Gå til innhold

– Mindre enn én prosent av verdens PC-er er gode nok til å kjøre VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Oculus Rift CV1 kobles til PC med HDMI og USB 3.0 port,

Rifts medfølgende kamera som registrerer posisjonen til Rift i rommet, kobles til PC gjennom USB 3.0 port.

 

Xbox kontrolleren kobles til USB 2.0 port.

 

Skulle man kjøpe Touch controller i fremtiden så kommuniserer Touch kontrollerene med mottakere i brillene, men kameraet som følger med Touch systemet kobles til USB 3.0 port.

 

 

Aiai, det er jo litt tragikomisk om noe så banalt som elendig ASMedia USB 3.0-kontroller skal stikke kjeppene i hjula for Oculus Rift for min del. Ytelsen på systemet skal de jo ikke være noe å si på..

 

Men nå er jeg litt avventende uansett, syntes skjermkvaliteten på DK'2 var såpass laber at jeg avventer tilbakemeldinger på CV1 før jeg går til innkjøp. All min erfaring med DK'2, Gear VR osv tilsier at skjermoppløsningen ikke er i nærheten av der den burde være for optimal VR opplevelse enda. Også blir det jo spennende å se kampen mellom Oculus Rift CV1 og HTC Vive da.

 

 

 

Det er en del som har prøvd CV1 som har skrevet om det.

 

Den skal være som natt og dag i forhold til DK2. De kan overhodet ikke sammenlignes!

 

Viktigste punkter for CV1:

 

- Innlevelsen er så drøy at anmeldere har slitt med å huske på å finne mangler eller ulemper

- Krystallskarpt bilde både i midten og helt ut i kantene

- Skarpe detaljer, liten skrift kan fint leses langt unna (noe som var umulig på DK2)

- Integrert lyd med egen DAC

- Oculus Audio SDK som gjør det enkelt for utviklere å implementere spasialisert binaural lyd (3D lyd)

- Skjermen har et aliasingfilter som smoother kanter

- Ikke lenger mulig å se piksler. Hvis man studerer veldig nøye kan man skimte pikselnettet, men ikke piksler

- Trackingen er enorm i forhold. Tracker-kameraet har ingen problemer med å tracke deg i et rom på 4x4 meter

- Sortnivå, farger og lysstyrke er fantastisk mye bedre

- Ingen black smearing

- Screen door effekten er tilnærmet eliminert

- Alt er skarpt og krystallklart i det man har glidd Oculusen over hodet. Ingen justering i forhold til hvordan den sitter er nødvendig

- Den veier pittelite, man glemmer at man har den på etter 2 minutter

- Ledningen er rundt 3,5-4 meter lang for stående og gående opplevelser (kan henges i tak for å unngå surr)

- Enkel installasjon og oppsett, IPD-en stilles kjapt med en liten glider på HMD-en

- Oculus Home som er som Steam, men for Oculus apps og spill.

- Følger med en Xbox One kontroller for PC

- Følger med EVE: Valkyrie og Lucky's Tale ved FORHÅNDSbestilling

- Kan gjøres enda bedre og mer optimalisert gjennom firmware updates fremover (vi med DK2 merket dette godt)

- Ved release er det haugevis av store spilltitler som kommer til å ha Oculus støtte. SE HER

 

 

Hvis du syntes VR er veldig gøy er jeg 100% sikker på at hvis du venter med å bestille, vil du angre på at du ikke forhåndsbestilte i øyeblikket du får prøvd den eller får sett youtube videoer av vanlige folk som lager anmeldelse av sin egen :)

 

Kjør på folkens, dette er ikke lenger en gamble!

Oculus Rift CV1 er et helt annet produkt enn DK2 og kan ikke kan sammenlignes.

 

Å forhåndsbestille en Oculus Rift er som å forhåndsbestille den nye Volvo XC90-en som nettopp kom. Man er ikke sikker på hvordan den er å kjøre, men man vet at den ikke vil være dårlig fordi Volvo er et kvalitetsbevisst selskap.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

- Ved release er det haugevis av store spilltitler som kommer til å ha Oculus støtte. SE HER

 

 

 

Den lista var skuffende skral.

 

AtW

 

 

 

Hvordan er det mulig?

Det er vel bare du som kan være misfornøyd med en så fin portefølje til en teknologi som er så ny.

 

Listen inneholder flere AAA-titler og mange spennende nyheter.

 

- For 3 år siden kom DK1

- Etter 3 år kommer en ferdig release versjon

- På kort tid har det kommet flotte titler til denne nye teknologien

- AtW klager

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

 

- Ved release er det haugevis av store spilltitler som kommer til å ha Oculus støtte. SE HER

 

 

 

Den lista var skuffende skral.

 

AtW

 

 

 

Hvordan er det mulig?

Det er vel bare du som kan være misfornøyd med en så fin portefølje til en teknologi som er så ny.

 

Listen inneholder flere AAA-titler og mange spennende nyheter.

 

- For 3 år siden kom DK1

- Etter 3 år kommer en ferdig release versjon

- På kort tid har det kommet flotte titler til denne nye teknologien

- AtW klager

 

 

Synes du virkelig det er urimelig? Spiller endel spill, og det er ikke et eneste ett av de som er på lista, ingen av de større FPS-titlene er der feks, noe av det som kanskje passer best til denne type briller, det er noen bilspill der, men ingen av de jeg spiller om dagen. Jeg synes det er godt innafor å kalle det en skral liste.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

- Ved release er det haugevis av store spilltitler som kommer til å ha Oculus støtte. SE HER

 

 

 

Den lista var skuffende skral.

 

AtW

 

 

 

Hvordan er det mulig?

Det er vel bare du som kan være misfornøyd med en så fin portefølje til en teknologi som er så ny.

 

Listen inneholder flere AAA-titler og mange spennende nyheter.

 

- For 3 år siden kom DK1

- Etter 3 år kommer en ferdig release versjon

- På kort tid har det kommet flotte titler til denne nye teknologien

- AtW klager

 

 

Synes du virkelig det er urimelig? Spiller endel spill, og det er ikke et eneste ett av de som er på lista, ingen av de større FPS-titlene er der feks, noe av det som kanskje passer best til denne type briller, det er noen bilspill der, men ingen av de jeg spiller om dagen. Jeg synes det er godt innafor å kalle det en skral liste.

 

AtW

 

 

 

FPS-spill er noe av det Oculus Rift passer aller dårligst til.

Jeg tror ikke du helt vet hva Oculus Rift er ment for, men FPS-spill gir ofte dårlige opplevelser og det er ikke Riften sin feil, men balansenervene i øret sin feil.

 

Og nei, selvfølgelig spiller du kanskje ingen av spillene på listen, fordi de fleste er ikke sluppet enda og kan ikke prøves.

Dersom du heller ikke har en DK2 versjon av Rift fra før og ikke har muligheten til å prøve noen av dem heller blir det teit å si at det var en skral liste over spill som kommer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

- Ved release er det haugevis av store spilltitler som kommer til å ha Oculus støtte. SE HER

 

 

 

Den lista var skuffende skral.

 

AtW

 

 

 

Hvordan er det mulig?

Det er vel bare du som kan være misfornøyd med en så fin portefølje til en teknologi som er så ny.

 

Listen inneholder flere AAA-titler og mange spennende nyheter.

 

- For 3 år siden kom DK1

- Etter 3 år kommer en ferdig release versjon

- På kort tid har det kommet flotte titler til denne nye teknologien

- AtW klager

 

 

Synes du virkelig det er urimelig? Spiller endel spill, og det er ikke et eneste ett av de som er på lista, ingen av de større FPS-titlene er der feks, noe av det som kanskje passer best til denne type briller, det er noen bilspill der, men ingen av de jeg spiller om dagen. Jeg synes det er godt innafor å kalle det en skral liste.

 

AtW

 

 

 

FPS-spill er noe av det Oculus Rift passer aller dårligst til.

Jeg tror ikke du helt vet hva Oculus Rift er ment for, men FPS-spill gir ofte dårlige opplevelser og det er ikke Riften sin feil, men balansenervene i øret sin feil.

 

Og nei, selvfølgelig spiller du kanskje ingen av spillene på listen, fordi de fleste er ikke sluppet enda og kan ikke prøves.

Dersom du heller ikke har en DK2 versjon av Rift fra før og ikke har muligheten til å prøve noen av dem heller blir det teit å si at det var en skral liste over spill som kommer.

 

 

Jeg har aldri blitt svimmel av FPS-3D-opplevelser, det er sikkert endel som blir det, men det betyr ikke at det er dårlig egnet. Det er jo definisjonsmessig det en slik VR-brille passer best for fordi du ser det fra "ditt eget perspektiv".

 

Hvorfor er det teit å si det er en skral liste fordi jeg ikke har en Rift DK2? Jeg ser lista like fint og hvilke spill som er på den.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Ved release er det haugevis av store spilltitler som kommer til å ha Oculus støtte. SE HER

 

 

 

Den lista var skuffende skral.

 

AtW

 

 

 

Hvordan er det mulig?

Det er vel bare du som kan være misfornøyd med en så fin portefølje til en teknologi som er så ny.

 

Listen inneholder flere AAA-titler og mange spennende nyheter.

 

- For 3 år siden kom DK1

- Etter 3 år kommer en ferdig release versjon

- På kort tid har det kommet flotte titler til denne nye teknologien

- AtW klager

 

 

Synes du virkelig det er urimelig? Spiller endel spill, og det er ikke et eneste ett av de som er på lista, ingen av de større FPS-titlene er der feks, noe av det som kanskje passer best til denne type briller, det er noen bilspill der, men ingen av de jeg spiller om dagen. Jeg synes det er godt innafor å kalle det en skral liste.

 

AtW

 

 

 

FPS-spill er noe av det Oculus Rift passer aller dårligst til.

Jeg tror ikke du helt vet hva Oculus Rift er ment for, men FPS-spill gir ofte dårlige opplevelser og det er ikke Riften sin feil, men balansenervene i øret sin feil.

 

Og nei, selvfølgelig spiller du kanskje ingen av spillene på listen, fordi de fleste er ikke sluppet enda og kan ikke prøves.

Dersom du heller ikke har en DK2 versjon av Rift fra før og ikke har muligheten til å prøve noen av dem heller blir det teit å si at det var en skral liste over spill som kommer.

 

 

Jeg har aldri blitt svimmel av FPS-3D-opplevelser, det er sikkert endel som blir det, men det betyr ikke at det er dårlig egnet. Det er jo definisjonsmessig det en slik VR-brille passer best for fordi du ser det fra "ditt eget perspektiv".

 

Hvorfor er det teit å si det er en skral liste fordi jeg ikke har en Rift DK2? Jeg ser lista like fint og hvilke spill som er på den.

 

AtW

 

 

 

Poenget er jo at du aldri har prøvd spillene som ikke har kommet ut.

Å dømme de ned uten å ha prøvd de er teit, sånn er det bare.

 

Og du kan overhodet ikke sammenligne 3D FPS med Oculus Rift. Overhodet ikke!

Virtuell virkelighet og SBS-3D på en dataskjerm er like forskjellig som sykling og svømming.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke dømt ned spill som ikke har kommet ut, jeg sa det var en skral liste. Det er ikke det samme som at alle spillene på lista er dårlige, det er bare det at det er få titler, og ikke så mange store titler.

 

Jeg snakker ikke om SBS 3D, jeg snakker om 3D, som i briller der man har to forskjellige bilder, slik som feks occulus rift. Jeg har prøvd det i FPS-spill, jeg blir ikke svimmel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Listen over VR spill er litt imponerende synes jeg med tanke på at mediet som spillene er avhengig av for å kunne spilles, ikke er kommet på forbrukermarkedet ennå. Er dog en smule sjalu på VRspill listen til PS VR, ser ut til å være mye knask der.

 

Men det er vel også litt imponerende alle de vanlige PC spillene som kan spilles i Rift gjennom bruk av "injection Drivers" tenker da på VorpX spesielt.

 

Ser i grunnen mest frem til å spille Fallout 4, Skyrim, og div bilspill med CV1 brillene. Bruker som sagt VorpX for å spille de på DK2 i dag og gleder meg veldig til å fortsette dette med bedre briller.

 

Technolust er også på menyen når CV1 kommer i hus.

 

 

Native VR spill a la Technolust er helt klart det beste, og alle som har prøvd VR er enige om det, men det er sykt mange vanlige spill som rocker i VR. Dishonored for eksempel er konge i VR synes jeg.

 

Problemet med vanlige spill er at de inneholder sekvenser som passer VR mediet dårlig. Cutscenes for eksempel, kan virke forstyrrende, men det er ikke verre enn å løfte litt på brillene, eller i verste fall blinde igjen til det er overstått.

Lenke til kommentar

Klarer ikke kjøpe 

Something went wrong. Please try again.

 

Prisen står på 69000$  

 

Det gikk :O 

Bare til å vente da. 

 

 

En god del browsere har problemer med å vise rett pris, viser 69000 euro men skulle vist 690,00 euro

Det er antageligvis en css feil. Opera, firefox chrome har problemer med dette.

Oculus vet heldigvis om det :

"Some European preorders may be seeing a number that is missing a decimal point in the price. Don't worry, that is just a visual bug. We're going to fix it. :)"

Lenke til kommentar

Når du sier gode vr opplevelser. Hva tenker du da? Kjørbart men på laveste settings?

 

Laptopen min er på listen til reddit over de som skal fungere, men er som sagt ikke heeelt overbevist før jeg "ser" det.

 

En god VR opplevelse for meg er at man konstant kjører 90hz på minimum medium grafikk settings.

Det tror jeg ikke et 960m klarer, men jeg håper jeg tar feil.

 

Ikke sikker på hvilken liste du refererer til, men den jeg har sett gir oversikt over hvilke PC-er som kan kjøre VR.

Har man Nvidia Optimus på laptopen kan man overhodet ikke få bilde ut til riften, selv med et GTX 980 slik jeg har forstått det.

 

Hvis pcen din er i listen jeg tenker på betyr det nok heller bare at den KAN få signal ut til riften, ikke at den kan kjøre 90hz med ok grafikk. Men som sagt så håper jeg at jeg tar feil for din del. For VR er ingenting annet enn fantastisk moro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...