Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste tre dagene slitt med øresus. Det startet etter at jeg hørte på musikk med hodetelefoner og full volum. Og det rare er at øresusen ikke kom der å da, men midt på natta. Jeg hatt vansker med å sove de siste tre netttene da susingen og pipelyden har plaget meg noe grusomt. jeg har lest litt om øresus (tinnitus), og det har i tillegg gitt meg angst og kraftig depresjon da jeg fikk vite vite at øresus kan vare hele livet. Jeg er bare en gutt på 18 år og kan ikke tenke meg et liv der stillhet ikke finnes.

 

det jeg lurer på er, er det noen her som har erfaring med øresus? og hvor lang tid det tok før det forsvant? Jeg har vært innom fastlegen min, og han sa det ikke så ut som det var noe galt med øret mitt, men om øresusen ikke forsvant i løpet av uka, burde jeg komme tilbake. Likevel er jeg vettskremt for at øresusen skal vare livet ut, og jeg har aldri vært så livredd før. er det normalt at susinga varer i tre netter på rad? har jeg kronisk tinnitus? takk for svar!!

 

Opptadering: 13 dager. Ingen forbredning. Hvor lenge skal dette vare??

 

EDIT 2: Fem uker har gått, fortsatt øresus. Har lest at øresusen kan forsinne opptil 6 måneder. Får vente å se..

 

EDIT 3: 9 uker. Fortsatt øresus. Minsket litt i volum. Håper den er borte om 9 uker fra i dag.

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øresus er ikke noe å være vettskremt for fordi du kan etterhvert lære deg til å ignorere lyden og da blir den kun bakgrunnsstøy istedenfor fremtredende.

Jeg har hatt øresus i 17 år uten at det plager meg nevneverdig og det går litt opp og ned men når det kommer til intenistet.

Å tenke på det og irritere seg av det gjør det bare værre mens å ignorere det gjør at det nesten forsvinner.

For eksempel nå når jeg skriver om det øker det i intensitet mens det vil med stor sansynlighet dempe seg utover kvelden når jeg gjør andre ting.

Livet er ikke over med øresus, kun stundene der det er helt stille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øresus er ikke noe å være vettskremt for fordi du kan etterhvert lære deg til å ignorere lyden og da blir den kun bakgrunnsstøy istedenfor fremtredende.

Jeg har hatt øresus i 17 år uten at det plager meg nevneverdig og det går litt opp og ned men når det kommer til intenistet.

Å tenke på det og irritere seg av det gjør det bare værre mens å ignorere det gjør at det nesten forsvinner.

For eksempel nå når jeg skriver om det øker det i intensitet mens det vil med stor sansynlighet dempe seg utover kvelden når jeg gjør andre ting.

Livet er ikke over med øresus, kun stundene der det er helt stille.

Jeg er veldig følsom for lyd, og klarer ikke sove uten stillhet. Det er litt vanskelig å ignorere lyden når du vet den er der, og du hører den. Jeg har prøvd å få tankene annet sted, men det hjelper ikke. Men det jeg lurer på er, hvordan fikk du din øresus? og var det noe galt i øret da du gikk til legen? for legen min har som sagt ment at alt så fint ut i øret, burde jeg være bekymret over å ha fått kronisk tinnitus?

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Jeg har fått øresus av for mye industristøy og vinkelsliper støy når jeg holdt på med sveising på biler.

Arbeid i timevis i freserom med konstant 100db og ofte uten hørselværn.

Betongboring i jobben og annet.

Når man er ung er man udødelig og man oppdager først når det er for sent at man ikke er det.

Har ikke vært til lege for dette men har alltid susing inni hodet og det trer frem enten når det er stille rundt meg eller når jeg er stressa eller når jeg tenker på det.

Prøv dette, gir øresusen en utfordring å trenge gjennom: https://www.youtube.com/watch?v=Jmlhq5rtFXw

Lenke til kommentar

Slapp av, prøv å ikke frike helt ut. De aller fleste av oss som har tinnitus har vært der du er i dag. Man får all verdens grusomme tanker når det først rammer. Men stort sett går det seg til, enten den roer seg av seg selv, eller du venner det til å leve med den og ignorere den.

 

Selv endte jeg opp på antidepressiva etter at den rammet, og jeg kunne ikke se for meg å leve med den lyden resten av livet. Men her sitter jeg fremdeles, og plages så å si ikke av det lenger.

 

Du må ta tida til hjelp, og prøv å ikke tenke så mye på hvor forferdelig det er. Tenk heller at det kommer til å gå seg til, for det gjør det. Kanskje den til og med blir borte med tida :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo mer man fokuserer på lyden, jo sterkere fremtrer den. Dette er helt klart verst i begynnelsen, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skrev. Det var akkurat slik jeg opplevde det for ca. tre uker siden. Jeg gikk og lyttet etter lydene hele tiden. Det viktigste du bør gjøre, selv om det er vanskelig nå med det samme, er å forsøke å gjøre akkurat det du gjorde i hverdagen før øresusen inntraff. Noe av det verste man kan gjøre er å innrette en ny hverdag etter øresusen. Man må ikke tillegge den makt og stor betydning. Jo mer man gir den stor betydning, jo mer skremmende fremstår den.

 

Og for guds skyld, ikke søk frem skrekkhistorier om folk som har hatt veldig sterke opplevelser med dette, det gjør det bare mye verre. Jeg vil likevel råde deg til å ikke maskere lyden fullstendig i form av f.eks høy musikk da dette gjør tilvenning av lydene vanskeligere. I starten er øresusen et nytt og fremmed signal, og hjernen fokuserer ekstra på den, du går i alarmberedskap og anspenner deg. Etterhvert vil du bli mer vant til signalet, og det vil i større grad fortone seg som ubetydelig bakgrunnsstøy. Lydene vil miste store deler av makten og hjernen vil selv filtrere dem mer og mer ut. Jo mer man forbinder lydene med fare, jo større betydning tillegger hjernen dem og de vil virke høye. 

 

Lykke til videre . :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo mer man fokuserer på lyden, jo sterkere fremtrer den. Dette er helt klart verst i begynnelsen, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skrev. Det var akkurat slik jeg opplevde det for ca. tre uker siden. Jeg gikk og lyttet etter lydene hele tiden. Det viktigste du bør gjøre, selv om det er vanskelig nå med det samme, er å forsøke å gjøre akkurat det du gjorde i hverdagen før øresusen inntraff. Noe av det verste man kan gjøre er å innrette en ny hverdag etter øresusen. Man må ikke tillegge den makt og stor betydning. Jo mer man gir den stor betydning, jo mer skremmende fremstår den.

 

Og for guds skyld, ikke søk frem skrekkhistorier om folk som har hatt veldig sterke opplevelser med dette, det gjør det bare mye verre. Jeg vil likevel råde deg til å ikke maskere lyden fullstendig i form av f.eks høy musikk da dette gjør tilvenning av lydene vanskeligere. I starten er øresusen et nytt og fremmed signal, og hjernen fokuserer ekstra på den, du går i alarmberedskap og anspenner deg. Etterhvert vil du bli mer vant til signalet, og det vil i større grad fortone seg som ubetydelig bakgrunnsstøy. Lydene vil miste store deler av makten og hjernen vil selv filtrere dem mer og mer ut. Jo mer man forbinder lydene med fare, jo større betydning tillegger hjernen dem og de vil virke høye. 

 

Lykke til videre . :)

 

I dag er den fjerde dagen og jeg slitter fortsatt med øresus. Jeg prøver å ikke fokusere på lyden, men må ærlig innrømme at jeg ikke har vært på skolen de siste dagene. Aldri før har jeg vært så deprimert, og jeg bare håper at øresusen forsvinner i løpet av uka. Det har skadet meg så mye mentalt, og jeg har mista all matlyst de siste dagene. Samt sliter jeg med hodepine og kvalme etter å ha ikke fått sove i fire netter. Det er like før jeg begynner å hallusinere...  Ting som var viktig for meg før bryr jeg meg ikke om lenger, jeg vil bare ha stillheten tilbake :( skulle ønske noen hadde fortalt meg tidligere hvor skadelig høy musikk kan være, og tinnitus hadde vært del av skolepensumet.

 

men sliter du fortsatt med øresusen? og hvordan fikk du din?

Lenke til kommentar

Slapp av, prøv å ikke frike helt ut. De aller fleste av oss som har tinnitus har vært der du er i dag. Man får all verdens grusomme tanker når det først rammer. Men stort sett går det seg til, enten den roer seg av seg selv, eller du venner det til å leve med den og ignorere den.

 

Selv endte jeg opp på antidepressiva etter at den rammet, og jeg kunne ikke se for meg å leve med den lyden resten av livet. Men her sitter jeg fremdeles, og plages så å si ikke av det lenger.

 

Du må ta tida til hjelp, og prøv å ikke tenke så mye på hvor forferdelig det er. Tenk heller at det kommer til å gå seg til, for det gjør det. Kanskje den til og med blir borte med tida :)

 

Jeg håper jeg en dag kan komme tilbake til innlegget ditt når øresusen forsvinner, og takke deg for at du og andre her tok deg tid til å gi meg gode råd.

 

Jeg har en historie med mye sykdom, og ble behandelt for kreft allerede som 12 åring. Jeg husker hvordan smertene var, og jeg skal ærlig innrømme, selv om det er en litt kynisk ting å skrive: jeg vil heller ha kreft igjen og bli behandlet for det, enn å leve med tinnitus resten av livet. Tinnitus er det verste tingen som noen gang har skjedd med meg, selv om jeg bare har gått rundt med det i fire dager. Jeg er psykisk utslitt, og det irriterer meg noe grundig hvor mye jeg klaget på småting før øresusen kom, ting som jeg ikke kunne brydd meg mindre om akkurat nå. Forsvinner øresusen skal jeg bruke all tid på ting jeg tok for gitt før. og jeg vil aldri glemme...

Lenke til kommentar

Har permanent ensidig tinnitus (ett øre) etter at en fyr gikk litt Rambo i forsvaret og brente løs noen skudd nær øret mitt. Det oppleves sterkt i starten, litt shellshock, begynte å gni to fingre mot hverandre ved ørene iblant for å teste hvordan det gikk. Men etterhvert har du selv mye innvirkning på hvordan det oppleves. 

 

Anbefaler å lese og informere deg selv om tilstanden, og i det minste teste noen av forslagene gitt her.

https://helsenorge.no/sykdom/ore-nese-hals-og-munn/tinnitus 

Jeg oppdaget at jeg sover som et barn med litt lav naturlig bakgrunnstøy.  :grin2:

Lenke til kommentar

Min mor fikk tinnitus i en alder av 55 år, og dette er et menneske som har badet seg i stillhet hele livet og nytt hvert øyeblikk hun kunne få av det.

Som du sikker skjønner var dette en katastrofe også for henne men nå 5 år etterpå plages hun ikke av det lengere, men hun gikk på mestringskurs for det og fikk også depresjoner av det til å begynne med.

Du kan ikke forvente at det blir borte i løpet av uka for det gjør det ikke og egentlig blir det heller ikke helt borte, du registrerer det bare ikke hele tiden.

Det som er viktig er å ikke irritere seg over dette eller fokusere spesielt på det for da ender du opp selvforsterking.

Men du har også en fordel overfor oss "gamlegutta" og det er at hjernen din tilpasser seg mye fortere en vår så spørsmålet er hva du velger å la hodet ditt gjøre med det.

Skal det bli et problem eller skal det forbigåes for det blir det du gjør det til, men for deg vil det går fortere en en person på 30 eller 40 år.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg tipper både din mor og andre har fortalt deg at høy musikk er skadelig for hørselen, Men som 18 åring er man ekspert på alt og tøffere enn toget. Jeg trodde alltid at hørepropper på konsert var noe for kjerringer som ikke tåler skikkelig musikk. Helt til jeg nesten mistet hørselen på ene siden. Veldig tøft altså..

Lenke til kommentar

Jeg fikk også alltid råd om å bruke ørepropper på konsert, men dreit i det og sto rett ved høyttalerene en kveld.

Har hatt nedsatt hørsel på høyre øre siden det! Samt en jævlig kraftig tone som veksler mellom ca. 700 og 900Hz og er der hele tiden. Ikke glidende, men hopper mellom de to tonene helt plutselig og med varierende tidsintervall. Oftere og kraftigere når jeg er forkjølet.

 

Jeg har blitt vant til å fokusere på lyden utenfor soverommet (trafikk, fugler, vind osv.) for å få sove. Det går helt fint. Det blir litt som med lukt; lyden forsvinner i det daglige når den er der hele tiden  :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

I dag er den femte dagen, og øresusen er der fortsatt. Jeg sov ikke i hele natt, selv når hørte på andre lyder rundt meg. Det er ikke bare pipinga i øra som er problemet, men jeg føler at hjernen min er helt "tom". Jeg klarer ikke tenke, og føler meg som unge på 8 år akkurat nå. Så er kroppen min også veldig sliten, og jeg må tvinge meg selv i mat. Jeg har bestilt time med lege for å se om det er noe annet enn musikkens skyld. Og så håper jeg selvfølgelig øresusen forsvinner, så jeg kan få en ny sjanse i livet.

 

Jeg skal aldri, aldri, aldri mer høre på høy musikk mer, resten av livet. For nå vet jeg hvordan det er, og jeg er fortsatt optimistisk og håper øresusen forsvinner i løpet av uka.

Lenke til kommentar

I dag er den sjette dagen. Et tidspunkt i natt trodde jeg faktisk øresusen var borte, men den kom tilbake etter litt. Jeg tror fortsatt den har minsket, så jeg håper det er et tegn på at øresusen forsvinner gradvis. Jeg har funnet ut at øresusen jeg hører er akkurat lik lyden TVen lager. Ørene og hodet mitt føles fortsatt veldig lukket, og selv om jeg har ekstremt god hørsel (tror jeg) så tror jeg at jeg har mistet 10 % av hørselen. Jeg vet ikke om det bare noe jeg opplever nå, eller om det er et resultat av at øresusen snart går vekk.

 

I dag er det fredag. Jeg håper den er vekke til søndag, da jeg fikk susen lørdag natt. Varer øresusen mer enn en uke kommer jeg til å bli enda mer bekymra, da jeg har hørt øresus som varer mer enn uke er mest sannsynelig permanent.

 

Uansett, jeg vil takke dere igjen for alle for gåde råd - Ha en god helg!

Lenke til kommentar

Hei igjen! Det kan faktisk i enkelte tilfeller være noe så enkelt som ørevoks. Har du sjekket med lege om du har proppfulle øreganger? Det kan gi utslag i øresus. Prøv det enkleste først. :)

 

I dag har jeg bare litt svak summing som jeg må lytte etter i rom uten bakgrunnsstøy for å høre. Min øresus stiger i styrke jo mindre jeg sover. Litt merkelig system og mønster. Den er aldri konstant på samme nivå.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Det kan faktisk i enkelte tilfeller være noe så enkelt som ørevoks. Har du sjekket med lege om du har proppfulle øreganger? Det kan gi utslag i øresus. Prøv det enkleste først. :)

 

I dag har jeg bare litt svak summing som jeg må lytte etter i rom uten bakgrunnsstøy for å høre. Min øresus stiger i styrke jo mindre jeg sover. Litt merkelig system og mønster. Den er aldri konstant på samme nivå.

 

Jeg var hos legen for noen dager siden, og han sa ørene mine så fine ut. Selv om jeg håper ørevoks er grunnen til øresusen...

 

Jeg er veldig deprimert nå, for jeg trodde nemlig øresusen gradvis holdt på å forsvinne, men pipinga har ikke forandret seg så mye i løpet av de 6 dagene. Jeg har nesten ikke fått sove på seks dager, selv med bakgrunnstøy rundt meg. Jeg tror ikke det er så normalt å ha øresus så lenge på grunn av høy musikk. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kan tåle dette, og jeg er nesten på gråten. Jeg vil være normal igjen.

 

Jeg har bestilt legetime igjen denne mandagen, med MR undersøkelse og så de kan sjekke om ørevoks eller noe annet er grunnen til susinga. Jeg håper nesten det er en sykdom som er grunnen til øresusen, for det finnes isåfall en kur av, slik at det kan behandles.

 

Jeg har mista all motivasjonen på skolen, og jeg bryr meg ikke engang om eksamene jeg har hatt denne og skal ha neste uke. Jeg vil bare ha stillhet igjen, og sove i ro, tenke i ro. Jeg vil at mitt største problem skal være hva jeg skal spise til middag, og ikke om jeg skal få sove i natt, og hvor lenge denne øresusen skal vare. De siste seks dagene har jeg sovet i stua, og hatt på TVen og varmepumpen hele tiden, men nå i det siste tvinger jeg meg selv til å sove i et stille rom, slik jeg vet om øresusen har minsket eller om den fortsatt er der.

 

Jeg prøver fortsatt å holde motet opp, og prøver å overbevise meg at det nødvendigvis ikke er permanent. Jeg har hørt historier der øresusen har gått vekk etter noen uker eller måneder. Jeg håper min går over snart, for det er frykten at jeg skal leve med det for alltid som er den verste følelsen. Legen sa at øresusen mest sannsynelig vil forsvinne hvis høy musikk er grunnen, så jeg nekter å tro at dette kan være permanent.

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...