Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Start fasen med øresus kan være veldig vanskelig. Ikke meningen å komme med dårlige nyheter men om ulyden ikke har gitt seg iløpet av 1-2 dager så er den gjerne permanent. I start fasen så fokuserer en voldsomt på lyden og en bare forsterker plagene enda mer.

 

Men det vil bli bedre. Tenk når du er ute i en stor by. All trafikken og menneskene rundt som lager lyder og bråk. Men lydene forsvinner i bakgrunnen og du plages ikke. Og kan ha en normal samtale med andre. Slik er det med øresus også. Lyden vil alltid være der men etterhvert når du ikke tenker å fokuserer på det. Så blir det som alle lydene i en by..

 

Sikkert dårlig forklart men...

 

Edit: Og husk du er ikke alene. Vi er mange med disse plagene. Det finnes hjelpeverktøy og mestrings kurs. Fleste av oss får noen fartsdumper i livet dessverre.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som med alle andre lyder. Når man blir vant til dem hører man dem ikke. Jeg bor nesten rett ved jernbanen i Drammen, og hører tog hele døgnet. Men jeg legger ikke merke til lyden av bremser og slikt.

 

Det samme når jeg bodde på bygda der jeg kom fra. Vi hadde en stor elv rett ved huset. Den bruset hele året. Men jeg merket det ikke før jeg hadde vært borte en stund og kom til ake og skulle sove på mitt gamle rom med vinduet åpent. Det var nesten umulig pga lyden av elva. Blir man vant til noe er det helt uproblematisk :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du bor hen, ceauses, men jeg vil anbefale deg å finn en audiopedagog. Jeg vet om ei utrolig flink ei i Oslo, hvis du bor i nærheten? Hun redda seriøst livet mitt.

 

Ja, jeg bor i Oslo. Men nå vet jeg ikke helt hva som foregår. For i natt forsvant plutselig øresusen og jeg fikk sove, før jeg igjen våknet opp med pipinga i ørene. En time senere forsvant den igjen, men så kom den tilbake. Og akkurat nå hører jeg egentlig ikke øresusen, heller ikke når jeg befinner meg i et stille rom. Men likevel kan jeg ikke tenke klart, fordi jeg kan "føle lyden". Det er som om hode er presset sammen. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er veldig ekkelt.

 

Vet du hva alt dette betyr? For I dag er det akkurat en uke siden øresusen startet, og den har minsket de siste dagene. Jeg har blandt annet fått sove noen timer, men likevel. Er dette tegn på at øresusen snart forsvinner? Jeg klarer ikke vente 1 uke til for å se om det går over, for denne uken har vært den verste i mitt liv. Hører du pipinga i øra hele tiden? Eller går det over, for å så komme tilbake igjen? Jeg håper selvfølgelig at dette er et tegn på at øresusen snart er borte, men jeg lever med konstant frykt for at den kommer tilbake igjen i løpet av natta. Merkelige greier... uansett, takk for svar..

Lenke til kommentar

Start fasen med øresus kan være veldig vanskelig. Ikke meningen å komme med dårlige nyheter men om ulyden ikke har gitt seg iløpet av 1-2 dager så er den gjerne permanent. I start fasen så fokuserer en voldsomt på lyden og en bare forsterker plagene enda mer.

 

Men det vil bli bedre. Tenk når du er ute i en stor by. All trafikken og menneskene rundt som lager lyder og bråk. Men lydene forsvinner i bakgrunnen og du plages ikke. Og kan ha en normal samtale med andre. Slik er det med øresus også. Lyden vil alltid være der men etterhvert når du ikke tenker å fokuserer på det. Så blir det som alle lydene i en by..

 

Sikkert dårlig forklart men...

 

Edit: Og husk du er ikke alene. Vi er mange med disse plagene. Det finnes hjelpeverktøy og mestrings kurs. Fleste av oss får noen fartsdumper i livet dessverre.

 

Permanent øresus etter 1-2 dager med lyden? Tror du drar frem raske konlusjoner her. Har lest om noen som har gått rundt med øresusen i flere måneder, og andre år, før den så plutselig forsvinner helt. Så det er håp for alle. Jeg har også merket forberedning. I natt forsvant  for eksempel øresusen første gang siden jeg fikk den, riktignok kom lyden tilbake, men tror det er et tegn på at øresusen snart er vekke. Jeg krysser i vertfall fingrene for at den snart er borte...

Lenke til kommentar

Mennesker får tinnitus av mange forskjellige grunner. Alt ifra høy lyd som skader øret,psykiske problemer,medisiner eller andre fysiske problemer. Hvorav det eller meste er ukjent hvorfor en får det og med ingen måte ta tak i selve problemet. Men en må lære seg å håndtere det. Det er rett og slett et handicap som en må mestre i hverdagen.

 

Heldigvis er det nå blitt mye mer fokus på tinnitus og det blir forsket mer på det en noen gang. Mye pga det nå begynner å bli så mange mennesker med disse plagene. Har selv hatt dette i 10+ år nå...

 

At lyden din forsvinner eller ikke er så plagsomt lengre. Kan være som du skriver at det er på vei bort. Vi får krysse fingrene for det. Men det kan også bare være at du sakte men sikkert begynner å tilvenne deg lyden. 

 

Krysser fingrer for at det blir bra nyheter når du skal til utredning! 

Lenke til kommentar

Been there, done that.

 

Har hatt øresus siden i sommer. Det var grusomt irriterende i begynnelsen, hvor jeg konstant kjente på susinga. Jeg hang meg opp i det, mye som det virker som om du gjør her TS. Nå, et halvt år seinere, merker jeg det kun av og til. Men stort sett registrerer jeg det overhodet ikke.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Kan fortelle om en eldre mann jeg kjente da jeg var ungdom.

Detyte var da en vanlig fungerende mekaniker som arbeidet hver dag og fungerte helt normalt uten at det virket som noe var gelt med han.

I ettertid blei jeg fotalt at dette var en mann med kraftig tinnitur og forklaring på hvor ille det var å ha det sånn hele tiden.

Det rare var jo at det ikke vistes på manne i det hele tatt.

Så dette var da min oppfatning av tinnitus frem til jeg fikk det selv og når da dagen kom så var det ikke på noen måte så ille som alle skulle ha det til.

Det blei mere "var det alt liksom" og dette tok nok brodden av det hele for min del og selv i mine verste perioder så kan jeg fortsatt leve med det for det er ikek værre en dette.

Men alt har nok med sinnstilstand og måten den enkelte angriper pipingen på.

Lenke til kommentar

Skulle ønske det hjalp å lese det dere skriver, men det er vanskelig..

 

Jeg hører øresusen fortsatt. Det høres bare i et stille rom, men er veldig iriterende. Jeg får ikke sove, selv med musikk eller annen bakgrunnstøy. Jeg begynne å bli lei nå, og ser for meg en framtid med sovepiller og antidepressiv tabletter hver dag.. f...

 

Jeg er irritert. Fordi ingen noen sinne har tidligere fortalt meg hva tinnitus var, eller hvordan det kan være å leve med det. Hadde jeg visst det, så hadde jeg selvfølgelig unngått høy lyd. Jeg ser folk i bussen, på gata og skolen som dreper ørene sine med musikk med full volum, og de slipper unna. Så urettferdig! Men jeg, som hørte på musikk av og til, får dette med seg. Jeg har ikke gjort noe for å fortjene dette. Jeg orker ikke mer. Får ikke hvilet tankene mine lenger. Jeg vil bare ha stillhet, er det så mye å be om?

 

Jeg begynner å tro dette her kommer til å vare livet ut. Jeg trodde øresusen var redusert, men prøvde å sove nå og den er like høy som den var da hele greia starta. Jeg er så irritert på selv, så dum jeg kunne være som hørte på musikk så lenge og så høyt uten å tenke på konsekvensene. Jeg har ikke matlyst lenger, jeg orker ikke bryr meg om noe. Jeg vil bare ha livet tilbake.

 

Jeg vet ikke engang hva jeg skriver lenger. Jeg har lyst til å gå i koma, og våkne opp når en kur er funnet opp. En får kun et liv, og så skjer dette pisset... Er det mulig?!?

Lenke til kommentar

 

En får kun et liv, og så skjer dette pisset... Er det mulig?!?

 

Ro deg ned nå; Tusenvis av barn dør av kreft før de i det hele tatt får begynt på livet!

Tenk på dét hver gang du hører litt susing i øret ditt, så holder du sikkert ut.

 

 

Hvis du leser hva jeg tidligere har skrevet her på samme tråd, så skriver jeg hvordan jeg selv opplevde kreft som liten, men fikk behandling og er i dag frisk. Og jeg skal si deg noe: Jeg vil heller oppleve kreften igjen (!!!), og deretter bli kurert, enn å leve med susinga i øret mitt livet ut. Faktisk, så vil jeg vil heller gå gjennom all sykdom som har behandling, enn å leve med tinnitus resten av livet. Det er brutalt. Frykten, søvnvanskene og depresjonen som kommer med øresusen ødelegger hele psyken i hjernen. Bare i løpet av en uke med øresusing er jeg helt knust. Jeg er mentalt ødelagt. Eneste ting jeg er takknemlig over er at susinga kunne vært mye verre, og at jeg i det minste har synet og hørselen i behold.

 

Og JA, det finnes mange verre lidelser rundt omkring i verden. Men det blir for dumt å sammenligne disse, og prøve å rangere hva som er verst og hvilken av de som kan tolereres i forhold til hverandre.

 

Det eneste som holder motet mitt oppe nå er å vite at det nødvendigvis ikke trenger å være kronisk øresus, og at dette kan gå over iløpet av de ukene som kommer nå. Jeg vet jeg høres veldig svak ut, men jeg hater alt som er med på å hemme en persons hverdag. Ting som ikke kan kureres, ting som er med på å ødelegge kreativiteten og mentaliteten.

 

Vekk meg når de finner en kur mot dette helvete...........

 

EDIT: Ikke misforstå meg. Jeg er takknmelig for livet jeg har, og vet mange har det mye verre. Men likevel, øresusen er ikke noe gøy! :(

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Jupp, der ser dere... Mange tror at øresus bare er piping i ørene, og at en lett kan ignorere det. Men faktumet er at med øresus kommer en rekke andre plager. Jeg var en gang i tiden (sju dager tilbake) lykkelig dagen lang, en mann som fokuserte på skolen. Mitt største problem var hvor jeg ville studere nå som skolen snart var slutt, men bare se hva som har skjedd med meg nå...

 

En uke senere er jeg langt nede, deprimert, mista hele livsgleden, ingen matlyst, null motivasjon, ikke sovet ordentlig på sju dager. Alt er ødelagt. Jeg er knust. Helt knust. Jeg får lyst til å utdanne meg som lege, og vie hele livet mitt for å finne denne kuren alt på egenhånd. Men det er lettere sagt enn gjort. Jeg klarer ikke lenger å fokusere. Ikke akkruat nå. Alt jeg vil nå er å ha livet mitt tilbake...

 

Skulle jeg være så heldig å bli frisk igjen, der øresusen ikke lenger er å høre, vil jeg med hånda på hjertet si dette og jeg lover: Jeg vil gjøre alt i min makt for å forebygge og finne en form for behandling mot denne brutale sykdommen. Får nesten lyst til å gå rundt i gata, ta hodetelefonene fra folk og tråkke dem i stykker.

 

Og for å være ærlig, så er det er bare en måte en slik brutal sykdom kan kureres på. En eller annen med masse penger, eller en geni må oppleve øresusinga selv. Bare på den måten vil det settes større fokus på tinnitus. Hah, sju dager tilbake visste jeg ikke engang hva tinnitus var for noe! Og hadde noen fortalt meg at de rammede hørte fantomlyder i hodet, lyder som ikke finnes, ville jeg sagt dem var gale og maniske.

 

... Gud.. vet ikke hvor lenge jeg klarer dette :(

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Kjipt TS, hva føler du utløste det overdreven bruk kom det helt plutselig tidligere hørt på veldig mye høy lyd? Er selv ekstrem på musikk fronten og føler meg ganske herdet(?) selv om det kanskje ikke passer helt inn i forhold til lyd osv. Vært gjennom mye natteliv-høymusikk, russetid, konserter festivaler mainstage-frontrow etc...  og kjører gjerne ekstra høyt volum på treninger osv for å bli mer gira. 

 

Føler at jeg kanskje at jeg har hatt litt flaks? - at jeg ikke har fått redusert hørsel(tror jeg hvertfal)

Føler også at jeg selv har mye bedre hørsel en fler av mine venner, ta et eksempel når vi spiller feks counter-strike, der man nøye må høre etter "steps/gå lyder til fiendene" som jeg så si alltid hører, som de ikke hører... 

Lenke til kommentar

Kjipt TS, hva føler du utløste det overdreven bruk kom det helt plutselig tidligere hørt på veldig mye høy lyd? Er selv ekstrem på musikk fronten og føler meg ganske herdet(?) selv om det kanskje ikke passer helt inn i forhold til lyd osv. Vært gjennom mye natteliv-høymusikk, russetid, konserter festivaler mainstage-frontrow etc...  og kjører gjerne ekstra høyt volum på treninger osv for å bli mer gira. 

 

Føler at jeg kanskje at jeg har hatt litt flaks? - at jeg ikke har fått redusert hørsel(tror jeg hvertfal)

Føler også at jeg selv har mye bedre hørsel en fler av mine venner, ta et eksempel når vi spiller feks counter-strike, der man nøye må høre etter "steps/gå lyder til fiendene" som jeg så si alltid hører, som de ikke hører... 

 

For å være ærlig, så er jeg selv overrasket over hvordan jeg fikk øresus "bare" på grunn av høy musikk. Jeg har hørt en del på høy musikk, ja, men det gjør jo alle ungdommer? Bare i klassen kunne jeg høre musikken til sidemannen, selv i bussen. Så det er litt rart at det skulle skje med meg, og det var liksom ikke slik at jeg konstant gikk rundt med hodetelefoner i øra. Kun når jeg var hjemme. Dagen pipinga i øra starta, hadde jeg drukket en del koffein og hørt på høy musikk. Men det merkelige er jo at susinga ikke kom der å da, men noen timer senere når jeg hadde lagt meg.

 

Men, så vet jeg enda heller ikke om musikken er årsaken til øresusen. Jeg har legetime i morgen, og han skal ta MR og sjekke øret mitt for å se om noe annet galt. Skal jeg være ærlig, håper jeg virkelig det er noe annet. Slik at jeg kan behandles. Tinnitus av støy og høy musikk finnes det ingen kur mot, men mot en svulst er det behandling for. Hva jeg mener med det? Jeg vil heller ha øresus på grunn av svulst, behandles og bli normal igjen, enn øresus på grunn av musikk, og måtte leve med det resten av livet.

 

Tilbake til deg. Kutt ut høy musikk NÅ. Det er dokumentert at folk har tatt livet av seg som følge av øresus. Det finnes absolutt ingen håp for deg når du først har fått kronisk øresus. Du er ferdig. Din største frykt vil være stillhet, og du vil stresse så mye at selv når øresusen egentlig burde være borte, gir du den mer næring. (Øresus kan også skyldes stress). Jeg er villig til å aldri høre på musikk igjen, for resten av mitt liv, hvis jeg i gjengjeld kan få vekk øresusen. Og kanskje du har, og har hatt flaks, men faktumet er at øresusen kan slå til mot alle. Jeg har ekstremt god hørsel, og se hva som har skjedd med meg. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg sju dager tilbake hvor skadelig høy musikk kan være. Men nå vet du det. Ikke gjør samme feilen som jeg gjorde. Det ender bare opp med et hopp uten fallskjerm...

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...