Gå til innhold

TEST: Dell XPS 15 møter Apple MacBook Pro 15


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Gratulerer med ny maskin! Nå har det enda ikke gått en måned, men 24 timer har passert. Hvordan oppleves refleksjonene nå? Stort problem?

Takk!

 

Så langt har jeg ikke vært plaget av refleksjoner. Hvis jeg skrur ned lysstyrken på skjermen mot laveste innstilling merker jeg at jeg selv blir reflektert i bildet, men det er ikke noe stort irritasjonsmoment. Jeg klarer selv ikke å bedømme om denne skjermen er like eller mindre plaget av refleksjoner enn min gamle MBP 13 fra 2010, men på den har det iallfall aldri vært et problem for min del.

 

Dette er hovedsakelig arbeid med hvit / lys bakgrunn. Jeg har også såvidt sett litt på video med litt mørkere farger, uten at jeg ble plaget av refleksjoner her.

 

Jeg har ennå ikke gjort forsøk i sollys. Jeg har derimot arbeidet i flere timer i et kontor med sollys inn direkte fra vinduet mot venstre uten at dette var til plage.

 

Jeg har ikke fintunet lysstyrke opp mot batteritid eller liknende ennå, så det kan være at jeg endrer mening.

 

Andre bemerkninger:

 

Karbonfiberen føles behagelig som håndleddstøtte, uten at jeg virkelig kan si at jeg synes den er mer behagelig enn MBP med sin aluminum. Den indre konstruksjonen føles mer plastikkaktig enn MBP. Det vil si, tastaturet føles mykere og karbonfiberen rundt er selvsagt mykere enn aluminium. Det trenger ikke å være et negativt tegn med tanke på holdbarhet, men det er noe å tenke på hvis man ikke liker den myke plastikkfølelsen.

 

Hvis jeg presser hardt på tastaturet noen steder klarer jeg å registrere noe fleks. Ikke mye, men noe. Til sammenlikning klarte jeg ikke å produsere dette på min MBP.

 

Overgangen mellom aluminium og karbonfiber er ikke alltid gjort helt perfekt, og en kan merke at det er en liten kant en kan skrape imot hvis man drar fingeren over grensen noen steder.

 

Når det gjelder oppløsningen og skjermen ser den fortsatt fantastisk ut, men etter mer testing viser det seg at flere og flere programmer i Windows ikke har full støtte for oppløsningen. Ofte begrenser dette seg til at noe menytekst og/eller ikoner er veldig liten, eller bare veldig uskarp. Hvis du har ett drømmeprogram du kjører 95% av tiden, ville jeg forsikret meg om at dette enten er fikset, eller skal bli fikset i nærmeste fremtid. (skal straks teste linux, så får vi se hvordan ting er der...).

 

Jeg har vært litt vel negativ i innlegget over. Det er ikke for å skremme deg bort fra denne maskinen. Til syvende og sist er jeg godt fornøyd med maskinen. Jeg vil bare rense samvittigheten min slik at du ikke kjøper maskinen på feil grunnlag. Du får nok ikke den fantastiske ut-av-boksen-opplevelsen du får med Apple, og ting er ikke fullt så blankpolert. Førsteinntrykket står fortsatt om at dette er en svært solid maskin med godt tastatur (og en touchpad som har suboptimale drivere! :p ). Ytelse og så videre kan man lese ut fra testene antar jeg.

 

EDIT: Hvis jeg titter på skjermen nå, ser jeg at taklampen blir svakt reflektert i skjermen. Det gjør den derimot på min MBP fra 2010 også (den har ikke like godt antirefleksjonsbelegg som MBP fra 2015 tror jeg)

 

EDIT2: Jeg tror jeg kan konkludere med at hvis man ikke ble plaget av refleksjoner fra MBP fra rundt 2010, blir man det heller ikke av XPS 15. Hvis man derimot bare har hatt matt skjerm hele livet, eller hatt skjermer med sterkere antirefleksjonsbelegg (nyere MBP for eksempel), kan det være at man blir plaget.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg kan forsåvidt legge til en liten kommentar om tastaturet. Som nevnt tidligere føles det mykere enn tastaturet på MBP.

 

Mitt ankepunkt er at det ikke har lik følelse over hele. Mesteparten av bokstavtastene og hele høyre side føles relativt myk og har en fin, litt dyp lyd ved nedpressing.

 

Derimot har jeg merket at Tab, Caps-lock, shift og "A" føles hardere (i mangel på et bedre ord) og egentlig føles de som tastene til et litt billigere tastatur. Dette er spesielt tydelig med "Tab". De lager også en annen, noe lysere lyd enn resten av knappene.

 

Det kan godt være at jeg kunne fått byttet inn laptopen til en som ikke har dette, men det virker ikke som et så stort problem at jeg vil ta meg bryet. Jeg vet ikke om dette går igjen med alle modellene, eller om dette kun er noe som har skjedd med mitt eksemplar.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde tastene nøye på min XPS 13 for å se om det samme gjelder på den. Jeg hadde nemlig ikke merket noe til dette før. Jeg kan bekrefte at tab/shift gir en litt annen lyd enn de andre tastene. Noe jeg ikke har merket da de uansett gir fra seg så mye lyd. Når jeg trykte ekstra raskt/kraftig derimot så kunne jeg høre forskjell.

 

Det med at de resterende tastene du nevner er nevneverdig forskjellige klarer jeg ikke å merke, uansett hvordan jeg tester. Så mulig at du har fått et tastatur der er mer enn andre. Og mens mitt gjerne har tendenser til noe du beskriver for A og caps, så er det ikke noe problem på mitt, men du har fått et eksemplar som er litt dårligere her? Så er jo XPS 13 og 15 tastaturene forskjellige ville jeg tippe. Hvertfall litt. Jeg la jo som sagt ikke merke til noe før nå (men så la jeg ikke merke til den lille forskjellen på museflaten i Linux og Windows...), så kommer muligens an på hvor sensitiv man er for noe slikt også. Jeg har lest mange, de fleste, tester av XPS 13 på nett. Jeg har ikke sett en eneste nevne uregelmessigheter i tastatur ut av alle de testene. Så jeg tror nok ikke tastaturene skal være slik at man merker forskjell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For å presisere, det er absolutt Tab som er verst. Med "A" må en virkelig høre etter og konsentrere seg for å høre forskjell. For min del er ikke dette noe stort irritasjonsmoment, men siden vi er inne på å finne alle mulige småfeil tenkte jeg det var greit å nevne :)

 

Jeg er litt usikker på om XPS 15 finnes i butikk slik at man kan teste tastaturet der, men jeg fikk iallfall testet tastaturet mens jeg var på reise i USA (uten at jeg på det tidspunktet la merke til forskjeller i tastaturet). Jeg er og var generelt sett fornøyd med tastaturet.

 

Egentlig er det småting jeg påpeker, men alle som har hørt en lekkende kran gjennom natten vet hvor mye små ting kan irritere :)

 

Når det gjelder holdbarhet og hvor solid den er, er det for tidlig for meg å svare. Det virker som en solid maskin, men man vet aldri.

 

Jeg oppdaget en ny ting i dag: Baksiden av skjermen på XPS 15 har mindre (det vil si, i praksis ikke-eksisterende) fleks enn baksiden på min gamle MBP 13.

Lenke til kommentar

 

@PingEnt, tusen takk for meget utfyllende refleksjoner og tanker. Dere har fått overbevist meg, det blir en XPS 15 dersom jeg får solgt Macen (kompromiss fra samboeren, hehe). Jeg skal rote meg til å legge den ut på Finn så fort som mulig, det burde ikke ta så altfor lang tid.

 

Forresten, har noen testet versjonen med hybrid-disk? Om jeg skal velge SSD vs Vanlig harddisk faller valget enkelt på SSD, men hybrid har jeg aldri testet før. Vil den oppleves mye tregere en SSD?

Lenke til kommentar

Testene er selvfølgelig ikke sammenlignbare på noen måte, men:

71678.png

 

Så jeg er ikke helt sikker på det du sier der akkurat... Tallet for XPS 15 er ellers den gamle modellen.

 

Nå er det heller ikke slikt av høyest hastighet er best. Hos Dell har du alternativet for å gå for en Intel Wifi brikke. Den er vel ikke mer enn 300 mbps, men regnes likevel som bedre. Rekkevidde, evne til å holde på signal, stabilitet osv er viktig for wifi. Ikke å klare vanvittige hastigheter. Hvis du er så nær ruteren kan du jo like godt bare stappe en kabel inn uansett.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er kun rMBP som leverer integrert wifi-kort med 3 antenner på 802.11ac (Wave 1 = 1,3Gbps) til laptop. Foretrekker selv intel-kort. Satser på intel eller Killer Networking kommer sterkt tilbake med 802.11ac Wave 2.

 

Kan jo selvsagt bruke kabel, men dette er jo bærbare pc'er  :)

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er kun rMBP som leverer integrert wifi-kort med 3 antenner på 802.11ac (Wave 1 = 1,3Gbps) til laptop. Foretrekker selv intel-kort. Satser på intel eller Killer Networking kommer sterkt tilbake med 802.11ac Wave 2.

 

Kan jo selvsagt bruke kabel, men dette er jo bærbare pc'er  :)

Fra dell.no sine sider om XPS 15:

DW1830 3 x 3 802.11ac 2,4/5 GHz + Bluetooth 4.1

 

 

Av det jeg finner kjapt på Internet er dette akkurat det samme Wi-Fi løsningen som blir brukt i Macbook Pro. Så jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at Apple er den eneste med 3 antenner.... Er greit om en hvertfall sjekker litt på nett før en kommer med bastante konklusjoner om at sånn er det. Dell gjør det også ganske tydelig at det er et 3 antenne oppsett med ac det er snakk om. Det tok meg under et minutt å finne dette. Hva med å skrive:

 

"Jeg målte nettopp hastighet på Macen, og se på hastigheten jeg fikk:

Hvordan er løsningen i Dell maskinen, klarer den like mye?"

 

Det finnes masse folk som kan mye på forumet og kan finne ut ting, slik at du får lære noe nytt. Og ikke la deg lure av enkelte brukere. Dette er ikke en konkurranse om hva som er best. Det er ikke om å gjøre å poste innlegg av typen "se så mye bedre denne er".

 

Hvordan endrer det å koble til en kabel på noe når det gjelder bærbar? Kobler du aldri mus til PC, aldri skjerm til PC? Gjør det Pcen mindre bærbar av den grunn? Selvfølgelig vil du ikke være koblet til internett med kabel overalt, men si meg hvilket land som har 1 gigabit Wi-Fi overalt. Om XPS 15 og rMBP klarer 700 mbit ned bryr jeg meg lite om. Det som teller er hvor godt de tar imot signal, hvor stabile de er osv. Der er jo faktisk mobiler ofte bedre enn PCer. Spesielt med all den aluminiumen overalt. Enheten min med best Wi-Fi dekning er klart mobilen min. PCen klarer nok garantert høyere hastighet, men det betyr ikke noe som helst. Steder hvor nettet ikke er så stabilt, eller tilkoblingen er svak er mobilen best å bruke. Jeg hadde lest kjøpt en maskin med 100/100 om den hadde vært bedre enn mobilen min på signal, fremfor en med teoretisk 1300/1300 som sliter når signalet ikke er så sterkt.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan endrer det å koble til en kabel på noe når det gjelder bærbar? Kobler du aldri mus til PC, aldri skjerm til PC? Gjør det Pcen mindre bærbar av den grunn? Selvfølgelig vil du ikke være koblet til internett med kabel overalt, men si meg hvilket land som har 1 gigabit Wi-Fi overalt...

Jeg skal ikke svare på hvor mange land det kan være, men bare få svippe innom og si at jeg husker ikke sist jeg koblet til wifi med kabel...kan det være 15 år siden tro...jeg vet ikke, men lenge siden er det hvert fall...:)

Lenke til kommentar

 

Jeg skal ikke svare på hvor mange land det kan være, men bare få svippe innom og si at jeg husker ikke sist jeg koblet til wifi med kabel...kan det være 15 år siden tro...jeg vet ikke, men lenge siden er det hvert fall... :)

 

Personlig har jeg hatt like mye bruk for kablet internet til den bærbare som gigabit internet til den bærbare. Altså ikke i det hele tatt. Poenget var at hvis du skal ha så ekstremt internet i utgangspunktet, og du trenger hastigheten, da kan du like godt koble til med kabel. Det er jo bare nedlastinger som kan ta så mye nett som dette.

 

Altibox har enten 500/500 eller 1000/1000. Så om du har en 3x3 løsning fra Broadcom(XPS 15 og rMBP) eller en 2x2 løsning fra Broadcom (Macbook, XPS 13) så er det eneste nettet der kabel ikke vil gi deg mer hastighet det på 500/500. Så om du har 2x2 eller 3x3 vil du uansett få 500 ned. Skal du ha 1000 ned må du uansett ha kabel. Så selv om du da har gigabit internet vil du ikke ha ekstra nytte av 3x3 løsningen. Drar du så langt vekk at du ikke når med kabel er du nok under 500 mbit uansett pga signalet. Skal du ha skikkelig signal overalt må du nok sette opp en rekke Cisco AP f.eks. Og for å være ærlig... skal det lønne seg må nesten nettverk være hobbyen din. Så for 99.9% av folk betyr det egentlig ingenting om du har en 3x3 løsning som klarer 700 ned, eller en 2x2 som "bare" klarer 500.

 

Det folk har problemer med derimot er om de får signal i rommet helt til høyre i øverste etasje. Da kan du lett få signal med mobil, men ikke PC f.eks. Så da kan du sitte der å kunne teoretisk laste ned så mye og raskt du vil, men om jeg har en løsning som plukker opp signal bedre så er jeg den eneste som faktisk har nett. Det tror jeg jeg ikke er alene om å synes at betyr mer enn at jeg i teorien kan laste ned litt raskere over trådløst ved siden av routeren/AP.

 

Blir ikke dette som å koble til Wi-Fi med kabel? :p

https://prisguiden.no/produkt/d-link-dwa-127-240061

Du har jo WiFi (antenne) og en kabel inn i PCen :p Wifi til PCen med kabel!

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blir ikke dette som å koble til Wi-Fi med kabel? :p

https://prisguiden.no/produkt/d-link-dwa-127-240061

Du har jo WiFi (antenne) og en kabel inn i PCen :p Wifi til PCen med kabel!

Har ikke noe kabel noe sted i huset annet enn fra veggen og til router. Har ingen anelse om hvilke hastigheter som suser rundt i huset, men alle har så det holder, og ingen opplever at det noen gang hakker. Da er jeg happy...:)

 

Så om den dingsen du linker til kan sammenlignes med en kabel eller ikke, tja, si det. Jeg vil kanskje si at det er litt drøyt...

Lenke til kommentar

Ai, gikk på en smell der. Ser nå at jeg har bare sjekket 13" pc'er sist runde. Tar selvkritikk på den. :wallbash:  (ikke engang Alienware-serien hadde 3x3).

Selvsagt klarer man seg med mindre speed, men i disse 4k-tider er det greit å ha potensiale til raskest mulig hastighet selv uten en tråd, både på lokalnettverket og mot internett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når det gjelder unødvendig programvare som bare tar opp ressurser, stikker Dell Premier Color seg ut i dag på Windows. Dette er etter en frisk omstart, og den tar 16% av CPU-en og 1.3 GB(!) [opp til 3 GB har blitt rapportert av andre] RAM (og ja, det gjør at viftene kjører konstant).

Forøvrig et kjent problem, med en litt rar løsning (stille tilbake Intel-drivere)

 

I det hele er softwaren på denne ganske laber. Premier Color forsøker seg på en dynamisk fargesetting avhengig av lys, men det fungerer ganske dårlig, og det hender at man får sjokk av at skjermen plutselig skifter farge. Slo dermed av hele greia.

 

EDIT: Det går an å slå av den dynamiske fargejusteringen også, men jeg foretrekker å slå av hele programmet til nye Intel-drivere kommer ut.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

@PingEnt, tusen takk for meget utfyllende refleksjoner og tanker. Dere har fått overbevist meg, det blir en XPS 15 dersom jeg får solgt Macen (kompromiss fra samboeren, hehe). Jeg skal rote meg til å legge den ut på Finn så fort som mulig, det burde ikke ta så altfor lang tid.

 

Forresten, har noen testet versjonen med hybrid-disk? Om jeg skal velge SSD vs Vanlig harddisk faller valget enkelt på SSD, men hybrid har jeg aldri testet før. Vil den oppleves mye tregere en SSD?

 

Jeg ville gått for SSD. Hybrid har en flash basert del som ikke er i nærheten av SSDen.

 

Typisk har noe slikt gjerne en maks på 200 mbit og ganske lav 4K ytelse, som er det viktigste. En PM 951 som er SSDen her kan klare sikkert 8 ganger høyere ytelse enn denne, og sikker oppimot 80 ganger høyere 4K ytelse. En HDD tar og plass fra batteri og bruker mer. Hvis du kan, velg SSD.

 

Ai, gikk på en smell der. Ser nå at jeg har bare sjekket 13" pc'er sist runde. Tar selvkritikk på den. :wallbash:  (ikke engang Alienware-serien hadde 3x3).

Selvsagt klarer man seg med mindre speed, men i disse 4k-tider er det greit å ha potensiale til raskest mulig hastighet selv uten en tråd, både på lokalnettverket og mot internett.

Du kan fortsatt ha rett i at Apple er den eneste som har 13 tommer med 3 antenner da :p

 

Regner med du mener nedlasting av 4K filmer nå? Fordi streaming er ikke i nærheten av å nå 100 mbit engang, for ikke å snakke om 700. Og hvis det er viktig å laste ned rasket mulig er jo kabel fortsatt raskere..

Lenke til kommentar

Når det gjelder unødvendig programvare som bare tar opp ressurser, stikker Dell Premier Color seg ut i dag på Windows. Dette er etter en frisk omstart, og den tar 16% av CPU-en og 1.3 GB(!) [opp til 3 GB har blitt rapportert av andre] RAM (og ja, det gjør at viftene kjører konstant).

 

Forøvrig et kjent problem, med en litt rar løsning (stille tilbake Intel-drivere)

 

I det hele er softwaren på denne ganske laber. Premier Color forsøker seg på en dynamisk fargesetting avhengig av lys, men det fungerer ganske dårlig, og det hender at man får sjokk av at skjermen plutselig skifter farge. Slo dermed av hele greia.

 

EDIT: Det går an å slå av den dynamiske fargejusteringen også, men jeg foretrekker å slå av hele programmet til nye Intel-drivere kommer ut.

Det må være nytt, sikkert for XPS 15. Er du ellers sikker på at det er ubrukelig program? Ifølge linken kommer MS Signature med dette, og den er linket til Intel sin skjermdriver... Høres litt ut som om det er ganske bakt inn i maskinen spør du meg! Ikke noe jeg ville kalt ubrukelig bloatware akkurat. At det ikke fungerer som det skal er jo kritikkverdig, men ikke så sikker på om det er ubrukelig akkurat.

 

Ellers er det å justere fargetone etter lystyrke noe nettstedet Displaymate har ønsket seg lenge. Det gjør at du kan få korrekt kalibrert skjerm i alle lysforhold. Svært nyttig og god funksjon. Hvertfall hvis den virker :p Forutsetter jo at skjermen kan bli korrekt og, eller er det lite poeng i det.

 

Syns det er morsomt hvordan alle andre Pro-Apple reviewers av Dell XPS 15 trekker frem skjermen som perfekt når det kommer til farge gjengiving.

Forstår ikke helt hva du mener her? Sier du at alle reviewere som er pro-Apple sier Dell XPS 15 sin skjerm er perfekt på fargegjengivelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

@TKongen den er ubrukelig i sin nåværende form iallfall. Det er fint å kunne stille på skjermkalibreringen, men jeg trenger ikke ha en konstant kjørende daemon for dette. Og ja, dynamisk kalibrering kan være veldig fint, hvis det funker. At jeg får halvveis hjertestans hver gang skjermen gjør en stor fargeendring på måfå gjør det hele til en ganske ubehagelig opplevelse. :p

 

EDIT: Hvis noen lurte, den vil ikke la seg åpne når den går inn i en slik vranglås -- det vil altså si at den ikke kan brukes i det hele tatt. Altså selve definisjonen på ubrukelig :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...