Gå til innhold

Spådom: Putin vil bli husket som "Europas redningsmann"


Anbefalte innlegg

Jeg tror Putin nå ser muligheten av å fremstå som viktig for både Midt_Østen og Europa.

Vi vil ikke like det - men vi må kanskje inrømme det etterhvert.  Dette kan minne oss om

diktatoren Stalin som reddet Europa for mye lidelser under andre verdenskrig.

 

Putin har en nøkkel for fred i bl.a. Syria og kan dermed stoppe flyktninge-strømmen som mange ser truer våre velferdsamfunn eller vårt selvbilde som "gode" i verden. Putin kan snart lett finte ut terror-regimet i Syria, få satt inn noe mer legitimt og så få omringet IS i samarbeid med det internasjonale samfunnet og lokale krefter i Syria (først og fremst).  Det kan ikke USA !  Som bonus vil Putin få tatt knekken på mange fremmedkrigere fra Russland og som nå er i Syria og omegn.  Og han vil sikkert få applaus dersom han ordner med å få tatt de som har dratt fra Norge også :-) 

 

Putin kommer til å bli vår helt :-)  Vi vil oppheve sanksjonene mot Russland og se igjennom fingrene når det gjelder mye av det han gjør.  Han vi styrke sin stilling både hjemme og ute.

 

PS: men vi vil ikke like det.

Endret av ludo1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig Putin kan bidra til et mer stabilt Syria, men jeg tviler på at det vil stanse flyktningstrømmen. For det første vil jeg anta at det ved en eventuell fred i Syria vil bli gjennomført en skikkelig "utrensking" fra regimets side, og at mange vil bli drevet på flukt av frykt for dette. For det andre kommer vell ikke flertallet av flyktningene fra Syria, og mange i relativ trygghet før de kommer til Nord og Vest Europa.

 

Uansett hvordan det går i Syria tror jeg vi vil måtte justere både selvbilde og ambisjoner. Så lenge Europa lokker med et bedre liv tror jeg folk vil fortsette å komme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er godt mulig Putin kan bidra til et mer stabilt Syria, men jeg tviler på at det vil stanse flyktningstrømmen. For det første vil jeg anta at det ved en eventuell fred i Syria vil bli gjennomført en skikkelig "utrensking" fra regimets side, og at mange vil bli drevet på flukt av frykt for dette. For det andre kommer vell ikke flertallet av flyktningene fra Syria, og mange i relativ trygghet før de kommer til Nord og Vest Europa.

 

Uansett hvordan det går i Syria tror jeg vi vil måtte justere både selvbilde og ambisjoner. Så lenge Europa lokker med et bedre liv tror jeg folk vil fortsette å komme. 

 

Angående utrensinger i Syria etter krigen der - så har noen land klart slike ting overraskende bra (kanskje bedre enn i Norge etter krigen).  Hvordan oppgjøret vil bli avhenger vel også av hvilket regime som settes inn.  Putin har jo ikke all kontroll og vil være avhengig av interkasjonal støtte - også for å bli helt i Europa.  I et ordna Syria så kan millioner flytte tilbake til Syria og mange av "våre" syria-flyktninger kan bli returnert lettere.

 

Men er enig: vår største trussel nå er å miste vårt selvbilde som gode og ansvarlige for alt ondt i denne verden - dvs vårt selvbilde som "hvite overlegne mann" kan vi vel snart legge burt :-)   Det vil gjøre vondt :-) Og det å lokke med snarveier til rikdom for de mest ressursterke i "uland" er jo direkte skadelig uansett. Det er jo også ved mange høve en stor bløff og en felle.  Mange roter burt livet sitt på illusjoner om snarveier til rikdom i rike land - men vi hører helst bare om "lotto-vinnerne".

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

Vi kommer til å bli så "Putin-entusiastiske" at noen av oss begynner å skrive om historie-bøkene om WW2 og Russland sin rolle der - og få dysset ned saken om Gulag :-)  Akurat det siste trenger ikke å bli så mye jobb - det er jo bare å kopiere litt fra gamle AKP-skrifter :-))

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det lenge og blitt ledd av - men Putin øker stadig sin populæritet i Vesten. Han vinner annerkjennelse hos høyresiden for sine konservative holdninger. Han vinner annerkjennelse hos de som er drittlei vestlige lederes løgner og twofaceness. Og det begynner vel snart å bli omtrent alle. Nå skal man ikke falle i fella og tro at Putin er noen slags spesiell politisk "breed" som ikke forteller løgner, spiller spill og meler sin egen kake. Men sånn som ståa er nå, så antakelig det beste og mest taktisk logiske for Putin å rett og slett fortelle endel sannheter om vestlig ræl og møl rundt om kring i verden, og så kjøre sitt eget løp. 

 

Jeg mener..hvor jævla mange ganger skal the sheeple falle for samme løgnen? Weapons of mass destruction..løgn. Ghadaffi ond..løgn. Assad..ond..løgn. Væpne Taliban, Væpne ISIL, lage kaos, lage faenskap. Snowden-skandalen, overvåkning, droner, begrensning av internett..vi nærmer oss med stormskritt farlig nære totalitarisme og 1984 her nå..og absurd nok så representerer PUTIN, av alle..noe edruelig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

                Det er to store problem i Syria. IS og Bashar_al-Assad.

Putin vil bare fjerne det ene.

 

Det kan hende du har rett, men er han god "sjakk-spiller" så får han kontroll med Assad, får erstattet han med noe mer troverdig, og så er det bare å høste applaus fra det Internasjonale samfunnet :-)  Bonusen er å få tatt IS litt grundig - i samarbeid med resten av verden. Dette gir enda mer applaus, trampeklapp, hyllest...

 

Da får han styrket sin stilling og Russland er blitt skikkelig stormakt.

 

Selvsagt opphever vi da  sanksjonene etc.

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

Den dagen man regner Putin som en "redningsmann", vil være en trist dag: Det blir den dagen han har klart å utvide vestover og deretter fordreie sannheten og narre folket slik han foreløpig kun gjør i Russland.

 

Putin er jo en maktpolitiker. I likhet med andre maktpolitikere - Stalin, Hitler, Mao osv. - styres han etter hva som gir ham mest mulig makt. Er opposisjonspolitikere plagsomme? Vel, da ordner man opp i det. Kan den frie pressen være kritisk? Vel, da får man dominere den og få kontroll over den. Er sannheten ubeleilig? Vel, da får man igangsette propagandaapparatet.

 

Hva som er best for dem man styrer, er helt underordnet.

 

Det sier seg derfor selv at slike politikere sjelden skaper noe godt. Gjør de det, er det fordi de tilfeldigvis tjener på det, eller så er det en utilsiktet bieffekt av det de egentlig er ute etter. Stalins krigføring mot Tyskland var selvsagt veldig gunstig for Vesten, men ingen må tro at han gjorde noe for å hjelpe. Han handlet fordi han dro nytte av det selv. Putins aksjon i Syria kan kanskje være gunstig - så langt han rammer IS - men ingen må tro at han drives av noe ønske om å hjelpe dem som trenger det. Han har sin agenda.

 

Hvorfor noen i Vesten kan like Putin, er vanskelig å begripe. Det vil alltids være noen som synes det er tøft med en "sterk mann" som er kompromissløs, barsk, hardtslående osv., en de kan henge plakater av på veggen og tenke høye tanker om. Det er ganske likt måten åtteåringer synes Batman er tøff. De fleste vokser raskt fra det, men noen få klarer det aldri. Det er vel slike folk - som er avhengige av sterke lederskikkelser - Nietzsche kalte "Untermenschen."

 

Noen synes også USA, NATO og Vesten er kjipe; og siden Putin er enig og tar til motmæle imot dem, må jo han være en god mann. Det er også ganske enkelt, spør du meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den dagen man regner Putin som en "redningsmann", vil være en trist dag: Det blir den dagen han har klart å utvide vestover og deretter fordreie sannheten og narre folket slik han foreløpig kun gjør i Russland.

 

Putin er jo en maktpolitiker. I likhet med andre maktpolitikere - Stalin, Hitler, Mao osv. - styres han etter hva som gir ham mest mulig makt.

 

Hvorfor er det verre at Putin fordreier sannheten enn at vestlige ledere gjør det?

 

Hvorfor er Putin verre som maktpolitiker enn for eksempel USA's ledere over de siste 10-20 årene?

 

Du kan absolutt ikke sammenlikne Putin med Stalin, Hitler, Mao etc uten å gjøre det med mange andre ledere også, rakker du ned på en person av en bestemt grunn så må du gjøre det med de andre som gjør ting på samme grunnlag.

 

Angående det å tjene på handlingene sine så må man huske Irak og USA's kamp/ "frihetskrigføring". Andre land styrer også media med jernhånd, husker ingen avsløringene til Snowden og gutta klubb?

 

Jeg vet at du ikke sa at Putin er verre enn andre, men jeg synes det lå litt begravd i argumentene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite pent og mye stygt å si om de vestlige demokratiene som f.eks. USA og N.

Men de har i det minste fordelen av at de autoritære landene som f.eks. Russland og Syria

er adskillige hakk verre. 

 

For øyeblikket stemmer hundretusener fra diktaturstyrte og borgerkrigsherjede land bl.a. i Midtøsten

med føttene. Og beviser med det Europa er rene paradiset sammenlignet med hjemlandet.

Pro Putin innleggene i frie vestlige medier - kommer de fra micro grupper i N eller er det betalte propagandister

som sitter i Kreml og pynter på virkeligheten fra skorsteinsdratt svart til blendavasket hvitt?

 

Uavhengig av land er det forøvrig to hovedhensyn som styrer all utenrikspolitikk:

- He is a son of a gun. But he is OUR son of a gun.

- My enemy's enemy is my friend. No matter what.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

"Dette kan minne oss om diktatoren Stalin som reddet Europa for mye lidelser under andre verdenskrig."

 

Nå, gjorde han det? Du er åpenbart ikke så veldig oppdatert mht hva hr Stalin sysla med på si eiga side av Ribbentrop-Molotow-linja mens Europa hadde sitt fokus på den tyske sida...

 

"Putin kommer til å bli vår helt :-) Vi vil oppheve sanksjonene mot Russland og se igjennom fingrene når det gjelder mye av det han gjør"

 

Dersom du med "vår" mener "flertallet i Norge": Må jeg minne om at både Stalin og Pol Pot hadde heltestatus i Norge si tid? Quisling var heller ikke heilt uten status i Norge anno 1933. Jeg kan jo minne om at partiet da hadde tre ganger større valgoppslutning enn Kristelig Folkeparti og året etter hadde 19 % oppslutning ved kommunevalget i Vadsø og ordfører i Torpa.

 

"Vi kommer til å bli så "Putin-entusiastiske" at noen av oss begynner å skrive om historie-bøkene om WW2 og Russland sin rolle der - og få dysset ned saken om Gulag."

 

Det har "noen av oss" gjort siden før andre verdenskrig slutta - og det preger norske skolebøker også anno 2015.

 

"Hvorfor noen i Vesten kan like Putin, er vanskelig å begripe. Det vil alltids være noen som synes det er tøft med en "sterk mann" som er kompromissløs, barsk, hardtslående osv., en de kan henge plakater av på veggen og tenke høye tanker om. Det er ganske likt måten åtteåringer synes Batman er tøff. De fleste vokser raskt fra det, men noen få klarer det aldri."

 

Vel, fleire enn "noen få" i Tyskland vokste ikke fra det - og derfor kom også hr Hitler heilt legalt til makta.

 

Verden vil bedras - så la den da bli bedradd.

Lenke til kommentar

Jeg tror Putin nå ser muligheten av å fremstå som viktig for både Midt_Østen og Europa.

Vi vil ikke like det - men vi må kanskje inrømme det etterhvert.  Dette kan minne oss om

diktatoren Stalin som reddet Europa for mye lidelser under andre verdenskrig.

 

Putin har en nøkkel for fred i bl.a. Syria og kan dermed stoppe flyktninge-strømmen som mange ser truer våre velferdsamfunn eller vårt selvbilde som "gode" i verden. Putin kan snart lett finte ut terror-regimet i Syria, få satt inn noe mer legitimt og så få omringet IS i samarbeid med det internasjonale samfunnet og lokale krefter i Syria (først og fremst).  Det kan ikke USA !  Som bonus vil Putin få tatt knekken på mange fremmedkrigere fra Russland og som nå er i Syria og omegn.  Og han vil sikkert få applaus dersom han ordner med å få tatt de som har dratt fra Norge også :-) 

 

Putin kommer til å bli vår helt :-)  Vi vil oppheve sanksjonene mot Russland og se igjennom fingrene når det gjelder mye av det han gjør.  Han vi styrke sin stilling både hjemme og ute.

 

PS: men vi vil ikke like det.

Stalin brakte også jævlig mye lidelse over europa, spesielt i øst europa.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror Putin nå ser muligheten av å fremstå som viktig for både Midt_Østen og Europa.

Vi vil ikke like det - men vi må kanskje inrømme det etterhvert.  Dette kan minne oss om

diktatoren Stalin som reddet Europa for mye lidelser under andre verdenskrig.

 

Putin har en nøkkel for fred i bl.a. Syria og kan dermed stoppe flyktninge-strømmen som mange ser truer våre velferdsamfunn eller vårt selvbilde som "gode" i verden. Putin kan snart lett finte ut terror-regimet i Syria, få satt inn noe mer legitimt og så få omringet IS i samarbeid med det internasjonale samfunnet og lokale krefter i Syria (først og fremst).  Det kan ikke USA !  Som bonus vil Putin få tatt knekken på mange fremmedkrigere fra Russland og som nå er i Syria og omegn.  Og han vil sikkert få applaus dersom han ordner med å få tatt de som har dratt fra Norge også :-) 

 

Putin kommer til å bli vår helt :-)  Vi vil oppheve sanksjonene mot Russland og se igjennom fingrene når det gjelder mye av det han gjør.  Han vi styrke sin stilling både hjemme og ute.

 

PS: men vi vil ikke like det.

Stalin brakte også jævlig mye lidelse over europa, spesielt i øst europa.

 

 

Ikke tvil om det.  Men skal man dysse ned og/eller burtforklare dette så er det bare å stjele ideer fra gamle AKP (m-l) skrifter. En trenger ikke finne opp kruttet på nytt :-)

 

Poenget mitt er at man har en tendens til å tilpasse historieskrivingen etter skiftende behov.

Og skal en hylle Putin så kan det være "passende" å minne om at Stalin - kombinert med Russisk nasjonalisme -

reddet Vest-Europa fra mange lidelser i perioden 1941-1945 eller så.  Og man kan tone ned det gale som de

har på samvittigheten der øst :-)

 

Slik historieskriving kan passe nå dersom Putin sitter med en nøkkel til ro og fred i Midt-Østen :-)

 

Heia Putin ! - Endelig en MANN med baller !

Det trenger vi !  :-)

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

"Dette kan minne oss om diktatoren Stalin som reddet Europa for mye lidelser under andre verdenskrig."

 

Nå, gjorde han det? Du er åpenbart ikke så veldig oppdatert mht hva hr Stalin sysla med på si eiga side av Ribbentrop-Molotow-linja mens Europa hadde sitt fokus på den tyske sida...

 

"Putin kommer til å bli vår helt :-) Vi vil oppheve sanksjonene mot Russland og se igjennom fingrene når det gjelder mye av det han gjør"

 

Dersom du med "vår" mener "flertallet i Norge": Må jeg minne om at både Stalin og Pol Pot hadde heltestatus i Norge si tid? Quisling var heller ikke heilt uten status i Norge anno 1933. Jeg kan jo minne om at partiet da hadde tre ganger større valgoppslutning enn Kristelig Folkeparti og året etter hadde 19 % oppslutning ved kommunevalget i Vadsø og ordfører i Torpa.

 

"Vi kommer til å bli så "Putin-entusiastiske" at noen av oss begynner å skrive om historie-bøkene om WW2 og Russland sin rolle der - og få dysset ned saken om Gulag."

 

Det har "noen av oss" gjort siden før andre verdenskrig slutta - og det preger norske skolebøker også anno 2015.

 

"Hvorfor noen i Vesten kan like Putin, er vanskelig å begripe. Det vil alltids være noen som synes det er tøft med en "sterk mann" som er kompromissløs, barsk, hardtslående osv., en de kan henge plakater av på veggen og tenke høye tanker om. Det er ganske likt måten åtteåringer synes Batman er tøff. De fleste vokser raskt fra det, men noen få klarer det aldri."

 

Vel, fleire enn "noen få" i Tyskland vokste ikke fra det - og derfor kom også hr Hitler heilt legalt til makta.

 

Verden vil bedras - så la den da bli bedradd.

 

Har du prøvd å forstå realpotitikk ?

 

Forøvrig er det helt vanlig at folk tilpasser sin virkelighets-beskrivelse etter sit eget "ståsted".

Det kan jo være morsomt å prøve å forstå og å være ærlig om dette - og komme ut av bobla?

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

De som liker Putins macho og "no bullshit" oppførsel liker vel Trump av samme grunner. Og der har vi et prakteksempel på en person som IKKE burde bli landsleder. 

 

"La oss bygge en mur!" "Steng alle grenser!" Primitive tiltak som bygger på nasjonalistiske og romantiske holdninger og som har lite å gjøre i en moderne verden. 

 

Ekstra: Det er litt synd at høyresiden har blitt dratt i gjørma av negativ propaganda fra disse folkene. "Slipp inn få innvandrere" Greit nok. "Muslimer plyndrer landet vårt" Ikke en mening som baserer seg på virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...