Gå til innhold

TEST: Dell XPS 15 møter Apple MacBook Pro 15


Anbefalte innlegg

 

Noen som har denne Dellen og kan si hvordan den oppleves over tid? Greit nok at den vinner tester, men det er først etter noen uker/måneders bruk irritasjonsmomenter kommer frem.

 

Grunnen til at jeg spør: Jeg er så nær med å klikke kjøp, men jeg er bare redd for at den ikke gir samme kalitetesfølelse som jeg er vandt med fra Mac.

 

Som ATWindsor har jeg også nyeste XPS 13. Hvis det er noe jeg skal trekke frem er det helt klart refleksjoner i skjermen, det er spesielt irriterende ved kombinasjonen av lav lysstyrke og mørke farger eller svart på skjermen. Avhengig av belysningen i rommet, så kan man eks i en terminal eller film med mørke scener forvente å se ansiktet sitt ganske ofte. Høy lysstyrke hjelper godt, men personlig foretrekker jeg lav stort sett. Hvis jeg kunne valgt, så hadde det nok vært en matt skjerm, og ikke berøringsskjerm.

 

 

Ja, det skal påpekes, jeg har skjermen uten touch, så mine vurderinger bør ses med det i bakhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg tenker egentlig ikke mest på oss som handler Apple-dingser. Vi trenger stort sett å bestemme oss for størrelse og lagringskapasitet, en god maskin vet vi uansett at vi får... :)

 

Men det kan jo være noen som har helt spesifikke krav til en Apple-maskin og trenger å finne ut om en helt spesiell maskin dekker akkurat disse kravene. Da kan det være relevant med en test av ulike Apple-maskiner.

 

 

Nei, jeg tenker mer på de som handler noe med Windows. Jeg tror det er en mye mer naturlig konkurranse mellom maskiner med Windows fra Dell, Microsoft, Lenovo, HP og andre produsenter og at kunder i den leiren vil finne det mer relevant å vite hvilken av disse produsentene som leverer mest for pengene med Windows som OS.

Dette har blitt poengentert av flere på forumet, inkludert meg selv: Vi finner det veldig interessant at denne maskinen blir sammenliknet med MBPr og ikke bare andre Windows-maskiner. For mange er, som nevnt tidligere, hardware, kvalitet og robusthet til maskinen langt viktigere enn OS. Til nå har det ikke vært en eneste bruker i "ikke-OS X"-leiren som har bedt om en annen sammenlikning, men likevel mener du dette er en bedre sammenlikning?

 

Til din siste uttalelse:

Selvsagt er det noen som hopper og spretter mellom de to OS, ofte blir heller ikke disse kundene spesielt fornøyd med noen av de. Lurer på hvorfor...

Dette er vel å strekke sannheten litt vel langt? Hva legger du i begrepet "ofte" her? Kan du vise til tall? Eller er dette en magefølelse du har?

 

Jeg selv spretter ofte mellom tre OS, og er generelt veldig fornøyd. Hva er det som skulle gjøre at jeg ikke skulle være fornøyd i dine øyne?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Til nå har det ikke vært en eneste bruker i "ikke-OS X"-leiren som har bedt om en annen sammenlikning, men likevel mener du dette er en bedre sammenlikning? 

 

Jeg mener det ja, hva de andre måtte mene får selvsagt være opp til dem.

 

 

Jeg selv spretter ofte mellom tre OS, og er generelt veldig fornøyd. Hva er det som skulle gjøre at jeg ikke skulle være fornøyd i dine øyne?

Ingenting. Er du fornøyd, så er du fornøyd...:)

 

 

For min del er det uansett sånn at hvis du virkelig skal kunne hente ut den optimale totaliteten i en plattform, så bygger man systemet sitt rundt den plattformen. Hvis noen ønsker mix&match, så gjerne for meg. Det funker dårlig og suboptimalt for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg mener det ja, hva de andre måtte mene får selvsagt være opp til dem.

Du sa helt konkret:

 

Nei, jeg tenker mer på de som handler noe med Windows. (...)kunder i den leiren[Windows] vil finne det mer relevant å vite hvilken av disse produsentene som leverer mest for pengene med Windows som OS.

Og likevel har flere i nettopp den leiren sagt at det ikke er mer relevant med andre sammenlikninger, og har sagt seg positive til nettopp denne sammenlikningen. Vet du bedre hva disse brukerne selv ønsker, eller mener du det er mange brukere her som er av en annen mening men som ikke har sagt sin mening her? Hvorfor sier de isåfall ikke sin mening? Det er fint at du ønsker å tale deres sak, men det er vel litt vanskelig når du ikke kan vise til noen faktiske lesere som ønsker akkurat dette?

Lenke til kommentar

 

Jeg mener det ja, hva de andre måtte mene får selvsagt være opp til dem.

Du sa helt konkret:

Nei, jeg tenker mer på de som handler noe med Windows. (...)kunder i den leiren[Windows] vil finne det mer relevant å vite hvilken av disse produsentene som leverer mest for pengene med Windows som OS.

Og likevel har flere i nettopp den leiren sagt at det ikke er mer relevant med andre sammenlikninger, og har sagt seg positive til nettopp denne sammenlikningen. Vet du bedre hva disse brukerne selv ønsker, eller mener du det er mange brukere her som er av en annen mening men som ikke har sagt sin mening her? Hvorfor sier de isåfall ikke sin mening? Det er fint at du ønsker å tale deres sak, men det er vel litt vanskelig når du ikke kan vise til noen faktiske lesere som ønsker akkurat dette?

De får mene hva de vil, og velge å si det eller la det være. Jeg taler på ingen måte deres sak, jeg kan selvsagt heller ikke tale noe annens sak enn min egen.

 

Min mening er at en sammenligning mellom to Windows-maskiner vil være mer relevant for kunder som vurderer en Windows-maskin enn å sammenligne den med en maskin som har annen maskinvare og et annet OS. Jeg sier ikke at det ikke er unntak fra denne "regelen", og det er ikke veldig overraskende over at det finnes noen av disse i forum som dette, men for det store markedet er min mening det jeg har sagt noen ganger.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener det ja, hva de andre måtte mene får selvsagt være opp til dem.

Du sa helt konkret:

Nei, jeg tenker mer på de som handler noe med Windows. (...)kunder i den leiren[Windows] vil finne det mer relevant å vite hvilken av disse produsentene som leverer mest for pengene med Windows som OS.

Og likevel har flere i nettopp den leiren sagt at det ikke er mer relevant med andre sammenlikninger, og har sagt seg positive til nettopp denne sammenlikningen. Vet du bedre hva disse brukerne selv ønsker, eller mener du det er mange brukere her som er av en annen mening men som ikke har sagt sin mening her? Hvorfor sier de isåfall ikke sin mening? Det er fint at du ønsker å tale deres sak, men det er vel litt vanskelig når du ikke kan vise til noen faktiske lesere som ønsker akkurat dette?

De får mene hva de vil, og velge å si det eller la det være. Jeg taler på ingen måte deres sak, jeg kan selvsagt heller ikke tale noe annens sak enn min egen.

 

Min mening er at en sammenligning mellom to Windows-maskiner vil være mer relevant for kunder som vurderer en Windows-maskin enn å sammenligne den med en maskin som har annen maskinvare og et annet OS. Jeg sier ikke at det ikke er unntak fra denne "regelen", og det er ikke veldig overraskende over at det finnes noen av disse i forum som dette, men for det store markedet er min mening det jeg har sagt noen ganger.

 

 

Det virker som det store unntaket er deg? Ser ikke ut som noen andre som følger din "regel"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som det store unntaket er deg? Ser ikke ut som noen andre som følger din "regel"?

 

 

 

Tja...

 

Ut fra en vurdering av markedsandeler kan det vel se ut til at Windows har mellom 80-90% markedsandel, mens OSx har et sted mellom 10-20%. Rundt 5% bruker noe annet.

 

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

 

Jeg tror ikke det er helt unormalt først og fremst å vurdere en annen maskin med Windows som en mer relevant konkurrent enn en maskin med et av de andre OS'ene for en kunde som vurderer en maskin med Windows. Dermed er jeg nok ganske sikker på at jeg ikke er noe særlig unntak i denne sammenhengen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvilken sammenheng legger du mellom disse markedsandelene og lite flyktighet i OS-bruk? Resten av innlegget ditt blir ren tro uten sammenheng til tallene du viser.
 
En kan bruke disse tallene til å forklare det motsatte. Sammenlikner en tallene for Desktop-OS mot mobil-OS ser man at  iOS har en større prosentandel blant mobilbrukere enn OS X, og liknende tall går igjen lokalt i Norge: for desktop og for mobil. Jeg tar for meg Norge som marked fordi:

 

  • Lokalt for dette forumet
  • Rikere befolkning: Det er rimelig å vente at en betydelig del av befolkningen som har tilgang på PC, også har tilgang till mobil.

Mens OS X har en andel på rundt 16% i Norge, har iOS en andel på rundt 50%. Det er derfor en betydelig andel brukere som blander de to miljøene. Det indikerer altså at folk ikke er så gift med ett økosystem som noen skulle late til å tro.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har eid en (forrige generasjon, veldig lik) XPS 15 i snart 2 år, og er fantastisk fornøyd. Da stod det også mellom XPS 15 og en MBP 15. For meg var det hardwaren som avgjorde hva jeg ville ha, og OSet brydde jeg meg ikke særlig om (Skulle dual boote uansett).  Etter mye leting var det kun xps 15 og MBP som på den tiden hadde pcer som oppfylte mine krav om: lang batteritid, stor skjerm, veldig tynn, dedikert GPU, god kvalitetsfølelse. Til slutt endte jeg opp med en XPS 15, rett og slett fordi jeg sparte så mye penger (den gang tror jeg det var 5000 i forskjell) i forhold til en MPB som var marginalt bedre i kvalitet og HW. 

 

Lenke til kommentar

Apple lanserer tablet med større skjerm? Rogkas er plutselig interessert i å få en større skjerm på tableten sin.

 

 

 

Det er forresten ikke bare jeg som er interessert i iPad med større skjerm, den tar en ganske betydelig del av kaka nå...:

 

http://appleinsider.com/articles/16/01/21/mini-takes-lead-in-ipad-sales-as-ipad-pro-jumps-in-at-12-percent-survey-data-says

 

 

Egentlig ikke så rart, det er mange som syns det er fint å få større arbeidsflate på sine datadingser...:)

Lenke til kommentar

 

Apple lanserer tablet med større skjerm? Rogkas er plutselig interessert i å få en større skjerm på tableten sin.

 

 

 

Det er forresten ikke bare jeg som er interessert i iPad med større skjerm, den tar en ganske betydelig del av kaka nå...:

 

http://appleinsider.com/articles/16/01/21/mini-takes-lead-in-ipad-sales-as-ipad-pro-jumps-in-at-12-percent-survey-data-says

 

 

Egentlig ikke så rart, det er mange som syns det er fint å få større arbeidsflate på sine datadingser... :)

 

 

Ingen har sagt at ingen har behov for større skjerm, det er bare det at større skjerm har eksistert lenge, men det er først interessant når det har en eple-logo for deg. Høyoppløst musikk (som ryktet handlet om), har eksistert lenge, du er plutselig interessert når det har eple-logo. Men uansett, nok om det, de som er interessert kan lese tråden om apple music i høyere kvalitet, der framkommer dette ganske klart.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang bruk av harddisk vs ssd så synes jeg denne "kampen" er tapt av hdd for lenge siden. Ser egentlig ikke behovet for intern hdd i det hele tatt, og selv med mer lagringsplass må men uansett bøte med mindre batterikapasitet og hvis det er den eneste lagringsplassen går ytelsen ned gasnke betraktelig.

 

Nå har det seg slik at enkelte bruker maskinene sine til å jobbe med store prosjekter, der man er avhengig av stor lagringskapasitet i tillegg til stort arbeidsområde, og som ikke er like glad i å måtte koble til eksternt. Mye mere ryddig, mindre og drasse på og mindre å glemme igjen.

 

Så for slike brukere er intern lagringskapasitet viktig, dog kanskje ikke kritisk. Og pris for stor lagringskapasitet på SSD er fremdeles så stor, at en snurredisk som disk 2 er meget aktuelt. Så fortsatt har snurredisker sin misjon, også i laptops.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det virker som det store unntaket er deg? Ser ikke ut som noen andre som følger din "regel"?

 

 

 

Tja...

 

Ut fra en vurdering av markedsandeler kan det vel se ut til at Windows har mellom 80-90% markedsandel, mens OSx har et sted mellom 10-20%. Rundt 5% bruker noe annet.

 

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

 

Jeg tror ikke det er helt unormalt først og fremst å vurdere en annen maskin med Windows som en mer relevant konkurrent enn en maskin med et av de andre OS'ene for en kunde som vurderer en maskin med Windows. Dermed er jeg nok ganske sikker på at jeg ikke er noe særlig unntak i denne sammenhengen...

 

 

10-20%? I følge din egen link er det ca 5%. Men hva har markedsandeler å gjøre med det jeg svarte på? Poenget er at det kun er du her inne som holder deg til samme OS og da blir det for dumt å si at det er "regelen". De fleste andre her inne har ingen problemer med å vurdere begge disse maskinene ved kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan svare på refleksjoner for min modell hvertfall. Jeg har en XPS 13, men jeg har den med antirefleks belegg. Altså den som er non-touch. Dell vil jo helst ha antirefleks belegg på, akkurat som Apple. Problemet er at det ikke fungerer med touch. Jeg har jo som sagt dette belegget og refleks har aldri vært et problem for meg. Behøver så godt som aldri full lysstyrke heller, og lesbarhet i sol er veldig bra.

 

Dell bruker ellers Gorilla glass. Altså samme som i de fleste toppmodeller for mobiler. Så hvis du har en mobil å sammenligne med som har en nyere versjon gorilla glass vil det være ca. like mye refleksjon som det. Jeg kan si ca 4.6%, men det er umulig å forestille seg i praksis :p.

 

Med tanke på Linux så er den hvertfall i teorien veldig god :p Dell har solgt versjoner av XPS 13 med forhåndsinnstallert Linux hvertfall. Så det skal være maskiner som er Linux sertifisert, men av erfaring betyr ikke det nødvendigvis at alt fungerer smertefritt, men så er det tross alt Linux. Jeg er enig i det AtW sier angående trackpad. Jeg bruker den og i Ubuntu og der fungerer trackpaden faktisk et lite hakk bedre etter min mening. Det er jo litt preferanser selvfølgelig. I Linux er den like raskt som i Windows med litt akselerasjon på, og det ørlite delayet som er i Windows (oppleves ikke som et problem for meg hvertfall, følte ikke forskjell på Linux og Windows før jeg tenkte over det i dag) er ikke til Linux. Alt at funksjonstater ol fungerte uten problem i Linux for meg, uten noen drivere som måtte installeres. 

 

BIOS er og ganske bra på maskinen. Jeg stilte f.eks bakgrunnslyset til å starte opp på valget "dim" når maskinen starter. Så du har en god del valg der. Ting som viritualisering, komponenter (bluetooth, kamera, Wifi), hyperthreading, turbo boost kan deaktiveres ol i BIOS. Jeg vet ikke hvordan nøyaktig det er med vifter og sånt i XPS 15, men jeg kan hvertfall si noe om viftekontrollen. Når jeg setter opp en PC så synes jeg alltid viftene er stilt inn aggressivt. Jeg tar dem ofte til laveste nivå helt til 60 grader hvertfall, og raskt opp mot 80-90. Av erfaring så gir dette mye mindre viftestøy, og viftene vil aldri spinne opp ved lettere oppgaver. Vel, Dell har stilt dem akkurat slik jeg pleier å gjøre når jeg får velge selv på min enhet hvertfall :p Hvis du og sørger for at den får litt ekstra luft mellom seg or flaten den står på så klarer min å kjøre på turbofrekvenser i det uendelige, også under lading. CPUen er jo 15W TDP, men det er greit å vite at hvis du vil kan du får den til å bruke sikkert 20W + i det uendelige om du trenger ekstra kraft. (selv om batteritiden ikke overraskende blir i underkant av 2 timer med dette :p). Jeg fikk faktisk min til å spille Rainbow Six: Siege med playable fps i 720p. HD graphics har kommet langt! 

 

Som det og har blitt nevnt tidligere (tror jeg?) Så etterlates fingeravtrykk ekstra lett på karbonfiber-delen av PC. Jeg hadde en PC med børstet aluminium før. Likevel må jeg si at den er utrolig mye mer behagelig i bruk med karbonfiberen. Den kjennes aldri kald ut, og det er en grunn til at du har myke støtter for hånd til vanlig tastatur og mus. Det er mye behageligere å ha hendene på maskinen mens du bruker den. Siden fingermerker er så lette å få av så foretrekker jeg helt klart karbonfiber foran aluminium. Det skal og en del til før den ser skitten ut. Både pga farge, og at ingenting sitter skikkelig fast. Med aluminium kan du få litt flekker som henger litt igjen, altså veldig svak. Litt avhengig av overflatebehandling selvsagt.

 

Så Dell har områder der de skiller seg fra Apple, og har godt andre retninger. Så det blir jo litt individuelt hva du foretrekker, og hva du vil ha. Som PingEnt f.eks skriver så trang han jo GPU i maskinen, og da er jo valget åpenbart egentlig. Da må det jo bli Dell-en. Hvis du er bekymret over om kvaliteten vil vare, så tror jeg ikke det vil være et problem. BIOS på maskinen gjør det klart at dette er Dell sin kvalitet rettet mot bedrifter, og ikke det de har til vanlige forbrukere. (BIOS og Intel SW muliggjør ganske omfattende sikkerhetstiltak om du ønsker, med BIOS admin og passord. Teknologi fra Intel som gjør at du kan komme inn selv om virus starter ved boot ol.). Det er åpenbart at det er lagt mye tid i dette, og det er noe som fungerer uten mye tull. Altså, det er ikke masse SW som ligger oppå, det er nesten ren Windows, med f.eks trackpad uten noen spesiell driver osv. Altså, det er deler som bare er gode i seg selv. Min fungerer og oppfører seg likt som da jeg kjøpte den for 1/2 år siden. Hva som skjerm om 3 år derimot er det jo selvfølgelig ingen som kan svare deg på. Jeg tror åpenbart ikke det vil være et problem, ellers ville jeg jo ikke kjøpt den (ikke at det var mange reelle valg på kjøptidspunkt). Men jeg kan jo dessverre ikke svare deg ja eller nei på spørsmålet ditt.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er veldig mye poeng i å diskutere om denne sammenligningen er god eller ikke, men en person som selv har sagt at ikke bryr seg noe om Windows. Det å diskutere med noen som utelukkende bruker Apples egne tjenester og kjøper alle deres produkter så snart de er tilgjengelige og ikke har peiling på og aldri følger med på windows.... Da er det jo åpenbart at slike personer vil si at de ikke er sammenlignbare.

 

Generelt er det ganske umulig og bortkastet tid å diskutere med noen på et felt hvor de er låst til et perspektiv. Der de ikke ser utenfor det de selv mener og oppfatter. Der alle som ikke er av samme mening, eller ser det samme blir klassifisert som unntak. Til tross for at slike personer blir presentert med tydelig bevis, og det er tydelig at de tar feil, blir det ofte bare avfeid eller ignorert.

 

Så istedenfor å diskutere hvorfor artikkelen ble skrevet i utgangspunktet, med folk som er av en uforanderlig mening, uansett hvor åpenbart det er at de tar fullstendig feil. Hva med å diskutere innholdet i denne flotte interessante artikkelen? Det synes jeg er gøy :) Der kan vi faktisk komme en vei, se hva folk synes osv. Mye bedre :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er veldig mye poeng i å diskutere om denne sammenligningen er god eller ikke, men en person som selv har sagt at ikke bryr seg noe om Windows. Det å diskutere med noen som utelukkende bruker Apples egne tjenester og kjøper alle deres produkter så snart de er tilgjengelige og ikke har peiling på og aldri følger med på windows.... Da er det jo åpenbart at slike personer vil si at de ikke er sammenlignbare.

 

Generelt er det ganske umulig og bortkastet tid å diskutere med noen på et felt hvor de er låst til et perspektiv. Der de ikke ser utenfor det de selv mener og oppfatter. Der alle som ikke er av samme mening, eller ser det samme blir klassifisert som unntak. Til tross for at slike personer blir presentert med tydelig bevis, og det er tydelig at de tar feil, blir det ofte bare avfeid eller ignorert.

 

Så istedenfor å diskutere hvorfor artikkelen ble skrevet i utgangspunktet, med folk som er av en uforanderlig mening, uansett hvor åpenbart det er at de tar fullstendig feil. Hva med å diskutere innholdet i denne flotte interessante artikkelen? Det synes jeg er gøy :) Der kan vi faktisk komme en vei, se hva folk synes osv. Mye bedre :)

Godt sagt, dette kan jeg være enig i. Det kan være lurt å ikke legge meninger på andre man ikke har kontroll på selv, men faktisk lese det som skrives. Heller ikke forsøke å tolke sine egne holdninger inn i andres innlegg.

 

Det kan legge til grunn en god plattform for gode diskusjoner der man respekterer ulike meninger om ting.

Lenke til kommentar

Layouten som Apple har valgt (den nåværende) er temmelig radikal fra det som opprinnelig var - og hos flere produsenter fortsatt er - det jeg kalle for "tradisjonelle laptoper".

Besparelser av ellers brukt internvolum og størrelse:

- fjernet harddisk

- SSD er ikke standalone men lodet direkte på MB

- fjernet optisk drev. Egentlig så er alt som kan monteres fast på MB nesten fastmontert, bortsatt fra RAM

- MB er ESKTREMT tilpasset, den svinger rundt og kryper rundt alle andre komponenter som er i veien

- batteri er fastmontert, ikke avtagbar

- fjernet lag i skjermen som er nå "limt fast" i glasset

- fjernet Ethernet port og andre porter som noen synes er "kjekt å ha", men man klarer seg fint uten

- de er nok alt for tidlig på banen med USB-C som "solution to everything", men det går mer og mer i den retningen: universale tilkoblinger og resten er trådløst

 

Strukturelle forbedringer:

- batteri fastmontert, dvs ingen svakheter i bodyen pga "utfrest" rom for batteri. Ren og pen underside.

- unibody. Aldri mer bøyelig og knirkete plast

- helt annen kjøleløsning. Dog dagens MB Pro har noen små åpninger på sidene, så bruker Apple allikevel forrige generasjon kjølekonsept forstatt, det vil si åpningen er for luft inn og ut er forstatt der skjermen treffer bodyen. Det betyr ingen flere "egne" åpninger i bodyen som må dedikeres kjøling, og dikterer bodyens fysiske form/mål

 

Annet:

Apple har hatt dette forspranget lenge, og skal sikker beholde den for en veldig god stund til - hardware + software utvikles "in house". Hvis man ser på maskinvaren som sitter i Apple maskinene, så er den ikke akkurat revolusjonerende eller i toppsjiktet. Kanskje i noen få tilfeller finnes det unntak, men vanligvis ikke. Uansett er softwaren skreddersydd til maskinvaren i hvert minste detalj.

Det er den grunnen til god batteritid, ytelse, og all den "stabile og effektive" opplevelsen av Mac maskiner. Konkurrentene må desverre nøye seg med i aller beste fall egne drivere og ett eller annet bloatware. Her er en problem jeg ser ikke en direkte løsning til, for her må Microsoft virkelig klare å finne på noe lurt.

 

Veldig, veldig mye av dette ser man hos denne Dell maskinen, og spesielt hos "erkefiender" som Samsung. Det er som jeg sier: de har sovet i timen, alt for lenge, men det er bra de har våknet i alle fall - mer sunn konkurranse er alltid velkommen.

De (Samsung og andre) har etter min mening lagt Apple i grusen med sine flaggskip-mobiler, får bare håpe PC avdeligen blir også like ivrig.

 

 

Det var et veldig langt og utfyllende svar, så setter veldig pris på det :)

 

Det å fjerne HDD er ikke akkurat noe spesielt, eller nytt. Ikke for Apple, ikke for andre. Det er ikke et spørsmål om design og plass, men pris. Selvfølgelig ville alt vært med SSD, men det er dyrere. Alt Apple selger er dyrt, så selvfølgelig har de SSD og ikke HDD. Hvis du tar likt prisede Windows maskiner er de og med SSD.

 

Det å lodde SSD på HK er ikke en stor besparelse. Den er minimal. Da er det mye bedre å kunne bytte den ut. Har du sett størrelsen på en M.2 stick?

 

DVD forsvant for evigheter siden. På alle PCer. Det er få som har det i dag. Igjen et punkt som ikke er spesielt for Apple. De har ellers loddet RAM fast, ikke ulik som veldig mange PC modeller.

 

Beklager, nei. MB er ikke ekstremt tilpasset. Gå tilbake og se på bildet av rMBP eller MBA f.eks. Det er nesten helt rektangulært, med gjerne en liten sving. Ikke la deg lure av covere. Det er derfor Apple sin ser bra ut på innsiden. De bruker samme farge, og setter på coveret ol over alt. Så ja, den ser finere ut inni, det betyr ikke at der er bedre. Det er ekstra vekt til covere, og du kan ikke åpne dem uansett...

 

Tror du Apple er de eneste som monterer fast batteri? Igjen nevner du et punkt som ikke er spesielt for Apple.

 

Det med fjerne lag i glasset er jo bare PR fra Apple sin side. De har ikke gjort noe som helst. De kjøpte en ny type skjerm. Og vet du hva? Det er langt ifra den tynneste. Lenovo og HP har det med OLED fra Samsung. Av LCD så er det Dell sine skjermer i XPS. De er tynnere enn Apple sine. Beklager, men LG sin oppfinnelse er LG sin oppfinnelse, ikke Apple sin. Apple er ikke de eneste som kjøper fra LG akkurat.

 

Du snakker som om andre PCer har en rekke med porter og er stappfull av dem. Ethernet er sjeldent på en PC i dag. Apple er ikke alene om det. Det å bare fjerne ting er heller ikke nødvendigvis positivt.

 

Ren og pen underside? Det er den kjedeligste undersiden noensinne. Asus sine ser akkurat like ut, og har gjort lenge. Se på Dell sin XPS, der har du skikkelig tanke på underside. Løsningen for å bytte ut SSD er direkte elegant. Beklager, men en plate av aluminium teller ikke som "langt foran". Alle kan lage en plate i aluminium.

 

XPS er ikke unibody, men heller ikke knirkete plast. Og er Apple alene om unibody? Lenovo er kjent for sine PCer og byggekvalitet, uten å bruke aluminium. Du fremstiller unibody som noe spesielt. Du fremstiller det som det ene rette. Andre ville sagt kjedelig og standard. Det er Lenovo og Dell som kommer med nye kule løsninger, Apple har bare det samme gamle.

 

Ehm... anbefaler deg å se inni PCer ofte. Se og kjøleløsninger fra gaming PCer. Det er de som har spesielle og ekstra løsninger. Apple sin er ganske standard. Spesielt den interne layouten. Det er liksom den måten det gjøres på. Alle andre måter er dårlig egentlig. "langt foran".

 

 

Annet:

Beklager å måtte meddele deg dette, men Apple lager faktisk ikke HW in house. De lager hovedkort og SoC til mobil og nettbrett. Hovedkort som i at de bestemmer hvor de forskjellige delene skal være, og kjøper inn alt. Altså de lager selve PCBen med kretsene. Så settes det sammen et sted som garantert ikke er USA.

 

Ytelsen til Apple sine Macs er så godt som identisk med Windows ytelse. Det er Intel som er sjefen her. Intel lager CPU. Og jeg skal fortelle deg en ting, Intel har mye SW og fungerer utrolig bra med Windows. Apple har litt bedre resultater for OSX kontra Windows ved lett nettlesing i batteritid. Gjør du litt mer enn dette derimot er tallene ganske like. Ellers så vil jeg gjerne at du kommer med bevis på at den er mer "effektiv" og stabil. For jeg ser ikke helt den.

 

Den nevnte XPS 13 kommer med så god som ren Windows, og hvertfall ingen programmer som tar ressurser eller plager. De tar i verste fall noen MB plass på SSD. Drivere er jo ikke et problem. Og vet du hva? Apple og har drivere til alt de har. De oppdateres på samme måte som windows, altså i en "OS" oppdatering. Bare i windows har du tilgang til driverne, ikke i OSX. MS har ellers sin egen Signature butikk, der de selger maskiner som Dell XPS 15:

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/pdp/Dell-XPS-15-9550-Signature-Edition-Laptop/productID.326871600

Den kommer da selvfølgelig med det du får av å installere ren Windows 10, og ingenting annet.

 

 

I slutten av dagen er det som teller ikke om batteri er skrudd fast eller ikke. Det er om maskinen har god byggekvalitet. Om den er solid. Hvor bra du får den, til hvilken størrelse osv. Det er det som sier noe om hvor bra layouten er. Klarer noen å lage det samme, men bruker mindre plass er jo helt klart layouten der bedre. Kommentaren er så utrolig vinklet fra Apple sin retning at jeg ikke tror vi har tall for en så spiss vinkel! Du tar utgangspunkt i Apple og forventer at alle skal gjøre det likt, fordi det er best. Det blir feil. Det å kunne bytte ut ting kan være viktig. Og i tilfellet med XPS kan SSD byttes uten at det tar mer plass. Da er det en klar layout-seier til Dell. For i slutten er det resultatet som teller. Og jeg skal si deg, det er langt flere enn Apple som har gjort det du har skrevet på lista de for evigheter siden. Det høres ut som om du snakker om PC i 2010 av den lista. Om du har det bildet av en PC er jeg ikke overrasket over at du tror det du tror om PC produsenter.

 

Men mest interessant. Du sier Dell har mye av dette? La oss ta en sammenligning. Fordi når det kommer til layout osv er det Apple som sover i timer her. Det er duket for XPS 13 vs MBA 13. Eller skal vi ta mot MBA 11? Det blir mest rettferdig mtp vekt og størrelse!!

 

XPS 13 dimensjoner: Høyde: 9-15 mm, Bredde: 304 mm, dybde: 235 mm, vekt: 1,2 kg

MBA 11 dimensjoner: Høyde: 3-17 mm, bredde 300 mm, dybde 192 mm, Vekt 1,08 kg

MBA 13 dimensjoner: Høyde: 3-17 mm, bredde 325 mm, dybde 227 mm, Vekt 1,35 kg

(Dette gir MBA 13 9% høyere kg/mm^2 enn XPS 13 og litt mer for MBA 11)

 

En ting er å lage den mindre, men ofte går det på bekostning av noe annet. Som du kan se av tester derimot er det ingen deler av XPS 13 som står tilbake i ytelse, lagring, RAM osv. Det er ikke uvanlig, den store faktoren pleier jo å være batteri. Batterikongen MBA som slår alle andre. Så la oss se på det.

XPS 13 batteri: 52 Whr

MBA 13 batteri: 54 Whr

MBA 11 batteri: 38 Whr

Så det er klart at Dell har så godt som like bra batterikapasitet som sin konkurrent. Porter er den jo og velutstyrt med selvfølgelig. Så er det jo den delen med OSX. De har liksom så bra SW til HWen. Så la oss se på batteritider. Selvfølgelig har jo Dell mer piksler enn Apple, og det er mest naturlig å sammenligne 1080p Dell med 900p Macbook.

 

71674.png

71675.png

 

71676.png

 

 

 

 

Den siste testen her deler batteritid i minutter fra Light testen på antall Whr batteri. Den regner altså ut effektiviteten. Hvor mye får den ut av batteriet. Etter mine beregninger er altså Dell XPS 13 32% mer effektiv i light testen kontra MBA 13 med OSX. Så Dell har altså akkurat det samme som Apple har. Pakket inn i en langt mindre innpakning. Det samtidig som at den er langt mer effektiv og klarer seg lengre med samme mengde strøm, som betyr veldig bra samarbeid mellom SW og HW fra Dell. Designet er og helt klart nytt, og gjør ting som Apple ikke har fått til enda. De går og nye veier og tenker nytt. Istedenfor å gå standard unibody kommer de med nye konstruksjoner som får utelukkende positiv kritikk for høy kvalitet og god i bruk. I tillegg så kan du noe så sjeldent som å bytte ut SSD på denne maskinen. Som om det at den ikke var liten og kompakt var nok. De har klart å designe inn en elegant SSD luke, uten å tape noe på plass. Så hvem er det egentlig som sover i timen her?  Apple har litt å ta tak i om de skal komme på høyde med Dell her. De er forsåvidt ikke alene om det. Men å si at de andre sover i timen er beviselig feil. Dell sin XPS 13 er et mesterverk på punktene layout og effektivitet. Ikke akkurat et ord jeg ville brukt til å beskrive Apple sin Macbook Air med for å si det slik.

 

 

Ellers i det orginale innlegget ditt skrev du at de lå spesielt bak på mobil, men her sier du at det andre har catchet ganske bra opp der. Det er faktisk bare feil. Det er ikke noe annet jeg kan si om det at det bare er feil. Apple sine telefoner er kjent for å ha masse rammer og plass som ikke brukes til skjerm. De har større fotavtrykk enn konkurrentene. De er ikke noe tynnere. De veier mer. Samtidig har de lavere batterikapasitet. Vet du hvem som faktisk lager nesten all HW selv og lager veldig mye SW? Samsung. Når du snakker om layout på mobil og produsering av det beste produktet er Samsung en klar #1. De lager faktisk 90% eller mer av elektronikk, materialer osv selv. De gjør så godt som alt selv. Men Apple har mer optimalisering på iOS. Der lager de selv CPU, så dermed er og ytelsen til denne i Safari f.eks veldig god. Så der har faktisk Apple et skikkelig og bra HW/SW samarbeid. Samsung sin Exynos gjør det og bedre i egen nettleser, men ikke like bra optimalisering der som i Apples Safari. Likevel er jo f.eks bilde et område der Samsung vinner. Med egen bildebehandlingsbilde og egen kamera app, så får de best bilder. Virker som om alle S7er kommer med Samsung sitt eget kamera osgå... Apple må kjøpe inn slike brikker selv, og har ikke like god kontroll, til tross for at de er gode med SWen. De mangler den dype innsikten Samsung har som både produsent og SW utvikler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...