Gå til innhold

– Mindre enn én prosent av verdens PC-er er gode nok til å kjøre VR


Anbefalte innlegg

Er det virkelig under en prosent brukere som har kraftigere skjermkort enn 970 ? Hørtes rart ut, Kan da umulig være så få mennesker.

 

Tipper de regner med alt av bedrifts-pcer og lignende.

I følge steam har 1.85% av brukerene GTX970

0.36% har 980, ser ingen 980Ti og veldig lite Ttian X, AMD er lit vanskelig å tolke da 290X f.eks kommer under "r9 200 series".

 

Dvs at ca 3% av maskinene på steam er gode nok.

 

I i tillegg tror jeg at mange som meg, har flere maskiner på steam, jeg har en med 780, en med 960 og en laptop med intel hd. HWsurvey pleier å komme opp på alle maskinene.

 

Av vennene jeg spiller med har folk typisk brukbare kort, de fleste oppgraderer ca annenhvert år og kjøper da kort i nvidia x70/80-klasse eller tilsvarende AMD. Den av kompisene mine med veikest HW sitter på et 670 med en 2600k enda, men det er vel bare et tidsspørsmål før det ryker ut.

 

Ihvertfall her er det typisk endel, som meg, som fortsatt spiller litt fra tid til annen, men har full jobb med god inntekt og utdanning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kan man ikke sette ned oppløsning og grafikk med VR? Kommer sikkert noen mods som hjelper folka som ikke har råd til ny rigg, jeg har troa på gamingfellesskapet :)

 

Å sette ned oppløsningen er virkelig noe du ikke ønsker å gjøre ;)

 

Se på PC-skjermen din så nærme du kan med et forstørrelsesglass, så skjønner du fort hvor viktig oppløsning er for VR :)

 

Det vet jeg, men det var ikke poenget. Sikkert mange som kan tenke seg å kjøpe OR men ikke har råd til en oppgradert rigg med en gang som synes det er greit nok å sette ned oppløsningen eller grafikkvaliteten.

 

Vet noen om det går?

If you do wish to take this non-recommended path, your PC must at least meet the absolute minimum requirements:

 

Video Card: GTX 650 / AMD 7750 desktop GPU or better and newer

USB Ports: 2x USB 3.0 ports

Video Output: free HDMI 1.3 output

OS: Windows 7 SP1 64 bit or newer

Remember: The Rift will not run on your laptop, this rule does not change!

Lenke til kommentar

Det beste rådet til de som trenger ny hardware er å vente på at den neste serien fra enten Nvidia eller AMD kommer. Det vil generer den tilstrekkelige trykket. Disse vil være utviklet på enten 14 eller 16nm teknologi (i motsetning dagen 28nm). Dette vil gi betydelig mer ytelse eller mindre energiforbruk.

Å bytte grafikkhardware før de nye serien er temmelig kortsiktig.

Putt penger på sparegrisen inntil da!

Lenke til kommentar

 

980m her, skulle vel befinne seg mellom 970 og 980. Tror det skal gå fint :)

980m er en god del svakere enn ett 970, men skjønner av din signatur at du liker tro ting er bedre enn de er :D

Hmm. Nå blir jeg særdeles usikker på dette her, om 980m holder til CV1. Gah, så vanskelig. Ikke gira på å blåse flere tusen om ikke jeg får brukt det noe særlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan man ikke sette ned oppløsning og grafikk med VR? Kommer sikkert noen mods som hjelper folka som ikke har råd til ny rigg, jeg har troa på gamingfellesskapet :)

 

Å sette ned oppløsningen er virkelig noe du ikke ønsker å gjøre ;)

 

Se på PC-skjermen din så nærme du kan med et forstørrelsesglass, så skjønner du fort hvor viktig oppløsning er for VR :)

 

Det vet jeg, men det var ikke poenget. Sikkert mange som kan tenke seg å kjøpe OR men ikke har råd til en oppgradert rigg med en gang som synes det er greit nok å sette ned oppløsningen eller grafikkvaliteten.

 

Vet noen om det går?

If you do wish to take this non-recommended path, your PC must at least meet the absolute minimum requirements:

 

Video Card: GTX 650 / AMD 7750 desktop GPU or better and newer

USB Ports: 2x USB 3.0 ports

Video Output: free HDMI 1.3 output

OS: Windows 7 SP1 64 bit or newer

Remember: The Rift will not run on your laptop, this rule does not change!

 

 

 

Hva brukes USB-portene til og hvorfor må de være USB3.0?

 

Har deaktivert ASMedia USB3.0 portene på mitt Rampage IV Extreme for lenge siden da de har vært veldig ymse, håper ikke jeg må aktivere de igjen....

Lenke til kommentar

Oculus Rift CV1 kobles til PC med HDMI og USB 3.0 port,

Rifts medfølgende kamera som registrerer posisjonen til Rift i rommet, kobles til PC gjennom USB 3.0 port.

 

Xbox kontrolleren kobles til USB 2.0 port.

 

Skulle man kjøpe Touch controller i fremtiden så kommuniserer Touch kontrollerene med mottakere i brillene, men kameraet som følger med Touch systemet kobles til USB 3.0 port.

Lenke til kommentar

 

Er det virkelig under en prosent brukere som har kraftigere skjermkort enn 970 ? Hørtes rart ut, Kan da umulig være så få mennesker.

 

Bortsett fra her på oljeberget, og på forum som dette, er det mye gammel og enkel hardware der ute i den store verden.

De som bodde på oljebergen er vel stort sett flyttet til NAV berget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oculus Rift CV1 kobles til PC med HDMI og USB 3.0 port,

Rifts medfølgende kamera som registrerer posisjonen til Rift i rommet, kobles til PC gjennom USB 3.0 port.

 

Xbox kontrolleren kobles til USB 2.0 port.

 

Skulle man kjøpe Touch controller i fremtiden så kommuniserer Touch kontrollerene med mottakere i brillene, men kameraet som følger med Touch systemet kobles til USB 3.0 port.

 

 

Aiai, det er jo litt tragikomisk om noe så banalt som elendig ASMedia USB 3.0-kontroller skal stikke kjeppene i hjula for Oculus Rift for min del. Ytelsen på systemet skal de jo ikke være noe å si på..

 

Men nå er jeg litt avventende uansett, syntes skjermkvaliteten på DK'2 var såpass laber at jeg avventer tilbakemeldinger på CV1 før jeg går til innkjøp. All min erfaring med DK'2, Gear VR osv tilsier at skjermoppløsningen ikke er i nærheten av der den burde være for optimal VR opplevelse enda. Også blir det jo spennende å se kampen mellom Oculus Rift CV1 og HTC Vive da.

Lenke til kommentar

Er det virkelig under en prosent brukere som har kraftigere skjermkort enn 970 ? Hørtes rart ut, Kan da umulig være så få mennesker.

Nå er majoriteten av PCene i verden svake skole-PCer, kontor-PCer på arbeidsplasser og billige laptoper i folk sine hjem.

 

Har i7 2600K samt GTX 970. Vil prosessoren holde mål eller må jeg kjøpe nyere utgave?

Ja den skulle holde :)

 

-----

 

Noen reagerer på ytelsekravene, men har dere tenkt over hvorfor? VR-briller må tegne "dobbelt så mye" siden de skal generere ett bilde for hvert øye.

 

Men rent teknisk er det mye utviklerne kan gjøre i årene fremover for å optimalisere dette. Her er noen idéer på sparket:

- Regionsbasert AA, høyest bildekvalitet i midten av skjermen

- Selv om det tegnes to skjermbilder så vil vertex-/geometri-delen være identisk. Dette dobbeltarbeidet kan åpenbart optimaliseres bort.

- Med en realistisk stereoskopifaktor så skal du ikke mye inn i bildet før forskjellen på de to bildene forsvinner. Med litt støtte på driversiden kunne spill da gjenbrukt deler av bildet.

Lenke til kommentar

 

Oculus Rift CV1 kobles til PC med HDMI og USB 3.0 port,

Rifts medfølgende kamera som registrerer posisjonen til Rift i rommet, kobles til PC gjennom USB 3.0 port.

 

Xbox kontrolleren kobles til USB 2.0 port.

 

Skulle man kjøpe Touch controller i fremtiden så kommuniserer Touch kontrollerene med mottakere i brillene, men kameraet som følger med Touch systemet kobles til USB 3.0 port.

 

 

Aiai, det er jo litt tragikomisk om noe så banalt som elendig ASMedia USB 3.0-kontroller skal stikke kjeppene i hjula for Oculus Rift for min del. Ytelsen på systemet skal de jo ikke være noe å si på..

 

Men nå er jeg litt avventende uansett, syntes skjermkvaliteten på DK'2 var såpass laber at jeg avventer tilbakemeldinger på CV1 før jeg går til innkjøp. All min erfaring med DK'2, Gear VR osv tilsier at skjermoppløsningen ikke er i nærheten av der den burde være for optimal VR opplevelse enda. Også blir det jo spennende å se kampen mellom Oculus Rift CV1 og HTC Vive da.

Ja skjermen til DK2 var bare en samlebånds utgave av Samsungs Galaxy note 3 1920×1080 AMOLED display (960x1080 per øye) overklokka fra 60 til 75 Hz. Greit med AMOLED skjem, men likte bedre LCD skjermen til DK1. Linsene til DK2 var standard runde samlebåndslinser.

 

Nye Rift CV1 kommer med 2 stk 90 Hz 2160×1200 (1080x1200 per øye) skjermer fra Samsung designet og produsert ene og alene for Oculus CV1. De skal visst gjøre opplevelsen mye mye bedre. Linsene til CV1 er mer firkantede spesial lagde fresnel linser som visstnok også utgjør en stor forskjell.

 

Er lurere å vente enn å hive seg på nå med en gang, nye grafikk kort som kommer snart vil være bedre egnet til VR enn dagens grafikkkkort.

Lenke til kommentar

 

Jeg gleder meg til å koble Oculus Rift til Xbox'en min... :D

 

Det kommer ikke til å skje. Den er langt fra kraftig nok. Dette er for øvrig kunngjort for flere år siden at dagens konsoller ikke holder mål.

Mens Playstation 4 får egne VR briller i år og ligger an til å få en imponerende megde VRspill, ligger det ikke an til at Xbox one får det samme, det nærmeste en kommer er denne uttalelsen fra september i fjor

 

"We've said that Xbox One will be able to stream games through Windows 10 to the Rift, letting you play Xbox One games in your own virtual reality cinema. This means you can play your favorite Xbox games on a cinema screen in VR - it will be like playing games in your very own theater. We have nothing further to share at this time," says a Microsoft spokesperson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...