Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Personlig tipper jeg at vi kommer til å se en forbedring på opp mot 15% i løpet av 6 måneder, noe som vil gi AMD bedre ytelse enn NVIDIA da de har lansert sine drivere med forbedringer allerede.

Så du mener et Vega-driverene er så skrot, halvannet år etter et Vega RX ble lansert at AMD kan hente 15% i ytelse på 6 måneder?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de fleste her forventet ytelse litt under 2080. Der din forutsigelse skilte seg ut, var ved å hevde nærmere 2070 enn 2080 ytelse. Og det ser for meg ut som en aldri så liten bom.

 

TechSpot har i 1440p, 2070 som 18% tregere enn 2080, og R VII som (foreløpig ihvertfall) kun 4% tregere enn 2080.

Kan spille ballen tilbake:

Techpowerup sine tall i 2560x1440 tilsier at Radeon VII er nærmere 2070 enn 2080.

The Tech Report plasserer Radeon VII på samme nivå som 2070 i 99th percentile 3840x2160.

Computerbase plasserer Radeon VII bittelitt nærmere 2070 enn 2080 i 2560x1440.

 

Men nå kommer nok du til å påpeke hvor urettferdig de andre sidene er, og så skrive 3 paragrafer om hvor flink HWUnboxed er, de overklokkede FE-kortene, og hvordan du har sett sannheten om at AMD er best. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener et Vega-driverene er så skrot, halvannet år etter et Vega RX ble lansert at AMD kan hente 15% i ytelse på 6 måneder?

Nå er det snakk om en forbedret Vega versjon, Vega 20 har per dags dato blitt brukt hos bedrifter og de tidligere Vega som ikke er produsert på 7nm hadde noen konkrete problemer.

Så hvor bra driveren som brukes nå er trolig lav hvis dette er nettopp pga at de nylig endret strategi, derfor antar jeg at det er absolutt mulig å oppnå en ytelsen ingen i noen spill på 15% eller mer.

Hva totalytelsen legger seg på er vanskelig å si, men de fleste er nok enige i at man ser en ytelseløft hos skjermkortene ter over tid.

 

En siste ting er at jeg påpekte at "jeg tipper" altså det er en personlig mening og ikke helt basert på bevis.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kan spille ballen tilbake:

Techpowerup sine tall i 2560x1440 tilsier at Radeon VII er nærmere 2070 enn 2080.

The Tech Report plasserer Radeon VII på samme nivå som 2070 i 99th percentile 3840x2160.

Computerbase plasserer Radeon VII bittelitt nærmere 2070 enn 2080 i 2560x1440.

 

Men nå kommer nok du til å påpeke hvor urettferdig de andre sidene er, og så skrive 3 paragrafer om hvor flink HWUnboxed er, de overklokkede FE-kortene, og hvordan du har sett sannheten om at AMD er best. :tease:

At techpowerup bruker overklokkede founderskort som koster mer enn og yter mer enn svært mange 2070 og 2080 er et godt poeng ja. Likeså som at resultatene deres med f.eks 1070 og da brukte blowerutgaven av founders som øt betydelig dårligere enn tredjeparts.
Lenke til kommentar

Kan spille ballen tilbake:

Techpowerup sine tall i 2560x1440 tilsier at Radeon VII er nærmere 2070 enn 2080.

The Tech Report plasserer Radeon VII på samme nivå som 2070 i 99th percentile 3840x2160.

Computerbase plasserer Radeon VII bittelitt nærmere 2070 enn 2080 i 2560x1440.

 

Men nå kommer nok du til å påpeke hvor urettferdig de andre sidene er, og så skrive 3 paragrafer om hvor flink HWUnboxed er, de overklokkede FE-kortene, og hvordan du har sett sannheten om at AMD er best. :tease:

 

Når man har motstridende data, så må man vel lure på hvem som har de korrekte data'ene? Jeg har for lengst gjort det klart at jeg ser på HWUB som gullstandarden når det gjelder benchmarks, og det har du faktisk ikke motsagt før nå... Nå som deres data viser at din forutsigelse var feil. Merkelige greier det der...

 

Du nevner til og med at FE kortene er overklokket, så dette visste du jo svært godt fra før. Men for at din forutsigelse skal være i nærheten av korrekt, så må vi jo ikke se på det. Så da er det bedre å forsøke å latterliggjøre at jeg har påpekt dette tidligere. Igjen; merkelige greier... Normalt foretrekker man jo å sammenlikne appelsiner mot appelsiner. Men her er altså jeg en bygde original som mener at det er det mest korrekte...

 

Nice "goal post moving" forresten, plutselig var det 99th percentile som gjelder? Hvordan klarer GTX1080 seg mot Vega 64 da mon tro? Jeg nevner det som eksempel fordi jeg husker jeg sjekket... Og da var det altså en vesentlig mer fordelaktig sammenlikning for V64 sin del. Men det var altså ikke 99th percentile som var viktig å sjekke den gang, bare når det ikke er til AMD's fordel gjør vi det selvsagt. Jeg tror forøvrig uansett ikke 99th percentile har noe for seg å måle før driverne blir stabile i det minste.

 

Jeg har forøvrig aldri "sett lyset" og kommet frem til at AMD er best. Det er bare en tåpelig stråmann fra deg. Du vet jeg klarer å lese det selv om du har satt strek over? Om du skjønte at det ikke er noe du kunne stå inne for, så kunne du slettet det vet du...

 

Jeg hadde forøvrig ikke tenkt å ta opp at du bommet overhodet. Din forutsigelse var nærme nok til at jeg ikke bryr meg, noen prosent frem eller tilbake her og der vet vi jo kommer. Men når du så klapper deg på selv på skulderen for å ha forutsett denne ytelsen, men må dra frem reviews som tester på en måte som ihvertfall du burde forstå er feil, så blir det litt for dumt for meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FP64 er i Radeon VII, blir sikkert noen som vil flashe til MI50/mod bios på den tenker eg, om det går. Siden det ser ut som det bare er bios som setter begrensningene. 

Fra AMD/Anandtech før i dag. 

* The Radeon VII graphics card was created for gamers and creators, enthusiasts and early adopters. Given the broader market Radeon VII is targeting, we were considering different levels of FP64 performance. We previously communicated that Radeon VII provides 0.88 TFLOPS (DP=1/16 SP). However based on customer interest and feedback we wanted to let you know that we have decided to increase double precision compute performance to 3.52 TFLOPS (DP=1/4SP). 

* The end result is that while the Radeon VII won’t be as fast as the MI60/MI50 when it comes to FP64 compute, AMD is going to offer the next best thing, just one step down from those cards. At 3.5 TLFLOPS of theoretical FP64 performance, the Radeon VII is in a league of its own for the price. There simply aren’t any other current-generation cards priced below $2000 that even attempt to address the matter. All of NVIDIA’s GeForce cards and all of AMD’s other Radeon cards straight-up lack the necessary hardware for fast FP64. The next closest competitor to the Radeon VII in this regard is NVIDIA’s Titan V, at more than 4x the price.


https://www.anandtech.com/show/13923/the-amd-radeon-vii-review/3

 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Så du mener et Vega-driverene er så skrot, halvannet år etter et Vega RX ble lansert at AMD kan hente 15% i ytelse på 6 måneder?

 

Rart at driverne, ifølge GamersNexus bl.a., er "soo buggy" at de mistet en hel dag. Siden driveren, om jeg tolker ditt utsagn riktig, er helt like Vega/fungerer helt likt som på Vega... I mitt hode da så vil vel driveren ikke være noe mer buggy på VII enn på Vega?

 

Er egen launchdriver og til VII om du ser på AMD.com.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Vega 20 er ikke en forbedret versjon. Den et er krympet versjon med dobbel minnekontroller.

De funksjonene som er lagt til i Vega 20 er hovedsakelig deaktivert i Radeon VII (ECC, IF, FP64, PCe Gen4).

Ta deg tid til å lese litt hos Anandtech og andre steder så vil du se at det er endringer på flere områder som er aktive i Radeon VII og som kommer brukerne til gode. Nei det er ikke noe så fancy som NVIDIA sine nye RTX kort om det er speilrefleks effektene du sikter til og hvordan lyskildene nå virkelig ser "naturlige ut" for å nevne noe som har vært synlig for oss vanlige forbrukere i noen få spill / demoer.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Another piece of the puzzle is that AMD has added some new instructions and data types that will speed up machine learning in certain cases. AMD hasn't given us the complete details here, but at a high level we know that they've added support for INT8 and INT4 data types, which are useful for some low-precision inference scenarios. AMD has also added a new FP16 dot product that accumulates as an FP32 result, a rather specific scenario that is helpful for some machine learning algorithms, as it produces a higher precision result than a FP16-in/FP16-out dot product.

Speaking of data types, AMD has also significantly ramped up their FP64 performance for Vega 20. As a core architecture, GCN allows a GPU to be built with a rate ranging from 1/2 to 1/16 the FP32 rate. For pure consumer GPUs this has always been 1/16, however for GPUs that have pulled double-duty as server-focused chips, they have enabled 1/4 and 1/2 rates in the past. Vega 20, in turn, is the first 1/2 rate FP64 GPU from AMD since Hawaii in 2013. This means that while its general FP32 performance gains over Vega 10 cards are somewhat limited, its FP64 gains are nothing short of massive – better than 8x over the RX Vega 64, on paper. Of course as a consumer card the Radeon VII doesn't quite get to enjoy these benefits – it's limited to 1/4 rate – but more on that later.

 

Meanwhile, for AMD's video and display controller blocks, there have only been minor, incremental updates. Officially, the display controller (DCE) is up to version 12.1, while we're on unified video decoder (UVD) 7.2, and video coding engine (VCE) 4.1. No additional encoding or decoding feature support have been added compared to Vega 10. For what it’s worth, we’ve already seen the successor blocks with Raven Ridge’s Display Core Next and Video Core Next 1.0, so this may be the last architecture that those ASICs grace us with their presence.

Lenke til kommentar

Helt ærlig så er jeg skuffa over VII slik jeg regna med jeg skulle bli. Det virker egrntlig bare som instinctkort som ikke nådde potensialet sitt og ble til et slags gamingalibi istedet for skrot. Hadde AMD solgt kortet med 8gb ram kunne de redusert prisen kraftig, strømforbruket lavere mens ytelsa ville vært bare marginalt dårligere. Det meste av gevinsten ser ut til å ligge i høyere klokk på minne og gpu, ikke BW.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg, jeg vurderer faktisk å kjøpe ett! :p Verdens beste skjermkort for 4K Freesync TV spilling "skuffer" selv om det vil gi like god, eller til og med bedre opplevelse enn et 50% dyrere 2080Ti. Nå mangler jeg bare 4K Freesync TV! :p

 

Var faktisk HWUB's review som bremset meg i utgangspunktet. 2900rpm på viftene! :eek:

 

Men Jim Parker (AdoredTV) har fått en review sample, og kjører faktisk sin på under 1V! Trekker visst rundt 200W! :D

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

I en begrenset periode får du Resident Evil 2, Devil May Cry 5 og Division 2 på kjøpet når du kjøper et Radeon VII-skjermkort eller en spill-PC med et av disse*

 

Vil det si at man bør vente til dette dårlige tilbudet er over så synkes også prisene? Uten disse ville kortet kostet 6000,- (ca 500,- ish hver spill)

 

Komplett.no dette, gjelder sikkert alle nettbutikker.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg, jeg vurderer faktisk å kjøpe ett! :p Verdens beste skjermkort for 4K Freesync TV spilling "skuffer" selv om det vil gi like god, eller til og med bedre opplevelse enn et 50% dyrere 2080Ti. Nå mangler jeg bare 4K Freesync TV! :p

 

Var faktisk HWUB's review som bremset meg i utgangspunktet. 2900rpm på viftene! :eek:

 

Men Jim Parker (AdoredTV) har fått en review sample, og kjører faktisk sin på under 1V! Trekker visst rundt 200W! :D

Ikke verst! Synes det er dumt at AMD nok en gang kjører i samme fella og presser så mye ytelse de kan ut av kortet med resulterende marginale ytelsesøkninger og langt høyere strømforbruk og mer støy. Om kortet hadde ytt 2% dårligere, bruk 50W mindre strøm og støya 5dB mindre hadde det vært langt mer interessant for meg. Har sittet å tweaka 1070 til den bærbare de siste ukene og Nvidia er mye bedre på å styre voltkurver etc. Ved 800mv kjører 1070 fint på 1750MHz (reelt yter det ikke som 1750 på då lav mv), strømforbruket er dog bare 20% lavere, ytelsa 10% lavere. På RX 580 derimot er strømforbruket ned 55%, undervolta fra 1170mv til 870mv og underklokka fra 1411 til 1185MHz, ytelsa er bare 10% lavere enn stock. Binningprosessen til AMD er ikke bra, her bør de lære en god del av de grønne.
Lenke til kommentar

Serr? Det måtte jo være deg som kom med dette utsagnet :confused:

Så magisk er ikke freesync (eller g-sync).

 

Jo lavere fps, desto mer "magisk" blir adaptive sync. Samtidig som RTX2080Ti kan lage masse fps som går rett i søpla fordi TV'en uansett kun kan vise 60 fps. Det måtte jo være deg som ikke klarer forstå det en gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil det si at man bør vente til dette dårlige tilbudet er over så synkes også prisene? Uten disse ville kortet kostet 6000,- (ca 500,- ish hver spill)

 

Komplett.no dette, gjelder sikkert alle nettbutikker.

 

Gjelder kun butikker som er med på kampanjen, så det må man sjekke før man bestiller.

 

Tviler på prisene synker etter kampanjen, det er mer som faktisk gratis spill i R VII's tilfelle. De kaster den med i kampanjen de har på de andre kortene, fordi noe annet ville sett veldig rart ut...

Lenke til kommentar

Jo lavere fps, desto mer "magisk" blir adaptive sync. Samtidig som RTX2080Ti kan lage masse fps som går rett i søpla fordi TV'en uansett kun kan vise 60 fps. Det måtte jo være deg som ikke klarer forstå det en gang...

Måtte være deg som spiller på TV :p

 

Prøv skjerm du, så blir det bedre ;)

Lenke til kommentar

Jo lavere fps, desto mer "magisk" blir adaptive sync. Samtidig som RTX2080Ti kan lage masse fps som går rett i søpla fordi TV'en uansett kun kan vise 60 fps. Det måtte jo være deg som ikke klarer forstå det en gang...

40-50ish fps er fortsatt dritt selv om du har free-sync ;)

2080ti kan sett på vsync å gasse på med res scale

 

Hadde du hatt magemål til å sammenligne med 2080 så kanskje, men 2080ti  :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...