Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg kommer fortsatt til å holde meg unna høy musikk, men jeg lurer likevel på om høy musikk kanskje kan være grunnen til susinga. Fordi jeg skjønner egentlig ikke sammenhengen mellom øresus og koffein, høy musikk høres mer logisk ut...

 

Vel, koffein er jo et ganske sterkt sentralstimulerende stoff. Det er mye vi som ikke er utdannet leger ikke skjønner sammenhengen av når det gjelder kroppen. Kroppen er særdeles finstemt, og selv om de fleste er ganske like så kan man reagere veldig ulikt på ting. Egentlig så kan man få alt av alt. 

 

Ofte blir tilstanden man opplever at man er i vesentlig verre av at man får søvnproblemer i tillegg, slik du fikk. Mangel på søvn og inntak av mat gjør at alt blir håpløst.

Lenke til kommentar

Bommet ikke mye skjønner jeg! Og legen din har uansett ikke NØDVENDIGVIS fasitsvaret her. De problemene jeg har skyldes 100% sikkert at jeg har utsatt hørselen for støymengder øret aldri har ment å kunne takle over tid.

Men, følg gjerne rådet hennes OG følg rådet mitt om å la hørselen 'få tid' til å bedre seg. og utsett ikke ørene dine for dette igjen hvis du kan unngå det! Ha som sagt med deg sånne fine skum-ørepropper i lomma sånn at du er forberedt! Brukes med fordel når du er for nærme høyttalere på konserter, på flyplasser eller andre steder med høy lyd!

 

Du får forøvrig kjøpt et enkelt skyllesett for ørevoks på apoteket. Anbefales!!

Du kan også ha tette bihuler som ofte gir samme symptomer. Da er en god nesespray lurt å bruke!

 

Til slutt: skal du putte noe i ørene (støydemper eller høreplugger) så gjør dette forsiktig! En komprimering av lufttrykket ved brå innsetting kan også gi hørselen din en skikkelig smell!

 

Da ønsker jeg deg EN FREDELIG JUL jeg!  :)

 

Fikk du tinnitus av å drive med pistolskyting uten hørselsvern, eller var det andre årsaker? Og hvordan er din tinnitus, er det slik at med en gang du går i et stille rom, så hører du øresusen?

 

Og takk for oppmuntring. God jul til deg også!!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kommer fortsatt til å holde meg unna høy musikk, men jeg lurer likevel på om høy musikk kanskje kan være grunnen til susinga. Fordi jeg skjønner egentlig ikke sammenhengen mellom øresus og koffein, høy musikk høres mer logisk ut...

 

Vel, koffein er jo et ganske sterkt sentralstimulerende stoff. Det er mye vi som ikke er utdannet leger ikke skjønner sammenhengen av når det gjelder kroppen. Kroppen er særdeles finstemt, og selv om de fleste er ganske like så kan man reagere veldig ulikt på ting. Egentlig så kan man få alt av alt. 

 

Ofte blir tilstanden man opplever at man er i vesentlig verre av at man får søvnproblemer i tillegg, slik du fikk. Mangel på søvn og inntak av mat gjør at alt blir håpløst.

 

 

Du har et peong der. Men hvis koffein er grunnen, er løsningen enkel: Kutte ut koffeinet. Så nå håper jeg problemet er løst og øresusen snart forsvinner for godt!!

Lenke til kommentar

Hei igjen. 

Det var nok pistolskytingen som var grunnen ja. Ble jo endel høy musikk også selvfølgelig.. 

Som nevnt i et tidligere innlegg er suset der hele tiden men med varierende styrke. I tillegg til sus har jeg også pipelyder som også varierer i intensitet. Jeg trenger absolutt IKKE oppsøke noe rom for å høre disse lydene (sus og piping), de er der hele tiden. Når det er på det verste er det vanskelig å høre hva folk sier til meg med vanlig stemme! Men som sagt klarer man å venne seg til det meste!

Lenke til kommentar

Høy musikk er årsak til tinnitus også, uten tvil. Hadde det vært koffein vil jeg anta at veldig mange (fler) hadde hatt tinnitus. Man kan ha normal hørsel men allikevel en hørselsskade som ikke kan oppdages på et standard audiogram, fordi at audiografi tester hun terskel for når man oppfatter lyd, ikke om alle hårcellene, synapser og nervebaner er intakt. 

Lenke til kommentar

Finnes vistnok en måte for å (midlertidig) redusere ulyden fra Tinitus: Reddituser amazes with cure for tinnitus (hentet fra r/BestOf)

 

Er ikke plaget med tinitus selv, så kan ikke gå god for om det fungerer eller ei, men antageligvis verdt et forsøk. 

 

PS! Anbefaler IKKE å undersøke resten av hva som finnes i subredditen (Fikk delvis spoilet den nye Star Wars)

Lenke til kommentar

EDIT: Pipinga i øret mitt er egentlig veldig lav, for jeg kan fortsatt "føle" stillheten, men den er akkurat høy nok til å plage meg og gi meg hodepine. Jeg har alltid vært sensitiv for lyd, og MÅ ha det helt stille rundt meg for å sove. Det er derfor plagen er så sterk.For jeg tror nemlig at om en annen person hadde fått øresusen jeg opplever, så hadde han greid seg helt fint. Er bare jeg som er svak...

 

Neida, dette skal du ikke skamme deg over. Forskning har dessuten vist at grad av plagsomhet ikke nødvendigvis avhenger av lydstyrke alene. Dette handler mye om fokus rundt lyden og mye fokus rundt lav lyd kan gjøre de veldig plagsomme fordi man gjør dem betydningsfulle. Jeg har selv hatt summing/ringing i ørene siden 19 november nå. Grad av intensitet har riktig nok variert litt, men det har vært litt summing under hele perioden. På det verste er det tydelig ringing i ørene, litt som når du slår på et triangel. Jeg skal selv til nærmere utredning på tirsdag. I starten fokuserte jeg på summingen og ringingen hele tiden, men i det siste har jeg i perioder greid å "klippe av" lyden. Jeg merker at det blir mye mer plagsomt hvis tankene samles rundt lyden og det blir også mye tydeligere. Jeg får også perioder der tankene mine låser seg rundt lyden og da går det gjerne noen timer før jeg greier å skyve tankene litt vekk fra den igjen. Men nå har jeg i hvertfall noen perioder hver dag der jeg glemmer lyden litt. :) 

Lenke til kommentar

 

EDIT: Pipinga i øret mitt er egentlig veldig lav, for jeg kan fortsatt "føle" stillheten, men den er akkurat høy nok til å plage meg og gi meg hodepine. Jeg har alltid vært sensitiv for lyd, og MÅ ha det helt stille rundt meg for å sove. Det er derfor plagen er så sterk.For jeg tror nemlig at om en annen person hadde fått øresusen jeg opplever, så hadde han greid seg helt fint. Er bare jeg som er svak...

 

Neida, dette skal du ikke skamme deg over. Forskning har dessuten vist at grad av plagsomhet ikke nødvendigvis avhenger av lydstyrke alene. Dette handler mye om fokus rundt lyden og mye fokus rundt lav lyd kan gjøre de veldig plagsomme fordi man gjør dem betydningsfulle. Jeg har selv hatt summing/ringing i ørene siden 19 november nå. Grad av intensitet har riktig nok variert litt, men det har vært litt summing under hele perioden. På det verste er det tydelig ringing i ørene, litt som når du slår på et triangel. Jeg skal selv til nærmere utredning på tirsdag. I starten fokuserte jeg på summingen og ringingen hele tiden, men i det siste har jeg i perioder greid å "klippe av" lyden. Jeg merker at det blir mye mer plagsomt hvis tankene samles rundt lyden og det blir også mye tydeligere. Jeg får også perioder der tankene mine låser seg rundt lyden og da går det gjerne noen timer før jeg greier å skyve tankene litt vekk fra den igjen. Men nå har jeg i hvertfall noen perioder hver dag der jeg glemmer lyden litt. :)

 

 

Glemme lyden? Hva mener du med det? Hvordan vet du den ikke er borte, og ikke glemt? For det er tider der jeg ikke hører ulyden, selv ikke i et stille rom. Kanskje lyden forsvinner gradvis hos deg også? At lyden forsvinner av og til er et godt tegn på at den snart er borte. Det er i vertfall det legen min sa...

 

En ting til,  hvor høy er ulyden du hører? Kan du høre den hele tiden, eller bare helt alene i et stille rom om natta ?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere ja. Jeg hadde de siste gangene sammenhengende sus og pipelyd som varte i månedsvis. Til å begynne med gikk problemet bort samme dag men skyting og musikk på full spiker uten å bry seg førte til at periodene med sus ble lengre og lengre. Siden jeg allikevel hørte 'bra nok' ble det til at problemet ble ignorert. Men nå er det nok ingen sjanse for at det forsvinner da det har vært daglig problem nå i mange år.

Som sagt tidligere; klarer du å unngå dette så GJØR det. Det er IKKE gøy å aldri ha det stille! Verst er det jo om kvelden da det er stille rundt meg. Det er så høyt at jeg lurer på om noen rundt meg hører det..  :rofl:

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere ja. Jeg hadde de siste gangene sammenhengende sus og pipelyd som varte i månedsvis. Til å begynne med gikk problemet bort samme dag men skyting og musikk på full spiker uten å bry seg førte til at periodene med sus ble lengre og lengre. Siden jeg allikevel hørte 'bra nok' ble det til at problemet ble ignorert. Men nå er det nok ingen sjanse for at det forsvinner da det har vært daglig problem nå i mange år.

Som sagt tidligere; klarer du å unngå dette så GJØR det. Det er IKKE gøy å aldri ha det stille! Verst er det jo om kvelden da det er stille rundt meg. Det er så høyt at jeg lurer på om noen rundt meg hører det..  :rofl:

 

Så du hadde øresus i måneder, men hvordan forsvant den? Gradvis, eller helt plutselig? Og hvordan var din reaksjon når øresusen først forsvant?

Lenke til kommentar

Hvis jeg lytter merker jeg litt lav summing hele tiden. I dag har det ikke vært særlig mye ringing, mer at jeg føler summingen. Det er mulig at hva som enn har forårsaket summingen i perioder har sluttet, men jeg tror nok at summingen egentlig har vært der hele tiden og at det er jeg som har glemt den litt i perioder slik at jeg ikke har registrert den på en stund. Det var flere intensive dager i forrige uke da, denne uken har det ikke vært noen dager der lyden har vært sterk hele dagen slik som i forrige uke. Mulig det er en forbedring. :) På det sterkeste hører jeg ringelyden også i stua med litt bakgrunnsstøy. Tror det er et godt tegn at du av og til ikke hører lyden i stille rom. 

Lenke til kommentar

Den forsvant gradvis og som sagt brydde jeg meg ikke (nok) den gangen, så at den en dag var borte var igrunnen ikke veldig forskjellig fra å ha en svak sus som det var på slutten av disse periodene. Det som er viktig å merke seg er at selve støyen er sterkt variabel og derfor lett å ignorere til å begynne med. Var det virkelig ille så ble det bortforklart med hodepine og 'kurert' med en Paracet.. (Noe som selvsagt ikke hjalp.)

Så etter at hørselen nok en gang hadde reparert seg var det jo ikke lenge før jeg var uforsiktig på skytebana igjen, eller var på en fyllehelg med for høy musikk, og så var det på'an igjen.

Trenger IKKE høre fra dere hvor dum jeg var, men vil gjerne gjøre det jeg kan for å få så mange som mulig til å unngå dette!

Tror nok dagens uvane med lyd rett i øret fra øreplugger som gjerne står alt for høyt på allerede har knekt hørselen til mange! Samt det med å oppsøke høytaleranlegget når du er på fest.. Mange som har våknet dagen derpå med øresus ja!  

Lenke til kommentar

Den forsvant gradvis og som sagt brydde jeg meg ikke (nok) den gangen, så at den en dag var borte var igrunnen ikke veldig forskjellig fra å ha en svak sus som det var på slutten av disse periodene. Det som er viktig å merke seg er at selve støyen er sterkt variabel og derfor lett å ignorere til å begynne med. Var det virkelig ille så ble det bortforklart med hodepine og 'kurert' med en Paracet.. (Noe som selvsagt ikke hjalp.)

Så etter at hørselen nok en gang hadde reparert seg var det jo ikke lenge før jeg var uforsiktig på skytebana igjen, eller var på en fyllehelg med for høy musikk, og så var det på'an igjen.

Trenger IKKE høre fra dere hvor dum jeg var, men vil gjerne gjøre det jeg kan for å få så mange som mulig til å unngå dette!

Tror nok dagens uvane med lyd rett i øret fra øreplugger som gjerne står alt for høyt på allerede har knekt hørselen til mange! Samt det med å oppsøke høytaleranlegget når du er på fest.. Mange som har våknet dagen derpå med øresus ja!  

 

HÆ? Hvordan kunne du ikke være bekymra når du gikk rundt med øresus i flere uker/måneder? Var du ikke redd det kunne være kronisk? Hvordan fikk du sove? Og oppsøkte du ikke legen? Jeg ble jo redd natten øresusinga starta, så forklaringen må jo være at jeg er en hypokonder i mortsetning til deg...  Og øresusen min er ikke engang så høy. Hørselen min er OK, og legen har ment at det vile forsvinne av seg selv. Men likevel går jeg dagen rundt med frykt for at livet mitt er ødelagt. HMm... De siste dagene har jeg til å med tatt sovepiller for å sove...

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Hvis jeg lytter merker jeg litt lav summing hele tiden. I dag har det ikke vært særlig mye ringing, mer at jeg føler summingen. Det er mulig at hva som enn har forårsaket summingen i perioder har sluttet, men jeg tror nok at summingen egentlig har vært der hele tiden og at det er jeg som har glemt den litt i perioder slik at jeg ikke har registrert den på en stund. Det var flere intensive dager i forrige uke da, denne uken har det ikke vært noen dager der lyden har vært sterk hele dagen slik som i forrige uke. Mulig det er en forbedring. :) På det sterkeste hører jeg ringelyden også i stua med litt bakgrunnsstøy. Tror det er et godt tegn at du av og til ikke hører lyden i stille rom. 

 

Vet ikke hvor lenge du har hatt din øresus, men ble fortalt av legen at en først måtte bekymre seg når øresusinga varte mer enn tre til seks måneder. Så det er heldigvis fortsatt håp for oss begge. Men gi meg beskjed hvis du en dag merker at øresusen er helt borte!

Lenke til kommentar

Nei, du er nok ikke mer hypokonder enn meg, men du BRYR deg så mye mer enn det jeg gjorde (HELDIGVIS!). Det kommer til å redde hørselen din i motsetning til hos meg.

Jeg gav som sagt helt fa** i problemet til det var for seint. Jeg var ikke veldig plaget av dette den gangen og er det egentlig ikke nå heller men det er jo noe herk da! :)    

En annen ting er at sovepiller ofte kan forsterke 'følelsen' av tinnitus. De får deg til å legge bedre merke til støyen på en eller annen måte. Jeg snakker av erfaring her også, da jeg har gått på sovepiller i mange år.

 

Vær veldig  obs på at tillvenningsfaren (både fysisk og psykisk) til sovepiller er ekstremt høy! Dette er et preparat du vil og bør styre unna! 

Lenke til kommentar

Nei, du er nok ikke mer hypokonder enn meg, men du BRYR deg så mye mer enn det jeg gjorde (HELDIGVIS!). Det kommer til å redde hørselen din i motsetning til hos meg.

Jeg gav som sagt helt fa** i problemet til det var for seint. Jeg var ikke veldig plaget av dette den gangen og er det egentlig ikke nå heller men det er jo noe herk da! :)    

En annen ting er at sovepiller ofte kan forsterke 'følelsen' av tinnitus. De får deg til å legge bedre merke til støyen på en eller annen måte. Jeg snakker av erfaring her også, da jeg har gått på sovepiller i mange år.

 

Vær veldig  obs på at tillvenningsfaren (både fysisk og psykisk) til sovepiller er ekstremt høy! Dette er et preparat du vil og bør styre unna! 

 

Spørsmål av nysgjerrighet... Jeg vet det er en del birvirkninger etter bruk av sovepiller, men øresus er vel ikke en av de? Jeg håper ikke det.

 

Men jeg har egentlig ikke annet valg for å sove. Har prøvd bakgrunnstøy, men jeg synes det er verre å sove med det. Og er man trøtt, så får alle sove, selv med øresus. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at jeg våkner midt på natta opp av selve øresusen, og det er umulig å legge seg igjen etter det. Jeg overlever dagen med øresus, det er natten jeg er bekymret for. To uker tilbake, før det her starta, kunne jeg sove innen ett minutt. Ahh..gode tider. Det var så deilig. Sjukt hvor fort livet kan bli snudd opp ned på. Håper bare susinga går over snart...

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er mange forskjellige typer tinnitus. Min er som en tv som står på men uten at den er stillt inn på en stasjon(De som er gamle nok husker denne statiske støyen), lyden er ganske høy men øker enormt hvis det er mye bråk, spesielt snakking er helt håpløst, da hører jeg ingenting.

 

Jeg har også lagt merke til at det faktisk blir værre med åra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...