Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Det er slettes ikke sikkert du hadde sluppet unna øresus om du viste det de vet i dag for 7 dager siden for flimmerhårene i det indre øret kan lege seg når de knekker men til slutt gjør de det ikke lengere.

Skulle det hjulpet måtte du ha gjort forandringer i din musikkbruk for lenge siden og ikke bare ei uke siden.

Men jeg har inntrykk av at du gjør dette værre en det er ved å fortelle degselv hele tiden hvor ille dette er.

Dette er ikke værre en det du gjør det til og går fint å leve med.

Så lenge du gjør det motsatte så gjør du det bare værre for deg selv og går det langt nok så ja, da ka det hende du ikke holder det ut der vi andre lever med det uten nevneverdige plager i det lange løp.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slettes ikke sikkert du hadde sluppet unna øresus om du viste det de vet i dag for 7 dager siden for flimmerhårene i det indre øret kan lege seg når de knekker men til slutt gjør de det ikke lengere.

Skulle det hjulpet måtte du ha gjort forandringer i din musikkbruk for lenge siden og ikke bare ei uke siden.

Men jeg har inntrykk av at du gjør dette værre en det er ved å fortelle degselv hele tiden hvor ille dette er.

Dette er ikke værre en det du gjør det til og går fint å leve med.

Så lenge du gjør det motsatte så gjør du det bare værre for deg selv og går det langt nok så ja, da ka det hende du ikke holder det ut der vi andre lever med det uten nevneverdige plager i det lange løp.

 

Så egentlig er det fortsatt håp for at flimmerhårene mine kan lege seg? Hvis det er slik, så er jeg meget optimistisk, og håper at mine fortsatt ikke er helt ødelagt. Men jeg lurer på noe.  Kan legen finne ut om flimmerhårene har knekt helt eller om det fortsatt kan leges? For hvis det er slik, så kan jo et raskt sjekk fortelle meg om det er akutt eller kronisk øresus?

Lenke til kommentar

Skulle ønske det hjalp å lese det dere skriver, men det er vanskelig..

 

Jeg hører øresusen fortsatt. Det høres bare i et stille rom, men er veldig iriterende. Jeg får ikke sove, selv med musikk eller annen bakgrunnstøy. Jeg begynne å bli lei nå, og ser for meg en framtid med sovepiller og antidepressiv tabletter hver dag.. f...

 

Jeg er irritert. Fordi ingen noen sinne har tidligere fortalt meg hva tinnitus var, eller hvordan det kan være å leve med det. Hadde jeg visst det, så hadde jeg selvfølgelig unngått høy lyd. Jeg ser folk i bussen, på gata og skolen som dreper ørene sine med musikk med full volum, og de slipper unna. Så urettferdig! Men jeg, som hørte på musikk av og til, får dette med seg. Jeg har ikke gjort noe for å fortjene dette. Jeg orker ikke mer. Får ikke hvilet tankene mine lenger. Jeg vil bare ha stillhet, er det så mye å be om?

 

Jeg begynner å tro dette her kommer til å vare livet ut. Jeg trodde øresusen var redusert, men prøvde å sove nå og den er like høy som den var da hele greia starta. Jeg er så irritert på selv, så dum jeg kunne være som hørte på musikk så lenge og så høyt uten å tenke på konsekvensene. Jeg har ikke matlyst lenger, jeg orker ikke bryr meg om noe. Jeg vil bare ha livet tilbake.

 

Jeg vet ikke engang hva jeg skriver lenger. Jeg har lyst til å gå i koma, og våkne opp når en kur er funnet opp. En får kun et liv, og så skjer dette pisset... Er det mulig?!?

Bare hør på de andre på forumet her, de greier seg helt fint og lever et helt vanlig liv. Håper fortsatt det blir borte for deg, men jeg tror ikke det er verdens undergang hvis det er permanent.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det er sammenlignbart, men jeg hadde konstant "propp" i øret på ett tidspunkt. Det oppstod etter at ørepluggen datt ut under skyting. Jeg hadde ekstremte vansker med å høre på det øret.

 

Plutselig en dag, etter over 2 år, så forsvant denne proppen og alt var normalt igjen. Hvis det er sammenlignbart så kan det være håp :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det er sammenlignbart, men jeg hadde konstant "propp" i øret på ett tidspunkt. Det oppstod etter at ørepluggen datt ut under skyting. Jeg hadde ekstremte vansker med å høre på det øret.

 

Plutselig en dag, etter over 2 år, så forsvant denne proppen og alt var normalt igjen. Hvis det er sammenlignbart så kan det være håp :)

 

Hehe, det ga meg litt håp.Takker!

Lenke til kommentar

 

 

Så egentlig er det fortsatt håp for at flimmerhårene mine kan lege seg? Hvis det er slik, så er jeg meget optimistisk, og håper at mine fortsatt ikke er helt ødelagt. Men jeg lurer på noe.  Kan legen finne ut om flimmerhårene har knekt helt eller om det fortsatt kan leges? For hvis det er slik, så kan jo et raskt sjekk fortelle meg om det er akutt eller kronisk øresus?

 

Skal ikke si så mye om hvorvidt flimmerhårene dine greier å reise seg opp igjen men etter en konsert eller høye lyder der du får piping i ørene som går bort dagen etter så er det flimmerhårene som har reist seg igjen.

Disse skal som sagt overføre vibrasjoner i det indre øret til lyd og når de knekker så gir de fra seg en konstant lyd som vi oppfatter som piping.

Etterhvert som disse herpes nok så gir de seg permanent og med alderen blir det heller ikke bedre desværre.

 

Noen opplevelser jeg har er når det ene øret går tett grunnet ørebetennelse eller tette kanaler mellom hals og indre øre så blir hørselen skjev og jeg får en voldsom piping inni hodet på grunn av dette.

Varer det lenge nok så venner hjernen seg til dette skjevbildet og en del av pipingen forsvinner og hørselen føles "normal" ei stund inntil betennelsen gir seg og trykket utgjevner seg også er det samme opplegget igjen noen dager inntil hjernen har greid å omstille seg til normal hørsel igjen.

Men jeg vet hva dette er og har viktigere ting en å bekymre meg for pipekonserten så det forbigåes i stillhet.

Føler for min del at familie, venner og fritidssysler er mye viktigere en at det plager meg.

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at høy lyd fører til tinnitus; skade av flimmerhårene er én av dem. Det er ikke sikkert du har skadet flimmerhår - det indre øret er ekstremt komplekst og et fantastisk fint apparat, men også veldig sensitivt. 

 

Det er ingen her som kan si om din tinnitus er kommer for å bli, eller om den går over. Det kommer helt an på hva som faktisk gjør at du har tinnitus. En må bare ta tiden til hjelp. I mellomtiden har man ikke annet valg enn å akseptere at den er der. Det er helt sikkert frustrerende i starten, men som mange på forumet skriver, så er dette en tilstand man kan gjøre seg vandt med. 

 

Ettersom at TS bare er 18 år, så kan man tenke litt fremover; ta vare på ørene, bruk hørselvern og ikke ha på fullt volum når man hører på musikk. En tommelfingerregel: 60 min på 60% volum - så pause (dette er max).

 

Jeg har nok nevnt det i en noen tråder tidligere, men det gjøres mye forskning på tinnitus og hørsel generelt. Dette er en tilstand som rammerl mange titalls millioner mennesker verden over, så dette er man aldri alene om å ha. Folk har dette i forskjellig grad og typer også. Forskning i dag baserer seg på å finne medisiner som kan dempe eller "fjerne" tinnitus, og/eller regenerere hårceller i øret slik at øret gjenopptar sin normale funksjon, og dermed vil man tro at tinitusen også blir borte.

 

Ikke bli deppa. En 18 åring har vanvittig mye å se frem til. Alt ordner seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...på 60% volum...

 

Jeg tror ikke man kan sammenligne lydtrykket fra anlegg etter stillingen på volumkontrollen.

Selv på samme anlegg vil lydstyrken være veldig forskjellig alt etter hvilken kilde man benytter.

 

Mitt råd er å 'bruke ørene'! Når det låter 'skingrende', da er det for høyt!

Låter det rent og deilig høyt, er det ikke for høyt  :)

Lenke til kommentar

 

...på 60% volum...

 

Jeg tror ikke man kan sammenligne lydtrykket fra anlegg etter stillingen på volumkontrollen.

Selv på samme anlegg vil lydstyrken være veldig forskjellig alt etter hvilken kilde man benytter.

 

Mitt råd er å 'bruke ørene'! Når det låter 'skingrende', da er det for høyt!

Låter det rent og deilig høyt, er det ikke for høyt  :)

 

 

Dette er bare en enkel tommelfingerregel man kan huske på for å spare ørene, ikke mer komplisert enn det. Når man hører på høy musikk over lengre tid, mister man evnen til å dømme hvor høy musikken faktisk er. 

Lenke til kommentar

I dag er det en uke siden jeg startet tråden her, og 10 dager siden øresusinga startet. I dag ble jeg veldig glad, da jeg ikke hørte pipinga lenger, selv når jeg befant meg i et stille rom. Men gleden varte ikke lenge nok, da den kom tilbake litt senere. I morgen har jeg time med en øre/nese/hals spesialist og jeg skal ta MR. Håper jeg får en gledesnyhet om at øresusen ikke er kronisk, og at den vil forsvinne av seg selv snart. Men jeg venter også på det verste... Også håper jeg at støyskaden ikke er grunnen til susinga, men noe annet, da noe annet kan behandles og "fikses".

 

Jeg er fortsatt veldig deprimert, og hele uka har jeg tenkt på om øresusinga vil forsvinne eller ikke, eller når den vil bli borte. Det verste at at jeg fikk tak i sovetabletter, og selv det hjalp ikke når jeg skulle sove. Susinga er verst når det er natt, og selv om jeg er veldig trøtt så går det ikke an å sove. Og om jeg så får jeg sove, våkner jeg opp av den samme ulyden. Den onde sirkelen... 

 

Så oppsumert kan man si det slik: en vet livet er ferdig når selv sovetabletter ikke lenger hjelper... Håper susinga forsvinner snart, for jeg vet ikke hvor lenge jeg overlever dette :(

 

EDIT: Pipinga i øret mitt er egentlig veldig lav, for jeg kan fortsatt "føle" stillheten, men den er akkurat høy nok til å plage meg og gi meg hodepine. Jeg har alltid vært sensitiv for lyd, og MÅ ha det helt stille rundt meg for å sove. Det er derfor plagen er så sterk.For jeg tror nemlig at om en annen person hadde fått øresusen jeg opplever, så hadde han greid seg helt fint. Er bare jeg som er svak...

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Hei!  

Fint at du har kontaktet lege! Om enn kanskje noe sent... Jeg har, som aktiv pistolskytter, tinnitus på begge ørene. Denne er sterkt varierende fra nesten ingenting til et fossefall som ofte umuliggjør samtaler hvor folk snakker lavt eller hvisker.. Den legges alltid merke til, men som flere over her skriver venner du deg faktisk til dette over tid og hos de fleste har det ikke veldig mye å si for livskvaliteten.

 

Men tilbake til deg; slapp av!  :) Du har vel høyst sannsynlig bare fått en alvorlig advarsel om at hørselen din har begrensninger og at en skade kan vare livet ut.

Ut fra det du skriver tror jeg at du har gode sjanser til at dette går over. Til å begynne med skjedde dette ganske ofte hos meg, med lignende symptomer som du har beskrevet. Feilen JEG gjorde var at jeg ignorerte varslene (skjedde flere ganger) og nå har det ikke gitt seg, og skaden er permanent.

 

Ta hensyn til at du nå er i en litt utsatt posisjon og beskytt hørselen din mot kraftige lyder til dette går over. Jeg regner med at legen din vil gi deg noenlunde samme beskjed. IKKE utsett hørselen for mer press så lenge dette varer og gi det litt tid! Det er ikke unormalt at det henger i fra en uke til et par måneder etter min erfaring.

Og for fremtiden: Ha alltid et par ørepropper med deg i lomma! Høy lyd kan du uforvarende bli utsatt for over alt og da er det greit å beskytte hørselen!

 

Dette går nok veldig bra tror jeg! Gi oss tilbakemelding etter legebesøket! Lykke til & God og stille jul! :)   

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Hør her. Jeg skjønner at du sliter noe jævlig nå. Jeg har vært der selv. Jeg var så desperat at jeg gråt og hadde angstanfall om hverandre i flere måneder. Men siden du bor i Oslo vil jeg anbefale deg på det sterkeste å kontakte audiopedagog Karina McGlade på Linderudsenteret. Hun er utrolig flink og jeg er sikker på at hun vil hjelpe deg.

 

Her er link.

Lenke til kommentar

Hei!  

Fint at du har kontaktet lege! Om enn kanskje noe sent... Jeg har, som aktiv pistolskytter, tinnitus på begge ørene. Denne er sterkt varierende fra nesten ingenting til et fossefall som ofte umuliggjør samtaler hvor folk snakker lavt eller hvisker.. Den legges alltid merke til, men som flere over her skriver venner du deg faktisk til dette over tid og hos de fleste har det ikke veldig mye å si for livskvaliteten.

 

Men tilbake til deg; slapp av!  :) Du har vel høyst sannsynlig bare fått en alvorlig advarsel om at hørselen din har begrensninger og at en skade kan vare livet ut.

Ut fra det du skriver tror jeg at du har gode sjanser til at dette går over. Til å begynne med skjedde dette ganske ofte hos meg, med lignende symptomer som du har beskrevet. Feilen JEG gjorde var at jeg ignorerte varslene (skjedde flere ganger) og nå har det ikke gitt seg, og skaden er permanent.

 

Ta hensyn til at du nå er i en litt utsatt posisjon og beskytt hørselen din mot kraftige lyder til dette går over. Jeg regner med at legen din vil gi deg noenlunde samme beskjed. IKKE utsett hørselen for mer press så lenge dette varer og gi det litt tid! Det er ikke unormalt at det henger i fra en uke til et par måneder etter min erfaring.

Og for fremtiden: Ha alltid et par ørepropper med deg i lomma! Høy lyd kan du uforvarende bli utsatt for over alt og da er det greit å beskytte hørselen!

 

Dette går nok veldig bra tror jeg! Gi oss tilbakemelding etter legebesøket! Lykke til & God og stille jul! :)   

 

Wow, tror ikke jeg har lest et mer oppmuntrende innlegg før nå. Setter veldig pris på det!! Jeg lurer likevel på noe, hvor lenge hadde du disse advarlsene av øresus før det ble permanent? Dager? Uker? Måneder? Og hvor lenge varte det før det forsvant, for å så komme tilbake igjen? Sist men ikke minst, hvor mange ganger opplevde du disse advarlsene? Takk for svar!!

Lenke til kommentar

Hør her. Jeg skjønner at du sliter noe jævlig nå. Jeg har vært der selv. Jeg var så desperat at jeg gråt og hadde angstanfall om hverandre i flere måneder. Men siden du bor i Oslo vil jeg anbefale deg på det sterkeste å kontakte audiopedagog Karina McGlade på Linderudsenteret. Hun er utrolig flink og jeg er sikker på at hun vil hjelpe deg.

 

Her er link.

 

Takk. Håper øresusen går over snart. Men jeg skal jeg sjekke henne ut!

Lenke til kommentar

Som sagt skjedde dette over lengre tid med forskjellig varighet på 'anfallene'. Noen ganger var det bare pipelyder som forsvant i løpet av dagen men når det begynte å bli mer alvorlig holdt dette på i ukesvis og også flere ganger over måneder. Holdt på med dette i flere år og ignorerte alle tegn på at dette nærmet seg mer permanent skade før det altså var for seint. Har ikke kontroll på hvor mange ganger dette skjedde men det var nok ganske mange ja. 8-10 ganger hvor dette gikk over lengre tid iallefall. Ta også med i det hele at jeg fortsatte med støybelastningene til tross for at jeg allerede hadde øresus så det holdt..

Dette var som sagt i forbindelse med pistolskyting uten hørselvern, noe som jo er uaktuelt nå for tiden da det er påbud om bruk av hørselvern. Men jeg var vel det man kaller ung og dum, og hørselvern var ikke noe man brukte penger på.

Vil tro at det er mange jegere i landet som har holdt på på samme måte med samme resultat...

 

Regner som sagt med at du får positive nyheter også fra legen din i morgen, så slapp av! :)

Gi oss tilbakemelding hvordan det går da!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Som sagt skjedde dette over lengre tid med forskjellig varighet på 'anfallene'. Noen ganger var det bare pipelyder som forsvant i løpet av dagen men når det begynte å bli mer alvorlig holdt dette på i ukesvis og også flere ganger over måneder. Holdt på med dette i flere år og ignorerte alle tegn på at dette nærmet seg mer permanent skade før det altså var for seint. Har ikke kontroll på hvor mange ganger dette skjedde men det var nok ganske mange ja. 8-10 ganger hvor dette gikk over lengre tid iallefall. Ta også med i det hele at jeg fortsatte med støybelastningene til tross for at jeg allerede hadde øresus så det holdt..

Dette var som sagt i forbindelse med pistolskyting uten hørselvern, noe som jo er uaktuelt nå for tiden da det er påbud om bruk av hørselvern. Men jeg var vel det man kaller ung og dum, og hørselvern var ikke noe man brukte penger på.

Vil tro at det er mange jegere i landet som har holdt på på samme måte med samme resultat...

 

Regner som sagt med at du får positive nyheter også fra legen din i morgen, så slapp av! :)

Gi oss tilbakemelding hvordan det går da!

 

For å få dette avklart: Du hadde øresus i uker, så gikk det over? Og så fikk du øresusen igjen, og det gikk over etter uker/måneder? Og slik var det 8 - 10 ganger?

Lenke til kommentar

Var hos øre-nese-hals spesialsit i dag, og fikk vite at det var ingenting galt med hørselen eller andre skader i øret. Legen mente det ville gå over av seg selv, men kunne forstålelig nok ikke si meg når øresusen ville forsvinne. Det kan ta dager, uker eller måneder. Legen sa det mest sannsynelig ikke var kronisk, så akkurat nå er jeg veldig optimistisk på livet.

 

Men overraskende nok mente hun at høy musikk ikke kunne skyldes øresusen, da hørselen min var god og det er normalt at "alle" mennesker hører på høy musikk. Hun mente koffein inntaket mitt kunne ha skylden, da jeg har drukket en del energidrikker i løpet av livet. Jeg drakk også energidrikk dagen susinga startet. Da jeg spurte om 10 dager med øresus ikke var altfor voldsomt for høy koffeininntak, sa hun direkte nei, og mente at kroppen trengte tid for å få ut all koffeinet. Jeg håper hun har rett, for jeg kommer aldri til å røre noe som har med koffein å gjøre, selv brus holder jeg meg unna så lenge øresusen er der.

 

Men jeg håper øresusen forsvinner i løpet av uka ,så jeg kan nyte livet igjen, og være takknmelig for ting vi tar for gitt. Hvis øresusen forsvinner, så har den forbredet livet mitt til det gode, for nå har jeg lært hvordan folk med tinnitus har det, og hvor heldig jeg er som har fått en ny sjanse i livet.

 

Jeg kommer fortsatt til å holde meg unna høy musikk, men jeg lurer likevel på om høy musikk kanskje kan være grunnen til susinga. Fordi jeg skjønner egentlig ikke sammenhengen mellom øresus og koffein, høy musikk høres mer logisk ut...

 

En ting jeg glemte å nevne for legen, er at det venstre øret av og til er tett, men følelsen forsvinner når jeg putter fingeren i øret. Det kan være tegn på mye ørevoks, men jeg er så dum at jeg glemte å nevne det for legen, så hvis øresusen ikke gir seg i løpet av uka, drar jeg tilbake for å fjerne all ørevokset.

 

Det er perioder der øresusen er helt borte, og det må være et positivt tegn? Jeg håper på det beste, så jeg endelig kan nyte søvn igjen!!

Lenke til kommentar

Bommet ikke mye skjønner jeg! Og legen din har uansett ikke NØDVENDIGVIS fasitsvaret her. De problemene jeg har skyldes 100% sikkert at jeg har utsatt hørselen for støymengder øret aldri har ment å kunne takle over tid.

Men, følg gjerne rådet hennes OG følg rådet mitt om å la hørselen 'få tid' til å bedre seg. og utsett ikke ørene dine for dette igjen hvis du kan unngå det! Ha som sagt med deg sånne fine skum-ørepropper i lomma sånn at du er forberedt! Brukes med fordel når du er for nærme høyttalere på konserter, på flyplasser eller andre steder med høy lyd!

 

Du får forøvrig kjøpt et enkelt skyllesett for ørevoks på apoteket. Anbefales!!

Du kan også ha tette bihuler som ofte gir samme symptomer. Da er en god nesespray lurt å bruke!

 

Til slutt: skal du putte noe i ørene (støydemper eller høreplugger) så gjør dette forsiktig! En komprimering av lufttrykket ved brå innsetting kan også gi hørselen din en skikkelig smell!

 

Da ønsker jeg deg EN FREDELIG JUL jeg!  :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...