Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

For ca 1700kr får man g.skill 2x8GB 3200cl15 med samsung d ic og for ca 2100 får man 3200cl14 med samsung ic. Begge disse klarer 3200 c14 uten stress. C16 er gammeldags, særlig for Ryzen.

Poenget mitt var at det er fullt mulig å oppnå ok hastighet på minnet sammen med Ryzen selv om man ikke har g.skill. Han som skrev over meg fikk det til å høres ut som om det er umulig.

Den dagen jeg merker forskjell på cl14 og 16 til mitt bruk så skal jeg vurdere å bruke 500 kroner ekstra, men frem til da synes jeg ikke det er verdt 25% høyere pris.

 

Ja det er mulig men ikke garantert. Jeg kjøpte minne 2 ganger pga dette. Kjøpte først Corsair 3000 CL15. Men de klarte bare 2666 CL16. Kjøpte derfor igjen Flare X 3200 for å garantert klare litt bedre :) Tipset var bare at det finnes ingen garanti. Kommer jo foreløpig også litt ann på cpu. Men med samsung b die er du bortimot garantert så bra hastighet cpuen din greier.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken temp ligger CPU-en på under last og idle?

Nå er det litt for høyt. Vcore skal senkes betraktelig, så tipper det synker en del. Kjører kun på stock kjøler, som yter fantastisk bra! 48 grader idle og 83-86 på load, i ett relativt varmt rom. Kjøler byttes til noctua-nh-d15-se-am4 i løpet av helgen :)

Lenke til kommentar

 

Hvilken temp ligger CPU-en på under last og idle?

Nå er det litt for høyt. Vcore skal senkes betraktelig, så tipper det synker en del. Kjører kun på stock kjøler, som yter fantastisk bra! 48 grader idle og 83-86 på load, i ett relativt varmt rom. Kjøler byttes til noctua-nh-d15-se-am4 i løpet av helgen :)

 

Gjerne kom med en oppdatering når du har byttet til Noctuaen. Samme kjøler som jeg har bestilt til min Ryzen rigg, så interessant å høre hva folk får av temperaturer :)

Lenke til kommentar

Ryzen 5 1600X er nå den nye i5 killeren, ifølge 90% av alle reviews ute nå. Hva synes folk om det?

 

Tenker selv at det er egentlig på tide at 6+ kjerner blir mainstream, og folk slutter å kjøpe i5. Synes at det å kjøpe en i5 nå er en kjempebrøler sammenlignet med R5. Da tenker jeg på hele plattformen og hvor mye den koster opp mot hverandre og.

i7-7700k er klart gaming-vinneren, men hvor mange iterasjoner trengs før AMD klarer å presse Ryzen opp i clockspeed? Og hvor stort blir neste IPC-hopp?

 

Gla på AMDs vegne og tror det endelig kommer litt konkurranse.

 

Er jo bare å håpe Ryzen er nok til at Intel våkner opp fra hengekøya si, det har jo stått helt stille der de siste 6 åra.

 

Er spent på X299, hva angår ytelse og ikke minst pris. Hvis de fremdeles forlanger 12000 kr for en 8 kjerner så kan de dra til helvette for min del.

Endret av Simkin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken temp ligger CPU-en på under last og idle?

Nå er det litt for høyt. Vcore skal senkes betraktelig, så tipper det synker en del. Kjører kun på stock kjøler, som yter fantastisk bra! 48 grader idle og 83-86 på load, i ett relativt varmt rom. Kjøler byttes til noctua-nh-d15-se-am4 i løpet av helgen :)

 

Gjerne kom med en oppdatering når du har byttet til Noctuaen. Samme kjøler som jeg har bestilt til min Ryzen rigg, så interessant å høre hva folk får av temperaturer :)

 

Har fått lekt meg litt med Vcore nå, og maks temp under last er nå 78grader. Det er ikke ille med 4GHz, 40x multiplier x 100MHz på Bus Speed.

 

Kjørte med 1,440v tidligere, nå ligger vCore på 1.3975 og dønn stabilt. Scorer 1334 på Cinebench R15 :) Spørsmålet er om jeg nå trenger en Noctuakjøler, da stock holder veldig godt.

 

MVH

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilken temp ligger CPU-en på under last og idle?

Nå er det litt for høyt. Vcore skal senkes betraktelig, så tipper det synker en del. Kjører kun på stock kjøler, som yter fantastisk bra! 48 grader idle og 83-86 på load, i ett relativt varmt rom. Kjøler byttes til noctua-nh-d15-se-am4 i løpet av helgen :)

Gjerne kom med en oppdatering når du har byttet til Noctuaen. Samme kjøler som jeg har bestilt til min Ryzen rigg, så interessant å høre hva folk får av temperaturer :)

Har fått lekt meg litt med Vcore nå, og maks temp under last er nå 78grader. Det er ikke ille med 4GHz, 40x multiplier x 100MHz på Bus Speed.

 

Kjørte med 1,440v tidligere, nå ligger vCore på 1.3975 og dønn stabilt. Scorer 1334 på Cinebench R15 :) Spørsmålet er om jeg nå trenger en Noctuakjøler, da stock holder veldig godt.

 

MVH

1334 med 8 kjerner? på 4ghz er veldig lavt...

Lenke til kommentar

Ser ut som det nå virkelig er kamp om noen rekorder med Ryzen 5 cpu'ene, med andre ord er en del som overklokker veldig bra.

 

Har også sett at det er flere som får til bedre overklokk med litt lavere økning i Vcore enn før, om det er tilfeldig eller ikke er vanskelig å si ( har ikke fått ut fingeren og kjøpt Ryzen selv ) men det er i alle fall dramatisk forskjell fra lansering til nå i forhold til ytelsen i både spill og programvare.

Eneste jeg er personlig usikker på er om jeg går for en 1700 eller X

Lenke til kommentar

Eneste jeg er personlig usikker på er om jeg går for en 1700 eller X

 

Valget bør heller være mellom 1700 og 1800X da isåfall. I følge Nizzen takler 1800X litt høyere RAM hastighet vs Ryzen 1700. Stemmer ikke det Nizzen?

 

Økonomisk sett lønner det seg å velge Ryzen 1700 av disse da.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvilken temp ligger CPU-en på under last og idle?

Nå er det litt for høyt. Vcore skal senkes betraktelig, så tipper det synker en del. Kjører kun på stock kjøler, som yter fantastisk bra! 48 grader idle og 83-86 på load, i ett relativt varmt rom. Kjøler byttes til noctua-nh-d15-se-am4 i løpet av helgen :)
Gjerne kom med en oppdatering når du har byttet til Noctuaen. Samme kjøler som jeg har bestilt til min Ryzen rigg, så interessant å høre hva folk får av temperaturer :)
Har fått lekt meg litt med Vcore nå, og maks temp under last er nå 78grader. Det er ikke ille med 4GHz, 40x multiplier x 100MHz på Bus Speed.

 

Kjørte med 1,440v tidligere, nå ligger vCore på 1.3975 og dønn stabilt. Scorer 1334 på Cinebench R15 :) Spørsmålet er om jeg nå trenger en Noctuakjøler, da stock holder veldig godt.

 

MVH

1334 med 8 kjerner? på 4ghz er veldig lavt...

 

Cinebench-R15-Multithread-Comparison-AMD

Se her. Føler at min score på 1334 er veldig greit :) ligger jo på ca. samme som 5960x i CInebench (uklokket vel og merke)

 

EDIT: Jeg har 6kjerner, ikke 8.

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar

 

Eneste jeg er personlig usikker på er om jeg går for en 1700 eller X

 

Valget bør heller være mellom 1700 og 1800X da isåfall. I følge Nizzen takler 1800X litt høyere RAM hastighet vs Ryzen 1700. Stemmer ikke det Nizzen?

 

Økonomisk sett lønner det seg å velge Ryzen 1700 av disse da.

 

Samtidig har vel Nizzen kun testet en av hver CPU, så statistikken til å claime at 1800x støtter høyere RAM hastighet vs 1700 stemmer vel ikke helt.

 

Men av alt jeg har sett på anandtech og amdredditen så er det flere og flere som kommer seg opp i 3200Mhz cl16 med 1600x enn før, veldig få som klager på det nå. Da er det vel ingen problemer for 1700, 1700x og 1800x å gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være plagsom.. Minner om at Corsair Vengeance Led 3200 cl16 kjører stabilt på Asus Crosshair VI med standard 1.35v 3200MHz og timings 16-18-18-36. Dette med bios 1002 og fix ferdig profil. Kjører for dens saks skyld også på 3200/timings 16-16-16-39 1.35v stabilt på auto. Dette gjelder brikker versjon 5.39 som er Hynix single rank. Har enda ikke giddet noen forsøk på å stramme inn timings eller øke frekvens. Muligens fordi jeg er gammeldags.

 

Så moralen er.. ikke kast alt i søpla fordi det ikke Samsung B. Har man enda ikke handlet minne, kan man sikkert gå for G.Skill 3200/14 something for sikkerhets skyld. Crom

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...