Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (27 minutter siden):

Veldig bratt watt kurve  på 5700 kortene :) 

 

Tror nok Big navi er greit bedre enn 2080 ti og vel så det. når man leser igjennom hvilken ytelse pr.watt som er i konsollene. Moreslaw sier han sitter på lekasjer om at amd har ting og komme med, men at de er ikke helt i 3090 land.

Ja, testa litt med 5700XT-kortet mitt og kan enkelt halvere strømforbruk og samtidig få 90% ytelse. 5600XT og 5709 vanilla er langt bedre da. 

Big navi bøir spennende, tipper noe ala 3080 til litt lavere pris. 

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (32 minutter siden):

Veldig bratt watt kurve  på 5700 kortene :) 

 

Tror nok Big navi er greit bedre enn 2080 ti og vel så det. når man leser igjennom hvilken ytelse pr.watt som er i konsollene. Moreslaw sier han sitter på lekasjer om at amd har ting og komme med, men at de er ikke helt i 3090 land.

3090 er en erstatning for "Titan" kort. mao å se Big Navi nærme "3090" er uaktuelt. Nå som Nvidia har presentert kortene sine og sine priser vil jeg anta at AMD er i trøbbel. AMD må virkelig vise frem noe genialt og prisen må være deretter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Seriøst - etter å ha nilest nVidia 3000-tråden, nå må AMD få ut fingern. Om 4 uker har 90 % kjøpt nVidia-kort siden prisen ble som den ble, med mindre AMD kommer med noe konkret man kan forholde seg til.

Ønskelig er jo naturlig nok 3080-ytelse til $600-ish (selv om jeg frykter 3070-ytelse til samme pris), da vinner de den kampen. Men ikke om to måneder... :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (4 minutter siden):

Seriøst - etter å ha nilest nVidia 3000-tråden, nå må AMD få ut fingern. Om 4 uker har 90 % kjøpt nVidia-kort siden prisen ble som den ble, med mindre AMD kommer med noe konkret man kan forholde seg til.

Ønskelig er jo naturlig nok 3080-ytelse til $600-ish (selv om jeg frykter 3070-ytelse til samme pris), da vinner de den kampen. Men ikke om to måneder... :p

Ja det er sant, personlig tror jeg AMD virkelig er i trøbbel. Jeg har sagt noen par år siden at AMD burde legge GPU på hylla og heller flytte pengene sine over til CPU avdelingen. Men men. vi får da se... likevel tror jeg Nvidia blir den store vinneren de kommende årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
koford skrev (6 timer siden):

Ja det er sant, personlig tror jeg AMD virkelig er i trøbbel. Jeg har sagt noen par år siden at AMD burde legge GPU på hylla og heller flytte pengene sine over til CPU avdelingen. Men men. vi får da se... likevel tror jeg Nvidia blir den store vinneren de kommende årene.

Nvidia vil vel strengt talt alltid være vinneren på rå ytelse. Jeg tror hverken AMD kan eller er interessert i å ta topp-plasseringen.
Det er ikke noen penger å tjene der. Pengene er litt lenger ned, der AMD faktisk har kort som kan konkurrere.

I motsetning til Intel så har Nvidia aldri hvilt på laubærene til tross for at de ikke har hatt noen reell konkurranse.

Eneste AMD kan gjøre nå er å håpe på at de kan konkurrere mot 3070 på pris og ytelse. Et kort med 3070 ytelse men 3080 pris vil ikke fungere nå.

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cappo skrev (58 minutter siden):

I motsetning til Intel så har Nvidia aldri hvilt på laubærene til tross for at de ikke har hatt noen reell konkurranse.

Jo, frem til 2017 tviholdt Intel på 4 kjerner og 8 tråder for vanlige forbrukere, like etter Ryzen kom de plutselig med både 6, 8 og nå 10 kjerner. De økte ytelsa lite fra 2012 til 2017, men forbedra energieffiktivitet endel pga krymping av node.

Lenke til kommentar
Cappo skrev (1 time siden):

Nvidia vil vel strengt talt alltid være vinneren på rå ytelse. Jeg tror hverken AMD kan eller er interessert i å ta topp-plasseringen.
Det er ikke noen penger å tjene der. Pengene er litt lenger ned, der AMD faktisk har kort som kan konkurrere.

I motsetning til Intel så har Nvidia aldri hvilt på laubærene til tross for at de ikke har hatt noen reell konkurranse.

Eneste AMD kan gjøre nå er å håpe på at de kan konkurrere mot 3070 på pris og ytelse. Et kort med 3070 ytelse men 3080 pris vil ikke fungere nå.

Det er masse å tjene på toppkort. Hvis Nvidia kan selge 3080 for 8000 er det garantert vesentlig høyere margin på 3090 til 17 000, det eneste som koster Nvidia ekstra på 3090 er VRAM, kretskort, og kjøleløsning som i verste fall er et par tusenlapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt ingen news på AMD? Synes det virkelig er rart at de ikke har kommet med en lekkasje eller pressemelding i disse tider. Venter de på faktiske reviews av kortene?

Hadde jeg vært AMD, hadde jeg nok gått ut og slarva litt om at: "Dette var jo ikke så imponerende når man sammenligner med det vi kommer med!" :p

Lenke til kommentar
Sarasin skrev (2 timer siden):

Fortsatt ingen news på AMD? Synes det virkelig er rart at de ikke har kommet med en lekkasje eller pressemelding i disse tider. Venter de på faktiske reviews av kortene?

Hadde jeg vært AMD, hadde jeg nok gått ut og slarva litt om at: "Dette var jo ikke så imponerende når man sammenligner med det vi kommer med!" :p

Tidligere var det mye leak, men de fleste ble skuffa. Kanskje derfor de er stille denne gangen? hm hm. I dont no...exciting.

Lenke til kommentar
koford skrev (6 timer siden):

Tidligere var det mye leak, men de fleste ble skuffa. Kanskje derfor de er stille denne gangen? hm hm. I dont no...exciting.

Eneste konkrete vi har fått er det vi har fått av info fra de kommende konsollene.
Jeg vil tippe at konsollene har noe som tilsvarer i beste fall et mellomklasse (RDNA2) kort. Kan ikke komme på en eneste konsoll som har hatt noe som ligner på datidens "high end".

Sarasin skrev (9 timer siden):

Hadde jeg vært AMD, hadde jeg nok gått ut og slarva litt om at: "Dette var jo ikke så imponerende når man sammenligner med det vi kommer med!" :p

Tipper de kommer med RDNA2, Zen 3 og kanskje konsollene samtidig. Tipper innen 2 mnd. Konsollene er ihvertfall sagt "before holidays". Regner med de ikke vil gå glipp av julesalget på konsollene.

Lenke til kommentar
PantZman skrev (39 minutter siden):

Eneste konkrete vi har fått er det vi har fått av info fra de kommende konsollene.
Jeg vil tippe at konsollene har noe som tilsvarer i beste fall et mellomklasse (RDNA2) kort. Kan ikke komme på en eneste konsoll som har hatt noe som ligner på datidens "high end".

Tipper de kommer med RDNA2, Zen 3 og kanskje konsollene samtidig. Tipper innen 2 mnd. Konsollene er ihvertfall sagt "before holidays". Regner med de ikke vil gå glipp av julesalget på konsollene.

Jeg vil anta AMD kommer med konkurransedyktig kort ala 3060 - 3070 området ?
Mulig et toppkort mot uhh 3080 eller i mellom ?

Om vi alle tar feil og at kommentaren som: "Big Navi killer" virkelig
viser seg og være riktig vil isåfall imponere meg hvor langt AMD har kommet. tvi tvi.

Endret av koford
Lenke til kommentar
On 9/2/2020 at 12:08 PM, koford said:

Ja det er sant, personlig tror jeg AMD virkelig er i trøbbel. Jeg har sagt noen par år siden at AMD burde legge GPU på hylla og heller flytte pengene sine over til CPU avdelingen. Men men. vi får da se... likevel tror jeg Nvidia blir den store vinneren de kommende årene.

Og nå må AMD også vise litt AI-ytelse på sine kort :grin2: for ellers blir det jo ikke en pære for pære sammenlikning.

Lenke til kommentar
3 hours ago, PantZman said:

Eneste konkrete vi har fått er det vi har fått av info fra de kommende konsollene.
Jeg vil tippe at konsollene har noe som tilsvarer i beste fall et mellomklasse (RDNA2) kort. Kan ikke komme på en eneste konsoll som har hatt noe som ligner på datidens "high end".

Tipper de kommer med RDNA2, Zen 3 og kanskje konsollene samtidig. Tipper innen 2 mnd. Konsollene er ihvertfall sagt "before holidays". Regner med de ikke vil gå glipp av julesalget på konsollene.

Er konsollene ment å få Zen3 da, trodde det var Zen2 jeg de skulle ha?

Lenke til kommentar
2 hours ago, koford said:

Jeg vil anta AMD kommer med konkurransedyktig kort ala 3060 - 3070 området ?
Mulig et toppkort mot uhh 3080 eller i mellom ?

Om vi alle tar feil og at kommentaren som: "Big Navi killer" virkelig
viser seg og være riktig vil isåfall imponere meg hvor langt AMD har kommet. tvi tvi.

Kan man håpe at det er chiplet-basert, og at de bare kan mure på noen chiplets til sånn i siste liten, at de hele tiden kan ha hatt en slik slagplan? "Epyc for GPU" ??

Lenke til kommentar
G skrev (59 minutter siden):

Kan man håpe at det er chiplet-basert, og at de bare kan mure på noen chiplets til sånn i siste liten, at de hele tiden kan ha hatt en slik slagplan? "Epyc for GPU" ??

Det som er ganske sikkert er at AMD tidligere har sagt at måten RNDA er lagt opp på er samme måte som Ryzen er lagt opp på. Mao: IPC blir bedre og bedre slik Ryzen gjør nå. De har jo lovet 50% IPC hver generasjon.. derav rykte: dobbel 5700XT ytelse.

Endret av koford
Lenke til kommentar
koford skrev (6 timer siden):

Det som er ganske sikkert er at AMD tidligere har sagt at måten RNDA er lagt opp på er samme måte som Ryzen er lagt opp på. Mao: IPC blir bedre og bedre slik Ryzen gjør nå. De har jo lovet 50% IPC hver generasjon.. derav rykte: dobbel 5700XT ytelse.

Dobbel 5700XT-ytelse får de bare om de samtidig øker forbruk med 50%. 5700XT referanse bruker 215-220W avg i spill så Big Navi må isåfall bruke 320-330W for å være dobbelt så rask. 3080 som ser ut til å være nesten dobbelt så rask skal bruke 320W. AMD har en liten fordel av bedre node (TSMC 7nm vs Samsung 8nm), muligens stor fordel om de bruker TSMC 7nm EUV, men Nvidia bruker GDDR6X som jeg er usikker på om AMD vil bruke så der har de trolig ei ulempe. Spørsmålene nå blir om Big Navi både bruker EUV-noden og GDDR6X, isåfall bør de kunne marche og kanskje slå 3080 på enten ytelse eller ytelse pr watt. Om de bruker en mindre avansert node og GDDR6 er det nær sagt umulig å slå 3080. Om de kun lager en topputgave ala 5700XT med rundt 215-220W forbruk vil det ytelsesmesdig ligge svært nære 3070 med ca samme ytelse pr watt. 

Navi gen 1 viste at AMD kan slå Nvidia i ytelse pr watt om de legger spenning på ca samme nivå som Nvidia (0.95-1.05V), slik de viste med 5600XT og 5700 vanilla, men 5700XT kom litt dårligere ut på ytelse pr watt enn 2070/2070S da de kjørte volt til 1.2V.

Mulig RDNA2 blir AMD sitt store comeback til bærbare men at ytelsa blir reprise ala Vega 56/64 hvor de havna litt under 1080 og ikke matcher Nvidia, dog vil de komme mye bedre ut på ytelse pr watt nå enn før. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Kan de stappe inn HBM2 @Cowboystrekk ?

@PantZman Fikk litt ekkel smak i munnen når jeg kjente på det tidlige rykte om at de skulle nytte en 2019 CPU-arkitektur (les: Zen2 custom som du kaller det) i PS5. Tenkte litt sånn når jeg kjøper Zen 2 til PC (første gang i 2019), så ønsker jeg egentlig ikke å kjøpe det en gang til for gamingkonsollet. Kommer det kanskje en ny sprekere PS5 litt utpå 2021 el. 2022?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...