Gå til innhold

Prutere på Finn.no


wirrumsen

Anbefalte innlegg

Legger jevnt og trutt ut annonser på Finn.no for ting og tang som jeg ønsker å selge. I stort sett de fleste annonsene gjør jeg det klart at skambud kan glemmes.

 

Likevel er 80% (minst) av henvendelsene skambud. Solgte en knapt brukt Apple Watch. Hadde knapt rukket å legge ut annonsen før første henvendelse kom. En kar som mente jeg skulle selge den til ham for 1600 kroner. Høflig som jeg er så svarer jeg alle, selv håpløse skambud. Skrev at jeg anså dette som et skambud, og ba ham om å bla opp med prisantydning dersom han ønsket å kjøpe. Neste henvendelse var en mer fornuftig kjøper. Han kunne tilby 3200 kroner (min antydning var 3700). Så kom det tre henvendelser på rappen. Alle under 2000 kroner, hvorav den ene sågar sa rett ut at "du få aldri solgt for over 2000 kroner. Jeg tilby 1500. Ikke vert mer". To dager senere solgte jeg til prisantydning.

 

Så la jeg ut et nettbrett. Tilnærmet helt nytt. Også her kom det flere henvendelser ganske tidlig. Skambud alle sammen. Halv pris av nypris. En dag senere fikk jeg solgt brettet rett under prisantydning.

 

Solgte bil for noen måneder siden. Meget kurant og feilfri bil av nyere årgang med lav kilometerstand. Priset den realistisk. Fikk først en telefon en time etter jeg la ut annonsen. Fyren ville tilby meg 100000 kroner. Kunne hente den samme kvelden. "Take it or leave it". Siden dette var en bil som minst var verdt 250000 kroner (og da ansett som svært hyggelig priset), sa jeg enkelt og greit "leave it". Fyren ville ikke gi seg. Jeg kom aaaldri til å få over 100000 kroner for den. "Dårlig bil" sa han. Så da spurte jeg "du har ikke sett bilen ennå, og du mener det er en dårlig bil, og likevel ringer du og vil kjøpe den usett?". Fremdeles ville han ikke gi seg. Men kunne gå opp til 105000 kroner. La fra meg mobilen på stuebordet så kunne ha prate videre med skybert.

 

Et par timer senere ringte han igjen. Mer aggressiv og sinna nå. Anklaget meg for dårlig oppførsel. Men bilen ville han likevel ha. Budet var tilbake på 100000 kroner. Skulle hentes om få timer. Jeg la på.

 

Fikk samme dagen og neste dag henvendelser fra ytterligere 8 andre. Alle med skambud. Jeg svarte alle og ba de komme med bud nærmere prisantydning.

 

En uke senere solgte jeg bilen til et hyggelig ektepar som syntes jeg hadde fornuftig prising av bilen.

 

Hvorfor kan ikke folk respektere at man ikke ønsker skambud? Jeg kan forstå at enkelte lar seg lure til å selge for skampris, men til idiotene som konsekvent kommer med skambud: VÆR SÅ SNILL Å LESE ANNONSETEKSTEN! Om selger ikke ønsker skambud, så la være å komme med skambudene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn.no er idiotenes samlested.

 

Jeg skulle selge en projektor og lerret en gang, la det vel ut til 10K(ny verdi 18k). Med på bilde var det noen høytalere som jeg spesifiserte IKKE medfulgte. Jeg fikk da en telefon fra en som ville gi 7K, men han trodde høytalerne var med. Jeg sa de koster 30-40.000 kr, og som jeg skrev i annonsen(hvis du hadde giddi å lest den jævla annonsen!!) så medfølger de IKKE. Men nei, han hadde mer peiling enn meg hvor mye de høytalerne kostet, og de kostet bare noe tusen fordi det hadde han "sjekket opp".  Hvis ikke det fulgte med gadd han ikke. Utrolig frustrerende.

Ellers er det heller ingen som har respekt for å gjennomføre handelen, det er stadig det ene eller andre etterpå selvom de har sagt de skal ha varen og avtaler henting. Fremover blir det jeg selger til første som kommer med penger på døra, selvom noen andre har sagt de skal ha den.

Lenke til kommentar

Burde ikkje være nødvendig å skrive at du ikkje vil ha skambud ein gong. Når eg legg ut noke til salg på Finn så er den prisen ferdig pruta basert på ei prisantydning som eg har gjort. Dersom eg ikkje får solgt til den prisen så endrer eg heller prisen i annonsa og legger ut på nytt.

Det er vell ingen grunn til å stå å forhandle med ein person som ikkje vil betale prisen eg har satt når eg kan gi alle potensielle kjøparar tilbud om å få kjøpe litt billegare?

Det einaste unntaket er dersom eg vil selge raskt, men fortsatt så held det lenge å sette ned prisen i annonsa.

 

Slike folk som ringer for å prute seier eg berre nei til og legg på. Dei fleste av dei er eigentleg ikkje interesert i produkten heller, dei er kun ute etter å kjøpe dersom dei får det til ein så lav pris at dei kan selge det vidare med fortjeneste på Finn.no. Og så travelt har eg det ikkje at eg selg med tap for at andre skal kunne tjene pengar på det .

Lenke til kommentar

Meh, jeg har da fått litt avslag på ting når jeg har kjøpt noe på finn. Og solgt til litt billigre priser.

Det skal sies at det da er ting jeg seriøst mener er litt dyrere enn det jeg tror noen vil betale, og at jeg ikke akkurat gir skambud, bare realistiske priser.

 

Sånn sett er det mye rart fra selgere der ute også fra folk som ikke har peiling på markedet.

Reagerte spesielt for et par uker siden da jeg så en som hadde lagt ut en gjenstand som var 5 ganger så dyr som tre andre identiske som allerede lå ute. Dette gjelder spesielt antikviteter. Da får jeg nesten litt lyst til å gi "skambud" for å høre hvorfor de mener det er verdt så mye.

Lenke til kommentar

Finn.no er idiotenes samlested.

 

Jeg skulle selge en projektor og lerret en gang, la det vel ut til 10K(ny verdi 18k). Med på bilde var det noen høytalere som jeg spesifiserte IKKE medfulgte. Jeg fikk da en telefon fra en som ville gi 7K, men han trodde høytalerne var med. Jeg sa de koster 30-40.000 kr, og som jeg skrev i annonsen(hvis du hadde giddi å lest den jævla annonsen!!) så medfølger de IKKE. Men nei, han hadde mer peiling enn meg hvor mye de høytalerne kostet, og de kostet bare noe tusen fordi det hadde han "sjekket opp".  Hvis ikke det fulgte med gadd han ikke. Utrolig frustrerende.

 

Opplevde dette selv en gang. Fikk riktignok avtalt en pris et par hundrelapper under min prisantydning for en Macbook jeg solgte. I annonseteksten skrev jeg som jeg alltid pleier, hva som følger med. Og bildene var med klart fokus på nettopp denne Macbook. I bakgrunnen på ene bildet kunne man riktignok se i bakgrunnen et par meter unna en Airport Express som var koblet i et stikk i veggen.

 

Jeg avtalte å møte fyren i Oslo siden jeg likevel skulle dit dagen etter. Og vi møttes. Jeg tok Macbooken opp av sekken. Pent innpakket i originalemballasjen. Macbooken var nullstilt og var helt shinet. Ingen verdens ting som skulle tilsi noen problemer med overleveringen. Lot ham selvsagt få åpne og se. Alt fungerte. Så begynte han sitt show. "Hvor er Airport Express?"

Jeg stod der som et spørsmålstegn før jeg fikk summet meg. Sa at det ikke var noen Airport Express i dette salget. Ikke noe om det i annonsen. Viste ham annonsen. "Jo, Airport Express var avtale" sa han. "Nei" sa jeg og forsøkte fremdeles å vise ham annonsen.

"Stod på bilde, jeg skal ha.". Jeg måtte fremdeles stå på mitt.

 

"2000 krone avslag" fortsatte han med. "Glem det" sa jeg. Så kom han med en høylytt tirade om hvor useriøst dette var, selvsagt med publikum på bussterminalen. "Svindler" nærmest ropte han ut, godt hørbart. Følte det som om jeg bare ville synke i jorda der jeg stod når folk begynte å snu seg mot oss. Heldigvis klarte han å påkalle seg mer oppmerksomhet enn han sikkert ønsket. To politibetjenter overhørte dette og kom bort til oss. Han var kjapt ute med å kapre oppmerksomheten deres da han så de kom. Klaget sin nød til dem. Takk og pris er politiet fornuftige skapninger som gjerne hører flere sider av samme sak. Så jeg fikk forklare meg, viste annonsen, viste maildialogen.

 

Saken endte med at fyren IKKE kjøpte Macbooken. Politiet ba ham holde seg til avtalen, som var meget klar. Viste seg at han bare hadde 10000 kroner med seg i stedet for 12000 som var avtalt pris. Så vi ble enige om å droppe avtalen.

Lenke til kommentar

Det finnes idioter i alle slags samfunn og grupper og møtesteder. Samboeren min våknet opp til sms på telefonen fra en dritsur fyr som hadde vært på døren vår for å hente en microbølgeovn vi nylig la ut.

Han hadde vært der kl 03 på natta og var forbanna at ingen henvendte seg. Dette var uten å ha avtalt eller bekreftet handelen en gang...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn sett er det mye rart fra selgere der ute også fra folk som ikke har peiling på markedet.

Reagerte spesielt for et par uker siden da jeg så en som hadde lagt ut en gjenstand som var 5 ganger så dyr som tre andre identiske som allerede lå ute. Dette gjelder spesielt antikviteter. Da får jeg nesten litt lyst til å gi "skambud" for å høre hvorfor de mener det er verdt så mye.

Klassisk svindel:

* Finn dyr gjenstand på finn

* Legg ut 3 falske annonser for samme gjenstand til 1/5 av prisen

* Skriv melding der du byr 1/2 av prisen og viser til de tre andre annonsene for å gi selger inntrykk av at budet ditt er et bra bud.

* Selger er dum nok til å selge "langt over markedspris"

 

Lenke til kommentar

Klassisk svindel:

* Finn dyr gjenstand på finn

* Legg ut 3 falske annonser for samme gjenstand til 1/5 av prisen

* Skriv melding der du byr 1/2 av prisen og viser til de tre andre annonsene for å gi selger inntrykk av at budet ditt er et bra bud.

* Selger er dum nok til å selge "langt over markedspris"

 

 

Ja, men nei... jeg vet at de tre identiske er reell makedspris.

Jeg vet nok mer om gjenstandene enn 99% av de som selger.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...