Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Mitt Vega 56 yter ca det samme som 1080 med undervolt og +100 på minne. Kunne sikkert ha overklokket kortet litt mere, men da blir det mere varme i mitt allerede varme kabinett, så da går vinninga opp i spinninga.

Jepp, undervolting+økt powerlimit eller undervolting og underklokking kan gi deg 1080-ytelse og forbruk eller 1070-ytelse og forbruk ;) Fleksible kort, det skal de ha, men desverre noen grep som bør tas fra oss eiere før de skinner som de skal. Nvidia er flinkere til å gi deg ferdig pakke ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt Vega 56 yter ca det samme som 1080 med undervolt og +100 på minne. Kunne sikkert ha overklokket kortet litt mere, men da blir det mere varme i mitt allerede varme kabinett, så da går vinninga opp i spinninga.

Gitt at du overklokker og tilpasser, mens eieren av 1080 ikke gjør det samme :huh:

 

Jeg kan strupe mitt 2080 Ti til 150W:

post-221391-0-42890400-1556540243_thumb.png

 

Denne ytelsen er omtrent lik som et standard 2080 eller Radeon VII, bortsett fra at begge disse kortene ligger over 200W

 

Her er 250W:

post-221391-0-64133000-1556540247_thumb.png

 

 

EDIT:

Og her har jeg ikke prøvd å justere kurven for klokkefrekvens mot spenning. Bare satte Power limit til 50 og 83

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Gitt at du overklokker og tilpasser, mens eieren av 1080 ikke gjør det samme :huh:

Klart man kan jo overklokke en 1080 også gå forbi Vega 56 igjen.

Prisen på 1080 var 1500kr dyrere enn det jeg ga for mitt kort (Juli 2018),

så visst man ikke har noe i mot litt tweaking, så fikk man mye bang for the buck ved å gå for AMD.

Lenke til kommentar

Noen som har skrekkelig lyst til å fortelle og forklare hvordan jeg skal heve mitt ASUS Radeon RX 580 8gb ROG Strix Top Gaming-kort til 1080-ytelse (gjerne mer ;) )? :D Jeg kan ingenting om overklokking osv - så detta må inn med teskje :p

 

Hvor mye varmeøkning snakker vi om når man trikser og tuller? Liker jo et stille kabinett :)

 

(eller er det kanskje ikke noe poeng, med min prosessor i5-7600?)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Noen som har skrekkelig lyst til å fortelle og forklare hvordan jeg skal heve mitt ASUS Radeon RX 580 8gb ROG Strix Top Gaming-kort til 1080-ytelse (gjerne mer ;) )? :D Jeg kan ingenting om overklokking osv - så detta må inn med teskje :p

 

Hvor mye varmeøkning snakker vi om når man trikser og tuller? Liker jo et stille kabinett :)

 

(eller er det kanskje ikke noe poeng, med min prosessor i5-7600?)

1080 ytelse klarer man ikke å oppnå med ditt grafikkort. Det jeg kanskje ville ha gjort er å prøve undervolt. Kan være endel ytelse å hente der samt at du får et kjøligere kort som bråker mindre. Bruker å ligge endel tips&triks videoer på Youtube om hvordan du skal gå frem.

 

Fant et klipp som forklarer undervolting på RX 580

 

https://www.youtube.com/watch?v=k53gmCxdj0o

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Malvado: Takk ;) Liker meg langt bedre på den trygge siden :)

 

@TheKims: Får man høyere yelse hvis man undervolter, uten at det påvirker stabilitet? O.o

Ditt kort vil ikke få bedre ytelse med undervolting da det har en god kjøleløsning. De som har referansekortene fra AMD med blowerdesign vil få bedre ytelse ved undervolt da temp går ned og dermed tillater kortet seg å kjøre på max turbo. Du vil oppnå lavere strømforbruk, mindre støy og varme om du undervolter. Du kan f.eks bruke msi afterburner og justere ned voltage\spenning. Tipper du kan greie å redusere den med 30-80mv uten problemer. Mer effektivt slik jeg har gjort det er å underklokke litt og senke spenninga kraftig. Ytelsa går marginalt ned, mens støy, varme og forbruk stuper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg merket litt ytelsesøkning ved å bare undervolte kortet mitt, men det kan jo komme av at jeg ikke har det beste kabinettet når det kommer til luftflyt. Temperauren på mitt kort gikk ned 5-6 grader, så det er enda litt rom for overklokking visst jeg føler for det en gang i fremtiden. Pr i dag kjører jeg +100 på minne, powerlimit på 50% og temptarget på 85 grader. Ligger på rundt 65 grader i spill som jeg synes er ok.

Lenke til kommentar

Det går bra med 7nm for AMD ryktes det:

https://www.guru3d.com/news-story/rumor-amd-allegdely-to-release-seven-navi-gpus-but-have-efficiency-issues.html

 

 

Adored TV mentions that AMD has issues with the efficiency of the 7nm chips, energy consumption and heat development would be high for specifically the Navi 20 samples. To compensate AMD would only be able to lower clock, which would be lower than 7nm Radeon VII. Navi 20 GPUs (premium GPU) would be delayed until the first quarter of 2020. The midrange NAVI video cards would still be released in the third quarter of this year. 
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hadde jeg poengtert det samme med et Nvidia kort før utgivelse hadde jeg fått hørt at jeg var ryktespreder deluxe, men sannheten er nok at inntil vi faktisk ser enhetene får vi ikke bekreftet dette, og i GPU verdenen ser det ut som det har vært mye rart akkurat der.

Et eksempel på dette var at noen konkrete flotte egenskaper ( Strålesporing osv )  som de grønne hadde skulle ikke komme på modeller som var lavere, men så ble ting endret på plutselig med 1660 lanseringen osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er bekymringsverdig for Team Red, er jo at deres toppkort (RX 3090 XT) ikke vil treffe ytelsen til 2080. Det er klart at hvis prisen ligger på $500 og (for eksempel) MSI legger på $100, så er det jo en annen verden prismessig, men for oss som håper AMD kan pushe nVidia både på ytelse og dermed også pris så synes jeg det er skuffende :/

Lenke til kommentar

Det som er bekymringsverdig for Team Red, er jo at deres toppkort (RX 3090 XT) ikke vil treffe ytelsen til 2080. Det er klart at hvis prisen ligger på $500 og (for eksempel) MSI legger på $100, så er det jo en annen verden prismessig, men for oss som håper AMD kan pushe nVidia både på ytelse og dermed også pris så synes jeg det er skuffende :/

 

Er ikke så veldig bekymringsverdig, enda.

 

Lenke til kommentar
Bra AMD ser ut til å lære denne gangen og ikke peise på med max ytelse samne hva. For de av oss som er litt bevandret i den bærbare verden er det interessant å se at RX 580 i Asus sin GL702ZC yter såvidt under 1060 for bærbare og strømforbruket deres er omtrent identisk og topper ut på 87W peak. I GL702ZC kjører 580 på 1077MHz og makser ut volt på 1.0. 1060 kjører typisk på 1600-1700MHz og makser ut volt på såvidt over 1.00. Ser man på desktopkort yter 580 såvidt bedre enn 1060, bruker 50% mer strøm og makser ut på 1.15-1.2V og kjører på 1340-1430MHz. 1060 for stasjonære derimot makser ut volt på såvidt over 1.0V og kjører på 1800-2000MHz. Om AMD lærer av dette med Navi har de muligheter til å lage noen. Meget gode GPUer til bærbare da selv 580 visste seg å være bare marginalt under 1060. Turing har i praksis bare marginalt økt ytelsa og senka strømforbruk vs pascal. Radeon VII yter vesentlig bedre pr watt enn vega 64 så jeg tror dette kan bli bra, men ikke forvent noen 2080ti killer, det skjer ikke ;)
Lenke til kommentar

Det som er bekymringsverdig for Team Red, er jo at deres toppkort (RX 3090 XT) ikke vil treffe ytelsen til 2080. Det er klart at hvis prisen ligger på $500 og (for eksempel) MSI legger på $100, så er det jo en annen verden prismessig, men for oss som håper AMD kan pushe nVidia både på ytelse og dermed også pris så synes jeg det er skuffende :/

Vi har allerede et kort fra AMD som yter nokså likt som 2080. Navi var vel heller aldri ment for å konkurrere mot Nvidia sine toppkort, men heller erstatte Polaris arkitekturen, så vi ser nok ytelse i området rundt RTX 2070 og 2060 til en lavere pris(tror jeg).

Lenke til kommentar

Fortjenesta i skjermkortmarkedet ligger heller ikke i 2080 og 2080ti, men i mellomklassekort ala 2060, 1660ti etc. På Steam-survey er det ca 10 ganger så mange som har 1060 kontra 1080ti, eller over 3 ganger så mange som har 1060 kontra 1070. Greier AMD å få innpass der med noe som gir mer for pengene og har greit strømforbruk på nivå med konkurrenten så kan det være en vinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det team Red virkelig trenger er en noe langsiktig konkurrent til Nvidia sin 2060 serie, det bør ha som Noreng påpeker en ytelse som er på linje eller over 2070 og pris som er langt lavere, greier de å få det til vil de både greie å ta markedsandeler og kanskje utvikle en serie som faktisk gir relevans i spillsammenheng.

Personlig liker jeg de nye Nvidia kortene, men jeg har fortsatt ikke helt sett det store med den nye teknologien som jeg ikke har sett før ,men i mindre "utgaver" da lyssetting i spill ikke akkurat har vært fraværende, det er mer å se den store forskjellen på hvordan man får det servert der man ser fordelene med Nvidia sin løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...