Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat denne skjønner ikke jeg heller, hadde du klaget om det var en link ifra proshop eller komplett? For omtrent alle nettbutikkene her til lands blir linket i forumet her når nylanserte produkter kommer på lager, dette er jo rett og slett endel av normen her inne  :huh:

Jeg spurte nissefar om han reklamerer for DI i post nr4359. Så ikke verre enn det. :)

Lenke til kommentar

Men er det nødvendig å diskutere dette her?

Finn en annen plass å diskutere det eller lag en egen tråd for at det har kommet et konkret hovedkort, de fleste av oss greier fint å finne produkter selv ved å søke på nettet eller prisguide etc.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at det har vært varmt i det siste, men folk behøver jo ikke få helt solstikk for det.

 

https://www.komplett.no/

https://www.dustinhome.no/

https://www.netonnet.no/

https://www.proshop.no/

 

Sånn da har jeg "reklamert" for alle de andre butikkene så vi fikk litt balanse igjen, everyone happy?

Hadde det vært en "special prize" for sånne ting.

Behøver ikke bli mongo bare han linker til ett hk ingen andre butikker har, dessuten er det bare TULL å skulle skille ut diverse innlegg fordi de er litt OT, men dette er jo ikke OT eller reklamering siden han linker til ett hk mange tydeligvis kunne vært interessert i.

Det var en opplysings post, ikke noe anna, herregud.

Endret av meg0709
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men hva har egentlig hovedkortet med selve diskusjonen rundt Ryzen ( Zen ) å gjøre annet enn at du finner det på en konkret nettbutikk ( som vi vet Nizzen handler på svært ofte ? ) .

 

Bortsett fra formfaktoren og noen andre småting så finner jeg absolutt ingenting spesielt i det hovedkortet som behøves å diskuteres her, put det enten i signaturen din eller få laget en egen tråd for det, jeg ønsker i det minste å diskutere om det tråden handler om og ønsker jeg å diskutere et konkret hovedkort kan jeg like godt lage en tråd for det.

 

Derimot har man erfaringer med en cpu og en hovedkort kombo og mener det gir tråden noe som tilføyer diskusjonen noe ( feil eller fordeler ) så kom med det...

Lenke til kommentar

Det var enn opplysning antar jeg, slå det opp i en ordbok og det finnes jo ytterst få mini itx hk, så de som absolutt skal på død og liv ha små maskiner har lite å velge i mellom, men ikke mitt problem at folk vil seg selv vondt.

 

Ja, det kortet har jeg ventet på at de skal få inn!

 

Kjetil: Er ikke helt enig, DI er vel de eneste som fører dette kortet og så vidt jeg vet, så det gir ihvertfall dem ingen fordel. Dessuten så er vel dette mITX kortet eneste alternativ med x370, og et Biostar som jeg ikke vet hvor man får tak i bortsett fra Newegg

 

Du finner biostar racing hk og gigabyte hk hos proshop, 1300kr og ja, det er mini-itx.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

 

Tilbake til tråden : 

Amd har gjort progresjon på 7nm og vi vil se Zen 2 og 3 ta det i bruk :

 

http://hexus.net/tech/news/industry/108253-amd-zen-2-zen-3-processor-7nm-preparation-tough/

 

Noe som eg tror blir meget bra. Vi vil da se klokkehastigheter på 5Ghz +-  Og 6,12,18,24 kjerner.

Jeg har tro på 24 core @ 5ghz med 50% bedre ipc enn cabylake LOL XD

 

Du skal ikke se vekk fra det. De kommer jo med en 48 core til Servermarkedet da og. Om det stemmer det som er under her så vet vi aldri. 

 

OQEiNFd.jpg

Lenke til kommentar

Du skal ikke se vekk fra det. De kommer jo med en 48 core til Servermarkedet da og. Om det stemmer det som er under her så vet vi aldri. 

 

 

Men IPC forbedringer vet vi per dags dato lite om, AMD må øke ytelsen ytterligere på neste utgave av Zen om de ønsker å være konkurransedyktige og dette kan la seg gjøre.

Lenke til kommentar

AMD har utvilsomt en fordel hva gjelder effektivitet (strøm) og produksjonskostnader iforhold til antallet kjerner osv.. Men spesielt for privatmarkedet så er de helt avhengig av at spesielt spill og andre oppgaver blir langt mer effektive over flere kjerner før dette blir spesielt relevant. Per i dag så er det IPC som gjelder i de aller fleste tilfeller, og det er nettopp her AMD ikke er helt på nivå. Om de skulle klare å forbedre IPC så de er mer eller mindre på nivå med Intel så vil de jo virkelig ta markedet med storm, men inntil det skjer så vil nok mange fremdeles foretrekke Intel.

 

Nå vet jeg ikke hvordan ting har utviklet seg med Ryzen, men Nizzen opplevde jo dårligere NVMe/m.2 SSD ytelse osv med Ryzen sammenlignet med Intel. Disse detaljene må jo på plass også.

Lenke til kommentar

Merker mer og mer at alt av CPU-fremskritt som kommer med AMD nå er serverbasert. Alle forbedringer og innovative løsninger er myntet 100% til servers og datasenter, og det vi får som CPUer til våre leker er bare det AMD har funnet ut fungerer til vårt bruk og.

 

Ta Threadripper som eksempel. En 16core/32thread CPU på antatte 3.6Ghz? Det er ikke å kimse av. Hvordan tenker dere det blir med Naples? Et hovedkort med TO 32core/64thread CPUer på 3Ghz? HVORDAN skal Intel klare å konkurrere med dette, om det er X299- /Den nye Xenon-serien de har tenkt å konkurrere med?

 

AMD kommer nok til å bli mer dominante i workstation/server/datacenter-markedene, men tviler på det skjer noe banebrytende innen mainstream-segmentet på 8 kjerner og nedover. Før eventuelt Zen2 da såklart. Holy shit jeg gleder meg til både det og hva Intel klarer å komme med fremover.

 

Edit: Hugs, Zen som den er nå er laget for å vere ekstremt energieffektiv og å skalere tilnærme lineært med kjerner. Skjønner ikke hvorfor det ikke er flere laptoper med Ryzen enda...

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Det var faktisk et rykte på at Threadripper kommer med AIO, en tweet som ble slettet. Men nå har Artic Cooling lansert AIOs for Threadripper da, så vil anta de kommer med en upgrade på det som kanskje er stock cooler.

 

http://www.tomshardware.com/news/arctic-cooling-amd-threadripper-aio-coolers,35044.html

Arctic Cooling has primed their line of Liquid Freezer AIOs for the TR4 socket. The Liquid Freezer line of coolers all use a 12v water pump, copper cold plates, and offer radiators in sizes of 360mm, 240mm, and 120mm. All radiators come equipped with Arctic Cooling’s F12 120mm fans. The Liquid Freezer 360 offers a TDP of 300W, while the 240 and 120 offer TDPs of 250W. Presently, the Liquid Freezer 360 sells for $140, the 240 for $100, and the 120 for $86.

Endret av Camrot
Fjernet kommentar på slettet innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips Nizzen : Rapporter knappen fungerer faktisk...

 

For meg personlig er ytelse per krone ganske så viktig, helt til Amd lanserte Ryzen var de langt bak på mange områder og det er først nå at de har greid å øke ytelsen såpass at de har blitt gode kjøp.

 

Jeg gleder meg personlig til Zen 2 som trolig har fått tid til å modne arkitekturen og ikke minst de forbedringene som nå kommer med 7nm ( som er en svært vanskelig overgang ) , nå trenger kun SSD'er å få ned prisene og øke levetiden betraktelig og litt mer ytelse så skal jeg personlig investere i en del gode komponenter til neste rigg.

 

Det er ryktet at vi vil se en ytterligere 10% til 30% IPC økning , spesielt om Amd greier å få forbedret en del problemer som de har med cache systemet og effektivisere en del av cpu'ene så jeg mistenker at de kanskje "out of the box" kan være på høyde eller over Intel.

Cpu'ene har dog en del mangel på funksjonalitet som Intel har, men til vanlig desktop bruk og de "fleste" oppgaver er de svært gode, så det blir spennende å se hva Zen 2 greier å få til.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...