Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@magnusvr

 

Svarer kanskje ikke akkurat på det du spør, men hos meg dukker RAM opp i BIOS med 2400 MHz (eller hakket under). Hvis jeg prøver å sette høyere så får jeg feilmelding under oppstart.

 

Det er 15+ år siden jeg skrudde sammen en PC sist så jeg jeg har ikke snøring om det er slik det skal være eller ikke. Men i mitt hode trodde jeg skulle få sette den til 3000Mhz. Kjøpt fra komplett. Mottatt før helga.

 

Ryzen 1700X

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB
2x16GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15, 1.35V

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4
Hovedkort, ATX, B350, DDR4, 2xPCIe-X16, M.2, USB 3.1

 

Linux Mint

Lenke til kommentar

@magnusvr

 

Svarer kanskje ikke akkurat på det du spør, men hos meg dukker RAM opp i BIOS med 2400 MHz (eller hakket under). Hvis jeg prøver å sette høyere så får jeg feilmelding under oppstart.

 

Det er 15+ år siden jeg skrudde sammen en PC sist så jeg jeg har ikke snøring om det er slik det skal være eller ikke. Men i mitt hode trodde jeg skulle få sette den til 3000Mhz. Kjøpt fra komplett. Mottatt før helga.

 

Ryzen 1700X

 

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB

2x16GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15, 1.35V

 

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4

Hovedkort, ATX, B350, DDR4, 2xPCIe-X16, M.2, USB 3.1

 

Linux Mint

Har Corsair LPX 3000 16GB nå kjøpt fra komplett nylig. Men det er hynix (V5.xx). Sjekka i hwinfo står hynix. De klarer 2666 16-18-18-18-36. Men ikke mer. Jakter derfor på noen samsung b die. Mulig det retter seg med hynix etter den oppdateringa amd skal/eller akkurat har sendt ut til hk produsenter. Vanskelig å si.

 

Forstått det slik at skal en få samsung b die på corsair må det være v4.xx.

 

Versjons nummer står utenpå eskene.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Ryzen og minne:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Man kan være heldig, men spørsmålet er om det er verdt å spare noen hundrelapper.

Mitt tips er å kjøpe g.skill minne fra proshop ;)

Syns det er litt stiv pris på G.Skill. Ellers er det nok ett kjempe tips :) Har forespurt komplett om de har noen corsair med V4.xx på. De skulle sjekke.

 

Ja er jo det jeg gjør nå egentlig. Kjøpte jo LPX 3000 for ryzen siden amd sendte de test setta ut til reviewere. Så blir kjøp twice på meg. Men putter LPX 3000 brikkene jeg har i intel maskina jeg har (selger de gamle 2400 brikkene som står i intel maskina).

Lenke til kommentar

 

Ryzen og minne:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Man kan være heldig, men spørsmålet er om det er verdt å spare noen hundrelapper.

Mitt tips er å kjøpe g.skill minne fra proshop ;)

Syns det er litt stiv pris på G.Skill. Ellers er det nok ett kjempe tips :) Har forespurt komplett om de har noen corsair med V4.xx på. De skulle sjekke.

 

Ja er jo det jeg gjør nå egentlig. Kjøpte jo LPX 3000 for ryzen siden amd sendte de test setta ut til reviewere. Så blir kjøp twice på meg. Men putter LPX 3000 brikkene jeg har i intel maskina jeg har (selger de gamle 2400 brikkene som står i intel maskina).

Sjekk minnelista i første post, over bekrefta fungerende minnebrikker.

http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclocking-thread

Lenke til kommentar

 

@magnusvr

 

Svarer kanskje ikke akkurat på det du spør, men hos meg dukker RAM opp i BIOS med 2400 MHz (eller hakket under). Hvis jeg prøver å sette høyere så får jeg feilmelding under oppstart.

 

Det er 15+ år siden jeg skrudde sammen en PC sist så jeg jeg har ikke snøring om det er slik det skal være eller ikke. Men i mitt hode trodde jeg skulle få sette den til 3000Mhz. Kjøpt fra komplett. Mottatt før helga.

 

Ryzen 1700X

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB

2x16GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15, 1.35V

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4

Hovedkort, ATX, B350, DDR4, 2xPCIe-X16, M.2, USB 3.1

 

Linux Mint

 

Har Corsair LPX 3000 16GB nå kjøpt fra komplett nylig. Men det er hynix (V5.xx). Sjekka i hwinfo står hynix. De klarer 2666 16-18-18-18-36. Men ikke mer. Jakter derfor på noen samsung b die. Mulig det retter seg med hynix etter den oppdateringa amd skal/eller akkurat har sendt ut til hk produsenter. Vanskelig å si.

 

Forstått det slik at skal en få samsung b die på corsair må det være v4.xx.

 

Versjons nummer står utenpå eskene.

Har kjøpt to sett.. Et CMU16GX4M2C3200C16 Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB som har versjon 5.39 som man burde gå ut ifra er hynix, men som allikevel er nevnt som et av tre anbefalte minnesett av AMD selv. Lpx sådann. Mine er jo LED.. dette i samme åndedrag som de anbefaler Samsung B. Bidrar til kaos. Har et Corsair Dominator 3200 16GB sett jeg også skal teste. Det er riktignok Samsung 4.xx (husker ikke hele nr i farten), men tror ikke det er Samsung B. Måtte utenlands rett etter at jeg mottok alt av komponenter. Men tilbake på torsdag og hvis jeg får bygd opp PCen da, kan iallfall disse testes. Mest spent på v.5.39.
Lenke til kommentar

Hva tenker dere, bør jeg sende min 32GB Vengeance 3000Mhz tilbake og kjøpe et bedre sett, eller er dette sånn som går seg til etterhvert med nye versjoner av bios, etc? Noen konkret anbefaling modell+butikk i så fall?

 

 

Som dere sikker skjønner er jeg nokså ute av loopen når det gjelder overklokking, spenninger og begrep som 16-18-18-etc. Jeg er egentlig bare på jakt etter et bra oppsett som jeg slipper å flikke for mye på de neste år. Jeg har mer enn nok hestekrefter til det jeg skal bruke maskinen til foreløpig og hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer penger på RAM, men 2133Mhz av 3000Mhz virker jo litt slapt (evt feil).

Lenke til kommentar

 

 

@magnusvr

 

Svarer kanskje ikke akkurat på det du spør, men hos meg dukker RAM opp i BIOS med 2400 MHz (eller hakket under). Hvis jeg prøver å sette høyere så får jeg feilmelding under oppstart.

 

Det er 15+ år siden jeg skrudde sammen en PC sist så jeg jeg har ikke snøring om det er slik det skal være eller ikke. Men i mitt hode trodde jeg skulle få sette den til 3000Mhz. Kjøpt fra komplett. Mottatt før helga.

 

Ryzen 1700X

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB

2x16GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15, 1.35V

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4

Hovedkort, ATX, B350, DDR4, 2xPCIe-X16, M.2, USB 3.1

 

Linux Mint

Har Corsair LPX 3000 16GB nå kjøpt fra komplett nylig. Men det er hynix (V5.xx). Sjekka i hwinfo står hynix. De klarer 2666 16-18-18-18-36. Men ikke mer. Jakter derfor på noen samsung b die. Mulig det retter seg med hynix etter den oppdateringa amd skal/eller akkurat har sendt ut til hk produsenter. Vanskelig å si.

 

Forstått det slik at skal en få samsung b die på corsair må det være v4.xx.

 

Versjons nummer står utenpå eskene.

Har kjøpt to sett.. Et CMU16GX4M2C3200C16 Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB som har versjon 5.39 som man burde gå ut ifra er hynix, men som allikevel er nevnt som et av tre anbefalte minnesett av AMD selv. Lpx sådann. Mine er jo LED.. dette i samme åndedrag som de anbefaler Samsung B. Bidrar til kaos. Har et Corsair Dominator 3200 16GB sett jeg også skal teste. Det er riktignok Samsung 4.xx (husker ikke hele nr i farten), men tror ikke det er Samsung B. Måtte utenlands rett etter at jeg mottok alt av komponenter. Men tilbake på torsdag og hvis jeg får bygd opp PCen da, kan iallfall disse testes. Mest spent på v.5.39.

 

Dina dominator är med stor säkerhet Samsung b.

 

Har inte sett någon testa om 2t command rate ger klart högre frekvens och/eller förlorar massa prestanda ännu.

Om man har samsung b som postar rätt i 3200 divider 1:1 kan man testa med BLCK och 2t. Hittils verkar det i alla fall som om Ryzen tycker mer om högre frekvens kontra tight timings.

 

 

https://www.mpx.no/product/909673/komponenter/minnebrikker/minnebrikker/corsair-dominator-ddr4-3733mhz-16gb#

 

Dom ser spännande ut.

Endret av mackanz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har testa Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CMK16GX4M2B3200C16 fra nåværende lager beholdning hos komplett? Er det samsung B die? Eller er det hynix? Fikk dere dem til 3200MHz på Asus?

(ikke fra komplett men håper det kan være til noe hjelp endog)

 

Mine Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CMK16GX4M2B3200C16 er fra Expert. 

Disse er ver 5.39  og satt i et Asus-Prime x370-Pro hovedkort kjører jeg minnehastighet på 2933.  

3200 klarer jeg ikke atm.

Endret av Athos70
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i7-6700K er en APU. Syntes du den yter dårlig?

 

Var ikke før 7700K at Intel droppet integrerte skjermkort.

 

En APU trenger overhodet ikke å yte noe dårligere enn en ren CPU.

Grafikkdelen opptar omtrent ingen fysisk plass, og skaper ingen varme når man bruker vanlige skjermkort.

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

 

 

Hva mener du nå? 7700K har da integrert grafikkbrikke?

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

 

i7-6700K er en APU. Syntes du den yter dårlig?

 

Var ikke før 7700K at Intel droppet integrerte skjermkort.

 

En APU trenger overhodet ikke å yte noe dårligere enn en ren CPU.

Grafikkdelen opptar omtrent ingen fysisk plass, og skaper ingen varme når man bruker vanlige skjermkort.

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

 

 

Hva mener du nå? 7700K har da integrert grafikkbrikke?

 

 

 

Ja sannelig. Der bommet jeg gitt :)

 

Blandet med noe jeg leste om 7740K refreshen som kommer :)

Lenke til kommentar

Ryzen og minne:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Man kan være heldig, men spørsmålet er om det er verdt å spare noen hundrelapper.

Mitt tips er å kjøpe g.skill minne fra proshop ;)

 

Nå blir jeg sannelig ikke klok på anbefalinger ift. til minne. Ut i fra min tid her inne så vet jeg at Nizzen kan mye og alltid er i frontline når det kommer til hardware. Men anbefalingene her er litt motstridende. 

 

Jeg hadde først bestilt: F4-3600C16D-16GTZ 

 

Men så skriver Nizzen at jeg heller bør gå for CL15 som han sier han vet fungerer. Derav disse:  F4-3600C15D-16GTZ

 

Men når jeg går inn på siden til Overclock.net over minne så ser jeg 4 stk. der inne med CL16 brikkene, og ingen med CL15 brikkene. I tillegg så er det noen her som skriver at Ryzen liker minne med partall CL verdier.

 

What seems to be the officer, problem?  

 

Jeg driter i de 300 kr som skiller, jeg vil bare ha det som er best og som fungerer ganske smertefritt. Minne er vel det eneste jeg ikke har begitt meg ut på ift. overklokking og optimalisering da det tidligere ihvertfall ikke var "sååå" mye å hente på det, samt at det krever god tålmodighet. 

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

 

Ryzen og minne:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Man kan være heldig, men spørsmålet er om det er verdt å spare noen hundrelapper.

Mitt tips er å kjøpe g.skill minne fra proshop ;)

 

Nå blir jeg sannelig ikke klok på anbefalinger ift. til minne. Ut i fra min tid her inne så vet jeg at Nizzen kan mye og alltid er i frontline når det kommer til hardware. Men anbefalingene her er litt motstridende. 

 

Jeg hadde først bestilt: F4-3600C16D-16GTZ 

 

Men så skriver Nizzen at jeg heller bør gå for CL15 som han sier han vet fungerer. Derav disse:  F4-3600C15D-16GTZ

 

Men når jeg går inn på siden til Overclock.net over minne så ser jeg 4 stk. der inne med CL16 brikkene, og ingen med CL15 brikkene. I tillegg så er det noen her som skriver at Ryzen liker minne med partall CL verdier.

 

What seems to be the officer, problem?  

 

Jeg driter i de 300 kr som skiller, jeg vil bare ha det som er best og som fungerer ganske smertefritt. Minne er vel det eneste jeg ikke har begitt meg ut på ift. overklokking og optimalisering da det tidligere ihvertfall ikke var "sååå" mye å hente på det, samt at det krever god tålmodighet. 

 

Det er vel slik at nesten alle 3600 CL16 brikker er samsung b die så vidt jeg har forstått. I alle fall beste sjanse på å få samsung b die.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere, bør jeg sende min 32GB Vengeance 3000Mhz tilbake og kjøpe et bedre sett, eller er dette sånn som går seg til etterhvert med nye versjoner av bios, etc? Noen konkret anbefaling modell+butikk i så fall?

 

 

Som dere sikker skjønner er jeg nokså ute av loopen når det gjelder overklokking, spenninger og begrep som 16-18-18-etc. Jeg er egentlig bare på jakt etter et bra oppsett som jeg slipper å flikke for mye på de neste år. Jeg har mer enn nok hestekrefter til det jeg skal bruke maskinen til foreløpig og hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer penger på RAM, men 2133Mhz av 3000Mhz virker jo litt slapt (evt feil).

 

Når det kommer til 32GB (2x16GB) er jeg litt usikker på folk klarer. Ikke sikker på at de klarer samme hastighet som 2x8GB. Her hadde du nok hatt mye større sjanse med samsung b die ja. Igjen det kan hende det retter seg når AMD sin oppdatering kommer inn i bioser. Men igjen ingen garanti. Så hvis det bare dreier seg om hundre lapper hadde jeg nok bytta. Men ville ikke betalt tusen lapper for å si det slik.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Hepp!
Det skrives ivrig her, ser jeg ;)
Har kjørt 1800X, MSI Tomahawk 350 B og Corsair Vengeance LPX DDR4 DIMM PC26400/3300MHz CL16 4x4GB i en drøy ukes tid nå er meget fornøyd, men kjenner meg igjen av et par av tingene som skrives her.

Ang. RAM og mHertz:
Ifølge moderator på MSIs globale forum er dette et SW-problem som mest sannsynlig blir løst ved fremtidige BIOS-oppdateringer.
Kilde: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283351.49

 

Ang. treg POST:
Er flere som sliter med dette, tydeligvis. I denne tråden har gutta fått tak i en BETA-BIOS som tilsynelatende forbedrer dette kraftig.
Ikke testet selv enda:

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=282868.28

Utover dette bruker jeg maskinen til spill (H1Z1) og streaming. Funker fjell så langt! :)

Endret av Ahmahgad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ryzen og minne:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Man kan være heldig, men spørsmålet er om det er verdt å spare noen hundrelapper.

Mitt tips er å kjøpe g.skill minne fra proshop ;)

Nå blir jeg sannelig ikke klok på anbefalinger ift. til minne. Ut i fra min tid her inne så vet jeg at Nizzen kan mye og alltid er i frontline når det kommer til hardware. Men anbefalingene her er litt motstridende.

 

Jeg hadde først bestilt: F4-3600C16D-16GTZ

 

Men så skriver Nizzen at jeg heller bør gå for CL15 som han sier han vet fungerer. Derav disse: F4-3600C15D-16GTZ

 

Men når jeg går inn på siden til Overclock.net over minne så ser jeg 4 stk. der inne med CL16 brikkene, og ingen med CL15 brikkene. I tillegg så er det noen her som skriver at Ryzen liker minne med partall CL verdier.

 

What seems to be the officer, problem?

 

Jeg driter i de 300 kr som skiller, jeg vil bare ha det som er best og som fungerer ganske smertefritt. Minne er vel det eneste jeg ikke har begitt meg ut på ift. overklokking og optimalisering da det tidligere ihvertfall ikke var "sååå" mye å hente på det, samt at det krever god tålmodighet.

Du må ikkje kjøre samme hastighet/timings som brikkene er spesifisert for. 3600 cl15 er noe av de beste binnet brikkene, noe som gjør høyhastighet med lave tilgangstider mulig. F.eks 3200 cl12, om hovedkortet vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...