Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Kommer med bare halvparten så mye VRAM, så slipper man å styre med å ha for mye av det, og krasjer under videoredigering, så da lar man være å gjøre det, og slipper alt det peset med videoredigering, og koster 10 - 20% mer, så slipper man å spise for mye den måneden, og holder seg slank og fin! For det er jo slikt sinnssykt knot å åpne en driver, trykke på undervolt knappen, og så på "Apply". Best å la det ligge... :p

Sist jeg sjekka kostet Radeon VII fra 7799 til 8499, ingen på lager.

RTX 2080 var da priset fra 7799 til noe rundt 9000, det meste på lager. De fleste var også fabrikkoverklokket noen MHz.

Det er sannsynligvis veldig gode muligheter for å kjøpe et 2080 med bedre kjøler enn Radeon VII til 7999.

 

Dette var i helgen, så mulig det ikke er nøyaktig slik nå, poenget er at prisforskjellen ikke viser seg i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mer opptatt av om prisene vil synke snart. Det er vel tall ute nå som viser at både AMD og NVIDIA selger dårlig(ere). Det rives ikke akkurat ut av hyllene.. it just works, my ass.

 

Med tanke på at man historisk har kunne fått Gtx 1080 Ti for ned mot 6 lapper kan de stappe dagens priser opp i ratata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka kostet Radeon VII fra 7799 til 8499, ingen på lager.

RTX 2080 var da priset fra 7799 til noe rundt 9000, det meste på lager. De fleste var også fabrikkoverklokket noen MHz.

Det er sannsynligvis veldig gode muligheter for å kjøpe et 2080 med bedre kjøler enn Radeon VII til 7999.

 

Dette var i helgen, så mulig det ikke er nøyaktig slik nå, poenget er at prisforskjellen ikke viser seg i Norge.

Er vel 4-5 forskjellige merker 2080 til 7500-7800kr som er på lager. Billigste og en av de bedre er denne:

 

MSI GeForce RTX 2080 Ventus til ca 7500kr:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4952111

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka kostet Radeon VII fra 7799 til 8499, ingen på lager.

RTX 2080 var da priset fra 7799 til noe rundt 9000, det meste på lager. De fleste var også fabrikkoverklokket noen MHz.

Det er sannsynligvis veldig gode muligheter for å kjøpe et 2080 med bedre kjøler enn Radeon VII til 7999.

 

Dette var i helgen, så mulig det ikke er nøyaktig slik nå, poenget er at prisforskjellen ikke viser seg i Norge.

 

Man har kunnet bestille Radeon VII for 7449,- siden dag en. Om man ikke kan vente, har Komplett Asus "versjonen" til 7790,- på lager. Argumentet ditt var ikke at man får 2080 like rimelig, det var at man får det med bedre kjøler, og de med bedre kjøler, er ikke de rimeligste. Testen du linket til hos Gur3D tidligere f.eks. Var av et kort som man må ut med nesten en tusenlapp mer for enn Radeon VII (mer enn det om man vil handle fra en trygg forhandler).

 

Det jeg reagerte mest på, var faktisk at det var for mye "knot" å undervolte i henhold til deg. Og når det er en bokstavelig talt 3 stegs prosedyre; åpne driver, "on", apply. Så har du om du er klar over det eller ei, nettopp argumentert for at man aldri skal åpne driveren på skjermkort.

 

Lyst til å bruke en Freesync skjerm med RTX2080 som ikke er på "kompatibel" listen? Sorry Sam, da må du åpne driveren, og vi vet jo alle at det er for mye "knot"..

 

Har du en Freesync skjerm som er på listen slik at den fungerer med RT2080 automatisk, men ønsker å endre adferd over G/FreeSync range... Sorry; "knot"...

 

Lyst til å teste Metro med Ray Tracing/DLSS? Vel... Da må man jo inn i menyen på spillet og leite etter hva man skal skru av eller på... Man kunne nesten bli fristet til å kalle det også "knot"... :p

 

Alle eksemplene over er minst like mye "knot" som å undervolte Radeon i dag, altså et ikke-argument...

 

Edit: En siste ting er at jeg er litt usikker på hvordan du kan konkludere med at kjøleren på disse andre Nvidia korten er bedre enn den på R VII? De må jo nesten testes under samme forhold; altså at man enten overklokker 2080 til å trekke like mye strøm som R VII stock, eller at man undervolter R VII til å trekke like lite som 2080 kortet man vil sammenlikne med. Og det er jo poenget med undervolting; plutselig er kortet like stille som 2080 kortene. Hvordan kommer man frem til at kjøleren på 2080 kortene er bedre da?

 

Er mer opptatt av om prisene vil synke snart. Det er vel tall ute nå som viser at både AMD og NVIDIA selger dårlig(ere). Det rives ikke akkurat ut av hyllene.. it just works, my ass.

 

Med tanke på at man historisk har kunne fått Gtx 1080 Ti for ned mot 6 lapper kan de stappe dagens priser opp i ratata.

Nvidia har faktisk lagt til enda et spill nå, om man kjøper 2080 eller 2080Ti får man nå både BFV, Anthem og Metro, så det er åpenbart at de sliter litt ja...

 

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, anthem selger sikkert mange kort

haha! AMD slapp lett unna der gett! Godt valg å samarbeide med Division 2, ser veldig lovende ut!  Selve division 2 betaen hadde mer content enn hva som er i Anthem nå....

 

 

 

Man har kunnet bestille Radeon VII for 7449,- siden dag en. Om man ikke kan vente, har Komplett Asus "versjonen" til 7790,- på lager. Argumentet ditt var ikke at man får 2080 like rimelig, det var at man får det med bedre kjøler, og de med bedre kjøler, er ikke de rimeligste. Testen du linket til hos Gur3D tidligere f.eks. Var av et kort som man må ut med nesten en tusenlapp mer for enn Radeon VII (mer enn det om man vil handle fra en trygg forhandler).

 

 

Vet du om det kommer noen flere versjoner(Nitro VII), skulle ønske de kunne sagt ifra om det ikke kommer for da kan jeg bare hoppe på et kjøp av vanlige VII ...

Lenke til kommentar

Vet du om det kommer noen flere versjoner(Nitro VII), skulle ønske de kunne sagt ifra om det ikke kommer for da kan jeg bare hoppe på et kjøp av vanlige VII ...

 

Nei, det vet jeg dessverre ikke. AMD har sagt at AIB partnere står fritt til å lage egne versjoner om de ønsker. Men om volumet er stort nok til at det er lett å se for seg at noen av dem kommer til å gjøre det, er nok mer tvilsomt.

 

Når det er sagt tenker jeg "Washer" trikset, og en uV gjør dette skjermkortet til et mer enn "helt greit" referanse kort. "Washer" trikset ødelegger jo ikke garanti/reklamasjonsretten, så det er det jo bare å kjøre på med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, er dette smart og gode anbefalinger? Se linken under.

 

https://www.tek.no/artikler/anbefaling-dette-er-de-smarteste-grafikkortene-du-kan-kjope/459629

Ser ikke noe direkte problematisk i den artikkelen, Nvidia dominerer jo prissjiktene fra 3000 kr og oppover om dagen...

 

GTX 1050 Ti, når RX570 bare koster 50kr mer er i hvertfall ikke et godt kjøp. GTX 1060 3GB er vel også noe å styre unna.

De anbefaler heller ikke 1050 Ti eller 1060 3GB, så ser ikke problemet?

 

Listen er:

RX 570 4GB

GTX 1660 Ti

RTX 2070

RTX 2080 Ti

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg postet nettopp dette i Nvidia RTX20 serie tråden:

 

Litt artig nytt fra Jensens Keynote på GTC i natt: Ray Tracing blir tilgjengelig for GTX Turing kortene også... Og Pascal! Pascal fra 6GB GTX1060, og oppover, fra og med en Game Ready driver planlagt for april.  :)

 

Dette forklarer, og bekrefter, hvordan Titan V kunne "brute force" RT i BFV; det er rett og slett ikke så tungt med refleksjoner, siden de kun bør brukes på reflekterende overflater som metall, glass og vann etc. (Noe Dice kanskje ikke var klar over når de slapp første patch som ødela ytelsen så voldsomt?). Behovet for antall stråler reduseres altså markant.

 

Det samme gjelder for skygger, og om patch'en noensinne kommer til Tomb Raider vil vi også der se at relativt moderat HW kan brukes til RT.

 

Global Illumination som i Metro er derimot ganske tungt, og det spørs om noe annet enn RTX kortene realistisk sett kan benyttes til det. Dessverre får vi kanskje ikke vite det før i april, da Nvidia valgte kun å vise "best case scenario"... For RTX!  :p Noe som må sies å være en litt morsom avgjørelse. De blir altså "tvunget" til å innrømme at RT vil fungere på sine egne GTX skjermkort med DXR i DX12 (ettersom AMD kortene jo også vil støtte dette), men velger å fremstille det som tross alt fremdeles er deres egne skjermkort (Pascal GTX'ene) i så dårlig lys som mulig, for å få RTX kortene til å skinne. Jeg sier ikke at jeg ikke forstår hvorfor, bare at det er litt komisk.

 

Så det de gjorde når de annonserte Ray Tracing støtte for GTX kort fra Pascal og nyere, var altså å velge oppløsningen 2560x1440, grafikk nivået "ultra" (eller rettere sagt; minst "Ultra", ordrett:"maximum in-game quality", som jo kan være individuelle innstillinger over "Ultra" igjen), og RT nivået "Ultra"... Noe man selvfølgelig aldri ville valgt med de aktuelle Pascal kortene...

 

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-gtx-ray-tracing-coming-soon/

 

---

 

Jeg prøvde å være så snill som mulig, men det er sannelig ikke lett når Jensen driver på sånn. :p Men jeg tenkte jeg i det minste kunne holde det meste som har med AMD og gjøre i denne tråden i stedet. Vi vet jo hvor følsomme "snøfnuggene" over i Church of Jensen kan være. ;)

 

Så for de som lurer: Ble AMD's Polaris og Vega skjermkort nettopp ganske mye bedre skjermkort? Litt sånn fin vin aktige liksom? ;) Vel kanskje, ihvertfall dersom Ray Tracing er den revolusjonen Nvidia fanboys'ene hevder. :p Når det kommer til de RT effektene som vi realistisk sett kan forestille oss at er aktuelle å skru på, så tenker jeg det er trygt å anta at AMD kortenes overlegne compute kraft igjen vil kunne komme dem til gode, og kanskje til og med være markant bedre enn Pascal kortene i tilsvarende "tier". Spørsmålet er kanskje mer når tid dette kommer til AMD's driver også. Det blir ihvertfall spennende å se når den tid kommer! :)

 

Jeg fikk ihvertfall ikke en grunn mindre til å bestille et Radeon VII nå. :p

Endret av Gabri3L
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg postet nettopp dette i Nvidia RTX20 serie tråden:

 

Litt artig nytt fra Jensens Keynote på GTC i natt: Ray Tracing blir tilgjengelig for GTX Turing kortene også... Og Pascal! Pascal fra 6GB GTX1060, og oppover, fra og med en Game Ready driver planlagt for april. :)

 

Dette forklarer, og bekrefter, hvordan Titan V kunne "brute force" RT i BFV; det er rett og slett ikke så tungt med refleksjoner, siden de kun bør brukes på reflekterende overflater som metall, glass og vann etc. (Noe Dice kanskje ikke var klar over når de slapp første patch som ødela ytelsen så voldsomt?). Behovet for antall stråler reduseres altså markant.

 

Det samme gjelder for skygger, og om patch'en noensinne kommer til Tomb Raider vil vi også der se at relativt moderat HW kan brukes til RT.

 

Global Illumination som i Metro er derimot ganske tungt, og det spørs om noe annet enn RTX kortene realistisk sett kan benyttes til det. Dessverre får vi kanskje ikke vite det før i april, da Nvidia valgte kun å vise "best case scenario"... For RTX! :p Noe som må sies å være en litt morsom avgjørelse. De blir altså "tvunget" til å innrømme at RT vil fungere på sine egne GTX skjermkort med DXR i DX12 (ettersom AMD kortene jo også vil støtte dette), men velger å fremstille det som tross alt fremdeles er deres egne skjermkort (Pascal GTX'ene) i så dårlig lys som mulig, for å få RTX kortene til å skinne. Jeg sier ikke at jeg ikke forstår hvorfor, bare at det er litt komisk.

 

Så det de gjorde når de annonserte Ray Tracing støtte for GTX kort fra Pascal og nyere, var altså å velge oppløsningen 2560x1440, grafikk nivået "ultra" (eller rettere sagt; minst "Ultra", ordrett:"maximum in-game quality", som jo kan være individuelle innstillinger over "Ultra" igjen), og RT nivået "Ultra"... Noe man selvfølgelig aldri ville valgt med de aktuelle Pascal kortene...

 

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-gtx-ray-tracing-coming-soon/

 

---

 

Jeg prøvde å være så snill som mulig, men det er sannelig ikke lett når Jensen driver på sånn. :p Men jeg tenkte jeg i det minste kunne holde det meste som har med AMD og gjøre i denne tråden i stedet. Vi vet jo hvor følsomme "snøfnuggene" over i Church of Jensen kan være. ;)

 

Så for de som lurer: Ble AMD's Polaris og Vega skjermkort nettopp ganske mye bedre skjermkort? Litt sånn fin vin aktige liksom? ;) Vel kanskje, ihvertfall dersom Ray Tracing er den revolusjonen Nvidia fanboys'ene hevder. :p Når det kommer til de RT effektene som vi realistisk sett kan forestille oss at er aktuelle å skru på, så tenker jeg det er trygt å anta at AMD kortenes overlegne compute kraft igjen vil kunne komme dem til gode, og kanskje til og med være markant bedre enn Pascal kortene i tilsvarende "tier". Spørsmålet er kanskje mer når tid dette kommer til AMD's driver også. Det blir ihvertfall spennende å se når den tid kommer! :)

 

Jeg fikk ihvertfall ikke en grunn mindre til å bestille et Radeon VII nå. :p

Ikke egentlig, fremdeles like dårlig.

 

Du glemmer at RTX kortene har egne tenson cores som er dedikert til dette. Det har verken Pascal eller Vega, noe som vil si at ytelsen blir vesentlig dårligere enn på turing som i utgangspunktet har veldig redusert ytelse med RT.

 

Det er nok mer for å kunne vise frem teknologien til flere. Om man derimot skal få spillbar fps med RT velger man ikke Pascal eller Vega.

 

Eller er jeg bare hjernevasket av Jensen fordi jeg påpeker det åpenbare her? At RT vil få mye dårligere ytelse uten de dedicerte tension cores. Syns også det er rart at du ikke postet dette i RTX 20 tråden hvir det hører hjemme. Litt feigt å bare sitere noen slik, men ikke tørre å faktisk tagge vedkommende og svare i rett tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så for de som lurer: Ble AMD's Polaris og Vega skjermkort nettopp ganske mye bedre skjermkort? Litt sånn fin vin aktige liksom? ;) Vel kanskje, ihvertfall dersom Ray Tracing er den revolusjonen Nvidia fanboys'ene hevder. :p Når det kommer til de RT effektene som vi realistisk sett kan forestille oss at er aktuelle å skru på, så tenker jeg det er trygt å anta at AMD kortenes overlegne compute kraft igjen vil kunne komme dem til gode, og kanskje til og med være markant bedre enn Pascal kortene i tilsvarende "tier". Spørsmålet er kanskje mer når tid dette kommer til AMD's driver også. Det blir ihvertfall spennende å se når den tid kommer! :)

Den som venter får se...

AMD har mye mindre maskinvare som takler skedulering enn NVIDIA, om ytelsen blir bedre på tilsvarende AMD er nok ekstremt avhengig av implementeringen.

 

Det blir spennende å se resultatet i Port Royal i alle fall

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, greier kortene til Amd RX 580 med 5.8 Milliarder transistorer å konkurrere direkte mot Nvidia sine 7.2 ( 1060 6Gb ) ytelsemessig ved å gi bra grafikk selv uten "tensor Cores" så viser det jo hvordan "arkitekturen" til slutt begynte å bli utnyttet fult ut.

 

Og skjer dette også med 2xxx serien kan man virkelig ta av seg hatten for Amd, det er slik konkurranse man virkelig trenger på skjermkortmarkedet for å passe på at ting ikke blir "ekslusivt" og dermed sinnssykt dyrt fordi det er jo "så bra"...

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...