = T-Top.

 

Eksempelvis, dette er de raskeste 4 brikkers kit'ene jeg kan finne på Prisjakt. Og de vil mest sannsynlig ikke klare å kjøre på 4266MT/s på et hovedkort med Daisy Chain, men man vil kanskje få dem til å kjøre på den hastigheten på et T-Top hovedkort som Taichi'en.

 

Men man får også kjøpt raskere Kit dersom man går ned til 2 brikkers kit. Og dette vil ha større sjanse for å klare å kjøre på 4600MT/s på et Daisy Chain kort enn på et med T-Topologi.

 

Unntak vil selvsagt forekomme, men er ikke slikt man bør bruke som grunnlag for en kjøps-beslutning: "Jammen "1usmus" klarte 4800MT/s på T-Topologi."... Betyr at det er en mann i verden som har 4800MT/s RAM på T-Top. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vedr. RAM.. Går slik noensinne i stykker ved bruk. Jeg har aldri opplevd det når jeg har kjørt ikke-overklokket. Sånn sett så sant RAM-verdien ikke har falt i pris og dersom overklokking av RAM er rimelig trygge greier (?) så burde vel det la seg gjøre å bli av med det på Finn.no, og kjøpe seg et slikt 4-brikkers kit Gabri3L? (den dagen det blir aktuellt)

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis du tar en kikk på RAM overclocking community sheet på reddit, så ser det ikke ut som om hovedkort med T-topologi gjør det dårlig akkurat. Jeg kjører jo selv 3733 på 15-15-15-15-33 :w00t:

 

Jeg har ikke mulighet til å teste noe denne helga, men skal prøve å se hvor langt jeg kan strekke minnefrekvensene neste uke en gang, så får vi se hvor det stopper :)

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tar en kikk på RAM overclocking community sheet på reddit, så ser det ikke ut som om hovedkort med T-topologi gjør det dårlig akkurat. Jeg kjører jo selv 3733 på 15-15-15-15-33 :w00t:

 

Jeg har ikke mulighet til å teste noe denne helga, men skal prøve å se hvor langt jeg kan strekke minnefrekvensene neste uke en gang, så får vi se hvor det stopper :)

 

Interessant diskusjon det der daisy vs. t-top..

Kunne jo vært spennende å se hva de vante overklokkerene fra diskusjon.no ender opp med av tanker på x570-plattformen. Om tingenes tilstand er likt som før, eller om det oppfører seg bedre på Zen2 (med eller uten x570)?

 

Selv ble jeg lokket å kjøpe to brikker pga. daisy chain-pratingen. Samt at det faktisk er enklere å finne et to moduls kit foran det å finne et tilsvarende fire moduls kit med samme baseenkeltmodulstørrelse på f.eks. 16 Gig i settet (32 Gig/64 Gig).

 

Den diskusjonen er vel også noe viktig for en ikke-overklokkebruker som den er for overklokkeren. Altså om det sviver bedre på 2 brikker kontra 4 brikker (utgjør nok ikke like mye "u"-klokket)?

Endret av G
Lenke til kommentar

Vedr. RAM.. Går slik noensinne i stykker ved bruk. Jeg har aldri opplevd det når jeg har kjørt ikke-overklokket. Sånn sett så sant RAM-verdien ikke har falt i pris og dersom overklokking av RAM er rimelig trygge greier (?) så burde vel det la seg gjøre å bli av med det på Finn.no, og kjøpe seg et slikt 4-brikkers kit Gabri3L? (den dagen det blir aktuellt)

 

Det er ikke uvanlig med "Lifetime Warranty" på RAM brikker. Og mitt inntrykk er strengt tatt at når de ryker, så er det som følge av at en annen komponent ryker, som PSU eller HK.

 

4 brikkers kit har blitt testet i sammen før de selges, og er sånn sett å foretrekke når man handler, ihverfall om man driver business. Men prisen er ofte et godt stykke høyere enn for tilsvarende brikker i 2 brikkers set, og det er absolutt ingenting i veien for å prøve 2x 2 brikkers kit, for å bruke dem i sammen som et 4 brikkers kit. Men om det ikke fungerer... Ja, da har man jo litt arbeid foran seg...

 

Når det gjelder priser fremover... Det tror jeg ikke jeg skal forsøke meg på å forutse. Men jeg ser heller ikke helt relevansen? Om prisene stiger, så får man jo også mer for brikkene sine på Finn.no. Dette vil jo følge hverandre?..

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon det der daisy vs. t-top..

Kunne jo vært spennende å se hva de vante overklokkerene fra diskusjon.no ender opp med av tanker på x570-plattformen. Om tingenes tilstand er likt som før, eller om det oppfører seg bedre på Zen2 (med eller uten x570)?

 

Selv ble jeg lokket å kjøpe to brikker pga. daisy chain-pratingen. Samt at det faktisk er enklere å finne et to moduls kit foran det å finne et tilsvarende fire moduls kit med samme baseenkeltmodulstørrelse på f.eks. 16 Gig i settet (32 Gig/64 Gig).

 

Den diskusjonen er vel også noe viktig for en ikke-overklokkebruker som den er for overklokkeren. Altså om det sviver bedre på 2 brikker kontra 4 brikker (utgjør nok ikke like mye "u"-klokket)?

 

Husker ikke om det var nevnte "1usmus" eller "Elmor" som allerede har testet hva han kan få ut av et par forskjellige hovedkort. Innbiller meg det var "Elmor" og at han testet Asus Crosshair 6, 7, og 8 Hero mot hverandre. Jeg skal se om jeg klarer å finne linken igjen. Slik jeg husker det grovt sett, så fikk han med Zen 2 CPU på C6H (T-Top) HK til ~3600MT/s der han før ikke kom over 3400MT/s. Deretter at hans C7H (Daisy Chain) før klarte rundt 3600 eller 3733MT/s, og at han så fikk det opp til ~4000MT/s. Og at det nye X570 C8H (Daisy Chain) klarte godt over 4000MT/s, 4266+. Som sagt; jeg må nesten finne linken igjen...

 

Når det gjelder å "svive bedre"... Vel, 4 Single Rank brikker vil belaste minne kontrolleren mer enn 2 Single Rank brikker, men vil også gi en aldri så liten latency fordel. Så for eksempel et 4x 4GB 3200MT/s Single Rank kit på T-Top vil ha målbart, men på ingen måte merkbart, lavere latency. Enn om man tok et 3200MT/s 2x 8GB Single Rank kit å sammenliknet mot. Men om man fant et Dual Rank 2x 8GB kit i stedet, så ville det utjevnet latency forskjellen.

 

Det er her vi er inne på en del av forskjellene mellom T-Top og Daisy Chain som sånn sett ikke har så mye med topologien å gjøre, som det har med vanlige minnekonfigurasjoner å gjøre. Altså at 4 brikker som regel vil være "tyngre" å drive enn 2.

 

Det som er mer topologi relevant er leder lengden mellom slot'ene og CPU, der T-top har lengre ledere for å oppnå lik lengde på lederne uavhengig av hvilken slot som brukes. Dette hjelper mot "clock skew", men kan dessverre ha negativ konsekvens for evnen til å motstå elektronisk interferens fra nærliggende kretser.

 

Nå, ingenting av dette er egentlig på noen som helst måte relevant for de aller fleste i denne tråden. T-Top, Daisy Chain, 16GB eller 32GB, 3200MT/s til 3600MT/s RAM, alt sammen vil fungere helt topp om hverandre. Det er når vi kommer opp i høye hastigheter og kapasiteter det begynner å bli interessant. Forestill deg 4 Dual Rank brikker på 32GB hver, hadde jeg giddet å prøve meg på et Daisy Chain hovedkort da? Nei, det er det lite sannsynlig at jeg ville... Med mindre vi snakket om 2133MT/s brikker eller noe slikt. ;)

Lenke til kommentar

Puget Systems har testet Photoshop CPU'er.

 

TL,DR:

 

  1. AMD Threadripper CPUs are not good for Photoshop.
  2. Intel X-series CPUs are OK for Photoshop, but not an ideal choice for heavy Photoshop workflows since you can get more performance for less money with other CPU options.
  3. Intel 9th Gen CPUs are great for Photoshop.
  4. The new Ryzen 3rd generation CPUs are terrific for Photoshop.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da var hovedkort, ny AM4 blokk og pcie4 SSD i hus.

 

Knota meg gjennom en utrolig rotete redeem sak hos msi for å (forhåpentligvis) få den kjøleren. Jesus for ei møkkaside. Nå kunne det ta 8 uker (!) på å få svar om jeg får kjøleren .. hvis det blir mer surr her nå så blir det aldri msi igjen ..

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er meget fornøyd med X570 taichi med 3900x sålangt, så ser ut som 9900k blir degradert til pc nr 3 :p

 

Blir ikkje annet hovedkort, siden taichi er helt konge.

 

Så kortet ble ikke helt ascock  :green:

Det er jo bra å høre.

Hadde vært interessant om du hadde prøvd ut Asus Hero VIII-kortet. Så ut som det var det han berømte overklokkeren brukte på flytende nitrogen (tror ihvertfall det var hovedkortet om jeg ikke var blind). Kanskje det var valgt pga. sine muligheter for svært manuelle innstillinger, vet ikke..

 

The Rock har det hviteste hollywoodsmilet.

 

 

Jeg valgte gjerne Asus-kortet fordi jeg aldri noensinne vil behøve å kjøpe USB-porter på PCIe-utvidelse igjen  :lol:  ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg alle delene i hus. Utfordringen blir stor da eksisterende PC bruker vannkjøling.

Så kan jeg ikke bare gjøre ditt og datt, hovedkortet kan heller ikke flashe via en knapp.

Må sette inn min 1000 serien for å flashe....Ulempen er at disse CPU har ikke integret GPU, GPU kortet mitt har vannblokk.. såå huff og gru.. mye dritt arbeid kun for å flashe... med mindre dere har en ide (Jeg har dessverre ikke en dedikert GPU). Jeg er heller ikke ypp på å sette sammen luftkjøleren til GPU min kun for det der.

Lenke til kommentar

Da har jeg alle delene i hus. Utfordringen blir stor da eksisterende PC bruker vannkjøling.

Så kan jeg ikke bare gjøre ditt og datt, hovedkortet kan heller ikke flashe via en knapp.

Må sette inn min 1000 serien for å flashe....Ulempen er at disse CPU har ikke integret GPU, GPU kortet mitt har vannblokk.. såå huff og gru.. mye dritt arbeid kun for å flashe... med mindre dere har en ide (Jeg har dessverre ikke en dedikert GPU). Jeg er heller ikke ypp på å sette sammen luftkjøleren til GPU min kun for det der.

Du kan fint bruke skjermkortet uten vann, bare for å flashe. Blir nok kjøling passivt. Gjort det sjæl.  :w00t:

Fyll opp blokka med vann og legg en slange imellom Inn/UT. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...