Gå til innhold

TEST: Dell XPS 15 møter Apple MacBook Pro 15


Anbefalte innlegg

Dell XPS 15 er den beste konkurrenten til rMBP. rMBP er den beste konkurrenten til XPS 15. Det å se etter OS blir bare dumt i den kategorien. Du vil da altså ikke ha et valg. Da blir det:

OSX? rMBP

Windows: XPS 15

Det å si at ingen av disse har reelle konkurrenter blir nesten ignorant. Spesielt når de begge er hverandres største konkurrent. Folk kjøper produkter basert på hva de skal gjøre, ikke av kjærlighet eller tilknytning til en logo. Stort sett. Det finnes jo selvfølgelig de som gjør det og. Og de som tror alle andre er som dem selv. Men jeg tror nok det er et mindretall som er slik..

Jeg mener det er smart å ta utgangspunkt i OS når man skal ta sitt valg. Hos meg ville enhver maskin med Windows gitt meg en suboptimal løsning og er dermed ikke interessant.

 

Kjærlighet til en logo er for meg helt uaktuelt, jeg liker produkter som fungerer for meg, uavhengig av hvor de kommer fra. Men de må altså fungere skikkelig innenfor mine behov.

 

Jeg er helt enig med deg i at det kanskje finnes et lite mindretall som kanskje tror at sine egne behov er beskrivende for andres behov, men de er nok ganske få.

 

 

 

Hvis du ellers kjøper Apple, fordi du forventer veldig god kvalitet på HW, så har du valgt feil i de fleste tilfeller. Den delen Apple har høy kvalitet på er selve konstruksjonen osv. Altså det som ikke er elektrisk, og generelt bra plassering ol. Selve elektronikken spares det ofte på hos Apple for å sørge for gode marginer. Det gjør jo andre og forsåvidt, men i det store åpne markedet er det så mange alternativ at det sannsynligvis finnes noe der ingen penger er spart for å øke marginene ved å kjøpe inn billigere elektronikk. Det merket er på langt nær alltid Apple.

Jeg har en svært god brukeropplevelse av maskinvaren i en Apple, mye bedre enn jeg noen gang hadde med Windows. Både når det gjelder det mekaniske og det elektriske. Det er faktisk noe som betyr noe for meg. Jeg er ikke opptatt av om andre er ute etter de samme opplevelsene, men jeg vil jo tro at kunder av andre plattformer også ønsker å ha en god brukeropplevelse. Selv om de ikke har peiling på hva komponentene inne i maskinen er laget av eller hva de heter...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt mer på SSDene.

 

Dell sin maskin er utstyrt med Samsung sin PM 951. Det er egentlig ikke mulig å kjøpe noe bedre enn det. Så tek, uten tvil, Dell har den beste SSDen. Men Dell sin SSD er jo ikke veldig spennende da, den finnes mye info om PM 951. Folk som vil kan lese test av den på Anandtech:

http://www.anandtech.com/show/9396/samsung-sm951-nvme-256gb-pcie-ssd-review

 

Det som er interessant, og der må jeg trekke tilbake noe jeg skrev tidligere, denne bruker NVMe. Forskjellen på NVMe og ACHI som er det som er standarden har med hvordan resten av maskinen interagerer med SSDen. NVMe er tilpasset SSD og ACHI HDD, så NVMe skal (i teorien) gi fordel. Og åpenbart klarer Dell å håndtere NVMe helt fint. Som er bra.

 

Apple derimot, har en Samsung med et modellnummer som sikkert er unik for Apple. Det er 5. generasjon (tror det er 16 nm) akkurat som PM 951. Den er MLC, men den er ikke lagt opp helt likt. Samtidig er den AHCI og ikke NVMe. Kontrolleren er og litt ulik. Apple lager jo egne hovedkort, så de har sikkert ikke støtte for NVMe. Likevel finnes det AHCI versjoner av PM 951.... 

 

Så har Apple fått tilpasset sine SSDer for å yte bedre i ytelsesmålinger. Altså, de av den enkle sorten? Jeg kan ikke se for meg at en er laget for å bruke mindre strøm, da den faktisk kan oppnå høy sekvensiell ytelse. Høyere enn selskapets beste SSD. Det eneste jeg kan se er at random 4K read/write speeds er tilsynelatende ofret for litt høyere sekvensiell ytelse. Og jeg vet ikke hva det har å si for access time og IO osv. TLC er det heller ikke, så det er ikke grunnen. Det er garantert ikke plass.

 

Det er i så fall en veldig tvilsom beslutning fra Apple sin side å gjøre noe slikt. Og uansett hva formålet bak beslutningen deres var, så er åpenbart  at det ikke er en positivt endring for den store majoriteten. Som en ser av denne testen derimot, så vil det sørge for at de har den "raskeste" SSDen på markedet. Ingenting vil jo overgå PM 951. Vel, sannsynligvis Samsung PM 1061.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvor mye alle hardware-produsenter har "sovet i timen" i forhold til Apple med tanke på hele layouten av interne komponenter, men det er godt at de begynner å hente Apple igjen. Går ikke like raskt som i mobilverden, men det går.

Og en annen sak er at mange produsenter ELSKER å ha mange forskjellige "nisjemaskiner", mens Apple har stortsett bare vist middelfingeren til kjøperne, som om "her er hva vi har. Har ikke noe annet. Take it or leave it!"

Men tross en slik ikke helt kundevennlig holdning så er det klart en vinner når man tenker utviklingskostnader i lengden.

 

Ang bruk av harddisk vs ssd så synes jeg denne "kampen" er tapt av hdd for lenge siden. Ser egentlig ikke behovet for intern hdd i det hele tatt, og selv med mer lagringsplass må men uansett bøte med mindre batterikapasitet og hvis det er den eneste lagringsplassen går ytelsen ned gasnke betraktelig.

Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvor mye alle hardware-produsenter har "sovet i timen" i forhold til Apple med tanke på hele layouten av interne komponenter, men det er godt at de begynner å hente Apple igjen. Går ikke like raskt som i mobilverden, men det går.

Og en annen sak er at mange produsenter ELSKER å ha mange forskjellige "nisjemaskiner", mens Apple har stortsett bare vist middelfingeren til kjøperne, som om "her er hva vi har. Har ikke noe annet. Take it or leave it!"

Men tross en slik ikke helt kundevennlig holdning så er det klart en vinner når man tenker utviklingskostnader i lengden.

 

Ang bruk av harddisk vs ssd så synes jeg denne "kampen" er tapt av hdd for lenge siden. Ser egentlig ikke behovet for intern hdd i det hele tatt, og selv med mer lagringsplass må men uansett bøte med mindre batterikapasitet og hvis det er den eneste lagringsplassen går ytelsen ned gasnke betraktelig.

Hva mener du mer layouten av interne komponenter? Hva er det Apple gjør som er spesielt? Og spesielt i mobilverdenen? Har du noen eksempler/forklaring på hva du mener?

 

I en PC til 20.000 kr er det jo selvfølgelig SSD > HDD, uten tvil, men HDD er fortsatt billigere. Og alle PCer koster ikke 20.000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære apple fans. Det er bra dere liker produktene dere kjøper. Men dere trenger ikke å forsvare alt apple gjør. Dere trenger ikke angripe alt som kan være kritikk. Kan ikke andre få være her også?

Kjære Apple kritikere. Det er bra dere liker produktene dere kjøper. Men dere trenger ikke å kritisere alt Apple gjør. Dere trenger ikke forsvare alt som kan være kritikk. Kan ikke andre få være her også?

 

Jeg tror det er både fans og kritikere som har skyld i stormen i kommentarfeltene. Tek.no har i hvert fall LITT sivilisert diskusjon sammenliknet med andre sider :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Veldig bra test, men kunne ønske dere tok med oppgraderingsmulighet og bilder på innsiden av maskinen:

 

Macbook PRO vs.

10026-2014-140729-rMBP_Unbox-l.png

DELL:

 

maxresdefault.jpg

Ingen data expert og kan ikke se på bilde hvem som har best oppgraderingsmuligheter så kunne du fortalt meg hvem da jeg vurderer begge:)Har lite peil på slik så ikke le:)

 

Du kan byte mine enkelt på dell maskinen set ikke ut som det er mulig på mac.

Begge har ssd på stick og denne kan oppgraderes.

Batteri på dell ser ut som en enhet og lett og bytte selv.

Har dell en ekstra snurredisk nede til venstre? i såfall bonus for dette.

 

Viftene hos begge ser greie å bytte eller rengjøre.

 

 

Dette blir en bedre representasjon av denne XPS 15 modellen. Her er HDD plassen byttet ut for å få et større batteri, og SSDen er fysisk større ettersom den er på mellom 256GB og 1TB i motsetning til den på 32GB i PCen over. 

 

xps15_infinity_guts.jpg

 

Ok gir mening, sto ikke noe om to disker i artiklen. 

Lenke til kommentar

Heile "testen" er et labert forsvars ramse av hvorfor du skal gå for Dell, som er tross alt "havner ikke veldig langt bak" :)

 

Og hvordan kan Macbook få 7 av 10 - når den har 8 poeng på pluss siden og 2 på minus siden? Blir ikke det 8 av 10? og heller 7 av 10 på Dell ? :)

 

Veit ikke om det er Apple-hate hos skribenten eller er saken av kjøpt&betalt typen - men dette er bare trist.

 

Er du virkelig så fjærn?

Er det mulig... snakk om å fabrikere sin egen versjon av testen og ikke skjønne klokkeklar og rasjonell tankegang.

Du tegner et fryktelig dårlig bilde av Apple elskerne.... Dette er flaut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære apple fans. Det er bra dere liker produktene dere kjøper. Men dere trenger ikke å forsvare alt apple gjør. Dere trenger ikke angripe alt som kan være kritikk. Kan ikke andre få være her også?

Diskusjonstrådene her inne er åpne for alle, enten de har erfaring med de produktene og tjenestene de bruker, eller ikke. Det kunne vært ønskelig, hvert fall i mitt hode, at dersom man overhode ikke har noe erfaring med et produkt eller tjeneste man er med på å diskutere, så opplyser man om det og inntar en noe mer spørrende og nysgjerrig holdning for å forsøke å lære noe om det. I stedet er det alt for mange som kjører på med påstander uten rot i virkeligheten og helt uten ønske om å bli korrigert av folk som kan noe.

 

Det er ingen som "forsvarer alt Apple gjør". Hvis det er ditt inntrykk, så tror jeg du leser den meningen inn i noens innlegg. Men det ER mange som forsøker å FORKLARE (som er noe helt annet enn å FORSVARE) når noen tydeligvis ikke helt vet hva de snakker om. Det bør være rom for det i et diskusjonsforum...

Lenke til kommentar

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

 

Heldigvis er de fleste mennesker så oppegående at de til enhver tid prøver finne det produktet som er best for dem og ikke er fastlåst til et spesielt merke. Windows og macos er for en "vanlig" bruker akkurat det samme i 99% av det de gjør på PC'n til daglig og begge produktene er mer enn bra nok. Den eneste forskjellen er når det kommer til spilling og da er Windows det eneste alternativet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Verdt å merke seg at MBPen fortsatt kjører Haswell-CPU. Under oppgraderingen i fjor, så ble ikke prosessoren oppgradert til Broadwell. Så om noen er i markedet for MBP15, så kan det være greit å vente til årets refresh (som jeg håper ikke er så alt for langt unna).

Det skyldes problemer med krympingen. 14 nm FinFET er ikke 14 nm FinFET. Intel lanserte først Broadwell-Y (5W TDP). Så kom Broadwell-U med 15W TDP på våren. Til slutt kom det ok kraftige CPUer. Selv om Intel Core i7-5600K aldri kom f.eks. Så Dell lagde en Broadwell versjon av XPS 15 til slutt. Sikkert 4-6 måneder etter 13". Hvorfor? Intel hadde ikke klar rask nok CPU. Selv om du kan lage CPUer som bruker lite strøm, kan du ikke lage noen som tar mye. Så med Skylake så kom refresh av både XPS 15 og XPS 13. Apple har mye strengere planer åpenbart og er ikke så fleksible. Så Broadwell kom for sent, så da ble det ingenting. Så en eller annen gang i 2016 får de vel Skylake....., men det blir ved en tradisjonell Apple lansering. Vanligvis kommer de til rundt juni. Vi får se om Apple venter så lenge (altså vil maskinen være uendret i 2 år (!) hvis det stemmer).

 

 

Ja, det er nok denne forsinkelsen til Broadwell som gjorde at den ikke ble oppdatert. Husk dagens MBP15 kom sommeren 2015, så de ventet mye lengre enn f.eks. Air og MBP13 (som kom rundt mars/april 2015). Så det kan virke som de ventet på Broadwell, men måtte bare gi ut maskinen likevel med Haswell. Forøvrig har jo Haswell vært i MBP15 siden late 2013, så det blir jo snart 2,5 år med Haswell ^^

 

Apple har aldri noe fast tidspunkt for når de lanserer maskiner. Veldig ofte de siste årene, så har det vært knyttet til Intel. Nå er vel de fleste Skylake CPUene tilgjengelige, så da burde forhåpentligvis nye Macer være på banen snart. 

Lenke til kommentar

Heldigvis er de fleste mennesker så oppegående at de til enhver tid prøver finne det produktet som er best for dem og ikke er fastlåst til et spesielt merke. 

 

 

Det er jeg enig med deg i. De fleste, kanskje til og med neste alle, velger nok de produkter og løsninger som dekker behovene på best mulig måte. Det er likevel egentlig ikke så merkelig om folk foretrekker et merke de er fornøyd med. Jeg kjenner flere som foretrekker Samsung, Sony, Apple eller andre merker fremfor andre, rett og slett fordi de har gode erfaringer med disse eller fordi de liker design eller andre ting knyttet til et spesielt merke bedre enn andre. Mye av det samme som for eksempel gjelder for dem som av en eller annen grunn liker et bilmerke best og helst handler sine biler fra den produsenten. Eller klær. Eller klokker. Eller kjøkkenutstyr. Eller noe annet...

 

 

 

Windows og macos er for en "vanlig" bruker akkurat det samme i 99% av det de gjør på PC'n til daglig og begge produktene er mer enn bra nok. Den eneste forskjellen er når det kommer til spilling og da er Windows det eneste alternativet.

 

 

Dersom man skal kjøpe en frittstående maskin, kan jeg være enig med deg i dette. Men hvis maskinen skal integreres mot andre ting så mener jeg at det kan være lurt å løfte blikket og se på en større totalitet enn funksjonalitet isolert til en enkelt maskin. Noen har kanskje bygget opp sine løsninger hovedsakelig rundt en av plattformene, da er det fortsatt sånn at en optimal integrasjon kan være knyttet til valg av OS og infrastruktur rundt dette.

 

Men hvis ikke totaliteten betyr noe så står man selvsagt helt fritt til å velge akkurat hva man vil på frittstående maskiner.

Lenke til kommentar

 

Kjære apple fans. Det er bra dere liker produktene dere kjøper. Men dere trenger ikke å forsvare alt apple gjør. Dere trenger ikke angripe alt som kan være kritikk. Kan ikke andre få være her også?

Diskusjonstrådene her inne er åpne for alle, enten de har erfaring med de produktene og tjenestene de bruker, eller ikke. Det kunne vært ønskelig, hvert fall i mitt hode, at dersom man overhode ikke har noe erfaring med et produkt eller tjeneste man er med på å diskutere, så opplyser man om det og inntar en noe mer spørrende og nysgjerrig holdning for å forsøke å lære noe om det. I stedet er det alt for mange som kjører på med påstander uten rot i virkeligheten og helt uten ønske om å bli korrigert av folk som kan noe.

 

Det er ingen som "forsvarer alt Apple gjør". Hvis det er ditt inntrykk, så tror jeg du leser den meningen inn i noens innlegg. Men det ER mange som forsøker å FORKLARE (som er noe helt annet enn å FORSVARE) når noen tydeligvis ikke helt vet hva de snakker om. Det bør være rom for det i et diskusjonsforum...

Det gikk en kommentar før testeren ble anklaget for å hate Apple. Men det er ikke det som irriterer mest. Det er at jeg bare ved å lese overskriften viste at det kom til å skje. Det skjer alltid når noen retter et kritisk blikk mot apple. Og jeg kan noe om apple. Jeg har brukt maskinene demmes i 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 
Kjærlighet til en logo er for meg helt uaktuelt, jeg liker produkter som fungerer for meg, uavhengig av hvor de kommer fra. Men de må altså fungere skikkelig innenfor mine behov.

 

 

Joda, det er bare det at det som "fungerer for deg" og dine interesser og behov harmonerer så ekstremt bra med hva enkelte logoer foretar seg. Apple lanserer tablet med større skjerm? Rogkas er plutselig interessert i å få en større skjerm på tableten sin. Snakk om at apple skal lansere høyoppløst musikk? Rogkas er plutselig interessert i høyoppløst musikk, selv om det har vært på markedet i over ti år.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kjærlighet til en logo er for meg helt uaktuelt, jeg liker produkter som fungerer for meg, uavhengig av hvor de kommer fra. Men de må altså fungere skikkelig innenfor mine behov.

 

Joda, det er bare det at det som "fungerer for deg" og dine interesser og behov harmonerer så ekstremt bra med hva enkelte logoer foretar seg. Apple lanserer tablet med større skjerm? Rogkas er plutselig interessert i å få en større skjerm på tableten sin. Snakk om at apple skal lansere høyoppløst musikk? Rogkas er plutselig interessert i høyoppløst musikk, selv om det har vært på markedet i over ti år.

 

AtW

 

 

 

Nå skal vi se her, AtW, jeg skal gjøre et ærlig ment forsøk på å finne ut hva du mener denne gangen...

 

 

 

Apple lanserer tablet med større skjerm? Rogkas er plutselig interessert i å få en større skjerm på tableten sin.

 

Helt siden jeg startet med data på midten av 80-tallet har jeg fått større skjerm på mine datadingser når det har kommet tilgjengelig i markedet. Selvsagt innen rimelighetens grenser, men 15" skjerm på bærbar og 27" skjerm på stasjonære maskiner er nå ganske standard, noe som kanskje var under 10" på bærbar og maks 17" på stasjonær for noen år siden. 

 

Da iPad ble lansert i 2008 sa jeg at det var en fantastisk maskin ment for å forbruke data, men at jeg skulle ønske den kom med litt større skjerm, kanskje rundt 12-13". Nå har den gjort det, og det syns jeg er bra. Noe jeg altså kan være interessert i på samme måte som at jeg har fått meg større skjermer på andre datamaskiner.

 

 

Snakk om at apple skal lansere høyoppløst musikk? Rogkas er plutselig interessert i høyoppløst musikk, selv om det har vært på markedet i over ti år.

 

Høyoppløst musikk har jeg også hatt i mange år. At det nå går rykter om at Apple kanskje kan ha noe på gang for å løfte lydkvaliteten enda et hakk opp fra dagens nivå er noe jeg syns er interessant. Hvordan de i så fall gjør dette er mindre interessant. Men kommer det noe som gjør at jeg kan få enda bedre kvalitet, så er ikke det noe jeg ville vært uinteressert i. 

Lenke til kommentar

Fin test, men jeg syns dere burde gå for litt heftigere materale når dere tester batteritid. Dere kan gratis laste ned Buck Bunny klippet i 4k @ 60 fps noe som vil være mer reelt sammenlignet med tjenester som Netflix og youtube som tilbyr stadig mer ressurs-krevende video med blant annet 8k, 60 fps og HDR.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Om det der nøytralitetsmessige. Jeg har ikke lest testen i sin helhet, men klikket meg inn på konklusjonssiden, og når det da fremkommer flere faktabaserte påstander om maskinene, så virker ihvertfall konklusjonssiden å være i balanse om jeg ble spurt om å vurdere nøytraliteten. Synes det var veldig ryddig oppstillet på konklusjonssiden ihvertfall  :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

Med den meningen är det inte relevant att ha en test av en Applemaskin då de inte har konkurrenter?

 

 

 

Nei, jeg sier ikke at Apple ikke har konkurrenter, det ville vel i så fall vært noe perspektivløst.

 

Jeg sier, og mener fortsatt, at det antagelig ville vært mer relevant for kunder som vurderer en Dell og se denne opp mot andre maskiner med Windows. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...