Gå til innhold

FBI om «ransomware»-programmer: - Bare betal løsepengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ang diskusjonen om backup - snakker vi disk speiling da eller separat lagring?

Regner med at du kan sette at backupen skal synkronisere feks 1 gang i døgnet slik at du har tid å "angre".

 

kan noen her komme med (rimelige) forslag til backup/speiling systemer? krever vel et par hundringser uansett i disker regner jeg med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nja, for $10 i måneden får du 1TB hos Microsoft til å lagre bilder og dokumenter. Dropbox og Google Drive er tilsvarende løsninger. Da slipper du ¨investere i egen infrastruktur. Ellers har du muligheten til å sette inn ekstra disker til lagring av dokumenter/bilder/whatever eller en dedikert NAS eller SAN i nettverket ditt hjemme men det krever litt mer investeringer.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt slikt som dette en bør bruke NSA sin teknologi for å knekke.

 

Du klarer ikke knekke RSA-2048, med mindre du har tid å vente noen millioner år på at de klarer å prøve alle mulige nøkler.

 

(med dagens raskeste maskiner vil 'noen millioner år' være en gigantisk underdrivelse)

 

Som nevnt av andre er backup eneste måten å beskytte seg mot dette på, men det bør alle ha på plass allerede om de bryr seg om filene sine.

For de som ikke har det kan Jottacloud anbefales. God norsk backuptjeneste med ubegrenset lagring til en grei pris.

Lenke til kommentar

nja, for $10 i måneden får du 1TB hos Microsoft til å lagre bilder og dokumenter. Dropbox og Google Drive er tilsvarende løsninger. Da slipper du ¨investere i egen infrastruktur. Ellers har du muligheten til å sette inn ekstra disker til lagring av dokumenter/bilder/whatever eller en dedikert NAS eller SAN i nettverket ditt hjemme men det krever litt mer investeringer.

Mange av disse ransomwares ødelegger først backupen, så venter de flere uker i påvente av at offsitebackupdisker skal gjenbrukes og dermed også ødelegges, og SÅ slår de til. 

Lenke til kommentar

 

Hva med "Bitdefender Antivirus Plus 2016" som har Ransomware Protection?

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2460688,00.asp

 

Den lar deg antagelig ikke innstallere det i utgangspunktet

Det vil ikke hjelpe etter at ransomware har gjort jobben sin.

Godt mulig det vil virke før det blir aktivt eller I alle fall før det får gjort stor skade.

Regner med at antivirus programmet legger ut noen felle filer som det reager på blir endret.

Ellers så vil all seriøs antivirus reagere på kjent ransomware og blokere det.

Ransomware Protection vil beskytte deg til en hvis grad mot ukjente programmer.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke nødt til å betale løsepenger om det skjer meg, nei, og det ville jeg ikke anbefalt noen andre om å gjøre heller.

 

Jeg synes FBI gjør et k_kstykke her.

 

Konsekvensen av det FBI sier, er at de som lagde f-enskapet og de som kunne tenke seg å lage slik f-enskap føler seg trygge og nesten sanksjonerte mot at loven ikke er i stand/gidder følge opp denne type kriminalitet. De rammer egen datainnsamling også. Skal den som blir rammet av dette gidde å varsle FBI fordi FBI liker å holde seg oppdatert, når han vet FBI ikke kommer til å gjøre noe for ham uansett?

 

Konsekvensene av å betale løsepenger er blant annet at:

- de som lagde f-enskapen får tilført ressurser til å fortsette, og forverre f-enskapen over tid,

- det sender et signal til andre som kan tenke seg å lage slik f-enskap om at det er lønnsomt,

- den type mennesker som lever av slikt blir spesielt interessert i deg personlig, siden du personlig er en sånn person som betaler løsepenger.

 

Så, nei, jeg kan ikke anbefale dere å betale løsepengene. Min anbefaling er å anse og behandle dette som en illeluktende variant av harddisk-kræsj, og planlegge backup FØR det skjer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hva med PhotoRec eller noe da, funker det?

Jeg er ikke helt inne i gamet når det gjelder ransomware etc siden jeg føler meg ganske trygg. HovedPC'en brukes bare til 3 nettsider (internt på de sidene også, ikke bare forsiden :p ) + spill fra Steam og audio-/ videosoftware :)

Laptopen derimot har nok sine svakheter :ph34r:Hint hint; Pron.

 

Edit; Jeg vet selvfølgelig at RAID eller nettverkslagring ikke fungerer da softwaren bryter seg inn på hele skiten. Man må ha offline lagring som ikke er koblet på når softwaren aktiveres. Nettskygreier fungerer selvfølgelig også.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

ang diskusjonen om backup - snakker vi disk speiling da eller separat lagring?

Regner med at du kan sette at backupen skal synkronisere feks 1 gang i døgnet slik at du har tid å "angre".

 

kan noen her komme med (rimelige) forslag til backup/speiling systemer? krever vel et par hundringser uansett i disker regner jeg med?

 

RAID (inkl. speiling) er ikke backup.

Som regel kjører man en rotering av backup slik at man kan gå tilbake i tid for å hente tilbake data.

Lenke til kommentar

Jeg passer alltid på å ha PC'en min i en slik tilstand at den kan formateres uten at jeg taper noe.

Så de får ikke en krone av meg om de klarer å lure søppelet sitt inn på PC'en min på en eller annen måte iallefall.

 

Kvalmt å tenke på at det sitter folk som sikkert har tjent titalls millioner på dette her.

Burde vært dødsstraff for slike.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...