Gå til innhold

TEST: Dell XPS 15 møter Apple MacBook Pro 15


Anbefalte innlegg

Verdt å merke seg at MBPen fortsatt kjører Haswell-CPU. Under oppgraderingen i fjor, så ble ikke prosessoren oppgradert til Broadwell. Så om noen er i markedet for MBP15, så kan det være greit å vente til årets refresh (som jeg håper ikke er så alt for langt unna).

Det skyldes problemer med krympingen. 14 nm FinFET er ikke 14 nm FinFET. Intel lanserte først Broadwell-Y (5W TDP). Så kom Broadwell-U med 15W TDP på våren. Til slutt kom det ok kraftige CPUer. Selv om Intel Core i7-5600K aldri kom f.eks. Så Dell lagde en Broadwell versjon av XPS 15 til slutt. Sikkert 4-6 måneder etter 13". Hvorfor? Intel hadde ikke klar rask nok CPU. Selv om du kan lage CPUer som bruker lite strøm, kan du ikke lage noen som tar mye. Så med Skylake så kom refresh av både XPS 15 og XPS 13. Apple har mye strengere planer åpenbart og er ikke så fleksible. Så Broadwell kom for sent, så da ble det ingenting. Så en eller annen gang i 2016 får de vel Skylake....., men det blir ved en tradisjonell Apple lansering. Vanligvis kommer de til rundt juni. Vi får se om Apple venter så lenge (altså vil maskinen være uendret i 2 år (!) hvis det stemmer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så.. Mac'en vinner på alt, med unntak av den rå kraften og pris. Og allikevel taper den testen.. se på bildet til LMH1, selv på innsiden ser denne maskinen ut som en Ferrari motor, mot en motor tatt ut av en dieselbil med klistremerker litt her og der for å minne folk på hva de forskjellige delen er for noe. Samtidig så stiller ikke Dell maskinen med usynkrone vifter, slik at den vibrerer mer under viftestøyet.

 

En Mac som kom før Skylake prosessorene kom på markedet. Ikke rart de taper ganske rått der. Litt vanskeligere å argumentere for grafikkortet, da det er en skivebom fra Apple sin side, men nå er det ikke spill maskinene er laget for, da hadde man nok kjøpt noe helt annet (håper jeg for gamerne sin del).

 

Pris er kanskje viktig, men er du i klassen for å kjøpe en maskin til 22k, så er ikke steget veldig langt til 26k. Ihvertfall ikke i forhold til de som tar steget fra en 6k maskin til 10k i butikken.

Lenke til kommentar

Så.. Mac'en vinner på alt, med unntak av den rå kraften og pris. Og allikevel taper den testen.. se på bildet til LMH1, selv på innsiden ser denne maskinen ut som en Ferrari motor, mot en motor tatt ut av en dieselbil med klistremerker litt her og der for å minne folk på hva de forskjellige delen er for noe. Samtidig så stiller ikke Dell maskinen med usynkrone vifter, slik at den vibrerer mer under viftestøyet.

 

 

Det er ikke en korrekt framstilling. Og hva mener du med "usynkrone vifter"?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så.. Mac'en vinner på alt, med unntak av den rå kraften og pris. Og allikevel taper den testen.. 

Et tips til debatttråder. Kom med argumenter, ikke bare påstander. Påstander i seg selv er ubrukelige. Hvis du ser på meningen bak innlegget ditt så sitter du igjen med dette:

 

Jeg synes Mac er best, hvorfor vant den ikke? Jeg synes innsiden av Mac ser bedre ut [lite relevant bilreferanse] på innsiden, bevis på at den er bedre!

 

Les og mitt innlegg, siste innlegg på forrige side. Ikke alt av det som fremstilles som en seier for Macbook er faktisk det. Eksempelvis SSD hvor XPS er langt bedre, men det vises ikke i tek sin begrensede test. Du står selvfølgelig stridt til å bestride det, og si at det er galt. Det er det som er poenget med diskusjon. Det å bare komme med en påstand om at Mac er best, fordi, derimot. Det hjelper lite. Jeg har f.eks lagt ved ekstra tall som viser hvorfor det er slik jeg sier det er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

 

Må det? Det er en ikke betydelig mengde mennesker som bytter mellom forskjellige OS (inkludert deg sev), og man kan kjøre windows på en mac.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det MÅ da være betydelig mer relevant for kjøperne av denne Dell-maskinen å få den testet mot en eller annen tilsvarende konkurrent som kjører samme OS, altså Windows.

 

 

Må det? Det er en ikke betydelig mengde mennesker som bytter mellom forskjellige OS (inkludert deg sev), og man kan kjøre windows på en mac.

 

AtW

Ja, man kan det. Likevel tror jeg det er mange flere som skal kjøpe seg en Dell som faktisk vurderer andre Windows-maskiner som mer aktuelle enn en MacBook.

 

Så ja, jeg tror det er mer relevant å gjøre sammenligningen mot en direkte konkurrent.

Lenke til kommentar

Hva med for de som vurderer Macen? Er ikke dellen en relevant konkurrent? Hvem er mest relevant om ikke dellen?

 

AtW

Joda, AtW, for noen kan det kanskje være relevant å sammenligne maskiner med to ulike OS og to relativt ulike maskinvarer. Men jeg tror likevel det er langt flere som vil syns det er relevant å testet Windows mot Windows siden de antagelig skal kjøpe noe med Windows.

 

Hvilke maskiner som kunne vært relevante å teste Dell sin maskin mot får de som er bevandret innen det markedet svare deg på...:) antagelig har HP, Lenovo eller en av de andre kjente noe de kan by på.

Lenke til kommentar

Nå har jeg såpass lang og dårlig erfaring med Dell at det blir noen år før jeg vurderer å prøve noe fra dem igjen, men det er veldig positivt at flere leverandører begynner å forstå at kvalitet er bra. 

 

Noen som vet hvordan strømkontakten på XPS er? Har de laget den litt mer robust? 

Lenke til kommentar

 

Hvilke maskiner som kunne vært relevante å teste Dell sin maskin mot får de som er bevandret innen det markedet svare deg på... :) antagelig har HP, Lenovo eller en av de andre kjente noe de kan by på.

 

 

Hvilke maskiner burde Apple sine bli testet mot da?

Det nærmeste man kommer er jo Apple sine ulike modeller.

 

Men for all del...

 

Test de mot hva som helst. Det blir antagelig ikke så relevant uansett, de er jo uansett ganske ulike maskiner med Windows, både på OS og maskinvare. Jeg vet sannelig ikke helt hva man ønsker å få ut av en slik test, annet enn å kanskje bygge opp enda mer klikk. Ja, og litt moro mellom de ulike leirene da...:)

Lenke til kommentar

Heile "testen" er et labert forsvars ramse av hvorfor du skal gå for Dell, som er tross alt "havner ikke veldig langt bak" :)

 

Og hvordan kan Macbook få 7 av 10 - når den har 8 poeng på pluss siden og 2 på minus siden? Blir ikke det 8 av 10? og heller 7 av 10 på Dell ? :)

 

Veit ikke om det er Apple-hate hos skribenten eller er saken av kjøpt&betalt typen - men dette er bare trist.

 

På samme måte du føler deg butthurt, fordi Macen ikke kom ut øverst.. Vil si at flere produsenter har forstått hva som må til for å hamle opp med Mac-maskiner nå og vil ikke si at den ene er noe bedre enn den andre rent hardwaremessig eller konstruksjonsmessig. Føler det handler mer om hvilket OS du liker og hva du skal gjøre på maskinen. Skal du surfe og editere, ett fett.. Skal du game, gå for Dell maskinen.. Har du mange iOS/Apple enheter i huset og skal ikke game, gå for Mac.

 

Trist å se alle fanboys som skal surve hver gang favoritten deres blir slått i noe.. Har for lenge siden lagt ifra meg den stridsøksen og valgt det som passer meg best, uavhengig av merke.

 

Personlig ville jeg valgt Macen, men igjen synes jeg Dell PCen kan være hakket mer sexy.. Ikke like kald som Macen. Men så kan jeg ikke fordra Mac OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mac-hipsterne tviholder på eplene sine, selv om maskinene er utdaterte både i ytelse og design. Apple holder god kvalitet, for all del, men jeg håper de tar en full overhaling av modellene sine innen neste lansering, for nå henger de (for langt) etter.

Tja...

 

Først får jeg vel starte med å overse den litt provokative innledningen din. Helt unødvendig å ordlegge seg sånn du gjør, men det er jo dessverre ikke så uvanlig.

 

På jobben hos meg kan folk velge hva de vil. Noen MÅ velge enten Mac eller noe med Windows fordi de har spesielle krav til bruk av applikasjoner som dekkes best av den ene plattformen, men for resten av oss fordeler det seg omtrent 50/50 mellom Windows levert av en eller annen maskinvareprodusent og en eller annen Apple-maskin.

 

Ingen opplever at Apple henger etter, på ingen som helst måte. Ingen har problemer med at noen har valgt noe annet enn det en selv har gjort og alle er fornøyd med det valget man har gjort. Alt skjer i fred og ro.

 

Uansett vil nok Apple gjøre som de pleier å gjøre; implementere ny teknologi i neste versjon av maskinvaren. Ingenting spesielt med det.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Mac-hipsterne tviholder på eplene sine, selv om maskinene er utdaterte både i ytelse og design. Apple holder god kvalitet, for all del, men jeg håper de tar en full overhaling av modellene sine innen neste lansering, for nå henger de (for langt) etter.

Tja...

 

Først får jeg vel starte med å overse den litt provokative innledningen din. Helt unødvendig å ordlegge seg sånn du gjør, men det er jo dessverre ikke så uvanlig.

 

På jobben hos meg kan folk velge hva de vil. Noen MÅ velge enten Mac eller noe med Windows fordi de har spesielle krav til bruk av applikasjoner som dekkes best av den ene plattformen, men for resten av oss fordeler det seg omtrent 50/50 mellom Windows levert av en eller annen maskinvareprodusent og en eller annen Apple-maskin.

 

Ingen opplever at Apple henger etter, på ingen som helst måte. Ingen har problemer med at noen har valgt noe annet enn det en selv har gjort og alle er fornøyd med det valget man har gjort. Alt skjer i fred og ro.

 

Uansett vil nok Apple gjøre som de pleier å gjøre; implementere ny teknologi i neste versjon av maskinvaren. Ingenting spesielt med det.

 

 

Jeg som trodde du mente folk valgte etter OS? Da sier jo ikke at folk velger 50/50 særlig mye om hardware-kvaliteten...

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med Asus ux501 fra 13.500?

 

I7-4720hq, 8gb ram, 4k skjerm, 256gb ssd, gtx 960m.

Det er dette alle trekker frem når de skal sammenligne, men du kan ikke sammenligne denne typen modeller så enkelt. Dell sin XPS serier og Apple sin Macbook serie er noe du kan dømme etter grundig test. Hvorfor er det slik? Fordi dette er perfeksjonerte produkter. Du kan teste dem i alle kategorier og på alle måter og de vil komme ut veldig bra. Asus sin Zenbook derimot... den vil få litt minus her og der, og til slutt lande langt lavere enn disse. Jeg har lest test av nevnte Asus PC. Den er faktisk ikke på samme nivå. På papiret ja, i virkeligheten? nei.

Mac-hipsterne tviholder på eplene sine, selv om maskinene er utdaterte både i ytelse og design. Apple holder god kvalitet, for all del, men jeg håper de tar en full overhaling av modellene sine innen neste lansering, for nå henger de (for langt) etter.

Det er ikke slik at Apple bare har en serie PCer. Macbook Air og Macbook Pro er utdaterte serier, men hverken Macbook eller Retina Macbook Pro er på noen måte utdaterte maskiner.

 

Er Macbook bak f.eks Dell XPS serien på design. På en måte, men det er faktisk ikke så enkelt som å lage en PC med så liten ramme. Det krever valg av et annet panel, et panel som sannsynligvis ikke møter Apples krav til fargenøyaktighet f.eks. For å få det til må noe annet altså bli dårligere. Og XPS har helt klart mer interessant design, og Macbook designet begynner å bli rimelig kjedelig. Det er jo egentlig lagd kjedelig i utgangspunktet. Eller tidløst som noen kaller det :p Og det er helt klart at løsningen med karbonfiber gjør XPS bedre og mer behagelig i bruk.

 

Men jeg ville sagt det er forskjellig tilnærming, ikke at en er foran, og en er bak. Dessuten vil ikke det å bli slått av en konkurrent bety at du har en utdatert maskin. Eneste som er utdatert med Apples Mac er GPUen. Men den var utdatert allerede før de kjøpte den.... Når de byttet GPU fra Nvidia til AMD så lurer jeg på om de faktisk kjøpte en eldre GPU.... det tror jeg faktisk. Det er et horribelt valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dell XPS 15 er den beste konkurrenten til rMBP. rMBP er den beste konkurrenten til XPS 15. Det å se etter OS blir bare dumt i den kategorien. Du vil da altså ikke ha et valg. Da blir det:

OSX? rMBP

Windows: XPS 15

Det å si at ingen av disse har reelle konkurrenter blir nesten ignorant. Spesielt når de begge er hverandres største konkurrent. Folk kjøper produkter basert på hva de skal gjøre, ikke av kjærlighet eller tilknytning til en logo. Stort sett. Det finnes jo selvfølgelig de som gjør det og. Og de som tror alle andre er som dem selv. Men jeg tror nok det er et mindretall som er slik.

 

Hvis du ellers kjøper Apple, fordi du forventer veldig god kvalitet på HW, så har du valgt feil i de fleste tilfeller. Den delen Apple har høy kvalitet på er selve konstruksjonen osv. Altså det som ikke er elektrisk, og generelt bra plassering ol. Selve elektronikken spares det ofte på hos Apple for å sørge for gode marginer. Det gjør jo andre og forsåvidt, men i det store åpne markedet er det så mange alternativ at det sannsynligvis finnes noe der ingen penger er spart for å øke marginene ved å kjøpe inn billigere elektronikk. Det merket er på langt nær alltid Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...