Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at tinnitus er en lidelse for en del men fra min barndom husker jeg en hard neggel av en industriarbeider som sa han hadde høy piping i ørene og levde videre på tross av dette.

Hvor mye det plaget han vet jeg ikke men han viste det ikke utad i hvertfall utover at han var litt tunghørt.

Slike historier gir inntrykk og er inspirerende når man selv havner oppi det.

Forventet at det skulle være mye værre en det faktisk var og selv i perioder med mye stress og mye øresus så tenker jeg bare" bring it on" for er det ikke værre end ette er det ingen problemer.

Men holdningen til dette er alfa og omega for hvordan tilværelsen blir etterpå.

BTW jeg nyter fortsatt musikk og da av den litt hardere typen.

Lenke til kommentar

 

Veldig enkelt å si at det har null effekt for deg Perpyro.

 

Men, du er inne på noe, og det er hva en har fokus på og hva en forsøker å unngå å ha fokus på. For noen så blir tinnitus mye lidelse. Og det synes jeg vi også bør ha respekt for.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

det er sinnsykt plagsomt, men det dersom man fokuserer bort fra det så blir lyden svakere. Jeg har faktisk vært ganske bra de siste dagene. Har merket mye mindre til det igjen. Føler meg nesten helt bra. 

Lenke til kommentar

Jeg husker egentlig ikke om jeg fikk noen "varsler".

I forhold til å stabilisere seg så snakker vi bare et par dager egentlig.

 

Skal sies at jeg har helt strøken hørsel,  så har ikke nedsatt hørsel på noe vis, og mangler ikke noe særlig på frekvensområder heller.  Men har da denne støyen som bare ligger i øret hele tiden.

 

 

 


 

Våknet du bare opp en dag med øresus, eller fikk du mange "advarsler" før det ble permanent? Jeg har lest at mange får flere av disse advarlsene de ikke tar på alvor før øresus blir kronisk, var det slik med deg også?

 

Hvor lang tid det før tinnitusen din minsket og stabiliserte seg? Uker eller måneder?

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg husker egentlig ikke om jeg fikk noen "varsler".

I forhold til å stabilisere seg så snakker vi bare et par dager egentlig.

 

Skal sies at jeg har helt strøken hørsel,  så har ikke nedsatt hørsel på noe vis, og mangler ikke noe særlig på frekvensområder heller.  Men har da denne støyen som bare ligger i øret hele tiden.

 

 

 

 

Våknet du bare opp en dag med øresus, eller fikk du mange "advarsler" før det ble permanent? Jeg har lest at mange får flere av disse advarlsene de ikke tar på alvor før øresus blir kronisk, var det slik med deg også?

 

Hvor lang tid det før tinnitusen din minsket og stabiliserte seg? Uker eller måneder?

 

 

Når jeg beveger hode, så hører jeg lyder som klirrer. Skulle tro det lå en nøkkeldings eller noe inni ene øret. ... eller noe som lager klirrelyder. Men når jeg sitter helt rolig uten å bevege på hodet så hører jeg ingen øresus i dag. Men for en uke siden så hørte jeg hele tiden omtrent på ene øret. Plagsomme saker, og jeg ser at dere er mange andre som er plaget av det samme. Er nok ganske vanlig kanskje...

Lenke til kommentar

Hvis tinnitus er det værste man har opplevd så har man hatt et fint liv. Jeg bryr meg nada om tinnitusen min, har hatt den i 25år. Det var nok litt uvant til å begynne med men det går seg til. Jeg har andre plager som er betydelig værre uten at jeg lar det ta knekken på meg heller. Jeg lever, det er det viktigste, så får man bare gjøre det beste ut av det livet man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg beveger hode, så hører jeg lyder som klirrer. Skulle tro det lå en nøkkeldings eller noe inni ene øret. ... eller noe som lager klirrelyder. Men når jeg sitter helt rolig uten å bevege på hodet så hører jeg ingen øresus i dag. Men for en uke siden så hørte jeg hele tiden omtrent på ene øret. Plagsomme saker, og jeg ser at dere er mange andre som er plaget av det samme. Er nok ganske vanlig kanskje...

 

 

 

Tror jeg har hatt noe liknende, men at det gikk over. Vet ikke hvorfor, om kroppen bare trengte litt tid på å ordne opp. Men, det kan jo være at skjelett og muskulatur her og der omkring på hode, nakke er med på å opprettholde plagene, og når det blir i orden i skjelett og muskulatur så demper det seg kanskje noe, dersom disse delene av kroppen er årsaken til tinnitusen til en pasient.

 

Tviler likevel på at tinnitus ikke skulle komme tilbake om man føler at det plutselig er borte. Tinnitus er en sånn ullen lidelse som det er skrevet ganske mye om. Men legene tenker seg at det sitter i forbindelse med nervebanene til amygdala. Og om du lykkes et kort øyeblikk å bli kvitt tinnitus midlertidig, så er hjernen programmert til å lete opp tinnituslyden igjen. Det er tross alt snakk om "liv eller død" for amygdala. Tenk bare på alle sanseinntrykkene dette stakkars lille organet må sortere på, konstant.

 

Så om du tenker deg at lyden fra tinnitus er blitt tilvendt hjernebanene til amygdala, så når det plutselig faller bort, så vil hjernen prøve å gjenopprette tilbake til det "normale", som jo er tinnituslyden du har hatt lenge. Pasienter kommer dessverre altfor sent til lege for å få forebyggende hjelp, om det i det hele tatt finnes noe man kan gjøre for å arbeide fantomlyden ut av nervebanene i hjernen?

 

 

http://forskning.no/hjernen-evolusjon-psykologi/2012/03/lynkjapp-fryktreaksjon

 

 

amygdala.jpg

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt tinnitus hele livet (mye ørebetennelse som baby), så jeg aner ikke hva stillhet er for noe.

 

På den positive siden: siden jeg allerede har tinnitus er det jo bare å trøkke på med høy musikk! :p

Ja, og høre musikk gjør at man ikke merker til den kjipe lyden så mye. I dag har jeg mye øresus igjen. Ganske irriterende...Og kun på det ene øret. 

Lenke til kommentar

Hvis tinnitus er det værste man har opplevd så har man hatt et fint liv. Jeg bryr meg nada om tinnitusen min, har hatt den i 25år. Det var nok litt uvant til å begynne med men det går seg til. Jeg har andre plager som er betydelig værre uten at jeg lar det ta knekken på meg heller. Jeg lever, det er det viktigste, så får man bare gjøre det beste ut av det livet man har.

Enig med deg. Min tinnitus er ikke den værste som jeg har opplevd i mitt liv. Det går helt fint å leve med den. Viktigste er at man lever. Helt sant. Men det er mulig forskjellig grad av tinnitus.. noen har gjerne enda værre tinnitus enn den jeg har. Men jeg skal ikke klage. Den tinnitusen jeg har går det bra å leve med hele livet gjennom.

 

Det gjelder å tenke positivt selv om man har tinnitus. Enig med deg i at det er kjempeviktig, for det gjør det lettere å leve med. 

Lenke til kommentar

Hvis tinnitus er det værste man har opplevd så har man hatt et fint liv. Jeg bryr meg nada om tinnitusen min, har hatt den i 25år. Det var nok litt uvant til å begynne med men det går seg til. Jeg har andre plager som er betydelig værre uten at jeg lar det ta knekken på meg heller. Jeg lever, det er det viktigste, så får man bare gjøre det beste ut av det livet man har.

 

Uenig. Jeg har gåttt gjennom mye og tinnitus er likevel det verste jeg noen gang har opplevd.

Lenke til kommentar

Tok meg den frihet å rette litt opp i posten din for livet ditt er ikke ødelagt fra nå av, det er du som ødelegger det fra nå av med din holdning til dette ubetydelige problemet der du ser på hva du hadde istedenfor å se på hva du har nå og gjør noe utav det.

 

Hvem vi du være om 20 år, en deprimert selvlidende person som lengter etter stillheten som aldri kom tilbake eller en person som nyter og gjør noe med det du har?

Slutt å løpe bortover perongen etter toget som gikk, det er gått og de tider du hadde er forbi og et nytt kapittel i ditt liv har startet, hva du gjør med det er opp til deg selv.

Jeg fikk dette når jeg var 23 år, altså 5 år fra nå for å sammenligne det med deg uten at dette har noen effekt på livet mitt etter at jeg fikk øresus.

 

 

Du har jo et poeng, men det gjør meg likevel trist å vite at jeg kanskje aldri kan nyte stillheten mer. Også skjer det her midt i skoleåret. Jeg får jo ikke fokusert, og er redd jeg ikke får vitnemål på grunn av tinnitusen. Det gjør meg så deprimert.

 

Det er ikke bare tinnitusen som gjør vondt. Jeg har i det siste vært veldig overfølsom for lyd. All hverdags lyder gjør vondt i øret. Jeg klarer ikke engang sitte i klasserommet på grunn av den høye støyen, jeg kjenner bokstavelig talt en stikkende smerte i ørene mine når noen roper eller snakker høyt. Tror den medisinske betegnelsen er hyperacusis, og igjen, hva slags navn er det...? Er jo ikke rart ingen har hørt om slike lidelser...:(

 

Har hørt noen historier om folk som har blitt kvitt øresusen innen 6 måneder. Jeg vil ikke gå rundt å håpe på at den går vekk, men den kan jo i det minste gå ned i volum, så kanskje jeg helt fint kan leve med det. Men akkurat nå så klarer jeg ikke fungere, både mentalt og psykisk. Jeg er utslitt.

 

Jeg lengter etter å smile igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta tinniutusen som humor..... det gjør jeg. Jævla bra musikk jeg har i ørene nå da dere ;) hahaha... fin pipelyd , er til å danse til ;) Sånn tenker jeg når den kommer... og da avtar lyden ofte ;)

 

Men din er jo ikke konstant, eller tar jeg feil nå? Min er der hele tiden. Dagen og natten lang. Jeg får ikke jo ikke fred. Det piper og piper, helt umulig for meg å ta det med humor. Jeg har prøvd, men det er så høyt.

 

Hvorfor kan den ikke bare gå vekk. Jeg har skjønt poenget OK. Jeg vet jeg nå må passe på hørselen min i fremtiden. Jeg kommer aldri til å bruke hodetelefoner mer, eller dra på kino eller andre høye eventer. Men den går jo ikke vekk :( Man lærer bare når det allerede er forsent...

Lenke til kommentar

 

Men din er jo ikke konstant, eller tar jeg feil nå? Min er der hele tiden. Dagen og natten lang. Jeg får ikke jo ikke fred. Det piper og piper, helt umulig for meg å ta det med humor. Jeg har prøvd, men det er så høyt.

 

Hvorfor kan den ikke bare gå vekk. Jeg har skjønt poenget OK. Jeg vet jeg nå må passe på hørselen min i fremtiden. Jeg kommer aldri til å bruke hodetelefoner mer, eller dra på kino eller andre høye eventer. Men den går jo ikke vekk :( Man lærer bare når det allerede er forsent...

 

 

 

Her tar du smått feil, og det kan være den alvorligste du kommer til å gjøre.

 

Er enig i at å bruke hodetelefoner kan skade deg, men du kan fortsatt bruke dem om du er forsiktig. Er uenig i at du skal unngå å gå på kino. Ja, jeg er litt enig i at volumet på en del kinovisninger er litt i det høyeste laget for hva som er behagelig. Men, man bør spørre seg om dette er skadelig støy, eller om det ligger innenfor hva øret skal tåle.

 

Om du vet at øret skal tåle det, så bør du fortsette å leve livet som alle andre i den grad du takler det. Gå for all del på kino, ikke slutt med slike aktiviteter og steng deg inne hjemme. Det er det verste du kan finne på i forbindelse med din hyperakusis.

 

Hyperakusis (lydoverfølsomheten) er vel den lidelsen som som oftest kommer parallellt med tinnitus-lyden. Man får bedre hørsel på en måte, og man lar seg irritere over lyder som andre mennesker fint klarer å leve i.

 

Å unngå å gå på kino, eller å bruke ørepropper når det ikke er skadelige lyder er det verste du kan finne på. Jeg anbefaler deg å skaffe deg ørepropper som delvis filtrerer lyden bort, og gir en viss lyddemping. Finnes tilpasset mange forskjellige frekvenser, alt etter hva du er ute etter å bevare av lydbilde.

 

Bruk disse inntil du får kommet deg til ØNH-lege og fått utlevert en tinnitusmaskerer. Bruk tinnitusmaskerer som lager hvit støy, og du vil sannsynligvis tåle de lydene bedre som du sliter med i øyeblikket. Stopp i størst mulig grad å bruke ørepropper, og å skjerme deg, unntatt når du arbeider i støyende omgivelser som er skadelige for hørselen. Stopp også i størst mulig grad å bruke den lydfiltreringsøreproppen etter at du har fått deg tinnitusmaskerer.

 

Og kom deg for all del på et tinnitusmestringskurs!

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

 

Ta tinniutusen som humor..... det gjør jeg. Jævla bra musikk jeg har i ørene nå da dere ;) hahaha... fin pipelyd , er til å danse til ;) Sånn tenker jeg når den kommer... og da avtar lyden ofte ;)

 

Men din er jo ikke konstant, eller tar jeg feil nå? Min er der hele tiden. Dagen og natten lang. Jeg får ikke jo ikke fred. Det piper og piper, helt umulig for meg å ta det med humor. Jeg har prøvd, men det er så høyt.

 

Hvorfor kan den ikke bare gå vekk. Jeg har skjønt poenget OK. Jeg vet jeg nå må passe på hørselen min i fremtiden. Jeg kommer aldri til å bruke hodetelefoner mer, eller dra på kino eller andre høye eventer. Men den går jo ikke vekk :( Man lærer bare når det allerede er forsent...

 

Da har du nok høyere lyd på øresusen enn hva jeg har. Når jeg først sovner så merker jeg ikke av den. Var en gang jeg våknet av at jeg var plaget av den, men til vanlig merker jeg ikke av den når jeg sovner. Når jeg våkner merker jeg nesten ingen øresus. Det er mest når jeg skal sove. Men dersom jeg kan vende på hodet slik at jeg ikke hører øresusen. Det ser ut som om min øresus kommer ved visse bevegelser, og når jeg holder hodet i en viss stilling. Veldig merkelig det der. 

 

Men kan godt forstå at dem som har høyere øresus må ha det vannvittig tungt og vanskelig.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har en litt annen tinnitusopplevelse enn hva de fleste har. Jeg er ikke bastant her, vil bare fortelle deg det. Kan det være skjelettmessige, muskelmessige tiltak som kan hjelpe deg, siden du snakker om at tinnitus er mer på et øre, og at du framprovoserer det i forhold til liggestillinger etc.?

 

For meg så kan jeg ikke definere hvor tinnituslyden sitter. Sitter midt inni hode liksom. Så jeg har aldri hatt noe øre hvor jeg hører det mer og mindre på.

 

Jeg har det litt motsatt av deg når jeg våkner opp, men nokså likt, etter at jeg har sovnet inn (så hører jeg ikke lyden). Det er når jeg forsøker å innsovne at jeg hører lydene ekstra godt, men også når jeg nettopp har våknet, så er det der med en gang.

 

Jeg merker minst til at jeg har tinnitus dersom jeg er engasjert med noe, eller dersom det er litt bakgrunnslyd. Men, jeg har også opplevd at lyd kan vekke opp tinnitus. Og jeg tror også at jeg kan ha skjellett- og muskelrelatert tinnitus. Det er bare så forbaska vanskelig å finne ut av, når leger og sånn ikke gidder å røre tema særlig.

 

Det er så inderlig enkelt for en lege å bare platte over ved å si: "nei, jeg tror ikke det er en sammenheng i det du foreslår". Så jeg forstår godt alle som kommer til å fortelle at det er utfordrende og vanskelig å få noe nyttig ut av fastlegebesøk. Kan jo være at det finnes en flink fastlege der ute, men jeg tror det er som "å lete etter nålen i høystakken".



Anonymous poster hash: e8e6d...619
Lenke til kommentar

Her tar du smått feil, og det kan være den alvorligste du kommer til å gjøre.

 

Er enig i at å bruke hodetelefoner kan skade deg, men du kan fortsatt bruke dem om du er forsiktig. Er uenig i at du skal unngå å gå på kino. Ja, jeg er litt enig i at volumet på en del kinovisninger er litt i det høyeste laget for hva som er behagelig. Men, man bør spørre seg om dette er skadelig støy, eller om det ligger innenfor hva øret skal tåle.

 

Om du vet at øret skal tåle det, så bør du fortsette å leve livet som alle andre i den grad du takler det. Gå for all del på kino, ikke slutt med slike aktiviteter og steng deg inne hjemme. Det er det verste du kan finne på i forbindelse med din hyperakusis.

 

Hyperakusis (lydoverfølsomheten) er vel den lidelsen som som oftest kommer parallellt med tinnitus-lyden. Man får bedre hørsel på en måte, og man lar seg irritere over lyder som andre mennesker fint klarer å leve i.

 

Å unngå å gå på kino, eller å bruke ørepropper når det ikke er skadelige lyder er det verste du kan finne på. Jeg anbefaler deg å skaffe deg ørepropper som delvis filtrerer lyden bort, og gir en viss lyddemping. Finnes tilpasset mange forskjellige frekvenser, alt etter hva du er ute etter å bevare av lydbilde.

 

Bruk disse inntil du får kommet deg til ØNH-lege og fått utlevert en tinnitusmaskerer. Bruk tinnitusmaskerer som lager hvit støy, og du vil sannsynligvis tåle de lydene bedre som du sliter med i øyeblikket. Stopp i størst mulig grad å bruke ørepropper, og å skjerme deg, unntatt når du arbeider i støyende omgivelser som er skadelige for hørselen. Stopp også i størst mulig grad å bruke den lydfiltreringsøreproppen etter at du har fått deg tinnitusmaskerer.

 

Og kom deg for all del på et tinnitusmestringskurs!

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

 

Lyden i en kinosal kan måles i opptil 110 dB. Hørselen vår kan tåle veldig mye, men for en som allerede har påvist hørselskade, med symptomer som for eksemel tinnitus så er slike lydnivåer direkte skadelige. Jeg har sluttet å bruke hodetelefoner for lengst, og kommer til å holde meg unna det resten av livet mitt. Jeg har lært min lekse, kanskje litt for sent, men jeg har i vertfall tatt advarselen på alvor slik at jeg heldigvis unngår større hørselsskader i fremtiden. 

 

Jeg har på ørepropper hver gang jeg er ute, fordi jeg har lest det gir bedre sjanser for at tinnnitusen forsvinner helt hvis en holder seg unna lyder under 80 dB I 3 måneder siden oppstart. Det eneste jeg angrer på er MR undersøkelsen jeg tok noen dager etter at ulyden oppstod, jeg tror nemlig at det kan ha bidratt til min nå kanskje vedvarende øresus. Hadde jeg holdt meg hjemme i 3 måneder tror jeg den hadde vært borte til nå..

 

Jeg har prøvd å overdøye tinnitusen min med andre bakgrunnslyder, men jeg klarer ikke sove med det. Det er spesielt irirterende for meg da jeg har vært så vandt med stillhet gjennom hele livet, og så en dag har det plutselig blitt stjålet fra meg.

 

Håper i det minste tinnitusen går ned i volum... Tiden vil fortelle.

Lenke til kommentar

 

Lyden i en kinosal kan måles i opptil 110 dB. Hørselen vår kan tåle veldig mye, men for en som allerede har påvist hørselskade, med symptomer som for eksemel tinnitus så er slike lydnivåer direkte skadelige. Jeg har sluttet å bruke hodetelefoner for lengst, og kommer til å holde meg unna det resten av livet mitt. Jeg har lært min lekse, kanskje litt for sent, men jeg har i vertfall tatt advarselen på alvor slik at jeg heldigvis unngår større hørselsskader i fremtiden. 

 

Jeg har på ørepropper hver gang jeg er ute, fordi jeg har lest det gir bedre sjanser for at tinnnitusen forsvinner helt hvis en holder seg unna lyder under 80 dB I 3 måneder siden oppstart. Det eneste jeg angrer på er MR undersøkelsen jeg tok noen dager etter at ulyden oppstod, jeg tror nemlig at det kan ha bidratt til min nå kanskje vedvarende øresus. Hadde jeg holdt meg hjemme i 3 måneder tror jeg den hadde vært borte til nå..

 

Jeg har prøvd å overdøye tinnitusen min med andre bakgrunnslyder, men jeg klarer ikke sove med det. Det er spesielt irirterende for meg da jeg har vært så vandt med stillhet gjennom hele livet, og så en dag har det plutselig blitt stjålet fra meg.

 

Håper i det minste tinnitusen går ned i volum... Tiden vil fortelle.

 

 

 

Kinosallyd, da er vi ihvertfall til dels enige i at de som drifter kino har en jobb å gjøre. Folk elsker jo sterk lyd slik at de kan leve seg inn i filmen ser det ut til. Men, jeg tror det skal en del til før at de som drifter kino endrer på visningsvanene sine. Går jo an å skaffe seg konsertøreplugger og gå på kino likevel, selv om det virker litt sært at man på en del filmer kan føle seg nødt til å gjøre det enten man har hørselsskader eller frisk hørsel.

 

Men, poenget var å likevel delta på aktiviteter, og da er kino kun en av mange.

 

Det er ihvertfall i strid med legestandens oppfatning, at du skal bli bedre av å ha ørepropper i. Om du nettopp har fått hørselsskade, så kan jeg være enig med deg likevel. Men, ikke etterhvert når tinnitus har vedvart litt, og en sliter med hyperakusis.

 

Tro flytter fjell sies det, men du nevner MR og at du tror den skadet deg. Det er også mye idéer man kan få som kan være villedende. Jeg tror ihvertfall du har skapt deg en selv vedrørende MR. Må ihvertfall få anledning til å si dette.

 

Magnetic resonance imaging (MRI) fungerer slik at det vrir på vannmolekylene siden disse er dipole. Da vil magnetismen kunne vri på vannmolekylene, og når det skjer så avgir de små radiobølger som sensorene i ringen som omgir kroppen kan fange opp. Det er slik og ved hjelp av stor regnekapasitet i datamaskin at man får tegnet opp bilder.

 

Det skal være helt ufarlig. Om vann flytter seg i kroppen så er jo ikke det skadelig vel?

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...