Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

de av oss som er lit eldere husker Ghz kappløpet på 2000 tallet, nå har vi kjerne kapløp

 

Synes det var mer spennende på den tiden. Var ganske stort den gangen vi gikk fra singel core til dual core prosessorer, et mye viktigere steg enn å gå fra en 8-kjerne Ryzen til en 16-kjerne Threadripper som skjer i dag. Siste AMD CPU jeg hadde var en Opteron 170, så begynner å bli noen år siden :p

 

Joda jeg tenker ikke først og fremst på spillere men, men heller de som bruker lit mer regnekraft slik som Media, Plex, CAD ol. 

 

Er der flere kjerner kommer godt inn, på spill er det om dagen først og fremst grafikk som er viktig ikke så mye ren cpu lenger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

de av oss som er lit eldere husker Ghz kappløpet på 2000 tallet, nå har vi kjerne kapløp

 

 

Synes det var mer spennende på den tiden. Var ganske stort den gangen vi gikk fra singel core til dual core prosessorer, et mye viktigere steg enn å gå fra en 8-kjerne Ryzen til en 16-kjerne Threadripper som skjer i dag. Siste AMD CPU jeg hadde var en Opteron 170, så begynner å bli noen år siden :p

Joda jeg tenker ikke først og fremst på spillere men, men heller de som bruker lit mer regnekraft slik som Media, Plex, CAD ol. 

 

Er der flere kjerner kommer godt inn, på spill er det om dagen først og fremst grafikk som er viktig ikke så mye ren cpu lenger.

Nåja, det kommer ann på øyet som ser :p

Lenke til kommentar

Nå bør jo Nizzen huske at Far cry Primal trolig ikke er optimalisert enda for å utnytte Ryzen bedre. Sammenligner man spill som tar nytte av både Intel sin Hardware og Amd sin så blir løpet langt jevnere i forhold til ytelse per MHz.

Men ja, som regel vil man vinne glatt på Intel om man Oc de dyreste cupene, men det skulle bare mangle.

Endret av Malvado
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå bør jo Nizzen huske at Far cry Primal trolig ikke er optimalisert enda for å utnytte Ryzen bedre. Sammenligner man spill som tar nytte av både Intel sin Hardware og Amd sin så blir løpet langt jevnere i forhold til ytelse per MHz.

Men ja, som regel vil man vinne glatt på Intel om man Oc de dyreste cupene, men det skulle bare mangle.

Om man kjøper Amd hardware er det lurt å se om man "spiller" mye Cinebench og Battlefield 1 my. Helst i DX 12. Ellers er ikkje ytelsen noe å hoppe i taket for :p

 

God ferie :D

Lenke til kommentar

Lurer på å smelle inn et 10Gbps nettverkskort i maskinen for å øke hastigheten mot det nye NAS-et, og drar med meg en switch når jeg er i siget.

 

Har CH6 med 1800X, 1080Ti og en PM961 NVMe. Har fylt opp syv av åtte SATA-kontakter med fire SSD-er og tre snurredisker.

 

Regner ikke med at det er så mange PCI-e baner til overs hos meg, men at det holder akkurat?

 

Du kan kjøpe Mellanox Connectx-2 billig på Ebay. ca 350 kr for 10gig SFP+. Kjøpte 4 stk slike for ei uke siden. Koblet sammen 2 servere og 1 gaming pc med denne switchen som også er et kupp til prisen:

 

https://www.multicom.no/tp-link-jetstream-24-port-pure-gigabit-smart/cat-p/c/p8652831

 

 

Dog, om NASet ditt har 10Gbase-T, så er kanskje Asus switchen samt et 10GbaseT PCI-E kort en bedre løsning:)

Lenke til kommentar

Jeg kan se poenget til Nizzen også. Hvis man f.eks da har et GTX 1080 Ti kort, så er det jo kjipt hvis CPU holder ytelsen tilbake. Samme kan sies om en NVMe SSD også, hvis IO ytelsen til AMD sitt chipset ikke har den samme ytelsen som Intel sitt. Man får jo da ikke all ytelsen man har betalt for. Hvis en Ryzen 1800X holder tilbake spill ytelsen til et 1080 Ti kort i dag, hva da når Volta kommer som er enda raskere? Da vil man jo se forskjeller selv ved 1440p og kanskje 4K også. Det er jo dessuten mer vanlig å bytte ut skjermkortet oftere enn CPU, hovedkort og RAM. Argumentet blir mer da at man får mer for pengene ved å velge Ryzen, men det er det.

 

Nizzen : Jeg utfordrer deg forsatt til å teste Ryzen 1800X og 7900X ved lik frekvens, og like RAM settings i FarCry Primal ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt Ryzen ligger langt bak i Farcry Primal har kun betydning for dem som spiller Primal. I generell gaming er det dødt løp

Som du kandkje har fått med deg. Er at jeg har vist at 7800x @stock suger. 2400ring og 3000mhz minne. Får 61 min fps i Primal. Overklokka 7800x får jeg oppe i 90 min fps.

 

Stock cpu generelt suger, spesielt x299 cpuer.

Lenke til kommentar

Stock cpu generelt suger, spesielt x299 cpuer.

 

Vet jeg maser om det samme igjen Nizzen, men OC på X299 plattformen tilsier en god AIO til kjøling. Å si at 4600 Mhz på luft er lett er bare teit. Eller hvis man gir beng i temps, så går det jo an da :p

Endret av Betroz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Om man kjøper Intel hardware må du sørge for at du spiller i 1080p med 4.8GHz for å vise FPS tallene ellers er det ikke vits å spille overhode. :)

Får høyere fps i 1440p i Primal enn 1080p med ryzen ;)

 

Kjekt å være påstålig uten å ha peiling

 

Hele meningen med kommentaren var for å bruke en absurd påstand imot en annen absurd påstand.

 

artigste er at med alle disse FPS tallene er at folk glemmer at FPS over 120FPS betyr veldig lite iforhold til under 120FPS, utviklere(programmere) merker som regel dette veldig raskt, der i smal skala har dem 700FPS men dobbler dem belastningen ligger dem plutselig på 110FPS. samme gjelder når du går ifra 110FPS til 60FPS

 

Edit: men skal si meg enig viss du bare skal gå for REN gaming ytelse skal det mye til for å slå Intel for å si det slik, spørsmålet er heller om ytelsen er verdt det kontra prisen, skal du OC Intel MÅ du ha AIO, på Ryzen får du decent ytelse og når peak clocks på 5-600kroners luft eller til å med deres stock kjøler kan du nå peak OC og enda ikke bryte 80C selv i tunge tester.

 

 

 

Hvorvidt Ryzen ligger langt bak i Farcry Primal har kun betydning for dem som spiller Primal. I generell gaming er det dødt løp

Som du kandkje har fått med deg. Er at jeg har vist at 7800x @stock suger. 2400ring og 3000mhz minne. Får 61 min fps i Primal. Overklokka 7800x får jeg oppe i 90 min fps.

 

Stock cpu generelt suger, spesielt x299 cpuer.

men er det ikke intersant at den tabellen viser R5 1600 imot 7800X overclocked og ikke stock? 

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

 

Lurer på å smelle inn et 10Gbps nettverkskort i maskinen for å øke hastigheten mot det nye NAS-et, og drar med meg en switch når jeg er i siget.

 

Har CH6 med 1800X, 1080Ti og en PM961 NVMe. Har fylt opp syv av åtte SATA-kontakter med fire SSD-er og tre snurredisker.

 

Regner ikke med at det er så mange PCI-e baner til overs hos meg, men at det holder akkurat?

 

Du kan kjøpe Mellanox Connectx-2 billig på Ebay. ca 350 kr for 10gig SFP+. Kjøpte 4 stk slike for ei uke siden. Koblet sammen 2 servere og 1 gaming pc med denne switchen som også er et kupp til prisen:

 

https://www.multicom.no/tp-link-jetstream-24-port-pure-gigabit-smart/cat-p/c/p8652831

 

 

Dog, om NASet ditt har 10Gbase-T, så er kanskje Asus switchen samt et 10GbaseT PCI-E kort en bedre løsning:)

 

 

Takk! Har ingen erfaring med 10GbE, men ser at jeg sannsynligvis ikke trenger 10GbaseT på mine avstander. Det var bare tilfeldig at de begge hadde det. Jeg vil holde meg til RJ45 og kobber hvis det holder, da jeg har en 15m Cat6-kabel bort til PC-en med mange 90-gradersknekker. Skal definitivt kikke mer på eBay!

 

NAS-et er et Synology DS1817+, som kun støtter 10GbE med et ekspansjonskort, hvilket jeg ikke har. Planen var å teste om Adaptive Load Balancing med quad Gigabit fra NAS-et til switchen, og 10GbE videre til arbeidsmaskinen, klarer å levere høyere hastighet enn 100MB/s. Såvidt jeg har lest skal det nå være mulig, til forskjell fra noen få år siden, selv uten switcher og nettverkskort som støtter 802.3ad.

 

Beklager OT i Ryzen-tråden, smeller opp en egen tråd om et blir mer enn noen få innlegg til.

Lenke til kommentar

 

 

av der8auer :)

Er som fire cpu-er i en.

 

 

Ja salget av superlim må ta helt av nå som Threadripper kommer :p

 

Ser ut som to av de var dummies? Video er tatt ned ser eg og. 

 

 

Those other two "chips" are nothing more than spacers to help maintain the structural integrity of the gigantic heat spreader, PCWorld has learned from a source who declined to be identified.

 

If AMD had populated a Threadripper CPU with just two of the dies, the metal heat spreader would likely bend where the empty spots are.

 

 http://www.pcworld.com/article/3211409/computers/why-ryzen-threadripper-has-two-mysterious-chips.html

 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...