Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

AMD har hittil sagt at alle Treadripper CPUer skal ha 64 pci-e baner ja.

 

Har lyst på ny PC. Jeg hadde glatt kjøpt en ny 6 eller 8 kjerne x299 CPU hvis det ikke var for at de var pci-e handikappet. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal velge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har hittil sagt at alle Treadripper CPUer skal ha 64 pci-e baner ja.

 

Har lyst på ny PC. Jeg hadde glatt kjøpt en ny 6 eller 8 kjerne x299 CPU hvis det ikke var for at de var pci-e handikappet. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal velge.

Så hva bruker du alle pci-e lanes til?

Lenke til kommentar

Vil ha mulighet for SLI\CF samtidig for hva enn jeg måtte finne på i fremtiden. m2 osv.

Dilemma:

 

Hva taper man mest ytelse på ved sli og 2x m.2 på en plattform med 28 pci-e lanes og høy ipc ytelse VS nok pci-e lanes med lavere ipc og minnefrekvens, til 2x 16 gpu og 2x m.2 ssder på x4 hver?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Vil ha mulighet for SLI\CF samtidig for hva enn jeg måtte finne på i fremtiden. m2 osv.

Dilemma:

 

Hva taper man mest ytelse på ved sli og 2x m.2 på en plattform med 28 pci-e lanes og høy ipc ytelse VS nok pci-e lanes med lavere ipc og minnefrekvens, til 2x 16 gpu og 2x m.2 ssder på x4 hver?

 

 

Spørs helt hva du sammenligner og mener med "høy" og "lav" IPC...

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke om dette er riktig plass å skrive på men er dette et godt kjøp? https://www.komplett.no/product/920797#

 

Burde jeg slå til nå eller vente til black friday?

Lol, Komplett har valgt minne som overhodet ikke er i kompatibilitetslista til hovedkortet.

LoL hvem sjekker den lista uansett

 

Jeg gjorde ikke det da jeg først bygde PCen min, da jeg ikke visste at det var en greie. Minnet jeg valgte var selvfølgelig ikke kompatibelt med hovedkortet heller, så jeg ble begrenset til 8GB av 16GB@2133MHz i stedet for 16GB@3200MHz frem til jeg fikk byttet.  :hrm:

Lenke til kommentar

 

 

Vil ha mulighet for SLI\CF samtidig for hva enn jeg måtte finne på i fremtiden. m2 osv.

Dilemma:

 

Hva taper man mest ytelse på ved sli og 2x m.2 på en plattform med 28 pci-e lanes og høy ipc ytelse VS nok pci-e lanes med lavere ipc og minnefrekvens, til 2x 16 gpu og 2x m.2 ssder på x4 hver?

Spørs helt hva du sammenligner og mener med "høy" og "lav" IPC...

Hva tror du selv da?

Lenke til kommentar

Fordelen med Ryzen og Threadripper er jo at nå når høyere oppløsning som 1440 og 4k blir vanligere, så er det mer profitabelt med SLI/CX med tanke på at fps i de fleste spill blir GPU-bottleneck. 

 

Edit: :D Feilen er rettet :D

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Fordelen med Ryzen og Threadripper er jo at nå når høyere oppløsning som 1440 og 4k blir vanligere, så er det mer profitabelt med SLI/CX med tanke på at fps i de fleste spill blir GPU-bottleneck. 

 

Ryzen har bare 24 PCIe 3 lanes totalt tilgjengelig til/fra CPU og 8 PCIe 2 til/fra chipset (x370, 6 for B350), så det blir max 8x/8x der og...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forklare deg hva du mener? Det er du som kommer med et vagt spørsmål uten nok innhold til å kunne gi et godt svar.

Hva blir best av 28 pci-e lanes og skylake ipc med høy minnefrekvens. 16+8 lanes eller 8+8 og ryzen ipc med 16+16 lanes?

 

Om valget blir 7820x 8 core x299 og threadripper i samme prisklasse til spill.

 

Jeg er usikker på svaret når vi snakker 4k, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forklare deg hva du mener? Det er du som kommer med et vagt spørsmål uten nok innhold til å kunne gi et godt svar.

Hva blir best av 28 pci-e lanes og skylake ipc med høy minnefrekvens. 16+8 lanes eller 8+8 og ryzen ipc med 16+16 lanes?

 

Om valget blir 7820x 8 core x299 og threadripper i samme prisklasse til spill.

 

Jeg er usikker på svaret når vi snakker 4k, f.eks.

 

Ref SVD sin post her oppe #4486

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen det finnes flere faktorer enn bare rå ytelse og overklokkings muligheter.

Jepp, os, HB sli bro, brukerfeil og lista er nok lang :p

 

"Med threadripper så blir sli/cfx plutselig populært igjen. Rart det der at plutselig er bakdelene med sli/cf Borte. "

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...