Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

øresus (tinnitus), hjelp!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Ser folk nevne både omkring 18 år og over de 30 år. Greit at det fortelles om alder, men jeg synes ikke helt at det er et kriterie som man skal henge seg så mye opp i.

 

Man lider like mye uansett alder.

 

At en del eldre ikke hadde bedre kunnskapsnivå i sin tid, og sånn sett fikk ødelagt hørselen, kanskje til og med med arbeidsgivers skyld er jo noe man kan gjøre lite med. Noen er skyld i det selv, også fra de eldres rekker.

 

At folk i dag som er opplyste utsetter seg selv for skadelig lyd med viten og vilje er jo en form for ignoranse og galskap. Arbeidsgivere i dag tilbyr mange beskyttelse for hørsel og mange andre HMS-tiltak. Så det er ihvertfall ingen unnskyldning lengre i arbeidslivet. Kanskje det fremdeles finnes noen sløve arbeidsgivere likevel.

 

Uansett så går det på mye på holdninger.

 

Enkelte kan selvfølgelig være uheldige og utsettes for skadelig støy når de ikke er forberedt på det, gjennom uhell. Man skal jo ikke utelukke det heller.



Anonymous poster hash: e8e6d...619
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Utrolig nok er det nesten ingen som påpeker dette med hørselen min. Ingen kollegaer sier noe om det, ikke sjefen heller. Men de på min jobb er ganske så høflige. Men noen i familien min påpeker det at det virker som om jeg har problemer med hørselen. Ved hjelp av høreapparat så vil nok det hjelpe meg slik at jeg slipper å stresse sånn med å forsøke å lese av munnen på hva folk sier. Jeg stresser ganske mye med å klare å høre enkelte når de sier noe ja. Og det gjør meg lett sliten og stresset. Det kan være så plagsomt at jeg forsøker å unngå telefoner og slik. Det er ganske grusomt dersom jeg ikke klarer å høre hva folk sier i en telefon. Spesiellt hvis jeg ikke kjenner de så godt. Sosialt sett gruer jeg meg i visse situasjoner pga at jeg føler jeg ikke alltid klarer å høre hva folk sier. Hører bare noe mumling. Noen personer. .. sikkert de som prater høyt er lett å høre.

 

Øresusen min kommer nok mest sannsynlig av nedsatt hørsel pga mye høy musikk og bruk av øretelefonene.

 

Får bare håpe at øresusen ikke forverrer seg med årene. Jeg synes synd i mange som skriver her for det virker ut som om mange er mer plaget av en kraftigere øresus enn hva jeg er. Itilegg så er de så altfor unge til å måtte lide med dette. Jeg er tross alt passert midten av tredvetallet.

 

Og til dere andre mennesker som kritiserer dem som har nedsatt hørsel og snakker høyt... "si det forsiktig og aldri kritiser det for det er noe vi ikke kan for" .

 

Hvorfor booker du ikke en time med øre-hals-nese spesisalt og får sjekket ut hørselen din? Av og til kan dårlig hørsel og øresus være et resultat av ørevøks i øret. Det er veldig sjeldent, men det er likevel greit å få utelukket det.

 

Men er du likevel sikker på at høyt musikk er årsaken til din tinnitus, isåfall burde du vel være rammet i begge ørene?

 

 

Jeg er kun rammet på ene øret.... med øresusen, men jeg tror at jeg har dårlig hørsel. 

Lenke til kommentar

 

Ser folk nevne både omkring 18 år og over de 30 år. Greit at det fortelles om alder, men jeg synes ikke helt at det er et kriterie som man skal henge seg så mye opp i.

 

Man lider like mye uansett alder.

 

At en del eldre ikke hadde bedre kunnskapsnivå i sin tid, og sånn sett fikk ødelagt hørselen, kanskje til og med med arbeidsgivers skyld er jo noe man kan gjøre lite med. Noen er skyld i det selv, også fra de eldres rekker.

 

At folk i dag som er opplyste utsetter seg selv for skadelig lyd med viten og vilje er jo en form for ignoranse og galskap. Arbeidsgivere i dag tilbyr mange beskyttelse for hørsel og mange andre HMS-tiltak. Så det er ihvertfall ingen unnskyldning lengre i arbeidslivet. Kanskje det fremdeles finnes noen sløve arbeidsgivere likevel.

 

Uansett så går det på mye på holdninger.

 

Enkelte kan selvfølgelig være uheldige og utsettes for skadelig støy når de ikke er forberedt på det, gjennom uhell. Man skal jo ikke utelukke det heller.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

 

Men har man ikke krav til verken uførestønad eller hjelpetiltak på en eller annen måte når man går i jobb med dårlig hørsel? Forløbig så synes jeg at jeg kan jobbe 100 prosent tross hørselen, men jeg tenker på om den skulle bli enda dårligere og mer skjemmende så ville det være et problem i mitt yrke om ikke høreapparat funker? Jeg vet ikke hvor bra disse høreapparatene kan hjelpe... ?

Lenke til kommentar

 

Men har man ikke krav til verken uførestønad eller hjelpetiltak på en eller annen måte når man går i jobb med dårlig hørsel? Forløbig så synes jeg at jeg kan jobbe 100 prosent tross hørselen, men jeg tenker på om den skulle bli enda dårligere og mer skjemmende så ville det være et problem i mitt yrke om ikke høreapparat funker? Jeg vet ikke hvor bra disse høreapparatene kan hjelpe... ?

 

 

 

Du kan får uføre for det meste, men det er jo ikke noe mål i seg selv. Er jo ikke optimalt å være uføretrygdet uansett på mange måter (økonomi, selvfølelse, forfall mm.)

 

For å oppnå uføretrygd, så må du først igjennom en form for utredning hos NAV. Der de prøver forskjellig for å se hvordan du klarer deg. Det holder ikke å si at du lider, men de må få lov til å teste deg ut, også får du heller gi uttrykk for hva du sliter med der. Kanskje det finnes tilrettelegging, hjelpemidler mm.

 

Legeerklæringer er heller ikke tilstrekkelig. Det hjelper helt klart med legeerklæringer, men det alene er ikke godt nok grunnlag for å fatte en uførestønadsbeslutning, så vet du det. Men, det er alltid lov å søke.

 

Optimalt ville vel vært en blanding, slik at du både fikk jobbe, men at man ikke ble presset hardere enn nødvendig. Jeg tror de fleste ville trivdes best med et slikt opplegg. Men, som med alle ting, så finnes det unntak.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

 

Men har man ikke krav til verken uførestønad eller hjelpetiltak på en eller annen måte når man går i jobb med dårlig hørsel?

 

Forløbig så synes jeg at jeg kan jobbe 100 prosent tross hørselen, men jeg tenker på om den skulle bli enda dårligere og mer skjemmende så ville det være et problem i mitt yrke om ikke høreapparat funker? Jeg vet ikke hvor bra disse høreapparatene kan hjelpe... ?

 

 

 

Jeg kjenner ikke NAV godt nok. Tror nesten du må ned i en dump, for å få til tilrettelegging. Men, det skader jo ikke å lufte spørsmålet ovenfor NAV.

 

Skriv gjerne om hvilken respons du fikk. Jeg tenker da på at du informerer NAV om at du holder på å sprenge deg selv i jobb, og du synes det er tungt å stå i arbeid særlig lengre, om det ikke går an å få til tilrettelegging. Se hva de svarer.

 

Så kan du ta steg 2. Gå til fastlegen og uttrykk det samme. Be han/hun om å deltidssykemelde deg. Da tvinger du fram dialog mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og fastlege. Så jeg tror at det skal kunne gå an å oppnå hjelp uten å gå den tunge veien via:

 

- Først å møte veggen

 

- Så å gå sykemeldt lenge

 

- Så å tre inn i det trege men NAV-nødvendige AAP (arbeidsavklaringspenger)

 

- For så først å kunne begynne den tunge veien med tilrettelegging

 

 

Skulle jo tro at etter at politikerne har tredd ned reform etter reform over hodene på byråkratene i NAV, at ting skulle være litt mer fleksibelt enn tidligere ihvertfall. For ingenting koster mer penger enn venting, og det er nok en ting politikerne ser at er nødvendig å skjære ned på.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

 

Ser folk nevne både omkring 18 år og over de 30 år. Greit at det fortelles om alder, men jeg synes ikke helt at det er et kriterie som man skal henge seg så mye opp i.

 

Man lider like mye uansett alder.

 

At en del eldre ikke hadde bedre kunnskapsnivå i sin tid, og sånn sett fikk ødelagt hørselen, kanskje til og med med arbeidsgivers skyld er jo noe man kan gjøre lite med. Noen er skyld i det selv, også fra de eldres rekker.

 

At folk i dag som er opplyste utsetter seg selv for skadelig lyd med viten og vilje er jo en form for ignoranse og galskap. Arbeidsgivere i dag tilbyr mange beskyttelse for hørsel og mange andre HMS-tiltak. Så det er ihvertfall ingen unnskyldning lengre i arbeidslivet. Kanskje det fremdeles finnes noen sløve arbeidsgivere likevel.

 

Uansett så går det på mye på holdninger.

 

Enkelte kan selvfølgelig være uheldige og utsettes for skadelig støy når de ikke er forberedt på det, gjennom uhell. Man skal jo ikke utelukke det heller.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

 

Tinnitus og hørselstap er noe som gjerne forbindes med eldre folk. At jeg som 18 åring skal leve resten av livet mitt med ulyder i hodet mitt er selvfølgelig verre enn om jeg hadde fått denne diagnosen i en alder av 60. Det er jo derfor jeg er deprimert. Alle vennene mine på min alder er ute og har det gøy, mens jeg sitter hjemme og lider. Jeg ikke kan gå ut fordi lyden av bilene som kjører gjør vondt i øret og jeg redd for at tinnitusen blir verre.

 

Så kjipt med tanke på at 10 uker tilbake var jeg en helt normal 18 åring, mens i dag sitter jeg her, dypt begravd i ensomhet og depresjon.

 

Tommel ned for livet.

Lenke til kommentar

 

Tinnitus og hørselstap er noe som gjerne forbindes med eldre folk. At jeg som 18 åring skal leve resten av livet mitt med ulyder i hodet mitt er selvfølgelig verre enn om jeg hadde fått denne diagnosen i en alder av 60. Det er jo derfor jeg er deprimert. Alle vennene mine på min alder er ute og har det gøy, mens jeg sitter hjemme og lider. Jeg ikke kan gå ut fordi lyden av bilene som kjører gjør vondt i øret og jeg redd for at tinnitusen blir verre.

 

Så kjipt med tanke på at 10 uker tilbake var jeg en helt normal 18 åring, mens i dag sitter jeg her, dypt begravd i ensomhet og depresjon.

 

Tommel ned for livet.

 

 

 

Forstår at det er vanskelig det du er oppi nå. Jeg kan selvfølgelig ikke love stor bedring, men jeg kan anbefale at det er verdt å forsøke å finne ut av det.

 

Det du beskriver er en hyperakusis. Da bør du oppsøke den hjelp som finnes for denne tilstanden. Regner nesten med at du går med ørepropper da, om du må høre på biltrafikk. Jeg er helt enig, i at biltrafikkhjul er ganske så ubehagelig, også for meg. Vil likevel tro at du har det ekstra vondt med det nå for tiden.

 

Det som ser ut til å være fellesnevneren med hyperakusis, er at folk velger å skjerme seg. Slik som du beskriver, å stenge seg inne. Unngå støyen. Bruke ørepropper, også litt mer enn nødvendig kanskje?

 

Får bare stresse dette på ny. Går an å få prøvd ut tinnitusmaskerer, og staten dekker omtrent utgiften for slike høreapparater. Og siden disse slites som alle andre apparater, så har man rett på et helt nytt apparat hvert sjette år. De er ikke billige, så det gjøres altså noe fra samfunnets side for de som har disse lidelsene. Men, for å få det, så må du både avlegge ØNH-legen et besøk, og deres audiolog, for høreapparattilpassing.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

 

 

Ser folk nevne både omkring 18 år og over de 30 år. Greit at det fortelles om alder, men jeg synes ikke helt at det er et kriterie som man skal henge seg så mye opp i.

 

Man lider like mye uansett alder.

 

At en del eldre ikke hadde bedre kunnskapsnivå i sin tid, og sånn sett fikk ødelagt hørselen, kanskje til og med med arbeidsgivers skyld er jo noe man kan gjøre lite med. Noen er skyld i det selv, også fra de eldres rekker.

 

At folk i dag som er opplyste utsetter seg selv for skadelig lyd med viten og vilje er jo en form for ignoranse og galskap. Arbeidsgivere i dag tilbyr mange beskyttelse for hørsel og mange andre HMS-tiltak. Så det er ihvertfall ingen unnskyldning lengre i arbeidslivet. Kanskje det fremdeles finnes noen sløve arbeidsgivere likevel.

 

Uansett så går det på mye på holdninger.

 

Enkelte kan selvfølgelig være uheldige og utsettes for skadelig støy når de ikke er forberedt på det, gjennom uhell. Man skal jo ikke utelukke det heller.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

 

Tinnitus og hørselstap er noe som gjerne forbindes med eldre folk. At jeg som 18 åring skal leve resten av livet mitt med ulyder i hodet mitt er selvfølgelig verre enn om jeg hadde fått denne diagnosen i en alder av 60. Det er jo derfor jeg er deprimert. Alle vennene mine på min alder er ute og har det gøy, mens jeg sitter hjemme og lider. Jeg ikke kan gå ut fordi lyden av bilene som kjører gjør vondt i øret og jeg redd for at tinnitusen blir verre.

 

Så kjipt med tanke på at 10 uker tilbake var jeg en helt normal 18 åring, mens i dag sitter jeg her, dypt begravd i ensomhet og depresjon.

 

Tommel ned for livet.

 

Full forståelse for at det er tungt å tenke på at du må leve med dette. Du har helt sikkert kraftigere øresus enn meg. For jeg klarer forløbig å leve helt fint med den. Og den plager meg ikke så stort når jeg fokuserer den bort, så forsvinner mye av den. Men jeg er ikke flink... I helgen har jeg sittet med hodetelefoner på ørene igjen med musikk på full guffe...... 

Lenke til kommentar

 

Du får høreapparat som kan hjelpe med hørselen, og som samtidig i samme apparat, så kan legges på hvit støy som kan gjøre at det å leve med tinnitus kan bli lettere for deg. Tinnitus forsvinner ikke for det, men ting som hyperakusis, nevnt noen ganger tidligere, kan bli lettere å leve med.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

Min erfaring er den motsatte. Hos meg kan øresusen forsvinne litt i bakgrunnen ved bruk av høreapparat mens hyperakusisen blir forsterket. På dager når hyperakusen er veldig ille så velger jeg å leve i en "stille" verden og slår av høreapparetene og isolerer meg fra unødvendig støy.

Lenke til kommentar

Det er dager da tinnitusen min er veldig hørbar, men nå har jeg flere av de "gode" dagene der ulyden er så lavt at det ikke engang plager meg. De siste dagene har øresusen min faktisk vært veldig rolig. Den er der fortsatt, men volumet har sikkert minsket med 80 % siden det startet, og hvis den positive utviklingen fortsetter så er jeg 99 % sikker på at tinnitusen vil gi seg i løpet av de neste månedene. Jeg krysser fingerne for det!

 

Jeg vet hvor irriterende det er. De første ukene var jeg deprimert (og fortsatt er, til tider) og tenkte at livet mitt nå var ødelagt, men det går bedre nå. Jeg kan sove helt fint uten å maske tinnitusen min, og så håper jeg jo selvfølgelig den er borte i løpet av de neste månedene.

Jeg blir seriøst gal... til de som leser som ikke lider av øresus, dere skulle bare ha visst hvor takknemlig dere burde være. nyt stillheten.... :cry:

 

Ceauses, du skulle bare ha visst hvor takknemlig du burde vært som er så mildt rammet som du er og fortsatt kan sove godt om nettene uten å maske tinnitusen, som kan oppleve at tinnitusen er så svak at du bare merker den i stille rom osv. 

 

Jeg fikk min når jeg var på din alder og har nå hatt den i over 20 år. Vi kan gjerne bytte. Jeg kan få din øresus og du kan få min. Så kan du sitte der i T-banevognen med et støynivå på ca. 70 db og merke at du hører tinnitusen like godt som støyen fra T-banen. Når du er ute og kjører bil så overdøver tinnitusen motorlyden. Den gode nattesøvnen er historie. Er du så heldig at du klarer å sovne så vil du oppleve at du våkner mange ganger i løpet natten pga. styrken på tinnitusen og du vil slite med å sovne igjen etterpå. 2-3 timer nattesøvn natt etter natt er ikke uvanlig.

 

Det er som noen andre i tråden har sagt. Det er ikke tinnitusen som ødelegger deg. Det er du selv som lar den ødelegge deg ved å ha så sterkt fokus på den. Ting kunne ha vært mye verre for deg..

Lenke til kommentar

 

 

Du får høreapparat som kan hjelpe med hørselen, og som samtidig i samme apparat, så kan legges på hvit støy som kan gjøre at det å leve med tinnitus kan bli lettere for deg. Tinnitus forsvinner ikke for det, men ting som hyperakusis, nevnt noen ganger tidligere, kan bli lettere å leve med.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

 

 

hva betyr :  hyperakusen ?

Lenke til kommentar

 

Det er dager da tinnitusen min er veldig hørbar, men nå har jeg flere av de "gode" dagene der ulyden er så lavt at det ikke engang plager meg. De siste dagene har øresusen min faktisk vært veldig rolig. Den er der fortsatt, men volumet har sikkert minsket med 80 % siden det startet, og hvis den positive utviklingen fortsetter så er jeg 99 % sikker på at tinnitusen vil gi seg i løpet av de neste månedene. Jeg krysser fingerne for det!

 

Jeg vet hvor irriterende det er. De første ukene var jeg deprimert (og fortsatt er, til tider) og tenkte at livet mitt nå var ødelagt, men det går bedre nå. Jeg kan sove helt fint uten å maske tinnitusen min, og så håper jeg jo selvfølgelig den er borte i løpet av de neste månedene.

Jeg blir seriøst gal... til de som leser som ikke lider av øresus, dere skulle bare ha visst hvor takknemlig dere burde være. nyt stillheten.... :cry:

 

Ceauses, du skulle bare ha visst hvor takknemlig du burde vært som er så mildt rammet som du er og fortsatt kan sove godt om nettene uten å maske tinnitusen, som kan oppleve at tinnitusen er så svak at du bare merker den i stille rom osv. 

 

Jeg fikk min når jeg var på din alder og har nå hatt den i over 20 år. Vi kan gjerne bytte. Jeg kan få din øresus og du kan få min. Så kan du sitte der i T-banevognen med et støynivå på ca. 70 db og merke at du hører tinnitusen like godt som støyen fra T-banen. Når du er ute og kjører bil så overdøver tinnitusen motorlyden. Den gode nattesøvnen er historie. Er du så heldig at du klarer å sovne så vil du oppleve at du våkner mange ganger i løpet natten pga. styrken på tinnitusen og du vil slite med å sovne igjen etterpå. 2-3 timer nattesøvn natt etter natt er ikke uvanlig.

 

Det er som noen andre i tråden har sagt. Det er ikke tinnitusen som ødelegger deg. Det er du selv som lar den ødelegge deg ved å ha så sterkt fokus på den. Ting kunne ha vært mye verre for deg..

 

 

Da jeg skrev innlegget du siterer til overfor så var øresusinga veldig lav i volum, og tro meg, jeg var takknemlig. Men min tinnitus er ikke stabil. Det er dager jeg hører tinnitusen min overalt, og det er dager der ulyden kun høres i et stille rom. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Det er kjipt at du hører øresusen selv over t-banen. Jeg vet ikke hvordan du overlever det, fordi jeg hadde nemlig ikke klart det. Jeg er heldig som får pauser noen dager i uka der tinnitusen ikke er så høy, men hvis du har det konstant høyt så tar jeg av hatten min for deg. Du er ti ganger mentalt sterkere enn det jeg er.

 

Men likevel, når du er så vandt med stillhet så plager tinnitusen vettet av deg. Jeg har alltid verdsatt stillheten, og følte at det var det eneste stedet jeg kunne slappe av. Men det har blitt stjålet fra meg. En fotballspiller som mister evnen til å gå vil selvfølgelig være mer deprimert enn en spillavhengig person som aldri rører beina sine. Jeg trenger stillhet for å fungere i hverdagen.

 

Kan jeg spørre hvordan du fikk tinnitus? Var høyt musikk årsaken?

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Jeg hadde influensa og fikk noen kraftige dotter i ørene som gjorde at jeg nesten ikke hørte noen ting. Når dottene forsvant etter 2-3 uker ble de erstattet av øresus og hyperakusis. De 3 neste mnd var hyperakusis så kraftig at jeg ikke kunne ha lyd på TV eller høre på radio eller musikk.

Lenke til kommentar

Enkelt forklart får du overfølsom hørsel. Alle lyder blir slitsomme og man kan føle at de blir forvrengt. Også folk med nedsatt hørsel kan få det.

 Da har det gjerne en forklaring på den lyden jeg har når jeg ikke har direkte øresus på øret....Når jeg foreksempel beveger meg, og det er lyder ute, så kan jeg få noen skurrelyder i øret. Men de lydene jeg hører , så høres de ut som om jeg har fallt å slått meg og fått meg en hjernerystelse av og til altså... Er sånn merkelig lyd. 

Nå om dagen er jeg ganske bra for øresusen. Den har vært mye værre. Jeg har minimale plager. Men jeg lurer jo på hva det skyldes, så jeg bør nok ta å gå på en legetime å forhøre meg. Lurte på å avbestille den for det er så minimale plager, men det er nok lurt å sjekke ut. 

 

Hører jo at dere andre har det langt værre enn meg....Høres helt grusomt ut når jeg leser hva dere skriver om deres øresus.... 

Lenke til kommentar

 

Da jeg skrev innlegget du siterer til overfor så var øresusinga veldig lav i volum, og tro meg, jeg var takknemlig. Men min tinnitus er ikke stabil. Det er dager jeg hører tinnitusen min overalt, og det er dager der ulyden kun høres i et stille rom. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Det er kjipt at du hører øresusen selv over t-banen. Jeg vet ikke hvordan du overlever det, fordi jeg hadde nemlig ikke klart det. Jeg er heldig som får pauser noen dager i uka der tinnitusen ikke er så høy, men hvis du har det konstant høyt så tar jeg av hatten min for deg. Du er ti ganger mentalt sterkere enn det jeg er.

 

 

En jeg kjenner fikk tinnitus fra en hjemmelaget krutteksplosjon. Typisk slik guttelek med krutt og fyrverkeri. Støyen i smellet ødela ham for alltid.

 

Han fortalte meg at når han overbelaster hørselen f.eks. på arbeidsplassen. Hender jo at noe dumper i bakken med et høyt smell og liknende som man kanskje ikke har mulighet for å forberede seg for, med hørselvern. Så lider han i minst 3 sammenhengende dager etterpå.

 

Tinnituslyden sitter så lenge i, før det letter til det mer normale tinnitusleie, som også plager vettet av ham. Han sover gjerne med TV på, med masse lyd på, har han fortalt.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

En jeg kjenner fikk tinnitus fra en hjemmelaget krutteksplosjon. Typisk slik guttelek med krutt og fyrverkeri. Støyen i smellet ødela ham for alltid.

 

Han fortalte meg at når han overbelaster hørselen f.eks. på arbeidsplassen. Hender jo at noe dumper i bakken med et høyt smell og liknende som man kanskje ikke har mulighet for å forberede seg for, med hørselvern. Så lider han i minst 3 sammenhengende dager etterpå.

 

Tinnituslyden sitter så lenge i, før det letter til det mer normale tinnitusleie, som også plager vettet av ham. Han sover gjerne med TV på, med masse lyd på, har han fortalt.

 

 

Høres ikke godt ut. Vi trenger en kur mot denne lidelsen, forhåpentligvis i vår levetid.

 

Jeg tror det har mye med hvilken humør personen er i. Når jeg er sliten, så er det ekstra plagsomt å ha tinnitus, og det gjør meg deprimert. Men jeg merker også at når jeg derimot er glad, så er ikke tinnituslyden like plagsom. Jeg savner den tiden jeg kunne gå hjem etter en lang dag på skolen eller jobb, og bare legge meg i senga å hvile. Eller våkne opp av fuglene kvitre i en varm sommerdag på lørdag. Nå er det bare piping og susing der stillhet en gang var..

 

Men jeg kan ikke gå tilbake i tid. Jeg må bare akseptere det her, og håpe på at volumet blir mindre, eller hvis jeg er VELDIG heldig: at tinnitusen forsvinner helt. Får vente å se...

Lenke til kommentar

 Da har det gjerne en forklaring på den lyden jeg har når jeg ikke har direkte øresus på øret....Når jeg foreksempel beveger meg, og det er lyder ute, så kan jeg få noen skurrelyder i øret. Men de lydene jeg hører , så høres de ut som om jeg har fallt å slått meg og fått meg en hjernerystelse av og til altså... Er sånn merkelig lyd. 

 

Nå om dagen er jeg ganske bra for øresusen. Den har vært mye værre. Jeg har minimale plager. Men jeg lurer jo på hva det skyldes, så jeg bør nok ta å gå på en legetime å forhøre meg. Lurte på å avbestille den for det er så minimale plager, men det er nok lurt å sjekke ut. 

 

Hører jo at dere andre har det langt værre enn meg....Høres helt grusomt ut når jeg leser hva dere skriver om deres øresus.... 

 

 

Jeg ville anbefalt deg å få sjekket det ut med legen. Men ikke forvent at legen skal ta deg 100 % seriøst. Tinnitus er dessverre en lidelse som nesten blir oppfatta som en vits hos andre leger, det er i vertfall en mening jeg deler etter mine erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høres ikke godt ut. Vi trenger en kur mot denne lidelsen, forhåpentligvis i vår levetid.

 

 

 

Ja, det hadde vært en lettelse med kurer. Regn med at det kan være individuelle forskjeller. Men, det å få bedre forståelse for nervebaner i hjernen blir nok svært sentralt for forskningen og behandlingen. Hjernen er fremdeles et mysterie for oss, selv om det finnes noe kunnskap så tror jeg likevel det er promille i forståelsesgrad vi snakker om.

 

Vet jo selvfølgelig ikke noe om dette tema, annet enn at jeg er blitt lært på tinnitusmestringskurs at det sitter i nervebanene til amygdala.

 

Fastleger trenger kursing i tinnitus, for mange av de har nok fremdeles svært mangelfull opplæring for denne diagnosen.

 

Anonymous poster hash: e8e6d...619

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...