Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, flere ganger. Fastlegen mente at øresusen ville forsvinne av seg selv, det samme mente overlegen ved Rikshospitalet, da jeg ikke hadde noen form for skade i hørselen eller øret. Grunnen kan være alt fra høy musikk til høyt inntak av koffein. Har kutta ut begge deler de siste to ukene, men hey, øresusen er der fortsatt. Har de siste dagene hatt perioder uten susinga, så jeg ser på det som et godt tegn. Det er bare om natta den er plagsom... Prøver å se lyst på livet, og venter bare på at det skal gi seg snart..

Lenke til kommentar

Jepp, flere ganger. Fastlegen mente at øresusen ville forsvinne av seg selv, det samme mente overlegen ved Rikshospitalet, da jeg ikke hadde noen form for skade i hørselen eller øret. Grunnen kan være alt fra høy musikk til høyt inntak av koffein. Har kutta ut begge deler de siste to ukene, men hey, øresusen er der fortsatt. Har de siste dagene hatt perioder uten susinga, så jeg ser på det som et godt tegn. Det er bare om natta den er plagsom... Prøver å se lyst på livet, og venter bare på at det skal gi seg snart..

Jeg er noen år eldre enn deg nå, men på din alder trodde jeg også at kroppen healer kjemperaskt. Feks hvis koffein gir øresus så er det bare å kutte ut koffein. Men det er ikke fullt så enkelt dessverre. Det kan fort ta like lang tid å avvikle en tilstand, som å utvikle den. Ting tar litt tid, må være litt tålmodig.
Lenke til kommentar

Du nevner at du har hatt perioder uten lyd. Er det slik at du da har vært i et helt stille rom og lyttet etter lyden? Og at den ikke var der?

 

Eller er det slik at du plutselig ble obs på den igjen?

 

Det har vært perioder der jeg har vært i et stille rom, og lyden ikke var der. I går feks hørte jeg ikke ulyden i flere timer, før den så kom tilbake. Jeg vet forskjellen på å "glemme" lyden, og ikke høre den. Men jeg er fortsatt veldig plaget av lyden om natten, og av og til er den så høy at jeg våkner opp av den. Veldig irriterende, og nå er det akkurat 2 uker siden alt startet. Vet ikke hvor lang tid det burde ta før jeg burde bekymre meg. Håper det går over innen neste uka, eller i vertfall før skolestart.

Lenke til kommentar

 

Jepp, flere ganger. Fastlegen mente at øresusen ville forsvinne av seg selv, det samme mente overlegen ved Rikshospitalet, da jeg ikke hadde noen form for skade i hørselen eller øret. Grunnen kan være alt fra høy musikk til høyt inntak av koffein. Har kutta ut begge deler de siste to ukene, men hey, øresusen er der fortsatt. Har de siste dagene hatt perioder uten susinga, så jeg ser på det som et godt tegn. Det er bare om natta den er plagsom... Prøver å se lyst på livet, og venter bare på at det skal gi seg snart..

Jeg er noen år eldre enn deg nå, men på din alder trodde jeg også at kroppen healer kjemperaskt. Feks hvis koffein gir øresus så er det bare å kutte ut koffein. Men det er ikke fullt så enkelt dessverre. Det kan fort ta like lang tid å avvikle en tilstand, som å utvikle den. Ting tar litt tid, må være litt tålmodig.

 

 

Du har rett, men det har nå gått to uker, og jeg har ikke rør drikke med koffein, men med et unntak. Forrige uke drakk jeg 0,8 L cola etter å ha vært innom Bislett kebab. Vet at brus også inneholder litt koffein, og jeg angrer i ettertid at jeg drakk det. Men dette var før jeg gikk til legen, og ble fortalt at koffein kunne vært årsaken til øresusen. Jeg har også kutta ut sukker inntaket. og drikker for det meste vann og juice nå.

 

Men siden jeg har hatt periodet uten ulyden, håper jeg det er et tegn på at den snart forsvinner. Begynner snart å bekymre meg for at den ikke vil gå over, for det har jo gått to uker nå... men prøver å være så tålmodig som mulig

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Jeg må fortelle om en hendelse jeg opplevde i natt. Jeg prøvde nemlig å sove uten sovepiller, og fikk sove etter en halv time, selv med lyden i hodet.

 

Men midt på natta opplevde jeg at kroppen min ble paralysert, og jeg klarte verken å røre eller snakke. Jeg vet at dette er et kjent fenomen, og det var ikke det som bekymra meg. Det jeg ble bekymra over, var at midt under søvnparalysen, økte øresusen min fra 0,1 til 10000, og det var som å stå under et jetfly. Vet ikke om lyden var ekte, eller om at det var en del av paralysen. Men jeg har aldri opplevd noe sånt før. Kan ikke beskrive hvor redd jeg ble etter denne hendelsen, og håper paralysen og den høye lyden bare var en bivirkning av sovepilene jeg har tatt de siste dagene. Uansett, tenkte bare det var verdt å dele....

Lenke til kommentar

Slapp av, prøv å ikke frike helt ut. De aller fleste av oss som har tinnitus har vært der du er i dag. Man får all verdens grusomme tanker når det først rammer. Men stort sett går det seg til, enten den roer seg av seg selv, eller du venner det til å leve med den og ignorere den.

 

Selv endte jeg opp på antidepressiva etter at den rammet, og jeg kunne ikke se for meg å leve med den lyden resten av livet. Men her sitter jeg fremdeles, og plages så å si ikke av det lenger.

 

Du må ta tida til hjelp, og prøv å ikke tenke så mye på hvor forferdelig det er. Tenk heller at det kommer til å gå seg til, for det gjør det. Kanskje den til og med blir borte med tida :)

 

Du skrev to uker tilbake at en kan ignorere lyden. Hva betyr dette? Betyr det at du fortsatt hører lyden, men bryr deg ikke?

 

La oss si jeg befinner meg i et stille rom, og ikke hører lyden lenger. Jeg "hører" stillheten. Bilene og fuglene som kvitrer. Hva betyr dette? Ignorerer jeg lyden, eller er den borte?? Er forvirret. Hender det av og til at du ikke hører lyden lenger? Altså, det er helt stille rundt deg?

Lenke til kommentar

Det er som flere her har vært inne på. Hjernen oppfatter lyden og reagerer med frykt, og da oppfatter du den enda høyere. Når du med tida blir vant til lyden og ikke er så redd for den lenger, vil også hjernen etter hvert slutte å fokusere på den.

 

Hæ? Men du hører altså fortsatt lyden, bare bryr deg ikke lenger? Hvordan vet jeg om min tinnitus har forsvunnet, eller ikke?

Lenke til kommentar

 

Det er som flere her har vært inne på. Hjernen oppfatter lyden og reagerer med frykt, og da oppfatter du den enda høyere. Når du med tida blir vant til lyden og ikke er så redd for den lenger, vil også hjernen etter hvert slutte å fokusere på den.

 

Hæ? Men du hører altså fortsatt lyden, bare bryr deg ikke lenger? Hvordan vet jeg om min tinnitus har forsvunnet, eller ikke?

 

Om du befinner deg i et stille rom og konsentrerer deg om lyden og den er borte, ja da er den helt borte, om den kommer fram da har du fortsatt øresus.

Å ha på seg hørselværn kan også frembringen øresusen og spesielt om du lytter etter den, men for min del trere den fram fra bakgrunnen svært tydelig med hørselværn på.

Lenke til kommentar

Min øresus var på vei til å bli borte, men etter at jeg dusja har ulyden blitt veldig høyere og verre. Hører ringinga over alt, selv med TVen og musikken på. Jeg skulle ha hatt på meg øreplugger når jeg dusjet, for jeg er redd at jeg nå har skadet ørene ytterligere. Håper det går tilbake til mildere tinnitus. Jeg blir gærn...  så uflaks jeg har!

Lenke til kommentar

Du kan gi meg (og deg selv) en god gave ved å prøve å tenke så lite som mulig på dette og roe deg ned med at dette er borte om et par uker!

 

Jeg har ingen tro på at dette skyldes koffein, men heller at du har fått en smell uten at du la merke til det der og da. Det, sammen med at du har latt dette få for mye betydning er vel helst grunnen til at det har vart så lenge også..

 

Jeg forstår at dette er en tøff tid for deg men det går nok garantert over!  :)

 

Hei igjen.

 

Begynner å bli meget urolig nå. Nå har det snart gått en måned og øresusen ser ikke ut til å forsvinne med det samme. Vært hos legen flere ganger, som mente det burde gi seg snart, men det ser ikke slik ut. Du mente det ville gå over etter noen uker, hva tenker du? burde jeg være bekymret?? Ulyden er ikke lenger like sterk, men den er der, og hvis jeg lytter ordentlig og lar følelsene ta over, så kan øresusen forsterkes kraftig. Jeg prøver å ignorere den, men det er vanskelig når du hører den og vet den er der. Kan ikke leve et liv uten fred og stillhet...

 

tenker du iikke en måned med konstant øresus er litt voldsomt, men mindre det er permanent? tror du fortsatt det vil gå over?

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan gi deg et svar på når øresusen vil gi seg, ikke en gang legen. Øresus er en helt subjektiv oppfatning av en lyd som ikke kan måles i noen form. Istedet for å bruke mye tid og energi på å få et svar på dette, ville jeg heller gjort det jeg kan gjøre her og nå, altså akseptere at lyden er der og gjøre det beste ut av det (veldig enkelt sagt). Jo mer fokus du har på lyden, jo sterke blir den - og det er vel ikke gunstig? Ta tiden til hjelp, hvis jeg husker riktig så skrev du i en tidligere post at du ikke hadde påvist hørselsskade, og det er veldig bra, og det gir nok en bedre grunnlag for at øresusen kan bli borte, men akkurat når vet man ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har fått det samme problemet, bare at jeg har jobbet mye med lydutleie og PA-utstyr. Her blir det fort hørselskader da man ikke kan ha på hørselvern når man mikser lydbildet, og har dessverre gått forbi høyttalerne uten hørselvern flere ganger.

 

Er 18 år selv og hadde den samme følelsen som du har nå, var redd for at dette var permanent og at det kom til å ødelegge livet mitt. Fikk ikke sove og slet med det i stille klasserom.

 

Det er nå over ett år siden jeg begynte med lydutstyr og har fortsatt samme mengde tinnitus, da jeg har blitt flink på å bruke hørselvern/ikke utsette meg for høye lyder ellers slik at det blir verre.

 

Mest sannsynlig er tinnitusen min permanent, men jeg kan aldri huske å ha hatt det helt stille i livet mitt, og kan ikke huske hvordan det var før tinnitusen kom. Har blitt vant til det og lever livet helt vanlig (bortsett fra at jeg passer på ørene mine slik at det ikke blir verre)

 

Det har alltid vært en eller annen lyd i hodet mitt som har blitt mye sterkere når jeg har fokusert på den, kan hende jeg ødela hørselen min da jeg var liten, så jeg vet ikke helt med deg. Uansett er det ingenting å være redd for, det eneste du kan gjøre er å prøve å ikke tenke på lyden, sove med RainyMood eller en podcast på lavt volum.

Lenke til kommentar

Har fått det samme problemet, bare at jeg har jobbet mye med lydutleie og PA-utstyr. Her blir det fort hørselskader da man ikke kan ha på hørselvern når man mikser lydbildet, og har dessverre gått forbi høyttalerne uten hørselvern flere ganger.

 

Er 18 år selv og hadde den samme følelsen som du har nå, var redd for at dette var permanent og at det kom til å ødelegge livet mitt. Fikk ikke sove og slet med det i stille klasserom.

 

Det er nå over ett år siden jeg begynte med lydutstyr og har fortsatt samme mengde tinnitus, da jeg har blitt flink på å bruke hørselvern/ikke utsette meg for høye lyder ellers slik at det blir verre.

 

Mest sannsynlig er tinnitusen min permanent, men jeg kan aldri huske å ha hatt det helt stille i livet mitt, og kan ikke huske hvordan det var før tinnitusen kom. Har blitt vant til det og lever livet helt vanlig (bortsett fra at jeg passer på ørene mine slik at det ikke blir verre)

 

Det har alltid vært en eller annen lyd i hodet mitt som har blitt mye sterkere når jeg har fokusert på den, kan hende jeg ødela hørselen min da jeg var liten, så jeg vet ikke helt med deg. Uansett er det ingenting å være redd for, det eneste du kan gjøre er å prøve å ikke tenke på lyden, sove med RainyMood eller en podcast på lavt volum.

 

Synd å lese det du har opplevd, men jeg har aldri vært omkring så høye lyder. Jo, jeg har hørt på musikk via hodetelefoner, men dette er jo normalt? Jeg ser jo både barn, ungdommer og voksne som går rundt med apple ørepropper i ørene dagen lang. Og det var jo ikke slik jeg hørte på høy musikk i flere timer, det var nemlig ikke enn 15-30 min hver dag. Har aldri hatt problemer med hørselen eller skader i øret, men plutselig våkner jeg opp en natt av høye lyder i hodet, og nå har det gått en måned og den vil den ikke engang gi seg?? skjønner jo ingenting...

 

Og greia er jo at pipinga ikke kom etter at jeg hørte på høy musikk, den kom bare midt på natta, helt uten advarsel, og det ble høyere jo mer jeg fokusere på det. Først skjønte jeg ingenting, og trodde det var en brannlarm som hadde gått av. viste seg å være i hodet mitt, så jeg tok en tur innom legen som mente det burde gi seg snart, men som du ser, ser det ikke sik ut.

 

Jeg har hatt perioder der øresusen nesten er HELT borte. da kan den ikke engang høres i et stille rom, bare hvis jeg putter fingerene i øret. Jeg blir like glad hver gang, og tror at det nå er over, men så kommer jo selvfølgelig den sterke ulyden tilbake midt på natta, og så slår depresjonen meg igjen...

 

har opplevd en del smerter i løpet av livet, men dette her må være det verste. Gir det her maks en måned til, hvis ikke det går over så vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg var med legen 22.12 og han sa jeg hadde en del væske bak trommehinnen. Jeg fikk resept på nesespray (Mometasone Sandoz) som jeg skal bruke i 2 til 4 uker. Så får vi se :)

 

lurer på noe. Tok du kontakt med fastlegen eller private øre-hals-nese spesialister? og vet du hva som var årsaken til din øresus? sist men ikke minst, kan den høres "overalt" eller bare i stille omgivelser?

 

uansett, håper neseprayen hjelper og at du du kvitter deg øresusen for godt!

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med fastlegen, og jeg har fortsatt ikke blitt sendt videre til spesialist. Jeg vet ikke hva som forårsaker lydene, (jeg har tre stk), men jeg frykter at det er et hørselstap da jeg har brukt hodetelefoner i flere år. Jeg har ikke noe problem med å følge med i samtaler og slikt eller å høre hva folk sier til meg da. Men det kan selvsagt være væsken bak trommehinnen som forårsaker det også. Jeg håper jo selvsagt på det. :) Jeg har ikke tatt noen hørselstest enda.

 

Jeg merker den ene lyden stort sett over alt, de to andre kommer frem når det har blitt stille rundt meg. Den i venstre øret er den som er mest merkbar, det er ikke alltid det føles som en lyd, mer en slags skjæring i øret hvis du skjønner. En slags elektromagnetisk skjæring eller summing.

 

Det er også bak trommehinnen i det øret væsken befinner seg så det kan jo hende det er den som lager denne "lyden." Hvis jeg setter på vannkranen kan den forsvinne men etter en liten stund så "hører" jeg lyden gjennom det rennende vannet. Det er akkurat som om hjernen som husker lyden får den til å passe inn i omgivelsesstøyen. Men hvis jeg bruker dusjhodet har den forsvunnet helt i susingen fra dusjhodet noen ganger.

 

Får håpe du blir kvitt din også.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med fastlegen, og jeg har fortsatt ikke blitt sendt videre til spesialist. Jeg vet ikke hva som forårsaker lydene, (jeg har tre stk), men jeg frykter at det er et hørselstap da jeg har brukt hodetelefoner i flere år. Jeg har ikke noe problem med å følge med i samtaler og slikt eller å høre hva folk sier til meg da. Men det kan selvsagt være væsken bak trommehinnen som forårsaker det også. Jeg håper jo selvsagt på det. :) Jeg har ikke tatt noen hørselstest enda.

 

Jeg merker den ene lyden stort sett over alt, de to andre kommer frem når det har blitt stille rundt meg. Den i venstre øret er den som er mest merkbar, det er ikke alltid det føles som en lyd, mer en slags skjæring i øret hvis du skjønner. En slags elektromagnetisk skjæring eller summing.

 

Det er også bak trommehinnen i det øret væsken befinner seg så det kan jo hende det er den som lager denne "lyden." Hvis jeg setter på vannkranen kan den forsvinne men etter en liten stund så "hører" jeg lyden gjennom det rennende vannet. Det er akkurat som om hjernen som husker lyden får den til å passe inn i omgivelsesstøyen. Men hvis jeg bruker dusjhodet har den forsvunnet helt i susingen fra dusjhodet noen ganger.

 

Får håpe du blir kvitt din også.

 

Hmm.. interessant. Jeg har opplevd tider der jeg ikke engang hører øresusen, men jeg kan likevel "føle" den. Det føles som om det er en elektrisk bølge i hodet mitt, og det er jæ.. ekkelt. Verre enn selve øresusen. Har lest at det finnes mange forskjellige typer tinnitus, og dette her er vel en av de.

 

Forresten, er susinga du hører like høy som den var når det starta, eller har du merket noe forberedning? Jeg er usikker på om min er like høy, eller om jeg bare har blitt mer vandt til ulyden.

 

Håper uansett at den vekke til neste måned, så jeg endelig kan nyte søvn og stillhet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...