Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

Jeg skal ikke forklare deg hva du mener? Det er du som kommer med et vagt spørsmål uten nok innhold til å kunne gi et godt svar.

Hva blir best av 28 pci-e lanes og skylake ipc med høy minnefrekvens. 16+8 lanes eller 8+8 og ryzen ipc med 16+16 lanes?

 

Om valget blir 7820x 8 core x299 og threadripper i samme prisklasse til spill.

 

Jeg er usikker på svaret når vi snakker 4k, f.eks.

 

Ref SVD sin post her oppe #4486

 

 

Igjen så kan vi dra budsjett inn i bildet, men om vi ser bort i fra det så vil vel Threadripper med 64 PCIe 3 lanes være overlegen igjen? Tviler på at Threadripper går i samme prisklasse som 7820x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg skal ikke forklare deg hva du mener? Det er du som kommer med et vagt spørsmål uten nok innhold til å kunne gi et godt svar.

 

Hva blir best av 28 pci-e lanes og skylake ipc med høy minnefrekvens. 16+8 lanes eller 8+8 og ryzen ipc med 16+16 lanes?

Om valget blir 7820x 8 core x299 og threadripper i samme prisklasse til spill.

Jeg er usikker på svaret når vi snakker 4k, f.eks.

Ref SVD sin post her oppe #4486

 

Igjen så kan vi dra budsjett inn i bildet, men om vi ser bort i fra det så vil vel Threadripper med 64 PCIe 3 lanes være overlegen igjen? Tviler på at Threadripper går i samme prisklasse som 7820x.

Vi får teste å se. Det blir spennende, når utfallet er litt usikkert. Blir jo synn å ikkje kjøre minst 2x gpu med threadripper...

Lenke til kommentar

 

"Med threadripper så blir sli/cfx plutselig populært igjen. Rart det der at plutselig er bakdelene med sli/cf Borte. "

Er ikke en del av ulempene med SLI/CF borte med Vulkan og DX12?

Nei, fordi nesten ingen har ordnet sli/cfx i dx12 enda. Det eneste spillet sli og dx12 funker bra med er Tombraider. Funker dog like bra med dx11. Ikkje BF 1 har fått til dx 12 sli enda... De prøver enda med oppdateringer via "cte" Sli/cfx dx12 krever mere av at utvikleren legger inn støtte i spillet

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skal ikke forklare deg hva du mener? Det er du som kommer med et vagt spørsmål uten nok innhold til å kunne gi et godt svar.

Hva blir best av 28 pci-e lanes og skylake ipc med høy minnefrekvens. 16+8 lanes eller 8+8 og ryzen ipc med 16+16 lanes?

Om valget blir 7820x 8 core x299 og threadripper i samme prisklasse til spill.

Jeg er usikker på svaret når vi snakker 4k, f.eks.

Ref SVD sin post her oppe #4486

 

Igjen så kan vi dra budsjett inn i bildet, men om vi ser bort i fra det så vil vel Threadripper med 64 PCIe 3 lanes være overlegen igjen? Tviler på at Threadripper går i samme prisklasse som 7820x.

Vi får teste å se. Det blir spennende, når utfallet er litt usikkert. Blir jo synn å ikkje kjøre minst 2x gpu med threadripper...

 

 

Det er jeg helt enig i!  :)

Lenke til kommentar

Ser litt på 1500x og 1600. Er det verdt prisforskjellen å betale 460kr mer for 1600? Tenker utelukkende bare på hva jeg får mest verdi for pengene for.

 

Eg ville betalt det lille ekstra. 1500X er 4-kjerners og 1600 er 6-kjerners. 1600 får du mye for pengene. De klokker så og si likt uansett :)

 

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ser litt på 1500x og 1600. Er det verdt prisforskjellen å betale 460kr mer for 1600? Tenker utelukkende bare på hva jeg får mest verdi for pengene for.

 

Eg ville betalt det lille ekstra. 1500X er 4-kjerners og 1600 er 6-kjerners. 1600 får du mye for pengene. De klokker så og si likt uansett :)

 

 

Enig med Hellbound, 1600 får du mest for pengene samt du fremtidssikrer deg litt.

Lenke til kommentar

 

Nizzen det finnes flere faktorer enn bare rå ytelse og overklokkings muligheter.

Jepp, os, HB sli bro, brukerfeil og lista er nok lang :p

 

"Med threadripper så blir sli/cfx plutselig populært igjen. Rart det der at plutselig er bakdelene med sli/cf Borte. "

 

 

Ingen bakdeler med sli/cfx er borte, skjønner ikke hvor du får det fra? Realiteten er at flere og flere entusiaster etterspør nok power til å kunne drive minimum 4k i stabile 60fps, og ut året kommer modeller for 4k 144hz og mer.

Da skjønner du hvorfor dette i det hele tatt er et tema sant? Dagens GPUer er for svake for de som vil ha det aller beste, og spill i ekte 4k 60fps ser faktisk helt sinnsykt ut. 

Lenke til kommentar

Solgte ryzen 1700x maskina mi for det jeg ga for den. Beholdt 1080 ti skjermkortet da. Så nå er det valg igjen. Hadde egentlig tenkt på 1800x + crosshair VI. Men samla koster det nå på komplett 6889, mens jeg kan kjøpe 7800x + msi x299 hk for 5898.

 

Noen tanker her? ER ryzen systemet verdt 1000 kroner mer?

Lenke til kommentar

Solgte ryzen 1700x maskina mi for det jeg ga for den. Beholdt 1080 ti skjermkortet da. Så nå er det valg igjen. Hadde egentlig tenkt på 1800x + crosshair VI. Men samla koster det nå på komplett 6889, mens jeg kan kjøpe 7800x + msi x299 hk for 5898.

 

Noen tanker her? ER ryzen systemet verdt 1000 kroner mer?

Nei.

 

Har som ssgt 1800x og 7800x. Til nå yter 7800x bedre i alle spill med bare ett 1080ti. 1800x er vel 5% bedre i cinebench når begge er overklokka ?

 

7800x har jeg på et msi x299 tomahawk hk.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har som ssgt 1800x og 7800x. Til nå yter 7800x bedre i alle spill med bare ett 1080ti. 1800x er vel 5% bedre i cinebench når begge er overklokka

7800x har jeg på et msi x299 tomahawk hk.

 

 

Har du sammenliknet din 6850K vs 7800X da? Har en følelse av at forskjellen der er liten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Solgte ryzen 1700x maskina mi for det jeg ga for den. Beholdt 1080 ti skjermkortet da. Så nå er det valg igjen. Hadde egentlig tenkt på 1800x + crosshair VI. Men samla koster det nå på komplett 6889, mens jeg kan kjøpe 7800x + msi x299 hk for 5898.

 

Noen tanker her? ER ryzen systemet verdt 1000 kroner mer?

Nei.

 

Har som ssgt 1800x og 7800x. Til nå yter 7800x bedre i alle spill med bare ett 1080ti. 1800x er vel 5% bedre i cinebench når begge er overklokka

 

7800x har jeg på et msi x299 tomahawk hk.

 

 

Andre tanker rundt priser ellers med tanke på kjøling og minne? Til 1800x hadde jeg nok bare valgt Gskill 3200 c14 2x16gb og en noctua u12s kjøler.

 

Jeg liker å stoppe å klokke når performance pr watt går i dass for å si det slik. Da er vel rudnt 4GHz kanskje for 7800x? 

 

Hva må til for at 7800x skal kjøles godt og klokkes moderat i så fall? den h115 kjøleren komplett har på tilbud bråker i følge kommentarene. 

 

Må jeg gå for 4x8GB brikker da? ER det også Gskill 3200 C14 som er anbefalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva må til for at 7800x skal kjøles godt og klokkes moderat i så fall? den h115 kjøleren komplett har på tilbud bråker i følge kommentarene. 

 

Må jeg gå for 4x8GB brikker da? ER det også Gskill 3200 C14 som er anbefalt?

 

Det går an å bytte ut viftene på den H115i kjøleren da med noen som spinner på rundt 1200 rpm (Noiseblocker eLoop f.eks). Går du for 7800X så skalerer den med raskere RAM brikker enn 3200, så her bestemmer lommeboka di mer hva du skal gå for. Kjøp et quad channel sett.

 

OT dette da menne :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Minner også om at strøm ikke er gratis. En tusing på en maskin man har en stund blir fort borte når strømregningene kommer. I tillegg til ekstra utgifter relatert til kjøling.

Tar det da for gitt at man klokker 7800x er godt stykke. Hvis ikke det er planen kan man like gjerne gå for Ryzen med en gang, Skjønt, 1700 er den beste dealen :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...