Jump to content

rokkitan

Medlemmer
  • Content Count

    165
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 :)
  1. Man kan også legge på moms over en viss pris, slik forslaget fra Arbeiderpartiet er; Dvs. på prisen over 600 000 så må det betales moms, slik at en Model X til en milllion blir 100 000 dyrere og får da effektivt 10% moms. Så kan innslagspunktet trappes ned over tid på en forutsigbar måte, i stedet for å gi de som har hatt råd/flaks/forutseelse til å kjøpe elbil en gevinst hvis det plutselig blir innført avgifter ett år. Et slikt system vil ramme Model S/X og ikke 3/Y o.l. De som har god råd vil nok uansett bidra mye mer til forurensning enn de med dårlig råd og de kjøper den bilen de har lyst på. En en høy avgift på biler med stort utslipp kan i hvert fall bidra til å redusere miljøpåvirkningen.
  2. Nå var strømproduksjonen lav i fjor, og 2018 var også lavere enn året før: https://enerwe.no/norges-stromforbruk-okte-til-1354-twh-mens-produksjonen-falt-til-1457-twh-i-2018/166697 I et normalår har vi likevel overskudd av energi, og så lenge vi kan importere vindkraft og atomkraft fra nabolandene våre hvis det blir lite, så går det bra og strømprisene vil ikke variere så mye. Om dette er en god situasjon på lengre sikt vet jeg for lite om og det er mange interesser her så ikke så lett å få objektive data. Uansett mener jeg at vi bør ha lokal (eller nasjonal) kontroll på energiproduksjonen og ikke selge unna landet vårt. Alternativt bør vi se på en tilsvarende beskatning som i Nordsjøen. Det hører heller ikke hjemme noen plass at de som får ulempene ved vindmølleparker skal betale for at energien skal kunne transporteres bort.
  3. Det er uansett bra vi har flere leverandører på 5G, uavhengig av om Huawei er i lomma på Kinesiske myndigheter. Jeg regner med at Huawei har et brukbart hjemmemarked, og setter pris på at Telia velger en lokal leverandør (så lenge de er konkurransedyktige).
  4. Denne artikkelen var tung og vanskelig å lese, inneholder feil og jeg måtte nesten lete etter hva feilmonteringen bestod i. Det er foringen som er avbildet i de to øverste illustrasjonene (ikke pluggen). De seks boltene på foringen er visst dratt til med feil moment (= for lite? og beskrevet som feil montert), ikke 2 bolter. Det er litt rart at de ytterste boltene (grønne) er korrekt strammet/montert når de innerste (blå) er feil, men det gjøres kanskje i to forskjellige operasjoner? Til slutt lurer jeg på "Leak bore"; Det ser ut til å være laget for en kontrollert lekkasje hvis de røde forseglingene(=pakningene?) feiler, men er ikke beskrevet annet enn at lekkasjene går gjennom den, samt via de blå forseglingene.
  5. 4x4 gjør det lettere å komme seg fram, men fører også til at man kjører seg bedre fast når det går galt og trenger hjelp for å komme seg løs; Det er ingen biler som står så grundig ute i grøfta som 4x4. En elektrisk motor kan reguleres raskere (mtp. antispinn) og dermed (potensielt) gi bedre framkommelighet enn forbrenningsmotor, men bilene veier til gjengjeld ofte mer.
  6. Fjern elbil-fordelene over tid og si når de skal bort. Hvis problemet (som i Bergen) er lokal forurensning så kan de øke parkerings-/bomavgiftene spesielt for diesel, men også bensin de dagene. Det må da føles som en mer rettferdig løsning. Slik det er nå straffer det de som ikke har god råd og kan kjøpe seg ny bil. Hvor skjevt bomavgifter treffer kan diskuteres i en annen tråd, men veiprising høres ut som en bedre løsning. Hvis vi skal begrense biltrafikken i byene så må det både gulrot og pisk til. Hvis prisen på elbiler er konkurransedyktig med biler med forbrenningsmotor, så vil lavere utgifter til service og drifts føre til vi kjøper elbil istedet så lenge det finnes elbiler som passer bilkjøperne. Sponsingen av dyre elbiler lurer jeg på hvorfor er videreført; Sett en makspris på avgiftsfradraget, og legg moms på resten. Maks fradrag kan trappes ned over tid. Si for eksempel at maks fradrag er 125000 nå, dvs. ingen moms på en bil til 500000, men 125000 i moms på en bil til 1 million (dvs. at man må betale 1125000 for den). Neste år kan avdraget reduseres til 100000, dvs. ingen moms på en bil til 400000, 25000 på en til 500000 og 150000 i moms på en elbil som koster 1 million (dvs, at man må betale 1,15 millioner for den). Etter 5 år så er det full moms på alle elbiler. Alternativt så er en gradvis opptrapping av momsen også en fornuftig løsning. Erfaring fra tidligere avgiftsendringer gir meg ikke tiltro til at politikerne klarer dette. Det er for mange som skal ha sine seire, og plutselig er det et annet flertall som forandrer hele avgiftsystemet.
  7. Det er mange som lager lette og fine ski, men få av de er billige og prisene har økt de siste årene i takt med at randonee/toppturer er blitt mer populært, så jeg syns ikke Moonlight sine er veldig dyre. Jeg tror ikke det er så lett å konkurrere i massemarkedet, så det kan være lurt å lage mer spesialski. Se også EVI ski som lages på Oppdal/Lønset. Ski som er masseprodusert er mulig å få til gode priser på våren, så prisen fabrikken får for de er nok ganske mye lavere enn det Moonlight tjener per ski.
  8. Ja, Canon virker bekymret for at kundene skal kjøpe Eos R/RP i stedet for dSRL, men det må da være bedre at de kjøper Canon Eos R/RP enn Sony eller noen andre. Canon har dog alltid virket slik, selv på film-SLR. Jeg har mest Canon utstyr, men også en Sony A6000 med noen objektiver som jeg liker selv om betjening og menyer ikke er like gode som Canon. Muligheten for å bruke fullformat (tele)objektiver direkte på APS-C-hus gjør Sony mer fristende å satse på enn Canon, samt at A7 iii frister mer enn R/RP hvis jeg vil går for fullformat. Eos-M kamera hadde vært fint med EF-S (og EF) optikk, men er uaktuell etter at Eos-R ble lansert. Thom Hogan har bred erfaring med kameraer og god oversikt over markedet. Her er hans betraktninger på Eos RP: https://www.sansmirror.com/newsviews/2018-mirrorless-camera/jan-mar-2018-mirrorless/canons-new-entry-full-frame.html se også den andre artikkelen lenket der, samt mange flere artikler om kameraer fra de fleste produsenter og hvordan markedet er. Jeg tror faktisk Sony fikk Canon til å komme med Eos-R-systemet før de hadde tenkt det opprinnelig. Edit: Speilløst har fordel med tanke på pris, fokusnøyaktighet og spesielt for video. AF-hastighet og treffsikkerhet har dog vært litt mer varierende, men f.eks. Sony A9 og nye A6400 virker imponerende. Speilløse har også flere muligheter på optikken og den som har kommet fra Canon og Nikon er meget bra. Spesielt Nikon sin 24-70/4 som er meget bra i forhold til prisen. Sony har også kommet med meget bra optikk, selv om noen av de første ikke var veldig bra (f.eks. 24-70/3.5-5.6).
  9. Canon er stresset av Sony, og lanserer speilløse produkter så fort de klarer. Dette er et greit og temmelig rimelig speilløst fullformatkamera, men ikke spennende eller nyskapende. Valget av batteri virker dumt, men ellers så har Canon for det meste spart der det virker fornuftig. Det eneste kameraet som er billigere er over 4 år gamle Sony A7 ii (jeg syns den opprinnelige A7 er uaktuell å kjøpe ny). For de som har Canon EF-optikk fra før så er Eos RP et greit valg, hvis de ikke vil kjøpe Eos R eller bare vente på nye dSLR (som nok kommer, men det blir færre av). At Canon ikke klarer å lansere en rimelig normal-zoom sammen med rimelige hus og kun har lansert (nesten) bare dyr RF L-optikk, samt at de har Eos-M som ikke er kompatibelt med RF-objektiver i det hele tatt, er litt bekymringsfullt. Canon har dog lansert mye fin optikk på kort tid, så vi får se hva som skjer etterhvert med lansering av nye hus og rimeligere optikk. Per i dag er Sony og Nikon mer interessant syns jeg. At systemkameraer både med og uten speil henger etter mulighetene i smarttelefoner er trist, men systemkameraer har bildebrikker og optikk som gir egenskaper som ikke finnes på smarttelefoner. At telefoner gir god kvalitet, og enkel deling med mer av bilder, har spist opp mye av markedet for kompaktkameraer, samt begrenser markedet for systemkamerater. Nå prøver Eos RP å gjøre deling av bilder enklere, men det er fortsatt langt igjen til smarttelefoner.
  10. Supert at Nvidia endelig kommer til å støtte adaptive sync; da er det igjen aktuelt å kjøpe skjermkort fra de og oppgradere eksisterende utstyr. G-sync fungerer utmerket, men jeg kjøper ikke en proprietær løsning når det eksisterer en god åpen versjon. Jeg ville ikke investert i en G-sync/G-sync Ultimate/HDR monitor nå hvis den ikke inkluderer Adaptive sync i tillegg. Å betale ekstra for maskinvare for å støtte G-sync er heller ikke så fristende, selv om det ikke utgjør så mye på en god skjerm. Nvidia burde kutte G-sync Ultimate/HDR og gå over til Adaptive sync, men de vil vel holde på det noen år til før de går over og nye skjermkort ikke lenger støtter G-sync. Edit: Og man kan skru på adaptive sync i Nvidia driveren manuelt for skjermer selv også.
  11. Freesync er AMD sin program-/maskinvareløsning som bruker DisplayPort Adaptive-Sync protokollen: https://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync Den er også implementert på HDMI. Adaptive-Sync krever ikke lisens, og kan derfor brukes av alle. Det er en grunn til at å velge AMD framfor Nvidia; Ja til ikke-proprietære formater/løsninger. Adaptive-Sync er dog valgfritt å implementere i skjermer, men får forhåpentligvis mye større utbredelse enn g-sync.
  12. Webkamera er nå sentrert, men ser fortsatt opp i nesen. Jeg skjønner ikke prioriteringen her, men ellers er den en fin pc. Edit: Mangler fullstørrelse USB-A porter, hvilket er litt slitsomt foreløpig.
  13. Syns også Galaxy A5 burde vært med i oversikten. Vanntett og har vært flere ganger på tilbud til 3000 og under. Litt mindre enn J7, men ligner ellers mye.
  14. Kanskje de til og med blir så tynne at de bøyes hvis man har de i lommen e.l.
  15. Det er fint at den kommer med SD820. At G4 kom med minnekort, utskiftbart batteri med vanskelig knusbar bakside var absolutte fordeler syns jeg. At den hadde et godt kamera var også viktig. Det hadde vært artig å prøve bakside i skinn, men foreløpig fungerer G2'en fint med en god bakside i plast. Lavere pris gjør det også lettere å kjøpe, men er sannsynligvis ingen fordel for LG. Både G3 og G4 ble lansert med relativt høye priser (5500, så ikke S6 nivå), men har sunket fort. Det har nok presset marginene til LG mye.
×
×
  • Create New...