Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Krysser fingrene for konkurransen sin skyld om ikke annet. Jeg kjøpte AMD årlig fra 4870 til 7970 og var kjempefornøyd. Etter det har jeg hatt 780 og 980. Jeg har forhåpninger om at AMD er litt mindre kyniske på å melke markedet enn NVidia, og kanskje kliner til med toppchippen med en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Krysser fingrene for konkurransen sin skyld om ikke annet. Jeg kjøpte AMD årlig fra 4870 til 7970 og var kjempefornøyd. Etter det har jeg hatt 780 og 980. Jeg har forhåpninger om at AMD er litt mindre kyniske på å melke markedet enn NVidia, og kanskje kliner til med toppchippen med en gang.

 

Utrolig lite rykter. Jeg vil gjerne ha et AMD skjermkort med skikkelig futt i. 

Lenke til kommentar

 

Krysser fingrene for konkurransen sin skyld om ikke annet. Jeg kjøpte AMD årlig fra 4870 til 7970 og var kjempefornøyd. Etter det har jeg hatt 780 og 980. Jeg har forhåpninger om at AMD er litt mindre kyniske på å melke markedet enn NVidia, og kanskje kliner til med toppchippen med en gang.

 

Utrolig lite rykter. Jeg vil gjerne ha et AMD skjermkort med skikkelig futt i. 

 

 

Er virkelig Amd noe for deg Nizzen? Har inntrykket av at du foretrekker driverne til Nvidia og 3 X Sli oppsett i Windows 10 ?

Eller har du fått testet noe crossfire oppsett i de samme spillene som du slet med Nvidia?

Lenke til kommentar

 

 

Krysser fingrene for konkurransen sin skyld om ikke annet. Jeg kjøpte AMD årlig fra 4870 til 7970 og var kjempefornøyd. Etter det har jeg hatt 780 og 980. Jeg har forhåpninger om at AMD er litt mindre kyniske på å melke markedet enn NVidia, og kanskje kliner til med toppchippen med en gang.

Utrolig lite rykter. Jeg vil gjerne ha et AMD skjermkort med skikkelig futt i.

Er virkelig Amd noe for deg Nizzen? Har inntrykket av at du foretrekker driverne til Nvidia og 3 X Sli oppsett i Windows 10 ?

Eller har du fått testet noe crossfire oppsett i de samme spillene som du slet med Nvidia?

Hadde fury X, men ikkje cfx nei.

Amd er noe for meg om det yter bra nok. Det gjorde aldri fury x desverre. Ville ikkje overklokke heller.

Man kan nå kjøre høyere spenning med unlock, men sørgelig lite hjelp.

Lenke til kommentar

 

Amd sliter, det er ikke noe tvil om det. Så får vi se om de greier å overleve eller om Samsung tar over, forhåpentligvis betyr ikke det slutten på Cpu'ene og Gpu'ene, men det gjenstår å se.

Ja, vi får se.

At de har skilt ut GPU i en egen del (Radeon Technology Group) tyder nok kanskje litt på at de "pynter bruden" for et potensielt salg. Jeg tror ikke et oppkjøp vil bety slutten, men jeg tror AMD må finne seg sine nisjemarked og fokusområder. De har ikke råd til å prøve å "slå Intel og Nvidia på alle fronter".

 

Vi må ta i beregning at AMD lanserte CGN litt for tidlig... Det er en DX12 arkitektur, og nvidia vant litt for mye på det. Mye tyder på at AMD vil slå kraftig tilbake nå! Tror ikke nvidia vil være den største konkurrenten til AMD de neste årene. 

Lenke til kommentar

Vi må ta i beregning at AMD lanserte CGN litt for tidlig... Det er en DX12 arkitektur, og nvidia vant litt for mye på det. Mye tyder på at AMD vil slå kraftig tilbake nå! Tror ikke nvidia vil være den største konkurrenten til AMD de neste årene.

:lol:

Kjenner du til ordtaket "Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Livestreaming av Polaris om 10 min http://www.ustream.tv/channel/gQETjZzLnf9

Ikke så veldig mye nytt her... :)

 

AMD bekrefter dog offisielt at det kommer to Polaris-brikker i år.

Den første som kommer (Polaris 10). Den andre som kommer litt senere (Polairs 11) blir en erstatter for Hawaii.

 

"Store Polairs", eller oppfølger til Fiji, også kjent som Vega, eller tidligere Greenland med HBM2 minne kommer ikke før 2017.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Livestreaming av Polaris om 10 min http://www.ustream.tv/channel/gQETjZzLnf9

Ikke så veldig mye nytt her... :)

 

AMD bekrefter dog offisielt at det kommer to Polaris-brikker i år.

Den første som kommer (Polaris 10). Den andre som kommer litt senere (Polairs 11) blir en erstatter for Hawaii.

 

"Store Polairs", eller oppfølger til Fiji, også kjent som Vega, eller tidligere Greenland med HBM2 minne kommer ikke før 2017.

 

Utrolig lenge til 2017 kjenner jeg  :confused:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått sett pressekonferansen, og har bare raskt fått med meg et par ting (deriblant overnevnte veikart). Er Vega altså oppfølgeren til dagens Fury-kort, mens vi får 490(X) i år? Har vel vært mest oppslukt i de nylige detaljene om en 8-kjerners Zen-prosessor (16 tråder) på 95W til oktober.

 

Fra juni og utover blir det noen fantastiske måneder for hardware, og det virker som det vil fortsette langt inn på nyåret.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått sett pressekonferansen, og har bare raskt fått med meg et par ting (deriblant overnevnte veikart). Er Vega altså oppfølgeren til dagens Fury-kort, mens vi får 490(X) i år? Har vel vært mest oppslukt i de nylige detaljene om en 8-kjerners Zen-prosessor (16 tråder) på 95W til oktober.

 

Fra juni og utover blir det noen fantastiske måneder for hardware, og det virker som det vil fortsette langt inn på nyåret.

Det virker som Vega vil ta over for Polaris.

 

"Meanwhile AMD has also confirmed the number of GPUs in the Vega stack and their names. We’ll be seeing a Vega 10 and a Vega 11."

http://www.anandtech.com/show/10145/amd-unveils-gpu-architecture-roadmap-after-polaris-comes-vega

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke fått sett pressekonferansen, og har bare raskt fått med meg et par ting (deriblant overnevnte veikart). Er Vega altså oppfølgeren til dagens Fury-kort, mens vi får 490(X) i år? Har vel vært mest oppslukt i de nylige detaljene om en 8-kjerners Zen-prosessor (16 tråder) på 95W til oktober.

 

Fra juni og utover blir det noen fantastiske måneder for hardware, og det virker som det vil fortsette langt inn på nyåret.

Det virker som Vega vil ta over for Polaris.

 

"Meanwhile AMD has also confirmed the number of GPUs in the Vega stack and their names. We’ll be seeing a Vega 10 and a Vega 11."

 

http://www.anandtech.com/show/10145/amd-unveils-gpu-architecture-roadmap-after-polaris-comes-vega

Vega kommer til å tilhøre Polaris-arkitekturen (også kjent som 4. generasjon GCN)

 

Det indikerer også AnandTech:

The fact that Vega comes this soon after Polaris is interesting; it seems hard to believe that it’s a direct successor to Polaris – I can’t see AMD replacing Polaris parts in less than a year – so this points to Vega being more of a cousin, and is where AMD’s naming system isn’t especially helpful in deciphering anything further.

Det stemmer også med hva vi har fått høre i tekniske diskusjoner med AMD... 4. generasjon GCN ISA kommer til å ligge til grunn for alle AMD GPUer i 2016-2018, men de første GPU'ene som kommer i år vil ikke støtte alle aspekter (Samme som vi så med 1. og 2. generasjon Maxwell).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir lite mening å lansere ny arkitektur på et halvt år, ja. Polaris 10 og 11 var henholdsvis R9 490 go 490X, slik jeg hadde forstått det, mens Vega på nyåret skulle bli de nye Fury-kortene med HBM2-minne (er vel rundtomkring her vi får se Nvidias toppkort og, tenker jeg).

 

Men når jeg ser på tallene, gir det ikke mening. De viste fram Polaris 10, som kjørte Hitman på 60 FPS i 1440P i DX12. Dagens R9 390 klarer allerede å kjøre Hitman på 50 FPS i 1440p i DX12. Hvis P10 er R9 490, snakker vi altså om en økning på 20% i ytelse, som rett og slett ikke gir mening for et nytt arkitektur med kraftig redusert prosessnode. 

 

Er det noe jeg har oversett eller gått glipp av her?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Gir lite mening å lansere ny arkitektur på et halvt år, ja. Polaris 10 og 11 var henholdsvis R9 490 go 490X, slik jeg hadde forstått det, mens Vega på nyåret skulle bli de nye Fury-kortene med HBM2-minne (er vel rundtomkring her vi får se Nvidias toppkort og, tenker jeg).

 

Men når jeg ser på tallene, gir det ikke mening. De viste fram Polaris 10, som kjørte Hitman på 60 FPS i 1440P i DX12. Dagens R9 390 klarer allerede å kjøre Hitman på 50 FPS i 1440p i DX12. Hvis P10 er R9 490, snakker vi altså om en økning på 20% i ytelse, som rett og slett ikke gir mening for et nytt arkitektur med kraftig redusert prosessnode.

 

Er det noe jeg har oversett eller gått glipp av her?

Mener AMD har kommentert at "neste" lansering kom til å være fokusert på energibruk. Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...