Gå til innhold

TEST: Dell XPS 15 møter Apple MacBook Pro 15


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Jeg sier, og mener fortsatt, at det antagelig ville vært mer relevant for kunder som vurderer en Dell og se denne opp mot andre maskiner med Windows.

Jeg er totalt uenig. Jeg er i kundegruppen for begge maskinene, og min nåværende laptop er en MBP 13" fra 2010.

 

På grunn av GPU hos Apple-maskinen, var jeg i år nødt til å velge XPS 15. Det var derimot veldig nyttig å se Dell-maskinen sammenliknet med MacBook Pro-en, siden dette er en maskintype jeg er "kjent med" (ja, jeg vet det er forskjell fra 2010 og 2015!). Hadde det ikke vært for GPU-en i MBPr, hadde den blitt nøye vurdert og muligens også kjøpt.

 

OS betyr lite for min del, sålenge det enten er Windows, Linux eller OS X. Jeg klarer helt ypperlig å få gjort mitt arbeid på tvers av alle de nevnte OSer uten problemer. Kompabilitet har aldri vært noe problem -- jeg passer alltid på at det jeg velger er plattformnøytralt (eller så godt som plattformnøytralt), uten at jeg føler at jeg nødvendigvis får noen dårligere løsninger av den grunn.

 

MBPr og XPS 15 faller veldig naturlig i samme kategori. De er begge 15"-laptoper i den øvre enden av skalaen både med tanke på pris, ytelse og kvalitet. Det vil derfor være svært mange som kunne tenke seg begge. 

 

Jeg tror du overvurderer sterkt OS-lojaliteten blant den generelle befolkningen. Statistikk fra statcounter viser klart at OS-andeler varierer (OS X har en ganske stabil vekst, men også den har tapt brukermasse på et tidspunkt). Det er dermed rimelig å konkludere med at folk faktisk bytter plattform i en periode på 8 år*.

 

* Noe av endringene kommer selvsagt av nye PC-brukere, men jeg vil påstå at dette er langt fra alle. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

Med den meningen är det inte relevant att ha en test av en Applemaskin då de inte har konkurrenter?

 

 

 

Nei, jeg sier ikke at Apple ikke har konkurrenter, det ville vel i så fall vært noe perspektivløst.

 

Jeg sier, og mener fortsatt, at det antagelig ville vært mer relevant for kunder som vurderer en Dell og se denne opp mot andre maskiner med Windows. 

 

Och vad skall man testa en MBP 15" mot i så fall, som är "mer relevant" som du säger?

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

 

 

 

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

Med den meningen är det inte relevant att ha en test av en Applemaskin då de inte har konkurrenter?

 

 

 

Nei, jeg sier ikke at Apple ikke har konkurrenter, det ville vel i så fall vært noe perspektivløst.

 

Jeg sier, og mener fortsatt, at det antagelig ville vært mer relevant for kunder som vurderer en Dell og se denne opp mot andre maskiner med Windows. 

 

Och vad skall man testa en MBP 15" mot i så fall, som är "mer relevant" som du säger?

 

 

 

Apple har mange andre maskiner, for meg ville det vært en mer relevant test å finne mest mulig riktig maskin innen den plattformen jeg befinner meg i.

 

Jeg skriver det jeg gjør med blikk på den gangen jeg hadde maskiner med Windows og det var helt uaktuelt å blande inn noe fra Apple. Det ville ha gitt meg et optimalt miljø. For min del var det den gangen derfor uinteressant hvor god med maskin fra Apple var.

 

Nå har jeg byttet ut til et rent Apple-miljø og er derfor mest interessert i maskiner som spiller best mulig sammen på alle mulige måter. Derfor er Windows uinteressant.

 

 

Jeg er selvfølgelig klar over at det er en del som hopper og spretter og aldri klarer å lande noe, men jeg tror likevel det store flertallet stort sett har gjort seg opp en mening om de skal ha Windows eller OSx...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

Med den meningen är det inte relevant att ha en test av en Applemaskin då de inte har konkurrenter?

 

 

 

Nei, jeg sier ikke at Apple ikke har konkurrenter, det ville vel i så fall vært noe perspektivløst.

 

Jeg sier, og mener fortsatt, at det antagelig ville vært mer relevant for kunder som vurderer en Dell og se denne opp mot andre maskiner med Windows. 

 

Och vad skall man testa en MBP 15" mot i så fall, som är "mer relevant" som du säger?

 

 

 

Apple har mange andre maskiner, for meg ville det vært en mer relevant test å finne mest mulig riktig maskin innen den plattformen jeg befinner meg i.

 

Jeg skriver det jeg gjør med blikk på den gangen jeg hadde maskiner med Windows og det var helt uaktuelt å blande inn noe fra Apple. Det ville ha gitt meg et optimalt miljø. For min del var det den gangen derfor uinteressant hvor god med maskin fra Apple var.

 

Nå har jeg byttet ut til et rent Apple-miljø og er derfor mest interessert i maskiner som spiller best mulig sammen på alle mulige måter. Derfor er Windows uinteressant.

 

 

Jeg er selvfølgelig klar over at det er en del som hopper og spretter og aldri klarer å lande noe, men jeg tror likevel det store flertallet stort sett har gjort seg opp en mening om de skal ha Windows eller OSx...

Er veldig begrenset med modeller fra Apple som konkurrerer med Macbook Pro, de andre modellene har jo andre områder de er mer rettet mot.

 

Eller tenker du 13" mot 15" vil gi en rettferdig test? Eller 15" mot 15", bare konfigurert forskjellig vil gi en nyttig test?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin test, men jeg syns dere burde gå for litt heftigere materale når dere tester batteritid. Dere kan gratis laste ned Buck Bunny klippet i 4k @ 60 fps noe som vil være mer reelt sammenlignet med tjenester som Netflix og youtube som tilbyr stadig mer ressurs-krevende video med blant annet 8k, 60 fps og HDR.

Hvem ser på video hele dagen på maskinen, og enda mer urealistisk, hvem ser på 4K materiale i 60 fps hele dagen?

 

Det finnes andre sider som anandtech og notebookcheck der de har 2-3 forskjellige batterimålinger. Altså en veldig lett, og en tyngre variant. I notebookcheck sitt tilfelle hvor raskt de kan tappe den for strøm. Noe en 4K@60fps test nærmest ville vært.

 

Tek derimot har en test, så da bør den ligge nærmest mulig vanlig strømforbruk synes jeg. Det er ikke så relevant for folk å vite hvor raskt de kan tappe maskinen sin. Selv om jeg må si at det kunne vært nyttig å se hvor lenge den hold hvis du brukte all kraften maskinene har her til noe rendering, compute oppgaver eller lignende.

 

-------------------------

 

Ellers angående testing av rMBP og konkurrenter. Du kan faktisk ikke si at den ikke kan sammenlignes mot en Windows maskin, og så si at rMBP ikke har konkurranse. Det finnes bare en modell hos Apple som er rMBP, og det er en rMBP. De har ingenting annet som ligner. Og jeg forstår ikke at du snakker så stort om perspektiver rogkas, fordi du evner åpenart bare å se på dette på en måte. Din måte. Som gjør det absolutt umulig å diskutere. Vi har en haug med folk som sier at OS ikke er det viktigste, og du er den eneste som sier det er viktigst. Det er greit. Du kan synes det, men å diskutere som at det gjelder alle blir jo bare åpenbart feil. Så hvis du faktisk er interessert i å diskutere istedenfor å bare sette deg i en posisjon hvor Apple alltid vinner, som er din spesialitet, så må du akseptere at sånn er det.

 

Kategorier av PCer blir bestemt av et selskap, og et selskap alene. Lansering av nye PCer, og hvilke typer som blir lansert blir bestemt av et selskap og et selskap alene. Grunnen til at Macen fortsatt er på "gamle" Haswell CPU, altså 2 generasjoner bak er på grunn av et selskap, og et selskap alene. Noen har gjerne gjettet det allerede, og det er Intel. Bare ta hele begrepet Ultrabook. Det er et Intel varemerke. Det var Intel som satte krav, og skapte det som i dag er Ultrabooks.

 

Det er Intels tre hovedkategorier av CPUer som bestemmer hvor en PC ligger, hvordan den blir kategorisert.

Skylake-Y

Skylake-U

Skylake-H

La oss ta en titt på Apple sine maskiner f.eks, siden de har så få:

Macbook, kommer med diverse Skylake-Y. Macbook var ikke et produkt som kom før Broadwell-Y ble lansert. De første Y-branda CPUene.  Og var Apple den eneste som lagde et slik produkt? Nei, markedet var fullt av dem allerede. Tilfeldigvis sammen med lanseringen av Broadwell-Y. Skylake-Y ligger på ca 4.5W TDP.

 

Macbook Air er jo en klassiker, som kjører Skylake-U. Samme som Dell XPS 13. Dette har jo eksistert lenge. De har en TDP på 15W. Å sammenligne en Dell XPS 13 mot en rMBP 13 blir derfor merkelig. Samme med MBA 13 mot rMBP 13. Det er helt forskjellige maskiner. Det store skillet er mellom Skylake-U og Skylake-H (de har enda ikke Skylake, men men).

 

Det er Skylake-H som er high performance mobile. Et kjapt google søk viser at Dell sin CPU i XPS 15 har 45W TDP. Altså kan den bruke 3 ganger så mye strøm som XPS 13/MBA 13. Det er en stor forskjell og gjør de helt unaturlige å sammenligne. Og det er det du bruker til å avgjøre om noe kan sammenlignes eller ikke. XPS 15 og rMBP er kapable til å utføre oppgaver som er langt utenfor rekkevidde for Skylake-U. Samtidig er Skylake-U klart valget om batteri er viktigst. Tilfeldig at MBA har bedre batteri enn rMBP? Det kommer igjen av valg av Intel CPU. PCene bygges rundt Intels CPU. Det aller viktigste og første du gjør er å finne din Intel CPU. Da vet du hva type PC du skal ha. Og ja, H er den høyeste kategorien, så ja XPS 15 og rMBP har CPUer som er på nivå med gaming-bærbare. Ville du sammenlignet et gaming beist med en Macbook Air? Neppe. Akkurat som du ikke sammenligner en rMBP med en Macbook Air.

 

Alle PC produsenter følger jo og Intel sin lanseringskalender. Kommer ikke Intel CPUen i posten, da blir det ikke ny PC. Enkelt og greit. Folk er ikke klar over det, men Intel har utrolig mye makt, og utrolig mye å si når det kommer til PC. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og jeg forstår ikke at du snakker så stort om perspektiver rogkas, fordi du evner åpenart bare å se på dette på en måte. Din måte. Som gjør det absolutt umulig å diskutere. Vi har en haug med folk som sier at OS ikke er det viktigste, og du er den eneste som sier det er viktigst. Det er greit. Du kan synes det, men å diskutere som at det gjelder alle blir jo bare åpenbart feil. Så hvis du faktisk er interessert i å diskutere istedenfor å bare sette deg i en posisjon hvor Apple alltid vinner, som er din spesialitet, så må du akseptere at sånn er det.

 

 

Dette er så langt unna sannheten som det er mulig å komme, og kan vel best beskrives med det engelske ordet "bullshit". Ikke første gangen du har prøvd deg på sånt, TKongen, men denne gangen gidder jeg ikke å bite på trollet ditt...

Lenke til kommentar

Er veldig begrenset med modeller fra Apple som konkurrerer med Macbook Pro, de andre modellene har jo andre områder de er mer rettet mot.

Eller tenker du 13" mot 15" vil gi en rettferdig test? Eller 15" mot 15", bare konfigurert forskjellig vil gi en nyttig test?

Jeg tenker egentlig ikke mest på oss som handler Apple-dingser. Vi trenger stort sett å bestemme oss for størrelse og lagringskapasitet, en god maskin vet vi uansett at vi får...:)

 

Men det kan jo være noen som har helt spesifikke krav til en Apple-maskin og trenger å finne ut om en helt spesiell maskin dekker akkurat disse kravene. Da kan det være relevant med en test av ulike Apple-maskiner.

 

 

Nei, jeg tenker mer på de som handler noe med Windows. Jeg tror det er en mye mer naturlig konkurranse mellom maskiner med Windows fra Dell, Microsoft, Lenovo, HP og andre produsenter og at kunder i den leiren vil finne det mer relevant å vite hvilken av disse produsentene som leverer mest for pengene med Windows som OS.

 

Selvsagt er det noen som hopper og spretter mellom de to OS, ofte blir heller ikke disse kundene spesielt fornøyd med noen av de. Lurer på hvorfor...

Lenke til kommentar

Noen som har denne Dellen og kan si hvordan den oppleves over tid? Greit nok at den vinner tester, men det er først etter noen uker/måneders bruk irritasjonsmomenter kommer frem.

Grunnen til at jeg spør: Jeg er så nær med å klikke kjøp, men jeg er bare redd for at den ikke gir samme kalitetesfølelse som jeg er vandt med fra Mac.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Hva mener du mer layouten av interne komponenter? Hva er det Apple gjør som er spesielt? Og spesielt i mobilverdenen? Har du noen eksempler/forklaring på hva du mener?

 

I en PC til 20.000 kr er det jo selvfølgelig SSD > HDD, uten tvil, men HDD er fortsatt billigere. Og alle PCer koster ikke 20.000 kr.

 

Layouten som Apple har valgt (den nåværende) er temmelig radikal fra det som opprinnelig var - og hos flere produsenter fortsatt er - det jeg kalle for "tradisjonelle laptoper".

 

Besparelser av ellers brukt internvolum og størrelse:

- fjernet harddisk

- SSD er ikke standalone men lodet direkte på MB

- fjernet optisk drev. Egentlig så er alt som kan monteres fast på MB nesten fastmontert, bortsatt fra RAM

- MB er ESKTREMT tilpasset, den svinger rundt og kryper rundt alle andre komponenter som er i veien

- batteri er fastmontert, ikke avtagbar

- fjernet lag i skjermen som er nå "limt fast" i glasset

- fjernet Ethernet port og andre porter som noen synes er "kjekt å ha", men man klarer seg fint uten

- de er nok alt for tidlig på banen med USB-C som "solution to everything", men det går mer og mer i den retningen: universale tilkoblinger og resten er trådløst

 

Strukturelle forbedringer:

- batteri fastmontert, dvs ingen svakheter i bodyen pga "utfrest" rom for batteri. Ren og pen underside.

- unibody. Aldri mer bøyelig og knirkete plast

- helt annen kjøleløsning. Dog dagens MB Pro har noen små åpninger på sidene, så bruker Apple allikevel forrige generasjon kjølekonsept forstatt, det vil si åpningen er for luft inn og ut er forstatt der skjermen treffer bodyen. Det betyr ingen flere "egne" åpninger i bodyen som må dedikeres kjøling, og dikterer bodyens fysiske form/mål

 

Annet:

Apple har hatt dette forspranget lenge, og skal sikker beholde den for en veldig god stund til - hardware + software utvikles "in house". Hvis man ser på maskinvaren som sitter i Apple maskinene, så er den ikke akkurat revolusjonerende eller i toppsjiktet. Kanskje i noen få tilfeller finnes det unntak, men vanligvis ikke. Uansett er softwaren skreddersydd til maskinvaren i hvert minste detalj.

Det er den grunnen til god batteritid, ytelse, og all den "stabile og effektive" opplevelsen av Mac maskiner. Konkurrentene må desverre nøye seg med i aller beste fall egne drivere og ett eller annet bloatware. Her er en problem jeg ser ikke en direkte løsning til, for her må Microsoft virkelig klare å finne på noe lurt.

 

Veldig, veldig mye av dette ser man hos denne Dell maskinen, og spesielt hos "erkefiender" som Samsung. Det er som jeg sier: de har sovet i timen, alt for lenge, men det er bra de har våknet i alle fall - mer sunn konkurranse er alltid velkommen.

De (Samsung og andre) har etter min mening lagt Apple i grusen med sine flaggskip-mobiler, får bare håpe PC avdeligen blir også like ivrig.

Lenke til kommentar

Noen som har denne Dellen og kan si hvordan den oppleves over tid? Greit nok at den vinner tester, men det er først etter noen uker/måneders bruk irritasjonsmomenter kommer frem.

 

Grunnen til at jeg spør: Jeg er så nær med å klikke kjøp, men jeg er bare redd for at den ikke gir samme kalitetesfølelse som jeg er vandt med fra Mac.

 

Jeg har XPS13, så ikke den samme. Men kjøpte den for ca en måned siden som en erstatting for en macbook. Jeg tror derfor jeg kan være noe til hjelp. Om det er irritasjonsmomenter du leter etter, så vil jeg si at mousepadden er den største for min del, den bruker standard MS_drivere på win10 (en såklart enhanced touch-pad), disse fungerer ikke så godt når det ikke er akselerasjon på musepila, det er riktignok det som er standarden, men om det er viktig for deg er det noe å vurdere. Det er en ørliten forsinkelse når du starter å bevege den. Det er dog et lite problem. Utover det står ikke kvaliteten tilbake for macbooken i mine øyne, noen ting er bedre (feks er gummiføttene mye bedre) andre litt dårligere, men ganske likt overall. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har denne Dellen og kan si hvordan den oppleves over tid? Greit nok at den vinner tester, men det er først etter noen uker/måneders bruk irritasjonsmomenter kommer frem.

Grunnen til at jeg spør: Jeg er så nær med å klikke kjøp, men jeg er bare redd for at den ikke gir samme kalitetesfølelse som jeg er vandt med fra Mac.

Jeg har den ikke selv, så mitt råd blir av mer generell karakter.

 

Du kan få så mange tips og erfaringer fra andre at du til slutt nesten går i surr. Til syvende og sist er det bare deg selv som kan finne ut av hva du foretrekker. Det er ikke mulig å skaffe seg denne erfaringen uten å bruke produktet. Derfor, hvis du sitter med fingeren på bestillingsknappen og virkelig har lyst til å kjøpe denne Dell-maskinen, så kjøp den da vel. Etter en liten stund, altså de ukene/månedene du selv refererer til, har du samlet på deg din egen erfaring og vet om du liker den eller ikke. Skulle du mislike den så er det jo bare å selge den, selvsagt med et lite tap. Liker du den så vil du selvfølgelig beholde den...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har XPS13, så ikke den samme. Men kjøpte den for ca en måned siden som en erstatting for en macbook. Jeg tror derfor jeg kan være noe til hjelp. Om det er irritasjonsmomenter du leter etter, så vil jeg si at mousepadden er den største for min del, den bruker standard MS_drivere på win10 (en såklart enhanced touch-pad), disse fungerer ikke så godt når det ikke er akselerasjon på musepila, det er riktignok det som er standarden, men om det er viktig for deg er det noe å vurdere. Det er en ørliten forsinkelse når du starter å bevege den. Det er dog et lite problem. Utover det står ikke kvaliteten tilbake for macbooken i mine øyne, noen ting er bedre (feks er gummiføttene mye bedre) andre litt dårligere, men ganske likt overall. 

 

AtW

 

 

Takk for svar, det er nettopp den trackpadden jeg er litt bekymret for. Når man først er vant med trackpadden fra Macen er det vanskelig å finne noe i samme klasse, men som du sier er dette irritasjonsmomentet ørlitte.  Så om jeg tolker svaret ditt rett har du ikke angret på kjøpet? :D

Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt er det noen som hopper og spretter mellom de to OS, ofte blir heller ikke disse kundene spesielt fornøyd med noen av de. Lurer på hvorfor...

 

 

Kilde? 

 

 

Jeg hopper og spretter mellom Mac og Windows. Har Windows på min stasjonære, og har OSX på den bærbare. I tillegg virtualiserer jeg Linux på begge maskinene, samt til tider Windows på Macen. For min del får jeg gjort det jeg skal gjøre uavhengig av datamaskin og dens OS. Derimot er jeg fornøyd med begge OS, hvert OS har sine svakheter og sine styrker.

 

Edit: For meg er det viktigere med god byggekvalitet, og god ytelse på selve maskinvaren, kontra hvilket OS den kjører.

Endret av chri-ot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har XPS13, så ikke den samme. Men kjøpte den for ca en måned siden som en erstatting for en macbook. Jeg tror derfor jeg kan være noe til hjelp. Om det er irritasjonsmomenter du leter etter, så vil jeg si at mousepadden er den største for min del, den bruker standard MS_drivere på win10 (en såklart enhanced touch-pad), disse fungerer ikke så godt når det ikke er akselerasjon på musepila, det er riktignok det som er standarden, men om det er viktig for deg er det noe å vurdere. Det er en ørliten forsinkelse når du starter å bevege den. Det er dog et lite problem. Utover det står ikke kvaliteten tilbake for macbooken i mine øyne, noen ting er bedre (feks er gummiføttene mye bedre) andre litt dårligere, men ganske likt overall. 

 

AtW

 

 

Takk for svar, det er nettopp den trackpadden jeg er litt bekymret for. Når man først er vant med trackpadden fra Macen er det vanskelig å finne noe i samme klasse, men som du sier er dette irritasjonsmomentet ørlitte.  Så om jeg tolker svaret ditt rett har du ikke angret på kjøpet? :D

 

 

Stemmer, det er et ørlite moment, og det er nok ikke trackpadden i seg selv som er problemet, med akselerasjon vil jeg ikke si det er noe problem. Jeg har ikke angret på kjøpet nei. Det er overall en litt bedre maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har denne Dellen og kan si hvordan den oppleves over tid? Greit nok at den vinner tester, men det er først etter noen uker/måneders bruk irritasjonsmomenter kommer frem.

 

Grunnen til at jeg spør: Jeg er så nær med å klikke kjøp, men jeg er bare redd for at den ikke gir samme kalitetesfølelse som jeg er vandt med fra Mac.

 

Som ATWindsor har jeg også nyeste XPS 13. Hvis det er noe jeg skal trekke frem er det helt klart refleksjoner i skjermen, det er spesielt irriterende ved kombinasjonen av lav lysstyrke og mørke farger eller svart på skjermen. Avhengig av belysningen i rommet, så kan man eks i en terminal eller film med mørke scener forvente å se ansiktet sitt ganske ofte. Høy lysstyrke hjelper godt, men personlig foretrekker jeg lav stort sett. Hvis jeg kunne valgt, så hadde det nok vært en matt skjerm, og ikke berøringsskjerm.

 

Litt flere subjektive tanker:

 

+ Stille. Mye skal til før viftene i det hele tatt skrus på.

+ Fin batteritid, på tross av krevende skjerm.

+ Greit tastatur, bedre enn MBP etter min mening.

+ Bra touchpad. Ikke i veien, og responderer godt. Forsinkelse og akselerasjon er ikke et problem på Linux.

+ Godt støttet hardware på Linux.

+ Byggekvaliteten er upåklagelig. Skjermfeste og slikt som ofte ikke snakkes om er også veldig bra.

- Carbonoverflaten kan lett få litt merker, selv om det ikke blir så fryktelig ille som glossy overflater.

- Broadcom trådløst kort. Dette er ræva både på Windows og Linux, selv om det fungerer. Kan byttes ut med Intel.

- Refleksjoner i skjermen, som nevnt.

* Ingen RJ45 port. Krever adapter.

 

postivt (+), negativt (-), nøytralt (*)

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og sett bort ifra XPS 13 modellen med lavere oppløsning og antiglare (matt) så er det etter min mening den soleklart beste ultrabooken på markedet. Dog koster det å være kar.

 

For en grundig anmeldelse sjekk alltid notebookcheck.net. Deres artikler er fenomenale. Har noen om XPS 15 også.

 

http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9343-Touchscreen-Ultrabook-Review.135817.0.html

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen som har denne Dellen og kan si hvordan den oppleves over tid? Greit nok at den vinner tester, men det er først etter noen uker/måneders bruk irritasjonsmomenter kommer frem.

 

Grunnen til at jeg spør: Jeg er så nær med å klikke kjøp, men jeg er bare redd for at den ikke gir samme kalitetesfølelse som jeg er vandt med fra Mac.

 

Jeg kan svare deg om en måned. :p

 

Jeg fikk den akkurat i hus etter mange ukers vurdering og tenking. Helheltsinntrykket så langt er bra.

 

Som nevnt over er trackpaden ikke like optimal som på MacBooken (men det tror jeg er et driverproblem, skal undersøke nærmere i kveld). Hovedsakelig er dette et problem med scrolling i Firefox og Edge. Jeg antar dette kan fikses med litt googling, men her kan man kanskje savne Apples fantastiske ut-av-boksen-opplevelse.

 

Tastaturknappene føles betydelig mykere enn på en MBP, uten at det betyr det er noen flex i tastaturet. Tastaturet føles så langt bra.

 

Refleksjoner har til nå ikke vært et problem, men jeg vil anta dette blir større når jeg kommer til mindre ideelle settinger enn kontoret. Skjermen ser derimot helt fantastisk ut, og jeg angrer absolutt ikke på at jeg gikk for den høyoppløste versjonen.

 

Touchfunksjonaliteten virker ikke veldig nyttig for min bruk iallfall, og føles mer påklistret i ettertid. Selv skulle jeg gjerne sett muligheten for en høyoppløst versjon uten touch.

 

Og som alle(?) Windowsmaskiner har den et irriterende Intel-klistremerke på innsiden en fjerner med en gang en åpner maskinen. Det ødelegger litt av den glatte følelsen når håndleddet akkurat treffer intelklistremerket. 

 

Jeg kommer til å installere Linux, så får vi se hvordan det ender. Så langt er det største savnet Emacs-tastatursnarveiene jeg hadde under OS X :p

 

Jeg skal komme tilbake med mer når jeg virkelig har fått testet denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...