Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvilken temp ligger CPU-en på under last og idle?

Nå er det litt for høyt. Vcore skal senkes betraktelig, så tipper det synker en del. Kjører kun på stock kjøler, som yter fantastisk bra! 48 grader idle og 83-86 på load, i ett relativt varmt rom. Kjøler byttes til noctua-nh-d15-se-am4 i løpet av helgen :)

Gjerne kom med en oppdatering når du har byttet til Noctuaen. Samme kjøler som jeg har bestilt til min Ryzen rigg, så interessant å høre hva folk får av temperaturer :)

Har fått lekt meg litt med Vcore nå, og maks temp under last er nå 78grader. Det er ikke ille med 4GHz, 40x multiplier x 100MHz på Bus Speed.

 

Kjørte med 1,440v tidligere, nå ligger vCore på 1.3975 og dønn stabilt. Scorer 1334 på Cinebench R15 :) Spørsmålet er om jeg nå trenger en Noctuakjøler, da stock holder veldig godt.

 

MVH

Og jeg som ikke liker at cpu er over 65 grader. Jeg kjører min 1700x på vannkjøling og min klokker seg lett til 3.9 GHz uten manuell overklokking. Regner med at jeg hadde måtte overklokket manuelt om jeg ikke hadde så sterk kjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fick mig ett riktigt dåligt ex av en 1700. Klarar inte en mhz över 3650 stabilt oavsett volt. Kommer mig lätt in i windows på 4ghz men helt ostabil. Klarar några få benchmarks vid 3.9 men thats it. Klarar heller inte att boota Hynix på 3200 så jag har fått en riktigt sur citron av en cpu. Men den är kall då, så passar kanske bättre som itx cpu. Kommer mig inte över 50 grader med stockkylaren.

Lenke til kommentar

Fick mig ett riktigt dåligt ex av en 1700. Klarar inte en mhz över 3650 stabilt oavsett volt. Kommer mig lätt in i windows på 4ghz men helt ostabil. Klarar några få benchmarks vid 3.9 men thats it. Klarar heller inte att boota Hynix på 3200 så jag har fått en riktigt sur citron av en cpu. Men den är kall då, så passar kanske bättre som itx cpu. Kommer mig inte över 50 grader med stockkylaren.

Man har desverre ingen garantier i silikon lotteriet. Hynix er foreløpig gambling på høyere hastigheter (noe jeg tipper løser seg med en agesa update i nær fremtiden). Det er nok tryggere å velge 1700x/1800x hvis du skal være garantert å klokke høyere og samsung b die for å kjøre minne på høy hastighet i dag.

 

Du kan vel alltids returnere varene hvis du er misfornøyd :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

 

Fick mig ett riktigt dåligt ex av en 1700. Klarar inte en mhz över 3650 stabilt oavsett volt. Kommer mig lätt in i windows på 4ghz men helt ostabil. Klarar några få benchmarks vid 3.9 men thats it. Klarar heller inte att boota Hynix på 3200 så jag har fått en riktigt sur citron av en cpu. Men den är kall då, så passar kanske bättre som itx cpu. Kommer mig inte över 50 grader med stockkylaren.

Man har desverre ingen garantier i silikon lotteriet. Hynix er foreløpig gambling på høyere hastigheter (noe jeg tipper løser seg med en agesa update i nær fremtiden). Det er nok tryggere å velge 1700x/1800x hvis du skal være garantert å klokke høyere og samsung b die for å kjøre minne på høy hastighet i dag.

 

Du kan vel alltids returnere varene hvis du er misfornøyd :)

Høres litt guffent ut. Å bare sende tilbake prosesoren om den ikke overklokker bra. Den fungerer som den skal da.

 

Jeg hadde hatt en standard 1700 jeg også hadde det ikke vert for at cdon hadde noen billige 1700x ei stund. Orginal kjøling hadde jeg ikke brukt allikevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det forutsetter åpent kjøp hos den aktuelle butikken. Han har ikke rett til å levere tilbake en vare han har brukt og ikke var fornøyd med. En vanlig misforståelse.

 

Det bruker da å gå bra. Bruker det sjelden selv. Men normalt ikke noe problem: https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

 

Du har uansett 14 dager hvis du har handlet på nett § 21https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

 

Handler du på komplett, elkjøp, expert eller lefdal så er det i alle fall ikke noe problem. Andre useriøse butikker styrer jeg normalt unna :)

 

Dette er vel litt off topic men da jeg gikk fra plasma til lcd var jeg meger mistfornøyd. Handla på elkjøp. Prøvde først en dyr lcd fra sony. Litt blass. Leverte tilbake. Prøvde en dyr lcd fra samsung. Dårlig innsynsvinkel. Kjøpte så en dyrere oled tv. Kjempe fornøyd. Butikken var vel også fornøyd siden de solgte en enda dyrere tv :) Er nå på min andre oled og er kjempe fornøyd.

 

Bruker ikke å være noe problem å bytte til dyrere vare i alle fall :) Jeg gjorde det innen noen få dagers mellomrom da. Men elkjøp etc gir deg vel 30 dager og komplett 45 dager.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Abgreretten kan ikke benyttes ved en vare som er intensivt brukt. Det er åpenbart at man ikke har angrerett når prosessoren overklokkes og er brukt i x antall timer.

 

Uansett vil jeg anta at 14 dager er passert. Han er altså prisgitt butikkens egen returpolicy.

Som sagt jeg har aldri byttet en datadel enda. Ryzen yter jo mer enn bra nok for min del. Kjører min 1700x på 3.7GHz selv og er fornøyd. Feila prime på 1.275v, Passerte prime på 1.3v. Ga den 1.325v for å være sikker. Klarer å poste til windows på 3.9GHz 1.35v men feiler benchmark. Så med mere volt går det nok bra, men føler at performance pr watt nok går i dass da. Så kjører min på 3.7GHz :)

 

Skal en være garantert noen form for klokking på ryzen må en nok til 1800x. Men uansett vil nok performance pr watt bli dårlig på en slik overklokking.

Lenke til kommentar

Abgreretten kan ikke benyttes ved en vare som er intensivt brukt. Det er åpenbart at man ikke har angrerett når prosessoren overklokkes og er brukt i x antall timer.

 

Uansett vil jeg anta at 14 dager er passert. Han er altså prisgitt butikkens egen returpolicy.

 

 

Disse "reglene" er vel oppe for tolkning? Det er jo flere butikker som tar varer i retur på 14-dager angrerett selv om de har blitt tatt i bruk. Andre butikker blånekter så fort emballasjen er brutt.

 

Men de fleste seriøse aktører har jo nå en eller annen form for åpent kjøp. Komplett opererer jo med hele 45-dager og der får du returnert mer eller mindre hva som helst så fremt til varen er komplett og ikke har synlige skader eller ikke lenger fungerer som den skal. Er absolutt null problem å returnere en "dårlig CPU" til Komplett. Men jeg vet ikke hvordan de stiller seg til situasjon om du bestiller samme CPU kort tid etterpå og holder på sånn til du får en god batch.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med EK Predator? Vet at den er end-of-life og at ny modell skal komme på våren (så burde jo dukke opp når som helst nå? Noen som vet noe?). Har som mål å få ned støynivået i leiligheten og det er fire primærkilder for støy og den soleklare nummer 1 er serveren, etterfulgt av kjøleskapet, og min stasjonære og samboer sin stasjonære.

 

Min stasjonære skal oppgraderes til sommeren, da med enten AMD Ryzen eller Skylake-X alt ettersom hva jeg bestemmer meg for. Da blir det også full custom vannkjøling så der skal det designes for å være stillegående. Hva jeg gjør med samboer sin maskin er jeg usikker på, den er avskrudd når den ikke er i bruk så den støyer jo egentlig ikke merkbart til vanlig.

 

Serveren derimot tenker jeg at kunne hatt godt av en 8-kjerner Ryzen og mer stillegående kjøleløsning. Det er da jeg tenker på EK Predator/nye predator. Noen som har erfaring med disse? Tenker da Predator til CPU og skjermkort. 360 utgaven burde vel klare å kjøle GTX 970 + Ryzen R7-1700X overklokket til 4,0GHz? Selv med viftene kjørende veldig rolig?

 

 

Alternativet blir en en gigantisk luftkjøler på CPU, og bytte skjermkortet med en Hybridvariant, eventuelt kjøpe en sånn løsning som blant annet Corsair selger som gir deg vannkjøling på skjermkortet. Eventuelt en Corsair HXXX på CPU, og Hybridskjermkort eller Corsair sin løsning på skjermkortet.

 

 

Noe sier meg at EK Predator burde overgå alle disse andre løsningene når det kommer til kjøleevne og da forhåpentligvis støy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...