Gå til innhold

Spillklassikere alle burde spille


Anbefalte innlegg

 

Ikke enig, spiller, doom, Duke nukem 3d og shadow warrior den dag i dag.

Spiller også spill som star trek elite force (som bruker quake 3 motoren)

Før pleide jeg å runne delta force 1 en gang i året. Men mista disken, nå er spillet på steam så den tradisjonen skal taes opp igjen.

 

 

Folk er selvsagt forskjellige, men her handler jo diskusjonen om uprøvde spill. Det skiller seg fra nostalgi-tripper med barndomsfavoritter. 

 

Er spillet eldre enn spilleren blir det enda verre.

Har ikke noe med nostalgi å gjøre duke nukem er det beste fpset laget. Og doom og shadow warrior er langt mer underholdende enn dagens modern military shooters.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke enig, spiller, doom, Duke nukem 3d og shadow warrior den dag i dag.

Spiller også spill som star trek elite force (som bruker quake 3 motoren)

Før pleide jeg å runne delta force 1 en gang i året. Men mista disken, nå er spillet på steam så den tradisjonen skal taes opp igjen.

 

 

 

Folk er selvsagt forskjellige, men her handler jo diskusjonen om uprøvde spill. Det skiller seg fra nostalgi-tripper med barndomsfavoritter. 

 

Er spillet eldre enn spilleren blir det enda verre. 

 

 

Jeg er delvis enig med deg, mange av spillene som er foreslått her tror jeg er kjipe å spille i dag om man ikke har spilt det før, og det er like greit å holde seg unna, det er endel ordentlig bra å velge mellom. Når det er sagt, så er det endel fra før 95 som er bra, "gamle" sjangre som platform, spill som er mindre grafikktunge, som rpg (om man takler å ikke ha innspilt audio), og spill som feks doom2 synes jeg fortsatt er veldig moro den dag i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Heroes of Might and Magic 3.
Trengs ikke spilles lenge eller mye, bare litt roting rundt til man har kjøpt sin første gulldrage med Rampart. Da er man et komplett menneske og kan dra tilbake ut i verden med en fantastisk opplvelese av grafikk (med fokus på stil, ikke antall piksler), musikk og gameplay i skjønn forening.

Ellers er det moro å ta en tur noen timer inn i KOTOR, til man har sett litt av de planetene man kan velge selv, så sjekke ut spill f.eks. Mass Effect 1 og 2, eller Dragon Age 1  å se Bioware plutselig gå fra ambisiøse, men langtekkelige spill til moderne RPGs.

Halo 2 føltes da det kom ut som en ganske komplett spillopplevelse, en man til dels også fikk i Halo:CE og Reach, men tydeligst i spill 2. Dessuten følger det noen av reglene man regner med i FPS-spill i dag, om enn mer begrenset, så det er ikke så hardt å gå tilbake til.

Alan Wake er ikke gammelt, men viser noe av det aller beste av historiefortelling gjennom spill. Bright Falls er et utrolig stemningsfullt sted, musikken fra "The Old Gods of Asgard" er slående, og karakterene er levende. Mysteriet i spillet engasjerer, og gjør full nytte av den episodiske spillstrukturen.

 

Det som virkelig kjennetegner de gode spillene, fortidens, dagens og fremtidens klassikere er følelsen av eufori og undring. Når du sitter der foran skjermen, styrer karakterer med systemer som føles naturlige, og fullstendig glemmer tid og sted, bare lever deg inn i eventyret. Punktet der du når et sant spill-nirvana. En sånn spillopplevelse sitter igjen, og selv om du kanskje har kasta bort for mye tid på spillet, så kan du se tilbake til de øyeblikkene og vite at det var verdt det, du ble rikere som menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker på gamle n64 spill her:

 

Sarge's heroes, noen som husker det? Synes det var helt fantastisk.

 

Star fox 64 lylatwars. Herregud for et fantastisk spill med varierte planeter og omgivelser, syke bosser og kul story. Målet var å ta andross, galaksens ondeste mann som drepte faren til Fox mccloud. Tok du en snarvei i begynnelsen av spillet gikk turen innom helt andre planeter enn hvis du kjørte rett frem. Man er innom sola b.la! Jeg spilte dette helt sinnsykt mye, miss it.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært en interessant artikkelserie hadde vært et historisk blikk på de forskjellige spillsjangere. Alt fra de første forløperene - til det spillet som virkelig gjorde det populært og eventuelle etterkommere.

 

Et eksempel kan være MOBA-sjangeren.

 

Det startet med Aeon of Strife, et custom map til Starcraft. Forskjellige custom maps i warcraft 3 dro inspirasjon av Aeon of Strife og utallige iterasjoner av DotA oppstod. In the end ble DotA Allstars konsolidert som den "offisielle" versjonen hvor populæriteten virkelig tok av. Videre har spill som Heroes of Newerth, League of Legends, Smite, Dota 2, etc kommet inn i MOBA-sjangeren og uten å at jeg har noen tall så har den blitt den spillsjangeren med den største aktive spillermassen.

 

Et annet eksempel kan være turn-based strategy (TBS). Hvordan det startet med porting av brettspill. Det gamleste turbaserte spillet jeg spillte var Empire, noe som er mer eller mindre en risk-klone. Senere utvikles 4X-sjangeren (eXplore, eXpand, eXploit and eXterminate) og vi får klassikere som civilization 2 og heroes 3. Civilization serien og heroes serien har fortsatt til den dag i dag (med varierende hell, spesielt heroes ...) og turn-based strategy med real time tactics spill som total war har kommet.
 

Lenke til kommentar

Det er ikke OT, det er diskusjon om hvilke spill som er klassikere alle bør spille.

Har ikke du en bro å bo under? Denne tråden er for klassikere alle bør spille. Hvis du vi krangle om hva som er en klassiker kan du starte en egen tråd. Ingen vil klare å bli enige, fordi det er så mange forskjellige meninger, og alle har teknisk sett rett. En sånn diskusjon kan dermed pågå i ukevis og vil bare forsøple denne tråden. Start heller en ny tråd, du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er ikke OT, det er diskusjon om hvilke spill som er klassikere alle bør spille.

Har ikke du en bro å bo under? Denne tråden er for klassikere alle bør spille. Hvis du vi krangle om hva som er en klassiker kan du starte en egen tråd. Ingen vil klare å bli enige, fordi det er så mange forskjellige meninger, og alle har teknisk sett rett. En sånn diskusjon kan dermed pågå i ukevis og vil bare forsøple denne tråden. Start heller en ny tråd, du.

 

 

Blander du mine poster med noen andres? Jeg ser ingen "krangling om hva som er en klassiker" fra min side her. Og jeg har også kommet med konkrete forslag. Og det er forsåvidt sant at folk har forskjellige meninger, og så? En diskusjon kan være givende selv om alle ikke er enige. Hele trådstarters utgangspunkt var jo å få noe mer enn bare en opplisting av gode spill fra en random person.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

1. Burnout 3 som er for min del selve definisjonen på en arkade racer, høyt turtall, kollisjoner og skademodell(sett fra øynene på en ifra 2004) ut av en annen verden, Jimmy Eat World og varierte samt lekre baner. 

 

2. Vampire: The Masquerade er kanskje ikke den mest polerte opplevelsen rent mekanisk, men det oser av sjel og kjærlighet. 

 

3. System Shock 2 ensomhet, isolasjon, atmosfære og merkbar karakterprogresjon i form av oppgraderinger. Selv om slutten er ganske så 'Nah', er det en opplevelse uten sidestykke, et must spør du meg. 

 

Disse jeg har nå, mulig jeg kommer med flere senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen flere klassikere:

 

Dune 2: Battle for Arrakis. Først må man ta en kjapp innføring i Dune-universet. Greia her er at vi har en ørkenplanet der et spesielt krydder gror, og så vidt man vet er dette det eneste stedet i universet dette krydderet finnes. Krydderet kan brukes til det meste, fra mat til drivstoff til romskip, så det er mildt sagt svært viktig. Da boken Dune kom var sci-fi regnet som "pew-pew and spaceships", men Dune endret hele greia og ble sammenlignet med blandt annet Shakespear og Dostojevski. Rimelig bra saker, med andre ord. Det første spillet følger logisk nok også den første boken, så vidt jeg kan huske. Men Dune 2 endret alt. Denne gangen fikk vi bygge baser selv, bygge hæren selv og sloss mot en hær fra de andre fiendene. og, logisk nok, høste inn dette krydderet for å tjene penger. Kort sagt: RTS-sjangeren var født.

 

Spillet er i dag rimelig utdatert, men hadde mange interessante mekanikker svært få har prøvd å kopiere. En av de viktigste er sandormene som lager krydderet i første omgang. Disse gigantiske ormene (tenk Tremors, bare mye, mye større) levde under ørkensanden og fulgte lydene på overflaten på jakt etter mat. Dette kunne være alt fra en enslig soldat til store hærer, eller bare harvesteren som høstet inn krydderet. Dette var en relativt liten del av spillet, men kunne endre ting drastisk på kort tid. For eksempel kunne du samle en hær og storme mot den relativt forsvarsløse basen til fienden, bare for å se en sandorm dukke opp og spise hæren din. Eller du bruker mye tid på å la harvesteren høste inn krydder, men den blir spist før du rekker å levere krydderet. Dermed var all jobben forgjeves. Ikke bare mistet du alt krydderet (og dermed pengene), men du må også lage en ny harvester. Men genialt nok var sandormene nøytrale nok til å angripe fienden like mye som deg. Dermed kunne ting endre seg i løpet av sekunder. Et enormt nederlag kunne fort snus til seier - både den ene og andre veien. Som sagt ganske utdatert i dag, og AIen gjør ikke stor motstand nå. Men genialt da det kom. Uten Dune 2 hadde vi ikke hatt Warcraft, Command & Conquer eller StarCraft. Absolutt verdt å teste for å se hvordan det hele startet. (og les boken, hvis du er interessert i sci-fi. Du vil ikke angre.) :)

 

 

Dino Crisis. Godt mulig et av de mest oversette spillene gjennom tidene. En av hovedgrunnene er at dette er Resident Evil med dinosaurer. Faktisk så mye Resident Evil at dama man spiller som kan få et kostyme basert på Jill Valentine i Resi 3, og Jill på sin side kan få et kostyme i Resi 3 basert på dama i hovedrollen her. :p Og ja, det er på mange måter Resident Evil med dinosaurer. Men før man avfeier det som en tullete rip-off er det to ting man bør tenke litt over: Dinosaurer er raske. Zombier spaserer rolig fremover, men dinosaurer løpre noe inn i helv... for å ta deg. Og for det andre: Tyrannosaurus. Da skjønner man fort at å bytte ut zombier med dinosaurer blir et helt annet type spill, og på mange måter langt bedre. Tempoet er fortsatt ganske tregt, men det øker bare stemningen betraktelig. Tenk kjøkkenscenen i Jurassic Park, og dra det ut i et helt spill. Da har man Dino Crisis. :) Dessverre fokuserte DC2 alt for mye på slossing, før serien fikk nådestøtet i DC3. Men siden remakes og remasters er så populært i dag, håper jeg vi får en Dino Crisis HD eller remake til PS4, XBone og PC. Det fortjener vi alle sammen.

 

 

Quake 3 Arena og Unreal Tournament. Året var 1999, og folk begynte for alvor å få øynene opp for skytespill der man kunne spille mot andre spillere. Mange har gjort det før (faktisk helt siden Doom), men nå kom to spill nesten samtidig som kom til å endre reglene for alltid: Quake 3 Arena og Unreal Tournament. Disse to var ikke bare bra skytespill i seg selv, men begge to gjorde det utenkelige og fokuserte utelukkende på multiplayer. Riktignok var det en liten single-player kampanje i begge, men begge kampanjene var ren multiplayer mot "bots" (AI-spillere.) Fokuset var 100% multiplayer her... og det lyktes. Spillene ble enorme suksessser, og lever godt den dag i dag. Quake 3 Arena lever nok best på remaken (Quake Live), mens Unreal Tournament får et nytt spill om en stund. Uten disse to hadde vi ikke hatt Call of Duty, Battlefield eller Star Wars; Battlefront.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Max Payne 1 og 2.

 

Fikk interessen for PC tidlig på 90tallet før PS1 kom på markedet, men som en spillmaskin slo den meg ikke ann akkurat da.Ikke før Max Payne kom i 2001 eksklusivt til PC.

 

Var det spillet som fikk meg skikkelig interterssert i pc spilling for første gang i tillegg introduserte meg til hva modding på pc kunne bety. 2 år senere så kom oppfølgeren og digget det like mye som 1rn.

 

Begge to er knallgode skytespill med enkle, men solide mekanikker og en stilig mørk noir historie i begge spillene.

Endret av Boss-Znakemaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Max Payne 1 og 2.

 

Fikk interessen for PC tidlig på 90tallet før PS1 kom på markedet, men som en spillmaskin slo den meg ikke ann akkurat da.Ikke før Max Payne kom i 2001 eksklusivt til PC.

 

Var det spillet som fikk meg skikkelig interterssert i pc spilling for første gang i tillegg introduserte meg til hva modding på pc kunne bety. 2 år senere så kom oppfølgeren og digget det like mye som 1rn.

 

Begge to er knallgode skytespill med enkle, men solide mekanikker og en stilig mørk noir historie i begge spillene.

Amen! Helt fantastiske spill

Lenke til kommentar

Max Payne 1 og 2.

 

Fikk interessen for PC tidlig på 90tallet før PS1 kom på markedet, men som en spillmaskin slo den meg ikke ann akkurat da.Ikke før Max Payne kom i 2001 eksklusivt til PC.

 

Var det spillet som fikk meg skikkelig interterssert i pc spilling for første gang i tillegg introduserte meg til hva modding på pc kunne bety. 2 år senere så kom oppfølgeren og digget det like mye som 1rn.

 

Begge to er knallgode skytespill med enkle, men solide mekanikker og en stilig mørk noir historie i begge spillene.

 

Ah hadde helt glemt de, ja de er helt klart spillbare den dag i dag, spesielt 1neren er jo briljant og en av de beste skytespillene laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...