Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Jeg tror at det er mange forskjellige typer tinnitus. Min er som en tv som står på men uten at den er stillt inn på en stasjon(De som er gamle nok husker denne statiske støyen), lyden er ganske høy men øker enormt hvis det er mye bråk, spesielt snakking er helt håpløst, da hører jeg ingenting.

 

Jeg har også lagt merke til at det faktisk blir værre med åra.

 

Hm, må være utrolig irriterende... Jeg kondolerer. Jeg gjør virkelig det. Men forskningen går veldig rask, så jeg tror og håper de finner en kur mot det om noen år.

 

Jeg tror min øresus snart er vekke. Jeg hører litt susing, bare litt. Og det er når jeg befinner meg i et stille rom. Og den plager meg ikke så mye, så om det ikke blir verre, så klarer jeg meg helt fint. Men jeg vil ikke feire riktig enda, da det er om natten det er verst. Klarer jeg å sove i natt uten sovepiller, er livet mitt tilbake igjen, og da vil jeg være 100 % sikker på at den snart vil forsvinne.

 

Så jeg håper øresusen snart e rborte, slik at jeg kan nyte juleferien i stillhet og fred!!

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe! Det går nok heldigvis bra med deg regner jeg med!

 

Dette med at sovepiller har som en sideeffekt at du opplever øresusen sterkere tviler jeg ikke på. Har ikke sjekket om dette er oppført som mulig bivirkninger i felleskatalogen men tipper det kan være nevnt der.

 

vidarkri sammenligner øresusen som lyden du fikk på de gamle tv'ene når de ikke står på innstilt kanal, dette er samme lyden du finner på en FM-radio også og kalles vel hvit støy, en lydtype som inneholder alle frekvenser i en salig blanding.

Dette er en god beskrivelse på også den øresusen jeg opplever, men i tillegg til susen hører jeg også en like kraftig pipelyd, forøvrig ganske likt med den du hørte på 'gamle tv'er' som stod med prøvebildet.. 

Lenke til kommentar

Hehe! Det går nok heldigvis bra med deg regner jeg med!

 

Dette med at sovepiller har som en sideeffekt at du opplever øresusen sterkere tviler jeg ikke på. Har ikke sjekket om dette er oppført som mulig bivirkninger i felleskatalogen men tipper det kan være nevnt der.

 

vidarkri sammenligner øresusen som lyden du fikk på de gamle tv'ene når de ikke står på innstilt kanal, dette er samme lyden du finner på en FM-radio også og kalles vel hvit støy, en lydtype som inneholder alle frekvenser i en salig blanding.

Dette er en god beskrivelse på også den øresusen jeg opplever, men i tillegg til susen hører jeg også en like kraftig pipelyd, forøvrig ganske likt med den du hørte på 'gamle tv'er' som stod med prøvebildet.. 

 

Skal prøve å sove uten sovetablett i dag. Det jeg frykter mest er hvor høyt lyden kan være om natten. Håper det roer seg ned i dag, og at øresusen forsvinner av seg selv snart. Har ikke peiling hvordan folk klarer å overleve dette. Jeg er utslitt allerde etter 12 dager..

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Prøvde å sove uten sovepiller i natt, men det gikk ikke. Var våken hele natta, men øresusen er ikke like verst som før, og den holdt faktisk på å forsvinne, nesten, men så kom den tilbake igjen akkurat nå etter en tur på byen.

 

Faktisk så vet jeg ikke om lyden av øresusen har blitt mindre eller har blitt forsterka. Før var det nesten bare susinga jeg hørte, men nå har susingen forsvunnet, og det er kun piping jeg hører. Det kan kun høres i et stille rom.

 

Skal jeg være ærlig så begynne jeg å miste litt av håpet nå, og begynner å innse at dette kan være noe jeg må leve med resten av livet. Det har gått 13 dager nå, og den ser ikke ut til å forsvinne. For kom igjen, 13 dager med øresus og den er der fortsatt? Det kan umulig være normalt. Vanligvis så forsvinner jo den av seg selv i løpet av timer eller noen dager. Jeg har hatt den i nesten to uker  nå. Helvete også..

 

JA ja, håper fortsatt på det beste...

Lenke til kommentar

Jeg fikk en ny tone i dag tidlig, litt som susingen av vann fra et dusjhode. Den nye tonen har tatt vekk oppmerksomheten fra den gamle triangelringelyden. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, men nå må jeg prøve å venne meg til den nye tonen. En skulle nesten trodd man fikk en ny tone hver måned. :)

Lenke til kommentar

Heller og Bergman utførte et eksperiment i 1953 der de plasserte 80 personer uten tinnitus i et lydtett rom i fem minutter og ba dem i etterkant å beskrive opplevelsen. 93 % av dem rapporterte om summing, ringing og plystring både fra ørene og inne i hodet. Flere av dem trodde de egentlig tok en hørselstest, men det de opplevde var faktisk fem minutter med total stillhet.

 

Dette viser at nært sagt hvem som helst kan oppdage og registrere den elektriske nerveaktiviteten som foregår i signalbanene mellom øret og hjernen. Biter man seg i tillegg merke til slike lyder vil hjernen memorere dem og spille dem av selv i en del tilfeller der lydkilden har sluttet å spille melodiene.

 

Det man da må forsøke å gjøre er å trene hjernen til å ikke lenger registrere lydene. Hvilken følelsesetikett man har tillagt lydene avgjør hvor plagsomt dette blir for personen. Er denne negativ vil den kontinuerlige påvirkningen av lydene resultere i en ond sirkel som kan være vanskelig å bryte. Jeg vil råde deg til å omgi deg med svake omgivelseslyder til en hver tid, dette for å tvinge hjernen din til å ta i mot konkurrerende lyder kontinuerlig. Dette gjelder også om natten når du sover, fordi nervefiltrene er aktive 24 timer i døgnet. De må ha konkurrerende lyd for at de lettere skal omprogrammeres til å ikke prioritere lydsignalet.

 

Merk deg at det er din reaksjon på lydene, og ikke lydene i seg selv som er problemet. Lydene du har lagt for hat må hele tiden ha konkurranse fra andre lyder, men du skal ikke overdøve dem totalt. I konkurranse med andre lyder vil hjernen din etterhvert venne seg til å stadig spille av tonene lavere og lavere, men dette vil ta tid. Jo mer plaget du er, jo lengre vil det ta, men du vil til slutt komme til et punkt der signalet ikke lengre vil registreres.

 

God jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åå når jeg e så lei!!! Prøvde å sove nå nettopp i et stille rom, og lydene er like høye som de var da hele greia starta!!!! Jeg trodde faktisk i natt at de holdt på å forsvinne. Nå har alt gått til helvete igjen!! Jeg tror dette kan være grunnen:

 

tok MR undersøkelse av hodet i dag. og selv om jeg fikk både gule propper og hørselvern på meg, lagde maskinen noe helvetes høye lyder!! Jeg lå der i 30 minutter. og det kan hende det har vært med på å å skape tinnitusen igjen! faen også  Lyden maskinen lagde var like høy, hvis ikke høyere, enn det musikken jeg hører på. Skulle aldri gått inn i den dritt maskinen. den har ødelagt hørselen min igjen.

 

Jeg som var så glad og optimist igår, er tilbake deprimert med angst anfall. Øresusen var NESTEN borte tidligere. Jeg tror faktisk det var like før den forsvant, for jeg hørte seriøst den så vidt. Hadde det ikke vært for MR dritten, så hadde jeg sikkert fått livet mitt tilbake i løpet av helgen.

 

Og det lille jeg hørte plagde meg ikke, men nå er den tilbake! Jeg klarer ikke mer. Unnskyld språket, men jeg er dritt lei... Nå har det faen meg gått 13 dager og ingenting er forandra. Jeg kan ikke leve med sovepiller resten av livet, og jeg klarer ikke sove med annet støy i bakgrunnen. Jeg VIL ha stillhet. Legen har ikke hjulpet meg engang. Hun mente forklaringen lå i koffein, men jeg har kutta ut koffeinen helt i snart to uker nå, og likevel er øresusen der!! Det kan ikke være koffeinens skyld. Det må være noe helt annet. Jeg vet ikke om det er høy musikk heller, for jeg har hørt øret tåler veldig mye, og jeg har jo ikke gått rundt med høy musikk konstant i øret. Bare av og til. Og "alle" ungdommer gjør jo det? Hørselen min er også OK, så det må være noe helt annet. Jeg vil ha livet mitt tilbake. Det her er så utrolig frusterende.

 

Den 6. Desember 2015... dagen da livet blitt ble snudd opp ned. Så fort livet kan forandre seg. Helt sjukt. Dagen før helvete starta, var det største problemet hvilken unnskyldning jeg skulle finne på for å ikke ha levert innleveringen innen fristen. Men nå kunne jeg ikke brydd meg mindre. Merkelige greier dette her- Hvordan livet fungerer... En dag er du hoppende glad med pizza og brus til middag, to uker senere har du ikke sovet naturlig på 2 uker på grunn av noe dritt lyder i hodet. HVORFOR ER DET SLIK??? Hvem bestemmer sånt? Hvordan kan GUd tillatte slike lidelser??? Jeg er så desperat etter å få få livet mitt tilbake. Jeg hadde sikkert donert vekk den ene nyren min for å få vekk tinnitusen, kanskje til å med ene beinet mitt!!

 

Er det noe jeg hater. så er det sånne dritt lidelser som ikke kan behandles. Miste hørselen, miste synet, lyder du selv hører, schizophrenia. Slike ting som får ens psyke til å bli gærn. Jeg klarer ikke tenke klart lenger. Jeg begynner å bli gal!!

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Heller og Bergman utførte et eksperiment i 1953 der de plasserte 80 personer uten tinnitus i et lydtett rom i fem minutter og ba dem i etterkant å beskrive opplevelsen. 93 % av dem rapporterte om summing, ringing og plystring både fra ørene og inne i hodet. Flere av dem trodde de egentlig tok en hørselstest, men det de opplevde var faktisk fem minutter med total stillhet.

 

Dette viser at nært sagt hvem som helst kan oppdage og registrere den elektriske nerveaktiviteten som foregår i signalbanene mellom øret og hjernen. Biter man seg i tillegg merke til slike lyder vil hjernen memorere dem og spille dem av selv i en del tilfeller der lydkilden har sluttet å spille melodiene.

 

Det man da må forsøke å gjøre er å trene hjernen til å ikke lenger registrere lydene. Hvilken følelsesetikett man har tillagt lydene avgjør hvor plagsomt dette blir for personen. Er denne negativ vil den kontinuerlige påvirkningen av lydene resultere i en ond sirkel som kan være vanskelig å bryte. Jeg vil råde deg til å omgi deg med svake omgivelseslyder til en hver tid, dette for å tvinge hjernen din til å ta i mot konkurrerende lyder kontinuerlig. Dette gjelder også om natten når du sover, fordi nervefiltrene er aktive 24 timer i døgnet. De må ha konkurrerende lyd for at de lettere skal omprogrammeres til å ikke prioritere lydsignalet.

 

Merk deg at det er din reaksjon på lydene, og ikke lydene i seg selv som er problemet. Lydene du har lagt for hat må hele tiden ha konkurranse fra andre lyder, men du skal ikke overdøve dem totalt. I konkurranse med andre lyder vil hjernen din etterhvert venne seg til å stadig spille av tonene lavere og lavere, men dette vil ta tid. Jo mer plaget du er, jo lengre vil det ta, men du vil til slutt komme til et punkt der signalet ikke lengre vil registreres.

 

God jul.

 

Det er ikke så lett å bare ignorere lydene. Fordi du hører dem. Du vet det er der. Jeg har prøvd å tenke på noe annet. Jeg har prøvd bakgrunnstøy. Jeg har prøvd alt. Jeg har bare oppholdt meg i et stille rom når jeg skal sove, resten av dagen har jeg TVen og varmepumpen på. Men du har rett i at alle kan høre pipelyder, men jeg vet hvordan stillhet skal "høres" ut som. Jeg har hatt perioder med stillhet etter at øresusinga starta, så jeg vet akkurat hva det er for noe, og at det ikke er noe jeg innbiller meg. Nå i det siste var faktisk øresusinga helt borte. Jeg tuller ikke. Men nå er det kommet tilbake etter en tabbe (les innlegg over).

 

Jeg overlever øresusen i dager, uker, måneder. Jeg hadde sikkert overlevd det i et år også, kanskje til å med to. Problemet er at jeg ikke vet hvor lenge det varer. Hadde jeg visst, så hadde jeg selvfølgelig ikke vært bekymra. Jeg frykter det verste!! At det skal vare livet ut- Jeg klarer ikke det der. Det her må gå over, så jeg endelig kan bekymre meg over andre ting..

Lenke til kommentar

Jeg hadde skrevet et langt innlegg til deg i stad og så var det selvsagt noe som feilet sånn at det forsvant.

Men essensen var: Enten er du 100% normal eller så er jeg like unormal som du sier.. Du har eksakt samme diagnose / problem som det jeg har vært igjennom flere ganger og DET TAR LITT TID før dette går over. Jeg har opplevd dette flere ganger og over lengre tid enn det du har..  :) Sus OG piping er altså et vanlig varsel og IKKE nødvendigvis noe du må leve med livet ut!

Godt å lese at du tar det alvorlig i og med bruk av propper på MR! Har akkurat vært igjennom et par runder med MR selv og jeg kan garantere deg at lydnivået fra disse IKKE er skadelig, men når du sliter med øresusen TROR du jo selvfølgelig gjerne det. 

Hadde jeg hatt god råd skulle jeg gjerne veddet en neve sedler med deg på at dette går over i løpet av maks et par uker til!

 

Jeg anbefaler forøvrig fortsatt å ta en øreskylling med preparatet fra apoteket og eventuelt nesespray hvis du kan ha et snev av tette bihuler!

 

Som jeg har skrevet et par ganger er kombinasjonen sus OG pipelyd ikke uvanlig!

 

Lykke til og god  :xmas:

Lenke til kommentar

Jeg hadde skrevet et langt innlegg til deg i stad og så var det selvsagt noe som feilet sånn at det forsvant.

Men essensen var: Enten er du 100% normal eller så er jeg like unormal som du sier.. Du har eksakt samme diagnose / problem som det jeg har vært igjennom flere ganger og DET TAR LITT TID før dette går over. Jeg har opplevd dette flere ganger og over lengre tid enn det du har..  :) Sus OG piping er altså et vanlig varsel og IKKE nødvendigvis noe du må leve med livet ut!

Godt å lese at du tar det alvorlig i og med bruk av propper på MR! Har akkurat vært igjennom et par runder med MR selv og jeg kan garantere deg at lydnivået fra disse IKKE er skadelig, men når du sliter med øresusen TROR du jo selvfølgelig gjerne det. 

Hadde jeg hatt god råd skulle jeg gjerne veddet en neve sedler med deg på at dette går over i løpet av maks et par uker til!

 

Jeg anbefaler forøvrig fortsatt å ta en øreskylling med preparatet fra apoteket og eventuelt nesespray hvis du kan ha et snev av tette bihuler!

 

Som jeg har skrevet et par ganger er kombinasjonen sus OG pipelyd ikke uvanlig!

 

Lykke til og god  :xmas:

 

Takk, det gir litt håp. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor legen ikke klarer å finne ut om flimmerhårene mine i øret er skadet eller ei. Vi lever i 2015. Det burde være en enkel jobb. Vet du om det er mulig å finne ut? Eller er det nettopp det MR forteller?

Lenke til kommentar

Jeg hadde skrevet et langt innlegg til deg i stad og så var det selvsagt noe som feilet sånn at det forsvant.

Men essensen var: Enten er du 100% normal eller så er jeg like unormal som du sier.. Du har eksakt samme diagnose / problem som det jeg har vært igjennom flere ganger og DET TAR LITT TID før dette går over. Jeg har opplevd dette flere ganger og over lengre tid enn det du har..  :) Sus OG piping er altså et vanlig varsel og IKKE nødvendigvis noe du må leve med livet ut!

Godt å lese at du tar det alvorlig i og med bruk av propper på MR! Har akkurat vært igjennom et par runder med MR selv og jeg kan garantere deg at lydnivået fra disse IKKE er skadelig, men når du sliter med øresusen TROR du jo selvfølgelig gjerne det. 

Hadde jeg hatt god råd skulle jeg gjerne veddet en neve sedler med deg på at dette går over i løpet av maks et par uker til!

 

Jeg anbefaler forøvrig fortsatt å ta en øreskylling med preparatet fra apoteket og eventuelt nesespray hvis du kan ha et snev av tette bihuler!

 

Som jeg har skrevet et par ganger er kombinasjonen sus OG pipelyd ikke uvanlig!

 

Lykke til og god  :xmas:

 

Hei igjen. Lurer på noe: Hvor lenge varte det lengste øresusen du hadde. før det gikk bort? Og hva med det "korteste" perioden? 

Lenke til kommentar

Hvis du hadde sjekket litt i tidligere innlegg hadde du funnet ut at vanligvis gikk det over til neste dag. Men perioden økte over litt tid opp til en måned eller to før det til slutt ikke gikk over... Jepp, jeg var idiot..  :)

 

Vær så snill å si at du ikke bare finner på noe så jeg skal føle meg bedre... For det høres så......... merkelig ut. Du er helt sikker på at det i perioder varte flere måneder før det til slutt gikk over? Og når du så hadde denne øresusen i måneder, var det liksom døgnet rundt? Hvor voldsomt var det? Og kunne du høre det hele tiden, eller bare når du befant deg i et stille rom?

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Nei du, jeg fleiper nok ikke med noe så alvorlig som dette nei!

(Ikke for å trøste deg men heller for å fortelle hva jeg har opplevd og hvor dum man KAN være som ung.)

Dette problemet har økt gradvis, både varigheten og også hvor mye av døgnet som jeg har merket plagen. Som skrevet tidligere er en av grunnene (hovedgrunnen) til at jeg ikke har brydd meg nok enkelt og greit at jeg ikke følte dette som veldig plagsomt, noe jeg heller ikke gjør nå som problemet er konstant. Selve øresusen med pipelyder varierer fortsatt mye og kan være så snilt som svak vindsus til (som akurat nå!) kraftig sus med pipelyd i tillegg. På det verste så er støyen så høy at jeg har problemer med å følge med i samtaler, spesielt hvis det i tillegg er andre lyder i rommet. (En radio / TV som står på for eksempel..) 

Husk at dette skjedde over flere år og at det også er mange år siden første tilfelle (som jeg husker godt da!)

 

Har du tenkt over hvilken glede jeg skulle ha hatt av å finne opp dette?  :hmm:

Hvis du prater med eldre skyttere så vil du nok høre mange like historier! Det er mange i skyttermiljøet som har opplevd dette på samme måte, men det gjelder jo hovedsaklig vi som hadde skyting som hobby FØR hørselvern ble påbudt!

Lenke til kommentar

Nei du, jeg fleiper nok ikke med noe så alvorlig som dette nei!

(Ikke for å trøste deg men heller for å fortelle hva jeg har opplevd og hvor dum man KAN være som ung.)

Dette problemet har økt gradvis, både varigheten og også hvor mye av døgnet som jeg har merket plagen. Som skrevet tidligere er en av grunnene (hovedgrunnen) til at jeg ikke har brydd meg nok enkelt og greit at jeg ikke følte dette som veldig plagsomt, noe jeg heller ikke gjør nå som problemet er konstant. Selve øresusen med pipelyder varierer fortsatt mye og kan være så snilt som svak vindsus til (som akurat nå!) kraftig sus med pipelyd i tillegg. På det verste så er støyen så høy at jeg har problemer med å følge med i samtaler, spesielt hvis det i tillegg er andre lyder i rommet. (En radio / TV som står på for eksempel..) 

Husk at dette skjedde over flere år og at det også er mange år siden første tilfelle (som jeg husker godt da!)

 

Har du tenkt over hvilken glede jeg skulle ha hatt av å finne opp dette?  :hmm:

Hvis du prater med eldre skyttere så vil du nok høre mange like historier! Det er mange i skyttermiljøet som har opplevd dette på samme måte, men det gjelder jo hovedsaklig vi som hadde skyting som hobby FØR hørselvern ble påbudt!

 

Men de månedene du hadde øresusen (før det forsvant), hvor høyt var det da? Er det like høyt som du har det nå, eller kunne det bare høres i stillhet om natta? Og hvordan kunne du ikke plages av dette??

 

Men utifra det du skriver...så har jeg jo mest sannsynelig stor sjanse for at det går over, ikke sant? For jeg hører den bare når jeg befinner meg i et stille rom, så da er jo ikke min engang like alvorlig slik du hadde før det gikk over?? Og 14 dager med øresus er ikke lenge, ikke sant?? Jeg vet jeg høres frustrert ut, men det er fordi jeg faktisk er det..

 

Ooog --- hva er verst for øret: pistolskyting uten hørselsvern eller høy musikk?

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere har jeg stor tro på at problemet ditt går over i løpet av maks et par uker til. Husk at kroppen din trenger TID for å lege sånne problemer! 

Den øresusen jeg hadde til å begynne med var nok ikke så kraftig som den er nå (tror jeg) etter det jeg husker. Den var selvsagt lettest å legge merke til etter man hadde lagt seg i et stille soverom. Om dagen var jeg jo omgitt av alle mulige lyder sånn at dette ikke var det største problemet å bry seg med.

Vi fungerer nok ganske forskjellig du og jeg i så måte har jeg forstått, men jeg tror nok det vil hjelpe deg å prøve å ignorere støyen så godt som mulig.

Når det gjelder hva som er verst vil jeg nok gjette på at et pistolskudd en halvmeter unna øret er adskillig mer skadelig enn musikk, men dette blir bare gjetting da jeg jo ikke vet hvilke lydnivåer du (eller andre) hører musikk på og også hva slags musikk! (Det er selvsagt spranget fra stille partier til kraftige partier som kan ødelegge..)

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere har jeg stor tro på at problemet ditt går over i løpet av maks et par uker til. Husk at kroppen din trenger TID for å lege sånne problemer! 

Den øresusen jeg hadde til å begynne med var nok ikke så kraftig som den er nå (tror jeg) etter det jeg husker. Den var selvsagt lettest å legge merke til etter man hadde lagt seg i et stille soverom. Om dagen var jeg jo omgitt av alle mulige lyder sånn at dette ikke var det største problemet å bry seg med.

Vi fungerer nok ganske forskjellig du og jeg i så måte har jeg forstått, men jeg tror nok det vil hjelpe deg å prøve å ignorere støyen så godt som mulig.

Når det gjelder hva som er verst vil jeg nok gjette på at et pistolskudd en halvmeter unna øret er adskillig mer skadelig enn musikk, men dette blir bare gjetting da jeg jo ikke vet hvilke lydnivåer du (eller andre) hører musikk på og også hva slags musikk! (Det er selvsagt spranget fra stille partier til kraftige partier som kan ødelegge..)

 

Problemet er at jeg ikke merker mye til forbredning. Eller jo, jeg gjorde det, før i dag, da pipinga kom tilbake. Det har roet seg ned nå, (tror jeg, har ikke prøvd å sove enda)

 

Men uansett, legen har også sagt at problemet kommer til å forsvinne, men jeg deler bare ikke samme oppfatning. Kan hende fordi jeg er som sagt er en hypokonder, og frykter alltid det verste..men likevel.  Burde ikke 14 dager være nok til at øresusen burde ha forsvunnet? Og det verste er jo at jeg ikke engang vet årsaken til min øresus. Legen mente det var koffein, og ikke høy musikk. Moren min tror alt dette er psykisk, og at jeg fortsatt hører øresusen, fordi jeg ikke klarer å innse at den er borte. Vet ikke lenger hva jeg skal tro...

 

Og når dette er over(hvis), får jeg nesten lyst til å sende deg en gave som takk for at du hjalp meg gjennom den tøffe tiden. Hadde det ikke vært for deg deg, så hadde jeg mista håpet helt. Du skal bare vite hvor takknemlig jeg er, og kommer til å være. Du er en god person. Jeg kjenner deg ikke, men synes bare du burde vite det. Ikke mange som orker å høre sytinga til en annen, når man selv lider av samme skjebne. igjen, takk.

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...