Gå til innhold

RYKTE: - iPhone 7 får ikke hodetelefon-utgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er Apple som nekter å bruke riktig plugg. Jeg kan fint bruke handsfree (kablet) med musikkontroll jeg hadde til Nokia 5110 på min Galaxy S5, men kan ikke bruke ikabelen som fulgte med headsettet mitt til 2500 fordi den er lagd for iprodukter fra Apple.

Leste meg litt opp på dette, og med mindre jeg misforsto så er det altså slik at Apple søkte en patent på en måte å fjernkontrollere via knapper på kabelen. Dette ble så tatt i bruk av de fleste andre og når Google kom på banen laget de sin egen igjen. Det har ingenting med pluggen å gjøre, men andre telefoner får ikke lov å motta signaler på riktig spenning(eller noe i den duren) som patentet Apple bruker. Irriterende system innimellom det der. Headsetet mitt fungerer av en eller annen grunn både til Android og iOS-telefoner. Lurer på hvordan det har gått til.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

crApple er veldig "flinke" til å monopolisere markedet, de skal gjøre det på sin egen måte og sørge for at alle forbrukere "må" kjøpe produkter tjenester igjennom dem! Så om ryktene er sanne så spår jeg følgende at de implementerer dette igjennom Lightning pluggen eller via en annen trådløs måte, men at all lyd blir "kryptert" eller på annen måte sørger for at crApple kan lisensiere ut teknologien til headset produsenter, om ikke så får de ikke lov å produsere ting til crApple sine produkter, da kan de også evt få produsenten til å ikke supportere andres produkter i samme slengen og på den måte monopolisere markedet enda mer!

 

Er selv irritert over at Sennheizer Momemtum headsettet mitt ikke støtter Android, pga som nevnt tidligere i tråden at det ikke er felles standard på hvordan dette fungere. Alle basis funksjoner som play, pause, stopp, next, back, spoling frem eller tilbake, volum opp og ned, besvar samtale, legg på samtale, sett samtale på hold f.eks burde vært standardisert slik at disse fungerer uansett. Så kan evt det bygges inn ekstra ting som helst også burde bli standardisert.

Lenke til kommentar

Hva er ulempen med en liten pukkel i enden av mobilen, bortsett fra skrytemessig?

En helt flat mobil har større sjanser for å få riper midt på skjermen eller bakdekselet.

 

Er 6mm nok til å få plass til et godt objektiv med autofokus?

 

IPhone 6 er i dag ubehagelig tynn med sin avrundede utforming og glatt som ett såpestykke, deksel er ett must for min del. Dersom de går for mer jåleri og enda tynnere telefon bør de gjøre noen ergonomiske grep. Blir iPhone 7 enda tynnere forsvinner håpet mitt om at Apple eliminerer det utstikkende kamera bak, som sitter der som en stygg og ekkel svulst.

 

Jeg er ikke for denne utviklingen altså, å tro at Apple leverer med en form for overgang i esken blir vel det samme som å tro på fred i Midtøsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg håper apple går vekk fra 3.5mm plugg. Kanskje vi da endelig får headset volum-knapper som fungerer på android telefoner. Apple-drittfolka har snudd på ting i sin 3.5 kobling, og de fleste hodetelefonleverandører leverer med apple kabel ikke android kabel. Dette burde vært den enkleste tingen i verden å standarisere, men passer ikke med apples policy om å kontrollere alt.

Hvorfor er dette Apple og ikke Googles feil? Har de nektet alle andre å bruke deres 3,5mm-kobling? Er det Apple som har snudd på ting og ikke Google eller bare antar du dette?
Det er Apple som nekter å bruke riktig plugg. Jeg kan fint bruke handsfree (kablet) med musikkontroll jeg hadde til Nokia 5110 på min Galaxy S5, men kan ikke bruke ikabelen som fulgte med headsettet mitt til 2500 fordi den er lagd for iprodukter fra Apple.

Jeg googlet faktisk dette og det er 2 standarder for 3.5 mm med 4 kontakter

https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)

er ikke en apple standard og alle andre bruker den andre

Lenke til kommentar

Jeg googlet faktisk dette og det er 2 standarder for 3.5 mm med 4 kontakter

https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)

er ikke en apple standard og alle andre bruker den andre

Vis meg hvor i teksten du ser dette. De standardene jeg ser på den siden handler om hvordan lyden inn og ut håndteres og der bruker de aller fleste samme standard..inkludert Apple.

 

CTIA/AHJ: Apple, HTC, latest Nokia (including 1st gen Lumia as well as later models), latest Samsung, Jolla, Sony (Dualshock 4), Microsoft (including Surface and XboxOne controller with chat adapter)[18] most Android phones

 

OMTP: old Nokia (and also Lumia starting from the 2nd gen[17]), old Samsung (2012 Chromebooks), old Sony Ericsson (2010 and 2011 Xperias), Sony (PlayStation Vita), OnePlus One

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Jeg håper apple går vekk fra 3.5mm plugg. Kanskje vi da endelig får headset volum-knapper som fungerer på android telefoner. Apple-drittfolka har snudd på ting i sin 3.5 kobling, og de fleste hodetelefonleverandører leverer med apple kabel ikke android kabel. Dette burde vært den enkleste tingen i verden å standarisere, men passer ikke med apples policy om å kontrollere alt.

Hvorfor er dette Apple og ikke Googles feil? Har de nektet alle andre å bruke deres 3,5mm-kobling? Er det Apple som har snudd på ting og ikke Google eller bare antar du dette?

 

 

3.5mm plugger var standard i mange telefoner og plasser før apple kom ut med sin første iphone. Men istedenfor å holde seg til standaren som allerede var etablert på markedet blant annet av Nokia, så valgte de å bytte om på ting.

 

"1. The original TRRS configuration was created by Nokia and has a pinout of Left Audio, Right Audio, Mic, Ground.

Apple came along and changed their pinout to Left Audio, Right Audio, Ground, Mic.

 

This is why many apple headsets will not work with android, because the last 2 connections, for Mic and Ground are switched. The issue is with the hardware. "

 

Dette betyr i praksis at hvis det står "iPhone compatible" på et headphones du kjøper har det Left Audio, Right Audio, Ground, Mic setup, og vil ikke fungerer fullverdig på noen andre enheter en Apple sine. Det er nok sikkert mulig for andre leverandører å bruke Apple sitt oppsett, men da må de nok betale for det. Rett og slett fører dette til at de får solgt mange flere av deres øretelefoner, samt lisensieringsavgifter for deres spesielle oppsett.

 

Hvis man er så heldig å har et headphones der du kan koble kabelen fra i selve hodetelefonen, kan det hende det er mulig å kjøpe en kabel som støtter android. Men når jeg sjekket mitt (Sennheiser Momentum) så var det ikke tilgjengelig. Vet sennheiser har laget android kabel nå i senere tid, men de skal ha over 200 kroner for den..

Endret av Galen Absalom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple er seg selv lik, gå bort fra standarder og mot særegne proprietære løsninger. Hensikten skjønner vi jo fort, at Apple vil gjøre det vanskeligere for kundene å finne/velge noe annet enn Apple headset. Den sunne konkurransen som fins for headset med 3,5mm jack ødelegges for eiere av Apple-telefoner.

 

Dette blir litt for mye usaklig konspirasjonsteori. Apple er jo kjent for å ønske å fjerne utganger fra produktene sine.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor telefoner må bli enda tynnere. Man må vel snart nå et punkt der det er bortkastet med tynnere telefoner. De kan jo ende opp med å tåle mindre og bli vanskeligere å holde.

Lenke til kommentar

3.5mm plugger var standard i mange telefoner og plasser før apple kom ut med sin første iphone. Men istedenfor å holde seg til standaren som allerede var etablert på markedet blant annet av Nokia, så valgte de å bytte om på ting.

 

"1. The original TRRS configuration was created by Nokia and has a pinout of Left Audio, Right Audio, [/size]Mic, Ground.[/size]

Apple came along and changed their pinout to Left Audio, Right Audio, [/size]Ground, Mic.[/size]

 

This is why many apple headsets will not work with android, because the last 2 connections, for Mic and Ground are switched. The issue is with the hardware. "[/size]

Denne standarden var det ikke utelukkende Apple som kjørte på og denne standarden(CTIA) er nå mye mer utbredt den andre (OMTP) i følge wikipedia(se min tidligere post).

 

Dette er uansett noe helt annet enn det vi egentlig diskuterte som var fjernkontrollen på kabelen hvor Apple har patentert sitt eget signal slik at det ikke er lovlig for de andre produsentene å tolke disse signalene uten en avtale med Apple på dette. OMTP vs CTIA handler om hvor man valgte å plassere mikrofon og jord på pluggen.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette betyr i praksis at hvis det står "iPhone compatible" på et headphones du kjøper har det Left Audio, Right Audio, [/size]Ground, Mic setup, og vil ikke fungerer fullverdig på noen andre enheter en Apple sine. Det er nok sikkert mulig for andre leverandører å bruke Apple sitt oppsett, men da må de nok betale for det. Rett og slett fører dette til at de får solgt mange flere av deres øretelefoner, samt lisensieringsavgifter for deres spesielle oppsett.

Det stemmer nok ikke det. "Apples oppsett" brukes som nevnt 2-3 ganger nå av: Apple, HTC, latest Nokia (including 1st gen Lumia as well as later models), latest Samsung, Jolla, Sony (Dualshock 4), Microsoft (including Surface and XboxOne controller with chat adapter)[18] most Android phones.

 

Selv bruker CTIA(som du kaller Apple sitt oppsett) med mikrofon i både android-telefonen min, PS4-kontrolleren og Mac-en min. Den fungerer også fint på iPhone.

Lenke til kommentar

Men fra spøk til alvor, dette burde ikke være sant, blir nesten for dumt. NOK PROPRITÆRE LØSNINGER TAKK :p

Burde absolutt ikke det! Jeg sier gjerne ja takk til en ny standard for lyd, men så lenge de ikke får flere med seg på laget kan de holde seg langt unne å prøve på noe slikt. Hvis de skifter over til USB-C-kontakt i stedet for lightning og bruker den som lyd-kontakt også så kan det hende jeg er med på greia.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg håper apple går vekk fra 3.5mm plugg. Kanskje vi da endelig får headset volum-knapper som fungerer på android telefoner. Apple-drittfolka har snudd på ting i sin 3.5 kobling, og de fleste hodetelefonleverandører leverer med apple kabel ikke android kabel. Dette burde vært den enkleste tingen i verden å standarisere, men passer ikke med apples policy om å kontrollere alt.

Hvorfor er dette Apple og ikke Googles feil? Har de nektet alle andre å bruke deres 3,5mm-kobling? Er det Apple som har snudd på ting og ikke Google eller bare antar du dette?

 

 

3.5mm plugger var standard i mange telefoner og plasser før apple kom ut med sin første iphone. Men istedenfor å holde seg til standaren som allerede var etablert på markedet blant annet av Nokia, så valgte de å bytte om på ting.

 

"1. The original TRRS configuration was created by Nokia and has a pinout of Left Audio, Right Audio, Mic, Ground.

Apple came along and changed their pinout to Left Audio, Right Audio, Ground, Mic.

 

This is why many apple headsets will not work with android, because the last 2 connections, for Mic and Ground are switched. The issue is with the hardware. "

 

Dette betyr i praksis at hvis det står "iPhone compatible" på et headphones du kjøper har det Left Audio, Right Audio, Ground, Mic setup, og vil ikke fungerer fullverdig på noen andre enheter en Apple sine. Det er nok sikkert mulig for andre leverandører å bruke Apple sitt oppsett, men da må de nok betale for det. Rett og slett fører dette til at de får solgt mange flere av deres øretelefoner, samt lisensieringsavgifter for deres spesielle oppsett.

 

Hvis man er så heldig å har et headphones der du kan koble kabelen fra i selve hodetelefonen, kan det hende det er mulig å kjøpe en kabel som støtter android. Men når jeg sjekket mitt (Sennheiser Momentum) så var det ikke tilgjengelig. Vet sennheiser har laget android kabel nå i senere tid, men de skal ha over 200 kroner for den..

 

 

Heldigvis trenger vi ikke betale Apple for slike adaptre, de koster bare noen tiere på eBay:

$_14.JPG

http://www.ebay.co.uk/itm/4-Pole-3-5mm-Adapter-Cable-Convert-Apple-Samsung-Headsets-to-PS4-/261730803050?hash=item3cf05f1d6a:g:zP4AAOSw1vlUuzGl

http://www.ebay.co.uk/itm/3-5mm-Jack-for-Phone-Headset-Adapter-For-Apple-iPhone-to-Nokia-Smart-Converter-/321624286474?hash=item4ae24d250a:g:76UAAOSw6EhUUg6M

 

Nå har jeg kjøpt en slik adapter slik at jeg kan bruke mine Momentum på min Sony Xperia Z3C.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...