Gå til innhold

TEST: Dell XPS 15 møter Apple MacBook Pro 15


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Da har jeg fått brukt laptopen i omtrent to uker, og kan komme med litt flere kommentarer.
 
Jeg er generelt sett veldig fornøyd med denne laptopen, og det er lite jeg har å utsette som jeg ikke har kommentert tidligere:

  • Overgangen mellom karbonfiber og aluminium er ikke alltid gjort perfekt, og en merker en liten glippe noen steder. Jeg er usikker på om dette kan ha noe å si på holdbarheten i lengden
  • Tastaturet har bittelitt fleks (absolutt ikke mye, men mer enn MBP!)
  • Tastaturet har ikke lik lyd på alle taster, kan være irriterende for noen.
  • QHD-skjermen sliter med dårlig innsynsvinkel. Jeg vil ikke anbefale denne maskinen hvis målet er å vise film til flere personer
  • Batteritiden er "OK". For mitt bruk, hvor jeg ofte bruker GPUen, forventer jeg ikke lang batteritid uansett, men jeg ville gått for en annen maskin hvis batteritid er viktig og GPU ikke er viktig. 
  • Strømpluggen er av den gamle, runde sorten. Av og savner en virkelig den gamle Magsafe-kontakten (eller de mer fancy ThinkPad-pluggene)
  • Webkameraet er ganske dårlig plassert, og en merker forksjell når en har videosamtaler.
  • Ut-av-boksen-opplevelsen er litt laber. Jeg måtte ordne ny BIOS, samt konfigurere touchpaden skikkelig.
  • Det finnes fortsatt programmer som sliter med høy oppløsning i Windows. Til tider kobler jeg til en ekstern skjerm med vanlig FullHD-oppløsning, og dette blir en øvelse i tålmodighet og restarting av programmer. 

Ellers kan jeg nevne at Linux (Arch Linux) installerte uten problemer (foruten en bug i Grub-versjonen til Arch, bruk en annen bootloader hvis du bruker Arch!). Jeg bootet livecd med følgende kjerneparametere (for å unngå alt framebuffertøys):

nomodeset nouveau.modeset=0 i915.modeset=0

Følgende fungerer med drivere installert (direkte fra pacman):

  • Suspend (ut av boksen)
  • GPUen under bumblebee (inkludert CUDA) [bare ikke gjør samme feil som jeg gjorde: unngå i915.modeset=0! :p ] (krever drivere)
  • Variabel skjermbelysning (ut av boksen)
  • WiFi (men her vil en nok manuelt installere drivere, siden nåværende versjon gir lik MAC-adresse på alle maskiner!)
  • Touchpad  (krever standard drivere for Xorg). Hvis man er fornøyd med standardinstillinger som kom i Windows, er denne ferdig konfigurert ut av boksen, ellers må en bruke litt tid i synclient.
  • Webkamera
  • Lydkort
  • Snarveistaster  (lyd opp/ned, lysstyrke opp/ned)

Man må skifte disken fra RAID til AHCI i BIOS for at Linux-kjernen skal gjenkjenne disken, men dette har blitt anbefalt å gjøre også på Windows-installasjoner.

 

Ubuntu og co er også rapportert til å fungere (men LiveCD blir veldig glad hvis man legger til nouveau.modeset=0 som kjerneparameter)

Linux takler også høyoppløste skjermer greit, sålenge en vet hvordan en konfigurerer vindusbehandleren og/eller skrivebordsbehandleren riktig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

 

Er veldig begrenset med modeller fra Apple som konkurrerer med Macbook Pro, de andre modellene har jo andre områder de er mer rettet mot.

Eller tenker du 13" mot 15" vil gi en rettferdig test? Eller 15" mot 15", bare konfigurert forskjellig vil gi en nyttig test?

Jeg tenker egentlig ikke mest på oss som handler Apple-dingser. Vi trenger stort sett å bestemme oss for størrelse og lagringskapasitet, en god maskin vet vi uansett at vi får... :)

 

Men det kan jo være noen som har helt spesifikke krav til en Apple-maskin og trenger å finne ut om en helt spesiell maskin dekker akkurat disse kravene. Da kan det være relevant med en test av ulike Apple-maskiner.

 

 

Nei, jeg tenker mer på de som handler noe med Windows. Jeg tror det er en mye mer naturlig konkurranse mellom maskiner med Windows fra Dell, Microsoft, Lenovo, HP og andre produsenter og at kunder i den leiren vil finne det mer relevant å vite hvilken av disse produsentene som leverer mest for pengene med Windows som OS.

 

Selvsagt er det noen som hopper og spretter mellom de to OS, ofte blir heller ikke disse kundene spesielt fornøyd med noen av de. Lurer på hvorfor...

 

 

Du kan godt mene det, og jeg forstår hvorfor du skulle mene det. I mitt tilfelle vingler jeg mellom begge - eneste årsak er at nå selger dell denne til 19990 vs mac til 26 000 kr. Om jeg venter kanskje jeg får den med expert sitt 20% tilbud for DNB kunder, men spørsmålet er hvor lenge jeg må vente. En test med de andre tilsvarende windows maskinene stacket opp med MBP og flere tester/benchmarks ville gjort livet mitt akkurat nå veldig enkelt. 

 

Jeg har forøvrig MBP 13,3" retina, 2015 og egentlig fornøyd med den, men via jobb og privat så mangler skjermareal altfor ofte. Ut av hva du har skrevet så leser jeg som flere andre her har påpekt at du har en holdning der det du mener er riktig, andre tar feil. Jeg har ikke noe å utsette på MBP, men for meg med mine behov så vil XPS dekke MBP like greit for mine applikasjoner. Så for meg, ulikt hva du synes å tro så har denne testen noe verdi. Derfor kan jeg hoppe mellom OS som jeg føler for, for Windows og Mac gir meg akkurat det samme, dog må jeg spekke Windows noe mer på ram mens Apple utnytter sin ram bedre. Dette kan jeg riktignok leve fint med.

En annen ulempen er tradeoff med batteri, men siden Dell, ulikt Apple tilbyr originalt ekstra batteri som også funker som USB lader, noe jeg uansett skulle kjøpe pga kameraet lader via USB og Sony ikke akkurat har den beste batteritiden på A7R2, så er dette veldig greit. Du kan få 3. parts for apple, men deres pris er ca 3x før moms kostnaden til Dell. 

 

Så kanskje du bør slutte å se verden så firkanta...det er nyanser der, veldig lite er absolutt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

...Ut av hva du har skrevet så leser jeg som flere andre her har påpekt at du har en holdning der det du mener er riktig, andre tar feil.

Vel, da leser du (og noen andre) nok ikke helt riktig... :)

 

I rest my case :) - som regel om flere er uenig med deg så er det ikke fingeren som skal pekes på dem, men en selv en burde gå i for  vurdere hvor feilen ligger, men ey - du har jo alltid rett :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

...Ut av hva du har skrevet så leser jeg som flere andre her har påpekt at du har en holdning der det du mener er riktig, andre tar feil.

 

Vel, da leser du (og noen andre) nok ikke helt riktig... :)

I rest my case :) - som regel om flere er uenig med deg så er det ikke fingeren som skal pekes på dem, men en selv en burde gå i for vurdere hvor feilen ligger, men ey - du har jo alltid rett :D

Ja, det hadde vært noe, å alltid ha rett. Heldigvis har jeg ikke det, selv om det jeg sier for det meste stemmer godt for meg og mitt...:)

 

At noen er uenig med meg er helt greit, det finnes jo dem som er enig med meg også.

 

Eller sier du at det egentlig er du som har fasiten og at jeg ikke har rett til å være uenig med deg?

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Skulle vært moro å hatt prisen på hva innpakningen på disse 2 koster i penger.

 

Om vannfrest aluminum koster mer eller mindre enn plæstikken til Dell.

Tror du misforstår litt her. Det brukes for det første ikke plastikk. Tror det er karbonfiber? Usikker, men hvertfall ikke plast.

 

Dell bruker det heller ikke for at det skal være billig. Se reviews på nettet. Denne får skryt for byggekvalitet. Det brukes slik at det området du har hender og andre deler av kroppen der du føler ting ikke skal ha det så hardt og kaldt. Noe du ville hatt med aluminium. Samtidig så vil det isolere mot varme bedre enn alu. Blir maskinen varm, er den fortsatt ikke så veldig varm der du har hendene.

 

Koster selve materiale mindre? Mulig. Altså et par kroner mindre. Koster det mer å lage en slik konstruksjon? Det er og mye mulig. Uansett er materialer og konstruksjon en veldig liten prosentandel av produkter i denne prisklassen.

 

Og Dell gjør det ikke for å spare penger. Som virker som var det egentlige spørsmålet. De gjør det for at det skal være bedre. Tenke litt utfor et stykke aluminium boksen som er så populær for PC design. Noen reviews av XPS 13 skrev: "Endelig en PC som ikke ser ut som MBA".

Lenke til kommentar

Uansett det jeg ville fram til er hva som koster mest å framstille av innpakningen på disse maskinene - for det kan forklare noe av prisforskjellen her.

Vannfrest aluminum er ikke gratis, det er heller ikke plæstikk eller karbon.

For vi som er bevandret i kamerastativenes verden finnes morsomt nok flere modeller i enten karbon eller aluminum, og her koster karbon utgaven i noen tilfeller 1000 kroner mer enn tilsvarende i aluminum i prisklassen rundt 3000.

Lenke til kommentar

Materialer og konstruksjonskostnader for slike produkter utgjør en liten andel. Det som koster mest er jo elektronikk.  Her er nok XPS 15 dyrest, fordi den har GTX 960M. NVidia har jo og egentlig monopol på slike mobile GPUer, fordi AMD sine er så dårlige. Det at Apple bruker AMD er bare dårlig av dem, og lite kult egentlig. De sparer nok penger, men hvem kjøper i denne prisklassen for å spare penger?

 

Så hvorfor koster MacBooken mer? Fordi folk er villige til å betale mer for den. Det er brukerne som egentlig setter priser i et marked. Den er verdt det folk er villige til å betale. Folk er villig til å betale mye for Mac, enkelt og greit. (ikke ment negativt på noen måte, vær så snill å ikke kom med noen pro-Apple/hate-Apple kommentarer.....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+5132

Jeg har nå fått testet maskinen i mer enn et halvt år, og har litt flere tilbakemeldinger.

 

  1. Gummiføttene riper lett av og legger igjen merker på skrivebordet. På skrivebordsplassen er det nå flere svarte striper! Og gummiføttene har blitt polert en del! 
  2. Det forekommer fortsatt blåskjerm på Windows i ny og ne! ((Arch) GNU/Linux er derimot helt stabil)
  3. Tastaturet er rett og slett ikke like behagelig som på en MBP eller en ThinkPad.
  4. Viftene går hver gang maskinen lader (dette er nok egentlig en god ting, og de er ikke enkle å høre)
  5. Ladekabelen er mer upraktisk å bruke enn en MacBook- eller ThinkPad-lader. Jeg savner virkelig mangelen på MagSafe og en kompakt adapter.

Utenom dette fikk jeg også erfare ulempen med en maskin ikke mange har. Jeg var på ukesreise og hadde glemt ladekabelen. Det var umulig å finne passende ladekabel i Lausanne, Sveits! De eneste som hadde kabelen inne var en internettbutikk (digitec, ala komplett), men innen kabelen ville vært levert ville jeg vært borte igjen. Selv ikke universaladaptere passet! Ironien var at mens jeg søkte gikk jeg forbi en haug med Apple-forhandlere som hadde Apple-kabler inne!  På konferansen var det også nesten utelukkende folk med enten MacBooks eller ThinkPads, altså var det å låne en kabel umulig. 

 

Alt i alt har den fungert bra, men det hender man irriterer seg over slike småting. Tror jeg vil anbefale å se på andre maskiner hvis man ikke trenger skjermkortet. 

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått testet maskinen i mer enn et halvt år, og har litt flere tilbakemeldinger.

 

  1. Gummiføttene riper lett av og legger igjen merker på skrivebordet. På skrivebordsplassen er det nå flere svarte striper! Og gummiføttene har blitt polert en del! 
  2. Det forekommer fortsatt blåskjerm på Windows i ny og ne! ((Arch) GNU/Linux er derimot helt stabil)
  3. Tastaturet er rett og slett ikke like behagelig som på en MBP eller en ThinkPad.
  4. Viftene går hver gang maskinen lader (dette er nok egentlig en god ting, og de er ikke enkle å høre)
  5. Ladekabelen er mer upraktisk å bruke enn en MacBook- eller ThinkPad-lader. Jeg savner virkelig mangelen på MagSafe og en kompakt adapter.

Utenom dette fikk jeg også erfare ulempen med en maskin ikke mange har. Jeg var på ukesreise og hadde glemt ladekabelen. Det var umulig å finne passende ladekabel i Lausanne, Sveits! De eneste som hadde kabelen inne var en internettbutikk (digitec, ala komplett), men innen kabelen ville vært levert ville jeg vært borte igjen. Selv ikke universaladaptere passet! Ironien var at mens jeg søkte gikk jeg forbi en haug med Apple-forhandlere som hadde Apple-kabler inne!  På konferansen var det også nesten utelukkende folk med enten MacBooks eller ThinkPads, altså var det å låne en kabel umulig. 

 

Alt i alt har den fungert bra, men det hender man irriterer seg over slike småting. Tror jeg vil anbefale å se på andre maskiner hvis man ikke trenger skjermkortet. 

 

Jeg har dog ikke helt samme konfigurasjon, men har ikke merket noe til 1, 2 eller 4.

 

Ellers kan det være en mulighet å skaffe en usb-c-lader, maskinen lader over usb-c (forutsatt laderen leverer riktig spenning)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg trodde du hadde 13"-ern? I flere henseende ikke samme maskin!

 

Dessuten antar jeg at avflekkingen av underlaget kommer an på skrivebordsunderlaget (dette er et ganske standard kontorskrivebord med en epsilon-ru overflate). Jeg vil ikke anta at det flekker av på alle skrivebord, ellers ville nok QA fanget dette opp.

 

USB-c-lader er mulig, men det finnes faktisk ikke så mange kabler som klarer å lade XPS 15 når GPU-en kjører, og det var ikke noe enklere å finne dem. Dessuten, ladekabelen som følger med er 120W, mens USB 3.1 kan (såvidt jeg vet) maksimalt levere 100 W. 

Lenke til kommentar

Jeg trodde du hadde 13"-ern? I flere henseende ikke samme maskin!

 

Dessuten antar jeg at avflekkingen av underlaget kommer an på skrivebordsunderlaget (dette er et ganske standard kontorskrivebord med en epsilon-ru overflate). Jeg vil ikke anta at det flekker av på alle skrivebord, ellers ville nok QA fanget dette opp.

 

USB-c-lader er mulig, men det finnes faktisk ikke så mange kabler som klarer å lade XPS 15 når GPU-en kjører, og det var ikke noe enklere å finne dem. Dessuten, ladekabelen som følger med er 120W, mens USB 3.1 kan (såvidt jeg vet) maksimalt levere 100 W. 

 

Stemmer (var kanskje litt utydelig, da jeg kun skrev "annen konfigurasjon").

 

100 Watt burde være nok til å lade det også skulle man tro, selv om det selvsagt er bedre med 120 watt. Personlig har jeg ihvertfall planlagt å skaffe et oppsett med dette, så jeg kun trenger en lader på reise.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+5132

Nå kan vi vel legge til at på grunn av de nye Macbook Pro-ene, vil det nå være veldig enkelt å få tak i en 87W-USB-C lader som etter alt å dømme vil fungere fint (men ikke optimalt) for XPS 15. 

Lenke til kommentar

Kun fordi den medfølgende laderen er 130W, ser for meg at batteriet ikke vil lade like raskt under bruk som med originallader, men jeg kan ta feil.

 

Ah, skjønner, tenkte du mente den ikke ville levere 87 Watt, men det er bra med flere maskiner med USB-c, da blir det lettere å få tak i ladere, for min del hadde det vært fint om det hadde dualport også, og kompabiltiet med mobiler.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet+5132

Beklager å måtte gjennomopplive en gammel tråd, men det er sikkert interessant for noen fortsatt.

 

Nå har jeg brukt laptopen i snart ett og et halvt år, og har begynt å merke at touchpaden blir veldig vanskelig å trykke ned når maskinen er varm. Dette er et velkjent problem: 1, 2, 3, 4 (det finnes også andre ved enkel googling).

 

Teorien på internett er at batteriet har skylden. Skal kontakte Dell i dag for å be om repasjon / erstatning av batteri -- ønsk meg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det føles litt som om å sette et plaster på en kreftsvulst? Det at det kun skjer ved varme indekerer vel at det sannsynligvis er problemer med batteriet? 

 

Jeg tenker jeg lar uansett Dell se på det, det koster tross alt ingenting og da er jeg på den sikre siden. 

 

EDIT: Bør kanskje legge til at Touchpaden faktisk hever seg opp over flaten til laptopen når maskinen blir varm.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...