Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Jepp!

Se & Hør har nettopp kommet med en sak som er enig i spekulasjonene mine fra tidligere i denne tråden!

http://wccftech.com/amd-vega-10-4096-stream-processors/

 

Blir en spennende tur til USA neste uke primært Nvidia, men også AMD skal besøkes!

 

 

Du får ha en god tur, ta noen bilder om du har muligheten til det da !

Tipper at det blir mye spennende å lære fra en slik tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lurer på om nvidia er i stand til å komme med noe som kan konkurrere med polaris 11. 

 

Polaris 11 er budsjettkortet deres (R7 470), mens Polaris 10 er noe ala 480(X)/490(X), såvidt jeg har fått med meg. En påfallende navnsetting, men så er dette interne kodeord basert på når produktene først ble utviklet/ferdigstilt. Kortet som kjørte Hitman i 1440p var Polaris 10.

 

Avhengig av folks definisjon av "high-end", så virker det som at både AMD og Nvidia lanserer GTX 970/R9 390X-oppfølgere med GDDR5X-minne i første omgang, for så å gi oss HBM for toppkortene i Desember-Januar-perioden. Det har også vært snakk om at et/flere av Polaris 10-kortene får HBM-minne, men det virker tvilsomt. Som en vanlig forbruker er det i hvert fall slik jeg ønsker lanseringene skal være; med tynn lommebok har jeg altfor dårlig råd til å bry meg om entusiastkortene -- dessverre.

 

Hadde andre tanker når jeg skrev det. Polaris klarer å kjøre spill i HD uten vifte, og jeg tror ikke nvidia vil klare å matche polaris 11. AMD vil spise masse av bærbare markedet...

Lenke til kommentar

Performance is king. Alle fanboys er med-gangs supportere. Bare fanatikere som holder med et merke i tykt og tynt.

 

AMDs neste generasjon trenger ikke være bedre enn Nvidias neste generasjon. Den trenger bare å være først med litt god margin. Så får vi se om de klarer det da. Sannsynligvis ligger Nvidia minst klar med en papirlansering de slipper rett etter AMDs kort..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

Lurer på om nvidia er i stand til å komme med noe som kan konkurrere med polaris 11. 

 

Polaris 11 er budsjettkortet deres (R7 470), mens Polaris 10 er noe ala 480(X)/490(X), såvidt jeg har fått med meg. En påfallende navnsetting, men så er dette interne kodeord basert på når produktene først ble utviklet/ferdigstilt. Kortet som kjørte Hitman i 1440p var Polaris 10.

 

Avhengig av folks definisjon av "high-end", så virker det som at både AMD og Nvidia lanserer GTX 970/R9 390X-oppfølgere med GDDR5X-minne i første omgang, for så å gi oss HBM for toppkortene i Desember-Januar-perioden. Det har også vært snakk om at et/flere av Polaris 10-kortene får HBM-minne, men det virker tvilsomt. Som en vanlig forbruker er det i hvert fall slik jeg ønsker lanseringene skal være; med tynn lommebok har jeg altfor dårlig råd til å bry meg om entusiastkortene -- dessverre.

 

Hadde andre tanker når jeg skrev det. Polaris klarer å kjøre spill i HD uten vifte, og jeg tror ikke nvidia vil klare å matche polaris 11. AMD vil spise masse av bærbare markedet...

 

 

? GTX750/ti kan da spille i HD? 55/60W går greit å kjøle passivt på skjermkort til stasjonær maskin. GTX750/ti ble sluppet i februar 2014. Over 2 år siden med andre ord. Og Nvidia har eid laptop markedet for gaming skjermkort siden før Maxwell. Jeg tror nok AMD må først ta tilbake noen markedsandeler i stasjonær segmentet før laptop markedet åpner seg for dem igjen. Ellers har de neppe mye for seg før en eventuell ZEN basert APU. Og kanskje selv ikke da..

Lenke til kommentar

 

 

 

Lurer på om nvidia er i stand til å komme med noe som kan konkurrere med polaris 11. 

 

Polaris 11 er budsjettkortet deres (R7 470), mens Polaris 10 er noe ala 480(X)/490(X), såvidt jeg har fått med meg. En påfallende navnsetting, men så er dette interne kodeord basert på når produktene først ble utviklet/ferdigstilt. Kortet som kjørte Hitman i 1440p var Polaris 10.

 

Avhengig av folks definisjon av "high-end", så virker det som at både AMD og Nvidia lanserer GTX 970/R9 390X-oppfølgere med GDDR5X-minne i første omgang, for så å gi oss HBM for toppkortene i Desember-Januar-perioden. Det har også vært snakk om at et/flere av Polaris 10-kortene får HBM-minne, men det virker tvilsomt. Som en vanlig forbruker er det i hvert fall slik jeg ønsker lanseringene skal være; med tynn lommebok har jeg altfor dårlig råd til å bry meg om entusiastkortene -- dessverre.

 

Hadde andre tanker når jeg skrev det. Polaris klarer å kjøre spill i HD uten vifte, og jeg tror ikke nvidia vil klare å matche polaris 11. AMD vil spise masse av bærbare markedet...

 

 

? GTX750/ti kan da spille i HD? 55/60W går greit å kjøle passivt på skjermkort til stasjonær maskin. GTX750/ti ble sluppet i februar 2014. Over 2 år siden med andre ord. Og Nvidia har eid laptop markedet for gaming skjermkort siden før Maxwell. Jeg tror nok AMD må først ta tilbake noen markedsandeler i stasjonær segmentet før laptop markedet åpner seg for dem igjen. Ellers har de neppe mye for seg før en eventuell ZEN basert APU. Og kanskje selv ikke da..

 

Skjønner ikke hvorfor jeg skrev HD, når det skullle ha stått 4k...

Lenke til kommentar

Vel, da må du uansett definere "kjøre". For ikke en gang mine 2stk. GTX980ti "kjører" spillet "The Division" på "Ultra" i 4K. Jeg tviler sterkt på at noen passiv kjølt skjermkortløsning vil klare det, selv med "Vega/Pascal". Ellers så "kjører" jo Nvidias Shield spill i 4K allerede..

Lenke til kommentar

 

 

Må ikke kjøpe alt skrytet GF/Samsung og TSMC sier om prosessene sine... :)

 

Ingen av GPU'ene kommer til å bruke 1. generasjons versjonene (TSMC 16nm FinFET eller GF 14nm LPE) disse er laget for mobil SoC'er som operer med TPD-verdier på rundt 5W. Til sammenligning ligger en low-end GPU på rundt 35W.

AMD kommer til å bruke 14nm LPP (GF) og Nvidia kommer til å bruke 16nm FinFET+ (TSMC)

 

Både AMD og Nvidia kjenner 28nm bedre en baklomma, når du da får en helt ny prosess som 14nm er så satser du safe, og kjører på med lavere effektbruk og høyere tetthet på transistorene. Eksperimentering med høyre klokkefrekvens kommer senere.

 

Er ikke verre enn at om noen måneder så får vi vite om antagelsene dine stemmer :)

 

Jepp!

 

Se & Hør har nettopp kommet med en sak som er enig i spekulasjonene mine fra tidligere i denne tråden!

http://wccftech.com/amd-vega-10-4096-stream-processors/

 

Blir en spennende tur til USA neste uke primært Nvidia, men også AMD skal besøkes!

 

Samme som her, listet opp mot de andre:

 

http://videocardz.com/58665/amds-greenlandvega-10-gpu-to-feature-4096-stream-processors

Lenke til kommentar

 

Dette synes jeg var interesant :

 

 

Istället för fler beräkningsenheter väntas prestandaförbättringarna komma från en ny arkitektur. Där Fiji XT bygger på Graphics Core Next 3.0 kommer AMD:s nästa generationer bygga på Graphics Core Next 4.0, där alltifrån strömförbrukning till prestanda, multimedia och funktioner ska vara förbättrade.
Lenke til kommentar

Er det snakk om etter følgeren til A10-7890K?

Nå er det ikke det noen dårlig apu, (​Radeon™ R7 graphics ​12 (4 CPU + 8 GPU).

Hadde den hatt mulighet for DDR4 ram og man kan velge mellom CPU\GPU skal settes til CPU only så kunne det vært noe f.eks 12 Cpu istedenfor APU. Da skulle jeg gjerne kjøpt en slik cpu og overklokket.

Lenke til kommentar

Er det snakk om etter følgeren til A10-7890K?

Nå er det ikke det noen dårlig apu, (​Radeon™ R7 graphics ​12 (4 CPU + 8 GPU).

Hadde den hatt mulighet for DDR4 ram og man kan velge mellom CPU\GPU skal settes til CPU only så kunne det vært noe f.eks 12 Cpu istedenfor APU. Da skulle jeg gjerne kjøpt en slik cpu og overklokket.

 

Vega kommer etter Polaris som er skjermkort...

Oppfølgeren til A10-7890K vil trolig komme basert på Zen med en kraftig videodel som er på høyde eller bedre enn det som er i PS4 og Xbox one ( 4K støtte) 

 

 

 

Zen Based APUs To Bring PS4 & XBOX ONE Level Of Graphics Performance, Zen Coming To The Enterprise Space In 2017

 

Read more: http://wccftech.com/amd-zen-launch-q4-2016/#ixzz44I7VujmC

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...