Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Er vel kanskje ikke lurt å kjøpe Ryzen 5 nå om man skal ha spill-pc? Vente litt før vi får spillmotorer og programvarer som i større grad er optimalisert for Ryzen' prosessorerene. Vet ikke helt om jeg skal vente litt nå eller gå for 7700k prosessoren...

 

 

Hmm.. vanskelig valg det der :p

7700k er nok bedre i 90% av dagens spill, spesielt om man kjører på med 4000-4266mhz minne.

 

For Ryzen så synes jeg at det er 1700 uten x som er det aller beste valget. Har man ikkje råd til den, så spis havregryn et par uker ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå ble hovedkortet mitt igjen utsatt (med igjen ubekreftet dato) denne gangen med nesten 2 uker, så det ser ikke ut som Gigabyte kan levere dette hovedkortet. Så da blir det kansellering av ordre og bestilling av noe annet i stedet.

Kan du ikke bestille et anna hovedkort?

 

 

Jo, det er det jeg har gjort nå.  Men ville jo ha det hovedkortet jeg faktisk hadde bestilling på.

Lenke til kommentar

Hvilke hovedkort med X370 brikkesettet anbefales? Cpu blir muligens 1700X. Og hvilket RAM?

 

Asus/asrock/gigabyte er vel alle gode produsenter av HK.

 

Når det kommer til minne er det single rank 2x8GB samsung b die som gir høyest speed. Å finne samsung b die er ikke så vanskelig. De har spesifikasjon 3200 MHz CL14 eller 3600MHz CL16. All lavere timings gir stort sett hynix brikker som stopper deg på 2400-2933 en plass.

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Flare-X-series/2587954 for best mulig speed og trygghet. Men ikke garantert noe mer enn 2933MHz foreløpig pga cpu/bios (kanskje du klarer 3200). Andre G.Skill trident/ripjaw 3200 CL14 eller 3600 CL16 brikker bør også gå greit.

 

Hvis du skal ha mer 2x16GB brikker får du dual rank brikker. Disse klarer foreløpig ikke så høy hastighet på denne platformen. Men er vist bedre enn 4x8GB brikker i følge AMD.

 

Alternativt hvis det skal være billig (hynix): https://www.komplett.no/product/893831/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb Men får du kanskje ikke mer enn 2666MHz foreløpig (kanskje 2933MHz).

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Disse brikkene kjører 3200MHz cl16 uten problemer på Asus prime B350M-A så lenge de får 1.4V. På 1.35V gjør de 2933Mhz.

For ca 1700kr får man g.skill 2x8GB 3200cl15 med samsung d ic og for ca 2100 får man 3200cl14 med samsung ic. Begge disse klarer 3200 c14 uten stress. C16 er gammeldags, særlig for Ryzen.

Lenke til kommentar

 

Hvilke hovedkort med X370 brikkesettet anbefales? Cpu blir muligens 1700X. Og hvilket RAM?

 

Asus/asrock/gigabyte er vel alle gode produsenter av HK.

 

Når det kommer til minne er det single rank 2x8GB samsung b die som gir høyest speed. Å finne samsung b die er ikke så vanskelig. De har spesifikasjon 3200 MHz CL14 eller 3600MHz CL16. All lavere timings gir stort sett hynix brikker som stopper deg på 2400-2933 en plass.

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Flare-X-series/2587954 for best mulig speed og trygghet. Men ikke garantert noe mer enn 2933MHz foreløpig pga cpu/bios (kanskje du klarer 3200). Andre G.Skill trident/ripjaw 3200 CL14 eller 3600 CL16 brikker bør også gå greit.

 

Hvis du skal ha mer 2x16GB brikker får du dual rank brikker. Disse klarer foreløpig ikke så høy hastighet på denne platformen. Men er vist bedre enn 4x8GB brikker i følge AMD.

 

Alternativt hvis det skal være billig (hynix): https://www.komplett.no/product/893831/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb Men får du kanskje ikke mer enn 2666MHz foreløpig (kanskje 2933MHz).

 

Ok... Har disse nå. Og et annet sett på 2800 som jeg ikke bruker for tiden. Håper at jeg kan bruke disse på Ryzen også. (og F som RAM har gått opp i pris)

Lenke til kommentar

For ca 1700kr får man g.skill 2x8GB 3200cl15 med samsung d ic og for ca 2100 får man 3200cl14 med samsung ic. Begge disse klarer 3200 c14 uten stress. C16 er gammeldags, særlig for Ryzen.

Poenget mitt var at det er fullt mulig å oppnå ok hastighet på minnet sammen med Ryzen selv om man ikke har g.skill. Han som skrev over meg fikk det til å høres ut som om det er umulig.

Den dagen jeg merker forskjell på cl14 og 16 til mitt bruk så skal jeg vurdere å bruke 500 kroner ekstra, men frem til da synes jeg ikke det er verdt 25% høyere pris.

Lenke til kommentar

Ryzen 5 1600X er nå den nye i5 killeren, ifølge 90% av alle reviews ute nå. Hva synes folk om det?

 

Tenker selv at det er egentlig på tide at 6+ kjerner blir mainstream, og folk slutter å kjøpe i5. Synes at det å kjøpe en i5 nå er en kjempebrøler sammenlignet med R5. Da tenker jeg på hele plattformen og hvor mye den koster opp mot hverandre og.

i7-7700k er klart gaming-vinneren, men hvor mange iterasjoner trengs før AMD klarer å presse Ryzen opp i clockspeed? Og hvor stort blir neste IPC-hopp?

 

Gla på AMDs vegne og tror det endelig kommer litt konkurranse.

Lenke til kommentar

Ryzen 5 1600X er nå den nye i5 killeren, ifølge 90% av alle reviews ute nå. Hva synes folk om det?

 

Tenker selv at det er egentlig på tide at 6+ kjerner blir mainstream, og folk slutter å kjøpe i5. Synes at det å kjøpe en i5 nå er en kjempebrøler sammenlignet med R5. Da tenker jeg på hele plattformen og hvor mye den koster opp mot hverandre og.

i7-7700k er klart gaming-vinneren, men hvor mange iterasjoner trengs før AMD klarer å presse Ryzen opp i clockspeed? Og hvor stort blir neste IPC-hopp?

 

Gla på AMDs vegne og tror det endelig kommer litt konkurranse.

Jeg har hatt 6 kjerner+ siden januar 2010 med 980x ES, så at 6 kjerner begynner å bli mainstream er f.. med på tide :p bare synn det ikkje er like mye trøkk i hver kjerne som 7700k.

 

2010 ER lenge siden, nesten gamledager :D

Lenke til kommentar

Da er Ryzen 5 1600 oppe å kjører, med clock på 4GHz. Hovedkortet er MSI b350 Tomahawk med nyeste BIOS, og Corsair Vengeance LPX 3200MHz (Som faktisk kjører på 3200MHz) 18-18-18-36 uten problemer. Systemet er dønn stabilt til mitt bruk, og dette er det kraft i. Var litt skeptisk til minnevalg, men det gikk over all forventing :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvilke hovedkort med X370 brikkesettet anbefales? Cpu blir muligens 1700X. Og hvilket RAM?

 

Asus/asrock/gigabyte er vel alle gode produsenter av HK.

 

Når det kommer til minne er det single rank 2x8GB samsung b die som gir høyest speed. Å finne samsung b die er ikke så vanskelig. De har spesifikasjon 3200 MHz CL14 eller 3600MHz CL16. All lavere timings gir stort sett hynix brikker som stopper deg på 2400-2933 en plass.

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Flare-X-series/2587954 for best mulig speed og trygghet. Men ikke garantert noe mer enn 2933MHz foreløpig pga cpu/bios (kanskje du klarer 3200). Andre G.Skill trident/ripjaw 3200 CL14 eller 3600 CL16 brikker bør også gå greit.

 

Hvis du skal ha mer 2x16GB brikker får du dual rank brikker. Disse klarer foreløpig ikke så høy hastighet på denne platformen. Men er vist bedre enn 4x8GB brikker i følge AMD.

 

Alternativt hvis det skal være billig (hynix): https://www.komplett.no/product/893831/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb Men får du kanskje ikke mer enn 2666MHz foreløpig (kanskje 2933MHz).

 

Ok... Har disse nå. Og et annet sett på 2800 som jeg ikke bruker for tiden. Håper at jeg kan bruke disse på Ryzen også. (og F som RAM har gått opp i pris)

 

 

Det går nok veldig bra med de ripjaw brikkene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...