Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gir lite mening å lansere ny arkitektur på et halvt år, ja. Polaris 10 og 11 var henholdsvis R9 490 go 490X, slik jeg hadde forstått det, mens Vega på nyåret skulle bli de nye Fury-kortene med HBM2-minne (er vel rundtomkring her vi får se Nvidias toppkort og, tenker jeg).

 

Men når jeg ser på tallene, gir det ikke mening. De viste fram Polaris 10, som kjørte Hitman på 60 FPS i 1440P i DX12. Dagens R9 390 klarer allerede å kjøre Hitman på 50 FPS i 1440p i DX12. Hvis P10 er R9 490, snakker vi altså om en økning på 20% i ytelse, som rett og slett ikke gir mening for et nytt arkitektur med kraftig redusert prosessnode. 

 

Er det noe jeg har oversett eller gått glipp av her?

 

Jeg begynner å lure på om Polaris er erstatningene for Radeon 360 og 370, Vega for 380 og 390 (Vega 10 med GDDR5X og 11 med HBM2 muligens) og Navi for Fury. Det spørs vel om noen entusiaster fra noen av leirene kommer til å bli fornøyde i år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant noe sladder på nett:

 

http://videocardz.com/58639/amd-polaris-10-gpu-specifications-leaked

 

Lekkede ting skal ikke tas seriøst, men er moro å lese om for det.

 

Har faktisk selv hørt at det skal være en langt kraftigere APU i Polaris, stemmer det så vil jo det også gi brikkene en kraftig løft.

Kombinerer man dette med gode drivere og bra utnyttelse av APU'en når man også har et kraftig skjermkort så kan ytelsen løftes ytterligere , husk DX12 tillater at man har f.eks et Nvidia skjermkort og et Amd skjermkort i samme pcen til arbeidsfordeling , tenk dere da om man har fått til dette med Apu'en også ( ren arbeidsfordeling ).

Lenke til kommentar

Fant noe sladder på nett:

 

http://videocardz.com/58639/amd-polaris-10-gpu-specifications-leaked

 

Lekkede ting skal ikke tas seriøst, men er moro å lese om for det.

Er vel kanskje ikke så langt fra sannheten...

Polaris 10 blir en Hawaii-erstatter. Polaris 11 blir en low-end brikke for å erstatte 370 og lavere.

 

AMD har sluppet flere patcher for Linux-drivere til Polaris, og den koden har blitt analysert grundig...

 

https://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showpost.php?p=10980597&postcount=1966

Her kommer det blant annet frem at Polaris har samme "gfx IP" som Tonga og Fiji. Det kan type på at det primært er 14nm prosessen som er nytt i de første Polaris-brikkene, og at flere av GCN Gen4 endringene først kommer med Vega (tidligere Greenland) i 2017.

Vi jobber også med SR-IOV på AMD kort (Tonga-baserte FirePro GPU'er), vi har fått indikert at de første Polaris-kortene ikke er ment for profesjonell GPGPU-bruk. Det samme gjelder også de første Pascal-kortene som kommer, men det hører vel hjemme i en annen tråd...

 

Jeg tror flere entusiaster dessverre blir skuffet av de første Polaris-kortene. Internett er veldig flinke til å hype opp AMD produkter (før Fiji-lanseringen i fjord skulle det være 980Ti killere uten like, og overklokkeres drøm). Jeg sier ikke at Polaris ikke blir gode kort, men regn med at Fury-kortene fremdeles er AMD sine "topp-kort" når sommeren er over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HKS : Det kommer jo ganske klart frem at AMD nå skal lansere både for entusiast og for vanlige forbrukere , fokuset er hovedsakelig på å redusere strømforbruket , men ytelsen i forhold til krympingen vil gå opp da Transistorene også er langt kjappere på 14nm enn på 28nm.

 

Det spennende nå er å se hva AMD ender opp med å bruke i forhold til minne , det har skjedd en del endringer på ingeniør siden og de har endelig begynt å tatt tak i bedre utnyttelse av gpu'en sitt minne ( før så økte man bare minnemengden fordi det var den raskeste og enkleste løsningen)  , noe som vi så i Fury serien.

 

Vil det være nok? Kan de greie å konkurrere effektivt mot Nvidia som er et hestehode foran hos forbrukerne? Personlig er jeg redd for at vanene til forbrukerne kan være såpass sterke at selv om Amd greier å komme med et kraftig og bra produkt så vil de fortsatt velge Nvidia pga gamle vaner...

Lenke til kommentar

Hmm... jeg tolket "veikartet" de viste (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1695707&page=3&do=findComment&comment=23137202) hvor direkte ytelse ikke er plottet, men ytelse i forhold til effekt.

Det, sammen med de andre ryktene om Polaris, tilsier at det er i beste tilfelle mellomklasse og ned, *muligens* high-end (spørs hva nVidia finner på vil jeg tro).

 

Angående minne, så føler jeg at AMD(ATi) lenge har eksperimentert med forskjellige løsninger der. Både både med bitbredde og minnekontroller.

Lenke til kommentar

HKS : Det kommer jo ganske klart frem at AMD nå skal lansere både for entusiast og for vanlige forbrukere , fokuset er hovedsakelig på å redusere strømforbruket , men ytelsen i forhold til krympingen vil gå opp da Transistorene også er langt kjappere på 14nm enn på 28nm.

 

Det spennende nå er å se hva AMD ender opp med å bruke i forhold til minne , det har skjedd en del endringer på ingeniør siden og de har endelig begynt å tatt tak i bedre utnyttelse av gpu'en sitt minne ( før så økte man bare minnemengden fordi det var den raskeste og enkleste løsningen)  , noe som vi så i Fury serien.

Transistorene er ikke raskere nei. Hvor fort transistorene "beveger" seg mellom 0 og 1 styres av frekvensen (MHz). Med en 14nm prosess kan transistorene pakkes tettere enn med 28nm, og siden transistorene nå bruker en FinFET layout blir det mindre lekkasje mellom transistorene, som igjen gjør at de kan pakkes litt tettere sammen.

Du kan også øke klokkefrekvensen litt, siden du har mindre lekkasje fra transistorene, men tviler på at de gjør det på første generasjon av GPUer med en helt ny prosess. Tipper de kommer til å ligge rundt 1GHz.

 

Vi vet allerede veldig mye om minnet på Polaris. Både fra AMD og Linux-kildekoden.

Polaris 10 får en 256-bit kontroller.

Polaris 11 får en 128-bit kontroller.

Første runde bruker nok GDDR5-minne. Tipper Polaris 10 vil kunne bruke GDDR5X minne også (det er kun en liten tweak fra GDDR5), men her er problemet tilgjengelighet da det kun er testproduksjon av minnet enda.

 

Eller er jeg enig at vi også kommer til å se nye teknikker bra begge produsenter for å "spare" båndbredde i grafikkworkloads. Forrige runde med dette var "delta color compression" som AMD introduserte i GCN 1.2 (Tonga) og Nvidia introduserte i Maxwell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

HKS : Det kommer jo ganske klart frem at AMD nå skal lansere både for entusiast og for vanlige forbrukere , fokuset er hovedsakelig på å redusere strømforbruket , men ytelsen i forhold til krympingen vil gå opp da Transistorene også er langt kjappere på 14nm enn på 28nm.

 

Det spennende nå er å se hva AMD ender opp med å bruke i forhold til minne , det har skjedd en del endringer på ingeniør siden og de har endelig begynt å tatt tak i bedre utnyttelse av gpu'en sitt minne ( før så økte man bare minnemengden fordi det var den raskeste og enkleste løsningen)  , noe som vi så i Fury serien.

Transistorene er ikke raskere nei. Hvor fort transistorene "beveger" seg mellom 0 og 1 styres av frekvensen (MHz). Med en 14nm prosess kan transistorene pakkes tettere enn med 28nm, og siden transistorene nå bruker en FinFET layout blir det mindre lekkasje mellom transistorene, som igjen gjør at de kan pakkes litt tettere sammen.

Du kan også øke klokkefrekvensen litt, siden du har mindre lekkasje fra transistorene, men tviler på at de gjør det på første generasjon av GPUer med en helt ny prosess. Tipper de kommer til å ligge rundt 1GHz.

 

Vi vet allerede veldig mye om minnet på Polaris. Både fra AMD og Linux-kildekoden.

Polaris 10 får en 256-bit kontroller.

Polaris 11 får en 128-bit kontroller.

Første runde bruker nok GDDR5-minne. Tipper Polaris 10 vil kunne bruke GDDR5X minne også (det er kun en liten tweak fra GDDR5), men her er problemet tilgjengelighet da det kun er testproduksjon av minnet enda.

 

Eller er jeg enig at vi også kommer til å se nye teknikker bra begge produsenter for å "spare" båndbredde i grafikkworkloads. Forrige runde med dette var "delta color compression" som AMD introduserte i GCN 1.2 (Tonga) og Nvidia introduserte i Maxwell.

 

 

Teknologien som brukes til de kommende produktene er 14LPE nm Finfet som er utviklet av Global Foundries / Samsung og reduserer effektforbruket samtidlig som man ser økte frekvenser. Tatt fra Global Foundries :

 

 
14nm FinFET Technology

Globalfoundries.com

14LPE – Early time-to-market version with area and power benefits for mobility applications

14LPP – Enhanced version with higher performance and lower power; a full platform offering with MPW, IP enablement and wide application coverage

14nm FinFET gives GPU design engineers nearly double transistors to play with in the same area as 28nm technology, which is the foundation of AMD’s Fury series and 300 series as well as Nvidia’s GTX 900 series. Additionally, 14nm FinFET transistors innately feature considerably faster switching speeds. Which in turn means chips designed on the process be it GPUs or otherwise can reach much higher higher clock speeds versus 28nm. 14nm FinFET transistors are also drastically more power efficient than 28nm. Resulting in chips that are not only faster but also consume a lot less power than before.

 

Read more: http://wccftech.com/amd-unveils-polaris-11-10-gpu/#ixzz442CPNcBN

 

 

Så det betyr at vi trolig ser både lavere effektforbruk og høyere frekvens (eller kun en av tingene) på de kommende Gpu'ene og Cpu'ene.

 

Lenke til kommentar

Lurer på om nvidia er i stand til å komme med noe som kan konkurrere med polaris 11. 

 

Polaris 11 er budsjettkortet deres (R7 470), mens Polaris 10 er noe ala 480(X)/490(X), såvidt jeg har fått med meg. En påfallende navnsetting, men så er dette interne kodeord basert på når produktene først ble utviklet/ferdigstilt. Kortet som kjørte Hitman i 1440p var Polaris 10.

 

Avhengig av folks definisjon av "high-end", så virker det som at både AMD og Nvidia lanserer GTX 970/R9 390X-oppfølgere med GDDR5X-minne i første omgang, for så å gi oss HBM for toppkortene i Desember-Januar-perioden. Det har også vært snakk om at et/flere av Polaris 10-kortene får HBM-minne, men det virker tvilsomt. Som en vanlig forbruker er det i hvert fall slik jeg ønsker lanseringene skal være; med tynn lommebok har jeg altfor dårlig råd til å bry meg om entusiastkortene -- dessverre.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknologien som brukes til de kommende produktene er 14LPE nm Finfet som er utviklet av Global Foundries / Samsung og reduserer effektforbruket samtidlig som man ser økte frekvenser. Tatt fra Global Foundries :

 

14nm FinFET Technology

Globalfoundries.com

14LPE – Early time-to-market version with area and power benefits for mobility applications

14LPP – Enhanced version with higher performance and lower power; a full platform offering with MPW, IP enablement and wide application coverage

14nm FinFET gives GPU design engineers nearly double transistors to play with in the same area as 28nm technology, which is the foundation of AMD’s Fury series and 300 series as well as Nvidia’s GTX 900 series. Additionally, 14nm FinFET transistors innately feature considerably faster switching speeds. Which in turn means chips designed on the process be it GPUs or otherwise can reach much higher higher clock speeds versus 28nm. 14nm FinFET transistors are also drastically more power efficient than 28nm. Resulting in chips that are not only faster but also consume a lot less power than before.[/size]

 

Read more: http://wccftech.com/amd-unveils-polaris-11-10-gpu/#ixzz442CPNcBN[/size]

 

Så det betyr at vi trolig ser både lavere effektforbruk og høyere frekvens (eller kun en av tingene) på de kommende Gpu'ene og Cpu'ene.

 

Må ikke kjøpe alt skrytet GF/Samsung og TSMC sier om prosessene sine... :)

 

Ingen av GPU'ene kommer til å bruke 1. generasjons versjonene (TSMC 16nm FinFET eller GF 14nm LPE) disse er laget for mobil SoC'er som operer med TPD-verdier på rundt 5W. Til sammenligning ligger en low-end GPU på rundt 35W.

AMD kommer til å bruke 14nm LPP (GF) og Nvidia kommer til å bruke 16nm FinFET+ (TSMC)

 

Både AMD og Nvidia kjenner 28nm bedre en baklomma, når du da får en helt ny prosess som 14nm er så satser du safe, og kjører på med lavere effektbruk og høyere tetthet på transistorene. Eksperimentering med høyre klokkefrekvens kommer senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må ikke kjøpe alt skrytet GF/Samsung og TSMC sier om prosessene sine... :)

Ingen av GPU'ene kommer til å bruke 1. generasjons versjonene (TSMC 16nm FinFET eller GF 14nm LPE) disse er laget for mobil SoC'er som operer med TPD-verdier på rundt 5W. Til sammenligning ligger en low-end GPU på rundt 35W.

AMD kommer til å bruke 14nm LPP (GF) og Nvidia kommer til å bruke 16nm FinFET+ (TSMC)

 

Både AMD og Nvidia kjenner 28nm bedre en baklomma, når du da får en helt ny prosess som 14nm er så satser du safe, og kjører på med lavere effektbruk og høyere tetthet på transistorene. Eksperimentering med høyre klokkefrekvens kommer senere.

 

 

Er ikke verre enn at om noen måneder så får vi vite om antagelsene dine stemmer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må ikke kjøpe alt skrytet GF/Samsung og TSMC sier om prosessene sine... :)

 

Ingen av GPU'ene kommer til å bruke 1. generasjons versjonene (TSMC 16nm FinFET eller GF 14nm LPE) disse er laget for mobil SoC'er som operer med TPD-verdier på rundt 5W. Til sammenligning ligger en low-end GPU på rundt 35W.

AMD kommer til å bruke 14nm LPP (GF) og Nvidia kommer til å bruke 16nm FinFET+ (TSMC)

 

Både AMD og Nvidia kjenner 28nm bedre en baklomma, når du da får en helt ny prosess som 14nm er så satser du safe, og kjører på med lavere effektbruk og høyere tetthet på transistorene. Eksperimentering med høyre klokkefrekvens kommer senere.

 

Er ikke verre enn at om noen måneder så får vi vite om antagelsene dine stemmer :)

 

Jepp!

 

Se & Hør har nettopp kommet med en sak som er enig i spekulasjonene mine fra tidligere i denne tråden!

http://wccftech.com/amd-vega-10-4096-stream-processors/

 

Blir en spennende tur til USA neste uke primært Nvidia, men også AMD skal besøkes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...