Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Aaah, da skjønner jeg, the more you know :D Takk for insight.

 

Har jeg rett i at de fikk USD 7m i profit i forhold til -83m samme kvartal sist år? Ble litt off-topic her nå, men Threadripper har ikke komt ut enna  :ninja:

 

 

For Computing and Graphics så har de hatt en bra økning i operating income sammenlignet med samme kvartal i fjor (7 vs -81). Er det dette du sikter til? Det er ingen tvil om at Ryzen har hatt en effekt, samtidig som skjermkortsalget nok også har vært bra. Det hadde vært interessant å se en skikkelig splitt på disse to. En annen interessant ting som fremkommer av rapporten er at de har økt gross margin med 2 prosentpoeng sammenlignet med 2Q-2016. For CPU og GPU har de i snitt solgt dyrere produkter, som nok også har en høyere fortjeneste. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å svare på et slikt ignorant innlegg, men jeg skal forsøke.

 

Nei, det var vanskelig å dra ut fra den linken du sendte at det var Ryzen som sto for mesteparten av inntektsøkningen. Når det gjelder salg av skjermkort, så er dette den finansielle rapporten for 2Q-2017 som var et kvartal der cryptomining eksploderte. Hvorfor er det usannsynlig at de solgte mye skjermkort i 2Q-2017?

 

Det er vanskelig å svare på et slikt ignorant innlegg, men jeg skal forsøke. Jeg kommer til å starte med et sitat av Dr. Lisa Su (som er CEO for AMD): 

 

“Our second quarter results demonstrate strong growth driven by leadership products and focused execution," said Dr. Lisa Su, AMD president and CEO. "Our Ryzen desktop processors, Vega GPUs, and EPYC datacenter products have received tremendous industry recognition. We are very pleased with our improved financial performance, including double digit revenue growth and year-over-year gross margin expansion on the strength of our new products.”

 

Fortsettes bl.a. med dette:

 

On a GAAP basis, revenue was $1.22 billion, up 19 percent year-over-year, driven by higher revenue in the Computing and Graphics segment. Revenue was up 24 percent sequentially, driven by increased sales in both business segments. Gross margin was 33 percent, up 2 percentage points year-over-year due to a richer product mix and a higher percentage of revenue from the Computing and Graphics segment, driven by the first full quarter of Ryzen processor sales. On a sequential basis, gross margin declined 1 percentage point due to a higher percentage of revenue from the Enterprise, Embedded and Semi-Custom segment. Operating income was $25 million compared to an operating loss of $8 million a year ago and an operating loss of $29 million in the prior quarter. Net loss was $16 million compared to net income of $69 million a year ago and a net loss of $73 million in the prior quarter. Loss per share was $0.02 compared to diluted earnings per share of $0.08 a year ago (which included a pre-tax gain of $150 million related to our ATMP JV transaction) and a loss per share of $0.08 in the prior quarter.

 

Client average selling price (ASP) increased significantly year-over-year, as desktop processor ASP increased due to the first full quarter of Ryzen processor shipments.

 

Jeg er ikke uenig i at GPU salg også bidrar, men det virker som om AMD selv tilegner økningen hovedsaklig til Ryzen.

 

Oja, regner med kilden er troverdig.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke uenig i at GPU salg også bidrar, men det virker som om AMD selv tilegner økningen hovedsaklig til Ryzen.

 

Oja, regner med kilden er troverdig.

 

 

 

Takk for at du poster utdrag fra pressemeldingen som jeg allerede har lest og at du minner meg på at Lisa Su er CEO. Dette var hjelpsomt. 

 

Det er helt naturlig at AMD vil vektlegge Ryzen i en slik melding. Dette er trossalt hjertebarnet. Når det gjelder salget av Polaris så er dette noe tilfeldig og gammel teknologi som det er naturlig å nedspille effekten av. Jeg er interessert i å vite hva som er hva, og da snakker jeg tall, ikke kommentarer i en pressemelding. Ser man på tallene så leverer Computing og graphics avdelingen i realiteten 0 i driftsresultat. Det er mange spørsmål man kan stille seg: Vil de selge flere Ryzen i neste kvartal? Hvordan effekt får prisreduksjonen? Sto Polaris for mye av omsetningen og hva vil skje hvis dette ikke fortsetter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et informativt innlegg som ikke tilfører noe. Hadde vi hatt en tidsmaskin tilgjengelig så hadde det vært mulig å svare på dine merkelige spørsmål. Kommer dagen i morgen er også et spørsmål i samme kategori. Vi vet ikke. Det vi vet er at AMD, om vi klarer å legge konspirasjonsteoriene til side, tilegner økningen til Zen arkitekturen. Om de ønsker å føre sine investorer og aksjonærer bak lyset er noe vi ikke vet, så dette blir vel bare spekulasjoner og svartmaling fra din side?

 

Poenget mitt her er: De spørsmålene du stiller her kan du vel strengt tatt stille til ALT av slike annonseringer i alle firmaer? "Men er disse tallene representativt for fremtiden?"...

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et informativt innlegg som ikke tilfører noe. Hadde vi hatt en tidsmaskin tilgjengelig så hadde det vært mulig å svare på dine merkelige spørsmål. Kommer dagen i morgen er også et spørsmål i samme kategori. Vi vet ikke. Det vi vet er at AMD, om vi klarer å legge konspirasjonsteoriene til side, tilegner økningen til Zen arkitekturen. Om de ønsker å føre sine investorer og aksjonærer bak lyset er noe vi ikke vet, så dette blir vel bare spekulasjoner og svartmaling fra din side?

 

Poenget mitt her er: De spørsmålene du stiller her kan du vel strengt tatt stille til ALT av slike annonseringer i alle firmaer? "Men er disse tallene representativt for fremtiden?"...

 

 

Handler ikke om å føre bak lyset, men om hva man ønsker å vektlegge. Sammenligner man omsetningen i gpu og compute segmentet i Q4-2016, 1Q-2017 og 2Q-2017 så er denne henholdsvis USD 600m, USD 593m og USD 659m. Ryzen ble lansert i mars, men de hadde allerede omsetning på rundt 600 i Q4-16 og Q1-17. 

 

Du kom med en påstand: "Ryzen betaler seg", men vi vet strengt tatt ikke hvor stor effekten av Ryzen er. Da trenger vi mer data, som igjen vil kunne gi mer innsikt i de spørsmålene jeg "stilte" tidligere. 

Endret av Nastro Azzurro
Lenke til kommentar

Hva er det vi skal frem til? Det går bedre med AMD, er det så vansklig å forstå. OEM har ikke begynt selge Ryzen enda heller. TR er på døren, server markedet kommer nok ikke frem før neste år evt. Ganske kjedlig snakket peng osv på et forum da vi ikke ser noe til de pengene likevel, så hva er poenget :p

Er det komt noen pris på ka hovedkort ligger på til threadripper? Mener eg såg noe preorder i går men finner det ikke igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handler ikke om å føre bak lyset, men om hva man ønsker å vektlegge. Sammenligner man omsetningen i gpu og compute segmentet i Q4-2016, 1Q-2017 og 2Q-2017 så er denne henholdsvis USD 600m, USD 593m og USD 659m. Ryzen ble lansert i mars, men de hadde allerede omsetning på rundt 600 i Q4-16 og Q1-17. 

 

Du kom med en påstand: "Ryzen betaler seg", men vi vet strengt tatt ikke hvor stor effekten av Ryzen er. Da trenger vi mer data, som igjen vil kunne gi mer innsikt i de spørsmålene jeg "stilte" tidligere. 

 

Data som i hva AMD selv sier i sine kommentarer om sitt eget regnskap? Dessuten så nevnte jeg aldri Ryzen, men Zen.

 

Så vidt jeg vet så heter det å "stille et spørsmål" eller "stille flere spørsmål", om vi skal avspore med semantikk i denne tråden.

 

 

Zen er navnet på arkitekturen og er ikke bare i Ryzen, men også Epyc.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

 

Takk for et informativt innlegg som ikke tilfører noe. Hadde vi hatt en tidsmaskin tilgjengelig så hadde det vært mulig å svare på dine merkelige spørsmål. Kommer dagen i morgen er også et spørsmål i samme kategori. Vi vet ikke. Det vi vet er at AMD, om vi klarer å legge konspirasjonsteoriene til side, tilegner økningen til Zen arkitekturen. Om de ønsker å føre sine investorer og aksjonærer bak lyset er noe vi ikke vet, så dette blir vel bare spekulasjoner og svartmaling fra din side?

 

Poenget mitt her er: De spørsmålene du stiller her kan du vel strengt tatt stille til ALT av slike annonseringer i alle firmaer? "Men er disse tallene representativt for fremtiden?"...

 

 

Handler ikke om å føre bak lyset, men om hva man ønsker å vektlegge. Sammenligner man omsetningen i gpu og compute segmentet i Q4-2016, 1Q-2017 og 2Q-2017 så er denne henholdsvis USD 600m, USD 593m og USD 659m. Ryzen ble lansert i mars, men de hadde allerede omsetning på rundt 600 i Q4-16 og Q1-17. 

 

Du kom med en påstand: "Ryzen betaler seg", men vi vet strengt tatt ikke hvor stor effekten av Ryzen er. Da trenger vi mer data, som igjen vil kunne gi mer innsikt i de spørsmålene jeg "stilte" tidligere. 

 

 

Data som i hva AMD selv sier i sine kommentarer om sitt eget regnskap? Dessuten så nevnte jeg aldri Ryzen, men Zen.

 

Så vidt jeg vet så heter det å "stille et spørsmål" eller "stille flere spørsmål", om vi skal avspore med semantikk i denne tråden.

 

 

Zen er navnet på arkitekturen og er ikke bare i Ryzen, men også Epyc.

 

 

Jeg nevnte Ryzen siden det er det aktuelle produktet for kvartalsrapporten du linker til. Skjønner at dette ikke blir noen fruktbar diskusjon når man ser nivået du legger deg på her. Hvis din definisjon av data er kommentarene til regnskapet så tenker jeg det er like greit at vi bare avslutter denne diskusjonen. 

Endret av Nastro Azzurro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nevnte Ryzen siden det er det aktuelle produktet for kvartalsrapporten du linker til. Skjønner at dette ikke blir noen fruktbar diskusjon når man ser nivået du legger deg på her. Hvis din definisjon av data er kommentarene til regnskapet så tenker jeg det er like greit at vi bare avslutter denne diskusjonen. 

 

Du vet at Epyc ble gjort tilgjengelig i Q2? Regner med du skjønner selv at du ikke bidrar til en fruktbar diskusjon når du hele tiden stikker inn stråman argumenter og ikke klarer å holde hele innleggene dine saklige.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Takk for et informativt innlegg som ikke tilfører noe. Hadde vi hatt en tidsmaskin tilgjengelig så hadde det vært mulig å svare på dine merkelige spørsmål. Kommer dagen i morgen er også et spørsmål i samme kategori. Vi vet ikke. Det vi vet er at AMD, om vi klarer å legge konspirasjonsteoriene til side, tilegner økningen til Zen arkitekturen. Om de ønsker å føre sine investorer og aksjonærer bak lyset er noe vi ikke vet, så dette blir vel bare spekulasjoner og svartmaling fra din side?

 

Poenget mitt her er: De spørsmålene du stiller her kan du vel strengt tatt stille til ALT av slike annonseringer i alle firmaer? "Men er disse tallene representativt for fremtiden?"...

 

 

Handler ikke om å føre bak lyset, men om hva man ønsker å vektlegge. Sammenligner man omsetningen i gpu og compute segmentet i Q4-2016, 1Q-2017 og 2Q-2017 så er denne henholdsvis USD 600m, USD 593m og USD 659m. Ryzen ble lansert i mars, men de hadde allerede omsetning på rundt 600 i Q4-16 og Q1-17. 

 

Du kom med en påstand: "Ryzen betaler seg", men vi vet strengt tatt ikke hvor stor effekten av Ryzen er. Da trenger vi mer data, som igjen vil kunne gi mer innsikt i de spørsmålene jeg "stilte" tidligere. 

 

 

Data som i hva AMD selv sier i sine kommentarer om sitt eget regnskap? Dessuten så nevnte jeg aldri Ryzen, men Zen.

 

Så vidt jeg vet så heter det å "stille et spørsmål" eller "stille flere spørsmål", om vi skal avspore med semantikk i denne tråden.

 

 

Zen er navnet på arkitekturen og er ikke bare i Ryzen, men også Epyc.

 

 

Jeg nevnte Ryzen siden det er det aktuelle produktet for kvartalsrapporten du linker til. Skjønner at dette ikke blir noen fruktbar diskusjon når man ser nivået du legger deg på her. Hvis din definisjon av data er kommentarene til regnskapet så tenker jeg det er like greit at vi bare avslutter denne diskusjonen. 

 

 

Du vet at Epyc ble gjort tilgjengelig i Q2? Regner med du skjønner selv at du ikke bidrar til en fruktbar diskusjon når du hele tiden stikker inn stråman argumenter og ikke klarer å holde hele innleggene dine saklige.

 

 

 

Ja, den ble lansert helt på tampen av Q2, noe som gjør den irrelevant for perioden.....

Lenke til kommentar

Ryzen begynner å komme seg i spill nå :)https://m.youtube.com/watch?v=UfNMn7RWgLw God figur mot den neste dobbelt så dyre 7800X.

 

Det er nå mange spill som ser ut til å dra nytte av Ryzen sin arkitektur på, etter hvert som flere blir optimalisert eller lansert med støtte for Ryzen fra dag 1 så vil man trolig se ganske fine tall, forundrer meg ikke om hele Ryzen linja blir enda mer konkurransedyktig mot Intel sine cpu'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...